Gå til innhold

Programfag for å bli psykolog

furksjoko

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går akkurat nå på studiespesialisering på vg1. Jeg har begynt å tenke litt på hva jeg skal ha som programfag på andreklassen. Jeg har helt siden jeg gikk i 8. klassen hatt lyst til å bli psykolog, så skal mest sannsynlig studere det. Opptakskravet for profesjonsstudiet i psykologi er bare generell studiekompetanse. Så jeg lurer på, dere som studerer eller har studert psykologi, hvilke programfag anbefaler dere for dette studiet? Altså hvilke programfag er mest "relevant" for dette studiet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som er relevant er ikke nødvendigvis hva som er best å velge. En utfordring for de fleste som vil bli psykologer er å komme inn. Da må du ha høy poengsum (= karaktersnitt + diverse ekstrapoeng). Velger du realfag vil du få ekstrapoeng for dette, og dermed trenger du ikke like høye karakterer, forutsatt at du klarer å få relativt gode karakterer i valgfagene. Det vil lønne seg så lenge du ikke mister mer enn 1-2 karakterer per fag, altså at du får minst karakter 4. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Ja det er sant. Psykologiutdanningen er veldig vanskelig å komme inn på - det er jeg klar over. Skal jobbe hardt, men jeg bare lurte på hva andre tok og anbefalingene og erfaringene deres. Så jeg skal ikke f.eks. gå kjemi bare pga. noen sier det, men bare slik at jeg vet hva andre tok slik at det kan veilede og gjøre det lettere for meg å velge. Men takk for svar!

Lenke til kommentar

Som allerde nevnt kan det være lurt å ta noen realfag, for å øke snittet. Men det er lurt å være forsiktig med hvilke fag du velger, i og med at det fort kan ende opp med å ha motsatt effekt om det går dårlig i faget - realfagene er jo de tøffeste fagene på videregående. 

Så finnes jo også faget psykologi, hvis de tilbyr det på din skole?

Lenke til kommentar

Ja, jeg er veldig glad i realfag, så skal ihvertfall gå på to av dem. Akkurat nå tenker jeg kanskje biologi og kjemi.

Dessverre har vi ikke psykologi på skolen vår, men de har sosiologi og sosialantropologi. Ligner sosiologi og sosialantropologi nært nok psykologi slik at jeg kan ta det i stedet for psykologi, eller er det to helt ulike fag? 

Lenke til kommentar

Ligner sosiologi og sosialantropologi nært nok psykologi slik at jeg kan ta det i stedet for psykologi, eller er det to helt ulike fag? 

Nå har jeg aldri studert psykologi, men mitt inntrykk er i alle fall at dette er fagfelt som komplementerer hverandre. 

Fra wiki:

...Psykologien har tradisjonelt vært opptatt av å beskrive enkeltmennesket, mens sosiologien har vært opptatt av å beskrive grupper av mennesker...
Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Ja, jeg er veldig glad i realfag, så skal ihvertfall gå på to av dem. Akkurat nå tenker jeg kanskje biologi og kjemi.

Dessverre har vi ikke psykologi på skolen vår, men de har sosiologi og sosialantropologi. Ligner sosiologi og sosialantropologi nært nok psykologi slik at jeg kan ta det i stedet for psykologi, eller er det to helt ulike fag? 

Sosiologi handler om samfunnet og menneskene i det, mens psykologi handler om det følelsesmessige rundt det å være menneske, som for eksempel personlighet og atferd. I psykologi 1 er det masse teori, mens i psykologi 2 handler det mer om bl.a. mennesket, roller, grupper og psykisk helse :) 

Lenke til kommentar

Sosiologi handler om samfunnet og menneskene i det, mens psykologi handler om det følelsesmessige rundt det å være menneske, som for eksempel personlighet og atferd. I psykologi 1 er det masse teori, mens i psykologi 2 handler det mer om bl.a. mennesket, roller, grupper og psykisk helse :)

Åja okei, takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...