Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 (endret) Hei. Idag startet pcen min å fryse helt på tilfeldige tidspunkt, det skjer innen 5-10min etter den er skrudd på. Bildet bare fryser, men pcen skrur seg ikke av. Det kommer ingen feilmelding. Det jeg har gjort for å feilsøke er: - Fjerne rambrikkene 1 etter 1, ingen bedring. - Ta ut GPU og starte på integrert kort, ingen bedring. - Oppdatere Bios drivere Sånn som jeg ser det kan det være PSU, hovedkort eller cpu(?). Hvordan kan jeg nå finne ut hvilken del som er problemet uten å måtte bare gamble med å kjøpe nytt? Jeg mistenker at det er psu'en da det skjedde noen timer etter et strømbrudd i leiligheten, men det er vel bare ren tipping. Grafikk kortet er allerede gammelt og mangler ett vifteblad så ser for meg at dette blir et dyrt opplegg, der både gpu, hovedkort og psu må byttes, og da vurderer jeg heller å bare skrote hele greien å gi faen. Om noen har noen tips til hvordan jeg kan finne ut hva som er synderen så please share Endret 25. oktober 2019 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 25. oktober 2019 Del Skrevet 25. oktober 2019 Har nå byttet PSU, pcen fryser fremdeles. Har også reinstallert windows uten at det hjalp. Jeg har ett nytt hovedkort, men jeg er usikker på om jeg skal koble det til fordi jeg antar at retur retten ryker da, eller? Er det mulig å finne ut om cpu er problemet på ett eller annet vis, eller må jeg rett og slett bare bytte deler for å se.. Skikkelig nedtur om jeg nå bytter halve pcen også er det cpu som må byttes :/ Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. oktober 2019 Del Skrevet 25. oktober 2019 Foreslår at du kommer med følgende opplysninger, så blir det lettere å prøve å resonnere seg frem til hva som kan være feil: Full hardware spesifkasjon. Hvor gammelt? Har det vært andre problemer med maskinen føre den begynte å "fryse"? Har du gjort endringer med maskinen før problemet oppstod ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 25. oktober 2019 Del Skrevet 25. oktober 2019 (endret) Foreslår at du kommer med følgende opplysninger, så blir det lettere å prøve å resonnere seg frem til hva som kan være feil: Full hardware spesifkasjon. Hvor gammelt? Har det vært andre problemer med maskinen føre den begynte å "fryse"? Har du gjort endringer med maskinen før problemet oppstod ? CPU: I7 9700k RAM: ddr4 hyperx 8gb x 3 Hovedkort: Gigabyte z390 Gaming x PSU: Enermax revolution xt 650 W GPU er koblet ut men det er asus 980. Ikke gjort noen endringer med pcen, men det har vært ett strømbrudd i leiligheten og det skjedde etter det, typ 1-2 timer. En dag i forveien var også lyden fra miccen min helt sprengt, men mikrofonen fungerte fint når jeg plugget det inn i lydkortet mitt isteden. (Soundblaster Z) Endret 25. oktober 2019 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 25. oktober 2019 Del Skrevet 25. oktober 2019 (endret) Se om ram brikker om de er på denne listen for hovedkortet: https://download.gigabyte.com/FileList/Memory/mb_memory_z390-gaming-x_20190415.pdf Om ikke kan du prøve å kjøre de på laveste hastighet. Eller teste for minnefeil. Endret 25. oktober 2019 av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå