Gå til innhold

Elon Musk: – Selvkjøring kan komme før året er omme


Anbefalte innlegg

Kan du da liste opp hvor systemet kan brukes? lki her mener at Smart Summon ikke skal brukes for å ta bilen ut av garasjen. Så er det et spørsmål om parkeringsplasser. Kan det brukes på parkeringsplassen til Walmart?

 

Med mindre du har betalt for å ha navnet ditt på en bestemt parkeringsplass utenfor Walmart, nei.

 

Parkeringsplasser utenfor butikker er oftest offentlige.

Altså strider det med "private only" delen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du har betalt for å ha navnet ditt på en bestemt parkeringsplass utenfor Walmart, nei.

 

Parkeringsplasser utenfor butikker er oftest offentlige.

Altså strider det med "private only" delen.

Men utafor kommunehuset er det greit da sikkert. Dette blir mer og mer morsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt, og nevnt av Tesla. Privat parkering og innkjørsel er eneste plasser du får bruke systemet.

Hvorfor viser de da en video av noe som helt åpenbart er offentlig parkering? Har du forresten en link der Tesla klart og tydelig forteller det du sier?

 

Og hvordan endrer det på funksjonaliteten til produktet om jeg betaler for min egen private parkeringsplass på REMA?

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt, og nevnt av Tesla. Privat parkering og innkjørsel er eneste plasser du får bruke systemet.

Sjekket nå og parkeringsplassen til Wlamart er regnet som privat parkering. Så Smart Summon virker ikke på steder den sier den skal virke.

 

Skulle sjekket definisjonen tidligere og potensielt spart en del innllegg på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekket nå og parkeringsplassen til Wlamart er regnet som privat parkering. Så Smart Summon virker ikke på steder den sier den skal virke.

 

Skulle sjekket definisjonen tidligere og potensielt spart en del innllegg på det.

 

Nei.

Parkeringsplasser utenfor Walmart er eid av Walmart, noe som gjør den "private property"

Det er ikke det samme som en privat parkeringsplass.

Lenke til kommentar

Du får ta det opp med Walmart og si at parkeringsplassen deres er offentlig.

 

"Private parking: parking on private land which is reserved exclusively for parking, if such parking is not normally accessible to the public"

 

Walmart stenger ikke parkeringsplassene sine for folk så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

"Private parking: parking on private land which is reserved exclusively for parking, if such parking is not normally accessible to the public"

 

Walmart stenger ikke parkeringsplassene sine for folk så vidt jeg vet.

Det har ikke noe med å stenge å gjøre. Det betyr bare at de har privat eier og regulering.

"Parking lots are private real property under the custody, care, and control of the property owner."

 

Smart Summon er ment for parkering på Walmart. Det går fram av absolutt alt Tesla har kommunisert om produktet inkludert videoer. I Twitter-linken ovenfor så sa de at man ikke trengte å vite hvor bilen var parkert, det var bare å kalle den til seg. Noe man nettopp gjør på kjøpesentre.

 

Hvis det var slik at disse utallige Roomba-videoene brøt betingelsene så burde Tesla gått ut og korrigert offentligheten. Det har de ikke gjort.

 

I tillegg så argumenterer du for en bruk av produktet som er helt meningsløs og har null nytteverdi. Det henger ikke på greip.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok. Posten var passe useriøs. Hvis du skal trolle hardt, så får du bare kose deg med det. Jeg jobber ikke for Tesla og deres markedsføring. Jeg bare forteller deg deres roadmap. Som Tesla eier uten FSD, så er den helt greit for meg. Jeg har selv mine tvil om hvor bra FSD vil fungere, og om den i hele tatt vil fungere på egenhånd, noengang, i sin nåværende hardware revisjon (HW3).

 

Det er jo helt klart at Musk & Co må snakke med deg for å drive videre, ellers eksisterer produktet deres ikke og alt er bare jug og fanteri. 

 

Ta deg en chill pill, og prøv å være litt mer saklig?

Hvorfor er det slik at om en post er kritisk til Tesla så er det "useriøst" og "trolling" ?

 

Dette er overskriften på artikkelen:

Elon Musk: – Selvkjøring kan komme før året er omme

 

Det er ikke kun jeg som tolker det slik. Utifra det han sier er dette den logiske tolkningen. Og det er også dette som er gjeldene i Norge. Det er godt mulig at det ikke er full selvkjøring, og det er det du skrev som er i roadmapen, men så er det ikke det Elon sier. Og artikkelen er på det Elon sier. Om noe her er det du som kommer med alternative tolkninger og unnskyldninger på vegne av Elon her.

 

Det virker ellers som om vi er begge enige om at full selvkjøring ikke kommer, så vet ikke hvordan du kan mene denne funksjonen skal komme?

 

 

Du forstår åpenbart ikke. Musk må ikke snakke med meg nei. Han lyver for å drive salg ved å få det til å fremstå at Teslaer får mer oppdateringer enn de gjør. Du kan fritt kalle hva som helst "selvkjøring" i USA, dermed så kaller han en oppdatering til kjøreassistent for dette.

 

Derimot hadde Tesla Norge sagt dette, hadde de blitt saksøkt, da det er en lovnad om en funksjon i Norge. Og selvkjøring har en forventning til at bilen kjører seg selv.

 

Dette er kalkulert fra Musk. Han er smart fyr, han vet hva han driver med, men jeg kommer alltid  til å være kritisk til næringslivsledere som gir misvisende eller direkte feil info (Husk han er tom dømt av SEC for løgn) for å drive salg. Og jeg påpekte at dette er strengt ulovlig i Norge. Så de kan komme med samme funksjonalitet, men å kalle det full selvkjøring? Lykke til i retten sier jeg da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har ikke noe med å stenge å gjøre. Det betyr bare at de har privat eier og regulering.

"Parking lots are private real property under the custody, care, and control of the property owner."

 

Jeg krangler ikke imot at det er privat eiendom.

Privat eiendom er ikke det samme som privat parkering.

 

I Twitter-linken ovenfor så sa de at man ikke trengte å vite hvor bilen var parkert

 

Noe som tydelig strider med manualen, og alle tidligere utsagn.

Sier de bestemt at du ikke må ha line of sight? Eller sier de noe annet.

 

I tillegg så argumenterer du for en bruk av produktet som er helt meningsløs og har null nytteverdi.

 

Det å kunne flytte bilen om det regner, eller man bærer på eiendeler har stor nytteverdi.
Lenke til kommentar

Noe som tydelig strider med manualen, og alle tidligere utsagn.

Sier de bestemt at du ikke må ha line of sight? Eller sier de noe annet.

Hvordan tolker du dette utsagnet direkte fra Twitter og Tesla? 

 

Where have you parked your Tesla?

 

But also, who cares?

 

Our Smart Summon feature means your car collects *you* from the parking lot.

 

Virker det ikke som om du ikke trenger bry deg om "line of sight" ved dette sitatet?

 

Sannheten er jo at det er kun PR juks. Selg bilen med slike uttalelser, og når folk først krasjer og gjør skade så peker man på en katalog av liten skrift for å unngå lovlige problemer. 

 

Tar nok ikke lange tiden før vi får se flere søksmål mot dem angående dette. For dette kan umulig være noe annet enn misvisende reklame. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er også interessert i å høre om man kan bruke den ut mellom to biler på en åpen (gjerne privat) parkeringsplass, samt logikken som følger med at dette skal være mulig isåfall sammenlignet med ut fra en garasje - som tydeligvis ikke er mulig. 

 

Kan du da liste opp hvor systemet kan brukes? lki her mener at Smart Summon ikke skal brukes for å ta bilen ut av garasjen. Så er det et spørsmål om parkeringsplasser. Kan det brukes på parkeringsplassen til Walmart?

 

Merk at jeg ikke har skrevet noe om at dette ikke fungerer i hverken garasjer eller på offentlige parkeringsplasser, og det er vel rimelig opplagt at systemet fungerer både på offentlige parkeringsplasser og andre steder. Bilen selv vet ikke forskjellen for å si det sånn.

 

Så registrerer jeg at diskusjonen bærer ut på om hvorvidt parkeringen utenfor wallmart er offentlig eller ikke. Jeg skjønner at alle skal forsvare sine poenger her, men snakk om å gå inn for å missfortstå. Det er vel ikke 12-åringer som sitter og skriver her, eller? Alle regler som omhandler bilen vil være relativt til deg som eier, altså din private parkering eller oppkjørsel. Om parkeringen eies av Wallmart så er den fremdeles en "public parking lot". Så kan man naturligvis si at eieren av Wallmart også eier parkeringsplassen osv. Men, er det virkelig her vi skal legge diskusjonen? Vel, det gidder i det minste ikke jeg.

 

Bare legg alt dette til side. Dette er en funksjon som du som bileier aktivt må slå på. Du vil da få noe info i samme slengen. Ut over dette er det helt klart at det er du som sjåfør som er ansvarlig for bilen, du må forsikre deg om at bilen ikke kommer ut for en ulykke, og du skal til en hver tid observere at bilen gjør ting riktig. Om dette er på en privat parkeringsplass, offentlig parkeringsplass, eller privat offentlig parkeringsplass er ikke vesentlig, foruten det faktum at Tesla enn så lenge ber om at folk holder dette på sin private parkeringsplass.

 

Jeg vet ikke om Tesla har sagt at man ikke skal bruke systemet i garasjen, men det er veldig klart at dette kan være et sted bilen kan ha problemer. Og garasjer kan være så veldig forskjellige og inneholde mye rart, både ting som står her og der, og ting som stikker ut fra vegger, som hyller etc. Tesla er klare på at bilen ikke nødvendigvis ser alle disse tingene. Personlig kunne jeg sett for meg at man kunne fått en oppsjon om å lage en hvit linje på bakken som indikerer hvor i garasjen du vil ha bilen. En linje inn, og en tverrlinje som indikerer hvor den skal stoppe. Har du en dobbeltgarasje så vil du ikke ha bilen midt i, er den bred vil du ikke ha bilen for nærme veggen. Er den dyp med en dør i enden vil du ikke ha bilen for langt inn osv.

 

Dette, som med alle autonome systemer behøver, data for å bli bedre. På samme måte som bilene og Tesla lærer å kjøre selv med dine hender på rattet, lærer bilene her å parkere og komme til brukeren selv med din finger på knappen. Systemet fungerer, men er ikke perfekt. Dataen som samles inn vil imidlertid gjøre systemet stadig bedre over tid. Rent teknisk er systemet i stand til å gjøre det reklamen sier, men frem til at suksessraten i mange nok situasjoner og scenarioer er høy nok krever Tesla at du er hands on og følger med.

 

Ser virkelig ikke at dette er noe stort problem. Som sagt, det er ting som har mye høyere skadepotensiale om det missbrukes, her er faren relativt lav, og om eieren ikke følger med vil det nok stort sett ende med at bilen kommer fram like vel, selv om man også kan få en bulk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merk at jeg ikke har skrevet noe om at dette ikke fungerer i hverken garasjer eller på offentlige parkeringsplasser, og det er vel rimelig opplagt at systemet fungerer både på offentlige parkeringsplasser og andre steder. Bilen selv vet ikke forskjellen for å si det sånn.

Som jo er hele poenget her. Det er null forskjeller mellom det å la systemet kjøre seg selv ut av en garasje, som ut mellom to biler på en parkeringsplass. Offentlig eller privat-eid. Samtidig sier manualen at man kun skal bruke funksjonen på privat eie, mens de samtidig bruker videoer som åpenbart ikke er ved private områder. Både Twitter og hjemmesiden uttaler seg som om man kan bruke denne funksjonen overalt. Hva blir resultatet? Jo folk bruker funksjonen overalt, og Tesla korrigerer ikke mediene når dem uttaler seg om funksjonen. 

 

Det som står i     liten skrift    er kun for å dekke sin egen ræv, mens de selger bilene som om den har fulle autonome funksjoner - som åpenbart ikke fungerer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan tolker du dette utsagnet direkte fra Twitter og Tesla? 

 

Virker det ikke som om du ikke trenger bry deg om "line of sight" ved dette sitatet?

 

Sannheten er jo at det er kun PR juks. Selg bilen med slike uttalelser, og når folk først krasjer og gjør skade så peker man på en katalog av liten skrift for å unngå lovlige problemer. 

 

Tar nok ikke lange tiden før vi får se flere søksmål mot dem angående dette. For dette kan umulig være noe annet enn misvisende reklame. 

Uttalelsen indikerer ikke nødvendigvis at man ikke vet hvor bilen er eller at man ikke kan se den, man spør hvor har du parkert bilen din? Før man følger opp med, det er ikke så viktig, for den kan uansett komme til deg, altså du behøver ikke gå til den. Gjennom hele presentasjonen gjøres det så klart at man som sjåfør/eier har ansvar for å følge med at dette går bra. Altså, bilen kan komme til deg, men, om du ikke ser den så skal ikke funksjonen brukes. Dette kommer vel veldig klart fram her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at om en post er kritisk til Tesla så er det "useriøst" og "trolling" ?

 

Dette er overskriften på artikkelen:

Elon Musk: – Selvkjøring kan komme før året er omme

 

Det er ikke kun jeg som tolker det slik. Utifra det han sier er dette den logiske tolkningen. Og det er også dette som er gjeldene i Norge. Det er godt mulig at det ikke er full selvkjøring, og det er det du skrev som er i roadmapen, men så er det ikke det Elon sier. Og artikkelen er på det Elon sier. Om noe her er det du som kommer med alternative tolkninger og unnskyldninger på vegne av Elon her.

 

Det virker ellers som om vi er begge enige om at full selvkjøring ikke kommer, så vet ikke hvordan du kan mene denne funksjonen skal komme?

 

 

Du forstår åpenbart ikke. Musk må ikke snakke med meg nei. Han lyver for å drive salg ved å få det til å fremstå at Teslaer får mer oppdateringer enn de gjør. Du kan fritt kalle hva som helst "selvkjøring" i USA, dermed så kaller han en oppdatering til kjøreassistent for dette.

 

Derimot hadde Tesla Norge sagt dette, hadde de blitt saksøkt, da det er en lovnad om en funksjon i Norge. Og selvkjøring har en forventning til at bilen kjører seg selv.

 

Dette er kalkulert fra Musk. Han er smart fyr, han vet hva han driver med, men jeg kommer alltid  til å være kritisk til næringslivsledere som gir misvisende eller direkte feil info (Husk han er tom dømt av SEC for løgn) for å drive salg. Og jeg påpekte at dette er strengt ulovlig i Norge. Så de kan komme med samme funksjonalitet, men å kalle det full selvkjøring? Lykke til i retten sier jeg da.

Leste du artikkelen? Det står også at det er kun de med Early Access som vil få det før året er omme. Og, dersom historien gjentar seg, så vil Norge henge etter, siden vi har andre trafikkregler, trafikkskilt m.m. enn USA. Jeg kommer ikke med alternative tolkninger og unnskyldninger på vegne av Musk. Jeg bare gjenforteller det som ble sagt nå i forrige uke. Og jeg vet selvfølgelig heller ikke om det er slik at Norge vil henge etter, men jeg vil anta det. 

 

Det vil være på nyåret engang at FSD kommer til massene. Og skal jeg tippe, så vil jeg tippe Norge ligger alt fra 6-9 måneder etter USA igjen. 

 

Problemet jeg har med deg, er at du ikke anerkjenner at FSD ikke er noe før det er på level 4 eller 5. Det gjør jeg.

 

Merk at AP fortsatt er i Beta (snart 3 år etter at første bil med AP2 ble sluppet på veiene). FSD vil også være det når det kommer. Om folk vil saksøke Tesla for å ikke ha levert noe de ikke kan levere, så værsågod. Godt mulig de kommer noen vei også, for vi har veldig sterke forbrukerrettigheter i Norge. Men vil da anta at man får i tilfelle refundert beløpet man betalte for FSD i utgangspunktet.

 

Tesla kaller det heller ikke full selvkjøring forøvrig. De kaller det: Fullverdige selvkjørende egenskaper. Mao. har de tilpasset seg Norge ganske bra der.

 

Fra Tesla.com: 

 

"Funksjonene som er aktivert for øyeblikket krever aktiv føreroppsyn og gjør ikke bilen autonom. Noen funksjoner krever blinklys og har begrenset bruksområde. Aktiveringen og bruken av disse funksjonene er avhengig av å oppnå pålitelighet langt over nivået til menneskelige sjåfører, noe som er vist gjennom milliarder av kilometer med erfaring, og ved godkjenning av myndighetene, som kan ta lengre tid i noen jurisdiksjoner. Når disse selvkjørende funksjonene utvikler seg, blir bilen kontinuerlig oppgradert gjennom trådløse Software-oppdateringer."

 

Lurer på om det er mange som kjøper det nå, til 50k. Og nå når prisene går opp til 60k, så ja, tror terskelen for å kjøpe det vil være veldig høy til Norske forbrukere, da man ikke får noe særlig igjen for det. Men hva vet jeg, kan hende folk ser det på som en framtidig investering. De om det tenker jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uttalelsen indikerer ikke nødvendigvis at man ikke vet hvor bilen er eller at man ikke kan se den, man spør hvor har du parkert bilen din? Før man følger opp med, det er ikke så viktig, for den kan uansett komme til deg, altså du behøver ikke gå til den. Gjennom hele presentasjonen gjøres det så klart at man som sjåfør/eier har ansvar for å følge med at dette går bra. Altså, bilen kan komme til deg, men, om du ikke ser den så skal ikke funksjonen brukes. Dette kommer vel veldig klart fram her.

Hvorfor stille spørsmålet "Hvor har du parkert bilen din"? Akkurat som om det er et ukjent faktum. Dette spørsmålet er neppe gjeldende for din egen gårsplass. Så hvor tegner spørsmålet bilde for bruken av funksjonen? 

 

Samt når stiller man seg selv det spørsmålet? Når du ikke har "line of sight". Det er jo det som er det ypperste av hva man ønsker seg. Man kan tilkalle seg bilen fra hvor som helst. Og det er det man hinter til og frister med ved slike utsagn. PR juks så til de grader. Selv om de som i ei bisetning slenger med "forresten, du må følge med" på slutten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...