above Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Hei Jeg fikk her om dagen en ny harddisk på 120 Gb Sata. Da jeg hadde hentet den der hvor jeg hadde bestillt den gledet jeg meg til at jeg kom hjem til at jeg skulle få prøvd den. Jeg koblet den til med en slik sata ledning som jeg fikk med og koblet den til hovedkortet mitt. Når jeg så over at alt var koblet til og alt så riktig ut startet jeg maskina. Når jeg hadde startet den kom jeg ikke lengre til en svart bakgrunn med mange bokstaver, lengre kom den ikke. Da tenkte jeg meg om at det måtte være noe med jumperen. Jeg tok harddisken ut igjen for å fixe jumperen til den riktige plassen. Men til min største forundring fikk jeg ikke ut jumperen . Det var en liten svart jumper som satt helt klinnkane fast. Den ville bare ikke rikke på seg . Når jeg hadde studert der hvor man flytter jumperne etter slik man skal ha de så jeg at der var utrolig mange pinner dre hvor man kan sett jumperen. Det var ikke noe forklaring på selve harddisken som det pleier å være på andre harddisker som forklarer hvordan man skal sette jumperen gikk jeg på internett og søkte etter jumper settings for denne harddiksen; http://www.maxtor.com/en/products/ata/desk...lus_9/index.htm Kjøpte den her; http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=10&s=pl Kan noen være så snill å forklare meg som er gale og kan der være så snill å finne jumper foklaring til de type harddisker?? Ps; Jeg har en vanlig Ide harddisk som er en Western digital 120 Gb som har har Windows på TAkker for all hjelp EDIT; Jeg fant en forklaring på jumper settings her og det ser helt likt ut som på den harddisken jeg har. Der er det jo to jumpere, men på min harddiske fulgte dte bare med en Hva skal jeg gjøre??? Endret 26. desember 2003 av OSTEBU Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Tror ikke du trenger å flytte på jumper på s-ata disker. De skal stå alene på en kabel uansett. Lenke til kommentar
above Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 Tror ikke du trenger å flytte på jumper på s-ata disker. De skal stå alene på en kabel uansett. Da var det merklig at det ikke gokk da, hvoror vises det at den kan flyttes her da; http://www.raidsonic.de/About%20Maxtor%20j...%20englisch.pdf Jeg er nesten 100 % sikker på at den kan flyttes på, jeg tror den står som master og da vil jo den lete etter Windows Lenke til kommentar
Trinity Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Det er riktig,ingen jumper setting på serial ata. Du må enable serialata i bios på hovedkortet ditt. Du må også innstallere støtte for dette ,så windows kan bruke den. Du har sikkert en eller to floppy disker med driverne til serialata kontrolleren din,disse fulgte med hovedkortet. Endret 26. desember 2003 av Trinity Lenke til kommentar
above Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 Det er riktig,ingen jumper setting på serial ata.Du må enable serialata i bios på hovedkortet ditt. Du må også innstallere støtte for dette ,så windows kan bruke den. Du har sikkert en eller to floppy disker med driverne til serialata kontrolleren din,disse følgte med hovedkortet. Oki, jeg har en slik diskett som du snakket om, men når skal jeg sette denne i?? Lenke til kommentar
Trinity Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Der er jeg ærlig talt ikke helt sikker siden du allerede har windows på en annen disk.Jeg bruker å trykke F6 når jeg innstallerer Xp for å innstallere støtte for"tredjeparts raid eller scussy drivere".Har du enablet den i bios. Da er jeg temmelig sikker på at windows finner "ny maskinvare funnet"vil du innstallere drivere? Lenke til kommentar
above Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Der er jeg ærlig talt ikke helt sikker siden du allerede har windows på en annen disk.Jeg bruker å trykke F6 når jeg innstallerer Xp for å innstallere støtte for"tredjeparts raid eller scussy drivere".Har du enablet den i bios.Da er jeg temmelig sikker på at windows finner "ny maskinvare funnet"vil du innstallere drivere? NEi jeg har ikke enablet den i bios nei, vil den fine den når jeg har gjort det og starter maskina på nytt?? Endret 26. desember 2003 av OSTEBU Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Hvis du ikke skal bruke s-ata disken til OS. Gå i enhetsbehandling, finn s-ata kontolleren, høyreklikk, velg egenskaper og oppdater driver. Skal du installere os på den. Gå i bios og sett bootrekkefølge. 1. cd 2. scsi boot med xp installasjon cd. Trykk f6 når installasjonsprogrammet ber om det. Det vil da litt senere be om tredjepartsdrivere. Da skal du sette i disketten. Lenke til kommentar
above Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 Hvis du ikke skal bruke s-ata disken til OS. Gå i enhetsbehandling, finn s-ata kontolleren, høyreklikk, velg egenskaper og oppdater driver. Skal du installere os på den. Gå i bios og sett bootrekkefølge. 1. cd 2. scsi boot med xp installasjon cd. Trykk f6 når installasjonsprogrammet ber om det. Det vil da litt senere be om tredjepartsdrivere. Da skal du sette i disketten. Jamen når jeg kobler harddisken til så kommer den ikke videre, den bare stopper opp også står det ett eller annet som jeg ikke husker Altså jeg kommer ikke inn i Windows når jeg kobler harddisken til Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Jamen når jeg kobler harddisken til så kommer den ikke videre, den bare stopper opp også står det ett eller annet som jeg ikke husker Altså jeg kommer ikke inn i Windows når jeg kobler harddisken til Hmm, sikkert dårlig forslag, men scsi står ikke fremfor hdd 0 i bootrekkefølgen din. Da ville det bli stopp.. Lenke til kommentar
above Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 Nå har jeg kobla til harddisken og alt det dere greiene, men når jeg starter den stopper den opp ved at det står; Verifying Pool data Hva i all verden skal dette bety?? Hva har jeg gjort galt/hva må jeg gjøre????? Lenke til kommentar
above Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 Nå fikk jeg til å starte dataen, men hvordan skal maskina greie å finne harddisken?? Jeg har prøvd Legg til ny maskinvare, men den finner den ikke. Hva må jeg gjøre?? Lenke til kommentar
above Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Ingen som vet??? Endret 26. desember 2003 av OSTEBU Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Kontrollpanel - administrative verktøy - datamaskinbehandling - diskbehandling Lenke til kommentar
Trinity Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Hvis du har promise kontroller trykker du ctrl F i oppstarten,for å komme inn i bios til serialata kontrolleren,der setter du opp disken. Lenke til kommentar
above Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 Jeg fikk det til alle sammen, tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå