Gå til innhold

Bil er tre ganger raskere enn kollektivtrafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk, fantasi og kreativitet har vi alle godt av år vi skal løse fremtidige utfordringer

 

Jeg siterer følgende:

"Fordi mange mennesker gjør mer fornuftig arbe' enn å trykke på ett tastatur"

 

Det er du som her konkluderer med at å trykke på et tastatur er kun dette, å trykke på et tastatur, uten å tilføre noe form for nytte.

Selvfølgelig setter jeg det litt på spissen her, men formuleringen din kan fint tolkes det slik at du tar alle konsulenter, kontorarbeidere, økonomer, akademikere og den slags som bunnslam som eneste formål er å trykke på noen knapper mens "virkelige" mennesler gjør et ærlig dags arbeid.

 

I see,.. Ikke rart det er ufred i verden når folk tillegges slike meninger uten å aldri ha hatt dem.. vel vel... 

 

 

Men du missforstår mitt innlegg som ett angrep på deg, det har aldri vert tanken. Vi vil uansett tolkning alltid måtte leve med at folk flytter på seg. Noen, og mange gjør det allerede, kan jobbe hjemmenifra, tidvis eller hele tiden, men hverken helsearbeidere, politi, brann, produksjons-arbeidere, transport næringen, etc etc etc. og i allefall ikke kollektivtransport-sjåfører kan jobbe på hjemmekontor. Og av de andre som kan så vil alle måtte bevege på seg før eller siden. Gjør du det ikke i arbeidstiden gjør du det gjerne senere. Muligens du ungår korken men folk flytter på seg alikavel. 

 

Ha en meget fortreffelig dag.

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Man kan bygge byer i høyden, og ha effektiv offentlig trasport. Man kan også bygge gode veier, og sørge for at personlig trasport ikke sliter heller.

Det er altså lov å tenke utenfor den klaustrofobiske MDG-tankeboksen at det skal være trær overalt, at ingen skal ha bil og alle skal sykle om vinteren.

 

Det er også lov å slutte å tillegeg folk standpunkter de ikke har.Hvis du overhodet har lest MDGs program, skjuler du det iallfall godt.

Pål Jensen

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kan meddele fra Kristiansand at vi her har fått til busstransport inn til sentrum. Fra hjemmet til kontorpulten (dør til dør) bruker jeg 30 min med buss. Dersom jeg ønsker å bruke 40 min fra dør til dør + 80-120 kr i parkering så tar jeg bilen. Dette stemmer selvsagt ikke overalt i byen men overraskende bra for de av mine kolleger som bor på samme avstand (10 km). Bussen er å foretrekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt fokus på alle de tomme setene i bilen. De er i praksis ikke ledig. Mye av poenget med å kjøre min egen bil til og fra jobb, er jo så jeg kan kjøre direkte A til B uten unødvendig stopp eller vent. Skal jeg innom naboen og vente på han/hun blir klar?

 

Eller skal jeg traske ned til en nabo, og vente på gårdsplassen i X minutter, slik at han kan skysse meg til jobb? Nei, da kan jeg vel like gjerne ta bussen ...

 

Videre er det i mange biler slett ikke slik at baksetet står ledig til tre voksne. Kanskje har man to barneseter og en (alt for) trang plass i midten? Reelt sett kun ett eneste passasjersete tilgjengelig...

 

I storbyer klarer jeg ikke helt å se at bil kan ta unna de store massene. Ei heller buss duger. Hvor mange busser trengs for å erstatte ett eneste lokaltog eller ett eneste T-bane-sett? Temmelig mange. Flere storbyer har for lengst innsett at buss ikke duger; de har for lav kapasitet. Løsning er skinnegående transport i egne traseer! (Men vi snakker her om større byer, såklart.)

 

Som alltid er det et problem at alle skal reise på samme tidspunkt. Hvorfor har vi lagt opp til at alle begynner på jobb/skole tilnærmet likt? Hadde vi klart å spre trafikken utover, ville det bidratt mye til å redusere kø og dertil lang reisetid..

I kampen for et bedre klima må vi snu en hver stein. Bilseter kan ikke være noen hellig ku som ikke skal røres. Derfor er det interessant å se på tiltak for å øke setefyllingsgraden. Som sagt, det skal ikke all verden til for å erstatte hele kollektivnettet. På min innfartsvei bare en økning fra 1,4 til 1,8 personer per bil. Tenk hvor mye vi kan redusere rushkøene om vi øker det til f.eks 2,5. Derfor bør det være i alles interesse å "vente på naboen". Ikke på måfå, men via samkjøringsapp eller fast avtale. Incentiver som kjøring i kollektivfelt er én av mange muligheter for å øke setefyllingsgraden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

I kampen for et bedre klima må vi snu en hver stein. Bilseter kan ikke være noen hellig ku som ikke skal røres. Derfor er det interessant å se på tiltak for å øke setefyllingsgraden. Som sagt, det skal ikke all verden til for å erstatte hele kollektivnettet. På min innfartsvei bare en økning fra 1,4 til 1,8 personer per bil. Tenk hvor mye vi kan redusere rushkøene om vi øker det til f.eks 2,5. Derfor bør det være i alles interesse å "vente på naboen". Ikke på måfå, men via samkjøringsapp eller fast avtale. Incentiver som kjøring i kollektivfelt er én av mange muligheter for å øke setefyllingsgraden.

Slutt å fremstå som det som fungerer på kalkulatoren, og gjør IRL. 2.5 i hver bil... ha ha ha Aldri kommer det til å skje.

Om du fikk 2.5 inn i hver bil, så er det langt unna de over 120 som en buss kan ta pr. tur.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Når trafikken nesten i beveger seg fremover, hva er det da som forflytter flest mennesker?

1. En lang rekke med biler der annenhver bil har 2 passasjer mens resten har bare en.

2. En rekke med busser som kommer seg frem i kollektivfelter og kan ta med 126 passasjerer?

Jeg har aldri sett en lang rekke med bybusser i ordinær trafikk. Har du?

På min nærmeste innfartsvei frakter bilene over 3 ganger flere personer enn bussene. Slik fungerer det i praksis.

 

Å det forteller at hastigheten er ca 10 meter på 3 sekunder. Man går fortere på ski, i juli enn det.

Ingenting at det jeg skrev sier noe om hastigheten. Artikkelen derimot sier noe om det. 3 ganger så lang reisetid for buss. Altså 1/3 av reisehastigheten til bil.

 

En buss har mulighet til å ta med 126 personer.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/EU-kontroll/Kontrollfrist?registreringsnummer=zh56480

 

Og når en bil har med seg 1.5 personer, så blir det 84 biler og med 10 meter til hver bil, opptar de 840 meter av veien.

Man får bra mange busser på den strekningen.

 

Men mot tro, kjemper jo fakta som kjent forgjeves.

Ståplasser er mer utrygt enn å sitte i sete uten belte og burde vært forbudt. Den bussen du linker har 55 passasjerseter, som burde være det tellende tallet. Seter per meter veibane er helt irrelevant, for buss er ikke et reelt alternativ for mange. For noen tar det for lang tid, for andre passer ikke tidspunktene, rutene eller det er for knotete med handleposer, unger eller andre ting. Busser er bare nært fulle på den sentrumsnære delen av ruta to ganger i døgnet. Ellers er de grader av halvtomme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg har aldri sett en lang rekke med bybusser i ordinær trafikk. Har du?

På min nærmeste innfartsvei frakter bilene over 3 ganger flere personer enn bussene. Slik fungerer det i praksis.

 

Ingenting at det jeg skrev sier noe om hastigheten. Artikkelen derimot sier noe om det. 3 ganger så lang reisetid for buss. Altså 1/3 av reisehastigheten til bil.

 

Ståplasser er mer utrygt enn å sitte i sete uten belte og burde vært forbudt. Den bussen du linker har 55 passasjerseter, som burde være det tellende tallet. Seter per meter veibane er helt irrelevant, for buss er ikke et reelt alternativ for mange. For noen tar det for lang tid, for andre passer ikke tidspunktene, rutene eller det er for knotete med handleposer, unger eller andre ting. Busser er bare nært fulle på den sentrumsnære delen av ruta to ganger i døgnet. Ellers er de grader av halvtomme.

Nei man trenger ikke en lang rekke med bybusser, da de er mer effektiv i å frakte mennekser enn biler.

Forresten. Jo jeg har sett mange busser på rekke i trafikk i Trondheim. Regner med det var flere ruter som kjørte innom sentrum.

 

Når du sier hvor mange biler som kjører på en vei i timen, så er det ikke vanskelig å regne ut hastigheten basert på et estimat om at hver bil opptar 10 meter. Det eneste du da kan krangle om er estimatet på antall meter, for det andre tallet kom du med.

 

Bussen er godkjent med så mange plasser. Om du er uenig i den godkjenningen, så er det en annen diskusjon. Forhold deg til fakta, så skal det ikke være noen problem.

Lenke til kommentar

De som tar kollektivtrafikk gjør en hederlig innsats for de som kjører bil. Hadde alle kjørt bil ville det tatt mer tid med bil, jo flere som tar kollektiv trafikk jo kortere tid tar det med bil.

Det samme gjør en økning fra 1,4 til 1,8 personer per bil.

 

Et enkelt grep vil være å spre fleksitiden enda litt mer. Kjernetid fra 10-14. Så kan man få litt møtedisiplin også og legge opp til mindre møter og mer tid til konsentrasjon 6-10, 14-18. Mange familier er jo to foreldre og noen liker morgenen bedre enn å jobbe på ettermiddagen. Så får de dele på å hente i den der barnehagen da.

Det er jo gjerne sånn det løses i dag, fordi åpningstidene til barnehager er akkurat litt for kort til til at man rekker tidkrevende transport til og fra jobb. Spesielt dersom man må ta høyde for busser som tidvis er forsinket eller uteblir helt. Forslaget ditt betyr at ungene ikke får se den ene foreldren om morgenen og at den andre ikke rekker å spise middag sammen med de. Så blir hele familien samlet en times tid, rett før leggetid. Foreldrene vil få mindre sammen-tid ettersom den ene må legge seg tidligere enn den andre. Forslaget ditt høres ikke veldig familievennlig ut og er nok heller ikke veldig gunstig for veikapasitet siden det forutsetter at hver familie har to biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det raskeste fremkomstmiddelet i byen er sykkel. Det har veldig mange dansker skjønt, og de har også bygd en brukbar infrastruktur til det. Rart en dansk undersøkelse om mobilitet ikke omtaler dette.

Flate land som er frostfrie store deler av året egner seg godt for sykkel. Det har danskene skjønt. Noen fantaserer om det samme i Norge.

 

Må få legge til at kommunestyret i Tromsø innvilget seg selv en "studietur" til København for å lære oppskriften på god sykkelpolitikk. På SM publiserte de mange bilder av seg selv med øl på fortauscaféer, røde pølser og kjente turiststeder, men ingen med sykler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det samme gjør en økning fra 1,4 til 1,8 personer per bil.

 

Det er jo gjerne sånn det løses i dag, fordi åpningstidene til barnehager er akkurat litt for kort til til at man rekker tidkrevende transport til og fra jobb. Spesielt dersom man må ta høyde for busser som tidvis er forsinket eller uteblir helt. Forslaget ditt betyr at ungene ikke får se den ene foreldren om morgenen og at den andre ikke rekker å spise middag sammen med de. Så blir hele familien samlet en times tid, rett før leggetid. Foreldrene vil få mindre sammen-tid ettersom den ene må legge seg tidligere enn den andre. Forslaget ditt høres ikke veldig familievennlig ut og er nok heller ikke veldig gunstig for veikapasitet siden det forutsetter at hver familie har to biler.

Forutsetter at det er 2 bilister som lar bilen stå og følger med 2 andre bilister.

Om det er 2 som normalt kjører kollektivtrafikk, så blir det ingen økning.

Tallene gjelder fra 7 personer i 5 biler til 9 personer i 5 biler. Minste felles nevner.

 

Men nå er jo argumenter til de som kjører bil at det er eneste fornuftige metoden de kan bruke for å komme seg på jobb, så da må man gå utifra at de andre heller ikke kan kjøre med andre biler enn sine egne.

Lenke til kommentar

Om du fikk 2.5 inn i hver bil, så er det langt unna de over 120 som en buss kan ta pr. tur.

Det er feil. Som jeg har vist med regnestykker tidligere i tråden så måtte bilene tatt med seg 0,4 personer ekstra, i gjennomsnitt, hvis det skulle bli buss-streik, og vi forutsetter at antallet biler ikke øker og totalt passasjertall forblir det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er feil. Som jeg har vist med regnestykker tidligere i tråden så måtte bilene tatt med seg 0,4 personer ekstra, i gjennomsnitt, hvis det skulle bli buss-streik, og vi forutsetter at antallet biler ikke øker og totalt passasjertall forblir det samme.

Hvis om det busstreik... Har du hørt for et barnslig argument... Vel hvis du ikke har noe bedre, så er det vel det beste du kunne komme med.

Lenke til kommentar

Nei man trenger ikke en lang rekke med bybusser, da de er mer effektiv i å frakte mennekser enn biler.

Forresten. Jo jeg har sett mange busser på rekke i trafikk i Trondheim. Regner med det var flere ruter som kjørte innom sentrum.

 

Når du sier hvor mange biler som kjører på en vei i timen, så er det ikke vanskelig å regne ut hastigheten basert på et estimat om at hver bil opptar 10 meter. Det eneste du da kan krangle om er estimatet på antall meter, for det andre tallet kom du med.

 

Bussen er godkjent med så mange plasser. Om du er uenig i den godkjenningen, så er det en annen diskusjon. Forhold deg til fakta, så skal det ikke være noen problem.

Hvorfor foreslår du en lang rekke med busser hvis det ikke er behov for det?

 

Veikapasiteten til alle veier er omtrent 1200 biler per time per felt uansett hastighet. Du kan ikke estimere hastighet bare med den opplysningen.

 

Men hastighet og avstand har en sterk sammenheng. Når du estimerer 10 meter så kan du fort regne ut hastigheten. Du kunne like gjerne estimert en hastighet og regnet ut avstanden som følger av det.

 

Innfartsveien jeg brukte i regnestykket har 70 km/t fartsgrense. I likhet med andre veier uten mange kryss og hindringer så kollapser hastigheten til kø når trafikken overgår ca 1200 biler per time.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvorfor foreslår du en lang rekke med busser hvis det ikke er behov for det?

 

Veikapasiteten til alle veier er omtrent 1200 biler per time per felt uansett hastighet. Du kan ikke estimere hastighet bare med den opplysningen.

 

Men hastighet og avstand har en sterk sammenheng. Når du estimerer 10 meter så kan du fort regne ut hastigheten. Du kunne like gjerne estimert en hastighet og regnet ut avstanden som følger av det.

 

Innfartsveien jeg brukte i regnestykket har 70 km/t fartsgrense. I likhet med andre veier uten mange kryss og hindringer så kollapser hastigheten til kø når trafikken overgår ca 1200 biler per time.

Hvor har jeg foreslått det?

 

1200 biler biler i timen blir en bil hver 3 sekund. Selvsagt kan man estimere basert p+å de tallene. Om DU ikke kan det, så er det ikke umulig for andre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Du skjønner vel at det var for å illustrere hvor få personer bussene faktisk frakter sammenlignet med biler?

Skjønte du ikke denne da? Eller var den for avslørende over hvor feil du har?

 

a1f9a59cdd0e02782ad64b384e5b14a8.jpg

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Altså, hvis vi går alle over til nullutslippsbiler er det da noen flere argumenter for å tvinge folk over på kollektiv transport?

Nå er jo forurensning mer enn bare utslipp av gasser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...