Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

ct, søvn? utredning når man går gal

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Men hvordan kan jeg få mer utredning? Har kun tatt noen blodprøver, men legen virker ganske sikker på at det er depresjon. Var første slutning, og har ikke villet undersøke så mye etter den konklusjonen

Burde jeg oppsøke annen (må vel i så fall bli privat uten at jeg bytter?) lege?

Du har rett til to fastlegebytter i løpet av et år. Hvis du bytter idag, har du ny fastlege fra første desember.

Det du i første hånd bør be om, er en "dobbeltime" med fastlegen. Få vedkommende til å forklare for deg hvorfor det vurderes depresjon. Under denne samtalen har du mulighet for å komme med motargumenter eller tilleggsopplysninger. Mulig legen vil endre sitt syn om behov for videre utredning.

Med det sagt, finnes det noe som heter funksjonelle lidelser. Det er altså reelle somatiske lidelser, sekundært til en psykisk lidelse. Tidligere hat det benevnelsen "psykosomatiske lidelser". For den som opplever dette, føles det helt ekte ut som f.eks hjerteproblemer, svulst i magen, tumor i hjernen, kvikksølvforgiftning, etc.

Det er et etablert faktum at dette skal tas på alvor og symptomer skal utredes/utelukkes som om det er en faktisk lidelse, selv om det tydelig hører sammen med en antatt depresjon. Som nevnt tidligere, kan man ta noen utvidede blodprøver for å utelukke det mest vanlige. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søvnforstyrrelser skal utredes systematisk. Oftest startet man med god søvnhygiene og søvndagbok. Blodprøver tas for å screene for organfunksjoner. Har dette ingen effekt og man ikke kommer videre i diagnostikken, kan man henvises til søvnsenter. Evt er det utredning for søvnapnø som er alternativt.

CT vil nok ikke gi noen svar på din problematikk. Om man i så fall skulle finne noe unormalt på CT, så ville dette allikevel ikke kunne forklart hvorfor du ikke får sove. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...