MrMarbles Skrevet 26. oktober 2019 Del Skrevet 26. oktober 2019 Når det gjelder FSD i seg selv, så gleder jeg meg til det blir lansert her i Norge. Da blir forhåpentligvis hele grunnsystemet såpass oppdatert at bilen endelig klarer å lese skilt, spesielt fartsskilt. Regner med og forventer, at det da også blir slutt på fantombremsingene (dog merker jeg lite til de i det daglige). Dette er de to største ankepunktene jeg har for AP pr dags dato. Jeg må konstant justere hastigheten selv, og det gjelder når jeg kommer til en ny fartsgrense, da den er sjeldent korrekt. Og det er så mye avvik at man kan ikke stole på at den justerer til riktig fartsgrense selv. I Tyskland og Danmark så fungerte fartsgrensene typ 95-99% av tida. Altså at de var korrekte. Så tydelig at Norge sine data på dette området er helt på trynet og fullstendig utdatert. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. oktober 2019 Del Skrevet 26. oktober 2019 Summon fungerer slik den skal. Summon er dessuten ikke FSD. Så når den kjører på garasjeveggen på vei ut så fungerer den som den skal? Lenke til kommentar
Iki Skrevet 26. oktober 2019 Del Skrevet 26. oktober 2019 Så når den kjører på garasjeveggen på vei ut så fungerer den som den skal? Ja.Om du leser resten av kommentarene her så vil du se det. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. oktober 2019 Del Skrevet 26. oktober 2019 Joda, men fortsatt litt rart. Det er sikkert ikke "støttet funksjonalitet" men jaggu var det mange misforståelser i starten. Lenke til kommentar
Iki Skrevet 26. oktober 2019 Del Skrevet 26. oktober 2019 Joda, men fortsatt litt rart. Det er sikkert ikke "støttet funksjonalitet" men jaggu var det mange misforståelser i starten. Det er en god del mennesker som ikke orker lese advarslene som dukker opp. Det ser vi jo allerede med folk som kjøper produkter som overstyrer autopiloten på bilene, slik at de slipper å holde på rattet. Vi har vel applikasjoner nå som sier ifra om det er politikontroll også. Når man også legger til at noen folk gjør alt de kan for å få klikk, så blir det slik. Vi ser jo folk ødelegge telefoner og lignende på lanseringen kun for å få views. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 26. oktober 2019 Del Skrevet 26. oktober 2019 Ars har sett igjennom over hundre videoer med smart Summon og oppsummert det ganske bra synes jeg. https://arstechnica.com/cars/2019/10/i-watched-over-100-tesla-smart-summon-videos-heres-what-i-learned/3/ Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 26. oktober 2019 Del Skrevet 26. oktober 2019 Hvor smart summon kan brukes er egentlig irrelevant. Det som har noe å si er at vi ser fra smart summon at sensorene ikke er gode nok for full selvkjøring. Begge videoene hos tek.no så la den ikke merke til hverken garasjevegg eller menneske som gikk inn i blindsonen til bilen. Arstechnica viser jo og videoer der Tesla strever enormt. Derimot så må den kunne klare å løse disse problemene innen 1 ms i 130 km/t. Sist jeg sjekket har ikke Tesla testet noenting i snøforhold, så med en gang det er snø så har du ingen garantier. Det kan godt være de kan få oppdatering av funksjoner for kjøreassistent, men du trenger ikke mer enn en hjerne og øyne for å se at en Tesla er langt ifra noe selvkjøring. Det er ingen andre heller. Kan og minne på at om Tesla lover selvkjøring i Norge, så er dette faktisk ulovlig. Tesla prøvde seg med hestekrefter, og det måtte de betale for. Sier du det kommer selvkjøring, så påvirker det salg. Det er derfor Elon sier det selv om han vet det er en ren løgn. Jeg synes ikke noe om folk/selskaper som gjør ting som bryter norsk lov egentlig. Har ikke noe imot bilene deres da. De har jo beste kjøreassistent på markedet og det er jo veldig bra, men det gjør det ikke greit å lyve om fremtidige funksjoner som ikke kommer. Da får du rettmessige søksmål om mangel ved produkt. Og da taper du. Og uansett om du skal ta et ekstremt dumt argument om at Tesla faktisk har full selvkjøring klart et par måneder etter de lanserte en summon funksjon som fungerer i 5 km/t, men kun i gode værforhold med god plass rundt seg, og ikke objekter i blindsonene til bilen, så finnes det ingen sertifiseringsordning for selvkjøring. Altså for å bruke selvkjøring, så må bilen være sertifisert for det, men ingen sertifisering finnes. Så om du har en Tesla som KAN kjøre selv, så vil den bli stoppet, fordi den ikke har noen fører. Og det er ikke lov å ha en bil på veien uten fører. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. oktober 2019 Del Skrevet 26. oktober 2019 (endret) Smart Summon's extreme caution around other cars for now may reflect a deliberate decision on Tesla's part to put safety first. That's commendable. But of course this level of caution isn't going to be acceptable when operating on public streets. Cars need to be able to drive smoothly and gracefully near other cars. On a crowded street, it's dangerous for a car to unexpectedly stop or swerve. And it's almost never acceptable for a car to back up in the middle of an intersection. All of which means that Tesla has a long way to go before this technology is ready to venture beyond parking lots, to say nothing of operating without close supervision. But for now, at least, Smart Summon certainly makes for some interesting viewing. Har sett en del av disse videoene selv og det positive er at man får tid til å lage seg en kopp kaffe eller tre. Betryggende er det forløpig ikke. Ellers testet jeg en ny Tesla S i sommer og når den kjørte på autopilot kom den så nærme tunellveggen i operatunellen at jeg tok over. Jeg hadde ikke lyst til å vente å se om den traff. Endret 26. oktober 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 26. oktober 2019 Del Skrevet 26. oktober 2019 Det som har noe å si er at vi ser fra smart summon at sensorene ikke er gode nok for full selvkjøring. Nei? Det ser vi strengt tatt ikke.Det kan like godt være software som hardware. Uansett er det sjeldent man befinner seg inni en garasje på motorveien. (Videoen viser dessuten at bilen stopper for personen som går) Arstechnica viser jo og videoer der Tesla strever enormt. Derimot så må den kunne klare å løse disse problemene innen 1 ms i 130 km/t. Det stemmer ikke helt det heller, det er andre forhold for kjøring på en motorvei og en parkeringsplass. Det kan godt være de kan få oppdatering av funksjoner for kjøreassistent, men du trenger ikke mer enn en hjerne og øyne for å se at en Tesla er langt ifra noe selvkjøring. Slik de er idag, med programvare som ikke er selvkjørende.Ettersom vi ikke vet hvordan programvaren er på bilene som skal være selvkjørende så blir det litt vanskelig å påstå. Kan og minne på at om Tesla lover selvkjøring i Norge, så er dette faktisk ulovlig. Hvilken lov brytes?Så lenge FSD kommer, så har de vel ikke brutt noen lov? Det er vel ikke satt noen periode for når dette må være ferdig. Altså for å bruke selvkjøring, så må bilen være sertifisert for det, men ingen sertifisering finnes. Det er noe de kan fikse når tiden kommer.Var ikke noen sertifisering for de første bensinbilene heller. Det var ikke før etter bilen (model t) kom at man måtte kjøre opp. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. oktober 2019 Del Skrevet 26. oktober 2019 Men jeg gleder meg til dette virkelig fungerer og gjør trafikken tryggere. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 26. oktober 2019 Del Skrevet 26. oktober 2019 Ikke bare tryggere, men mer effektivt og. Det skal ikke mer en en tulling som gjør noe dumt på motorveien for å skape lang kø. Hvis det er tett trafikk som kjører 80 km/t så vil en person som bremser hardt føre til stopp bakover. Samtidig må det gjøres riktig. Altså jeg mener ikke at det skal være 0 ulykker, men det må jo testes og sertifiseres av norske myndigheter (du kan ikke stole på noen selskaper, se Boeing eksempelvis). Derimot til tross for at jeg gleder meg ser jeg jo også at vi har en ganske langt vei å gå. Jeg mener som sagt så har vi ikke begynt å undersøke hvilke krav vi skal stille til disse bilene, hvem som er ansvarlig i tilfelle ulykke etc. Vi er minst 2 år vekke på lovgivningssiden, og hvem vet hvor mye på teknologisiden? Og til tross for hvor gode biler Tesla er, så kommer de ikke til å bli selvkjørende. De kan nok få en del gode oppdateringer for førerassistent, men folk som tror bilen blir selvkjørende blir lurt. 1 Lenke til kommentar
JohnArneW Skrevet 26. oktober 2019 Del Skrevet 26. oktober 2019 Jeg finner glede av å kjøre selv! Ikke noe er som å selv dreie på rattet og la milene fare av sted... Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. oktober 2019 Del Skrevet 26. oktober 2019 Spørsmålet er når Musk anser "Feature for Full Self-Driving" complete, og kan innkassere det kundene har betalt inn. 1 Lenke til kommentar
GadgetBoy Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Haha... Han fornekter seg ikke. Tesla har selv bevist at de fremdeles er langt unna total selvkjøring... Autopilot har, la oss kalle det medvirkende av hensyn til Tesla, forårsaket minst tre dødsulykker siden lansering - hvilket er skyhøye! Auto summon viser at det er langt fra ferdigutviklet og Tesla internt kaller hele oppsettet beta for å slippe unna problemer når det, som bevist, går galt. Lenke til kommentar
Iki Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Haha... Han fornekter seg ikke. Tesla har selv bevist at de fremdeles er langt unna total selvkjøring... Autopilot har, la oss kalle det medvirkende av hensyn til Tesla, forårsaket minst tre dødsulykker siden lansering - hvilket er skyhøye! Auto summon viser at det er langt fra ferdigutviklet og Tesla internt kaller hele oppsettet beta for å slippe unna problemer når det, som bevist, går galt. Det har vært 5 dødsfall totalt med autopiloten påslått. Altså 5 på 4 år. I tillegg har det vært 3 ulykker. I alle tilfeller var det personen som kjørte som ikke fulgte med. I et tilfelle satt personen å så på en film mens bilen kjørte. Til sammenligning dør det 3.287 personer hver dag i trafikken. Så det å påstå at dette er skyhøye tall er bare tull. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Husk at det er over to måneder igjen av året da. Du har jo spådd at Tesla konkurs innen nyttårsaften i år. Ser ikke veldig lyst ut mtp dine spådommer gitt Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Hvor smart summon kan brukes er egentlig irrelevant. Det som har noe å si er at vi ser fra smart summon at sensorene ikke er gode nok for full selvkjøring. Begge videoene hos tek.no så la den ikke merke til hverken garasjevegg eller menneske som gikk inn i blindsonen til bilen. Arstechnica viser jo og videoer der Tesla strever enormt. Derimot så må den kunne klare å løse disse problemene innen 1 ms i 130 km/t. Sist jeg sjekket har ikke Tesla testet noenting i snøforhold, så med en gang det er snø så har du ingen garantier. Det kan godt være de kan få oppdatering av funksjoner for kjøreassistent, men du trenger ikke mer enn en hjerne og øyne for å se at en Tesla er langt ifra noe selvkjøring. Det er ingen andre heller. Kan og minne på at om Tesla lover selvkjøring i Norge, så er dette faktisk ulovlig. Tesla prøvde seg med hestekrefter, og det måtte de betale for. Sier du det kommer selvkjøring, så påvirker det salg. Det er derfor Elon sier det selv om han vet det er en ren løgn. Jeg synes ikke noe om folk/selskaper som gjør ting som bryter norsk lov egentlig. Har ikke noe imot bilene deres da. De har jo beste kjøreassistent på markedet og det er jo veldig bra, men det gjør det ikke greit å lyve om fremtidige funksjoner som ikke kommer. Da får du rettmessige søksmål om mangel ved produkt. Og da taper du. Og uansett om du skal ta et ekstremt dumt argument om at Tesla faktisk har full selvkjøring klart et par måneder etter de lanserte en summon funksjon som fungerer i 5 km/t, men kun i gode værforhold med god plass rundt seg, og ikke objekter i blindsonene til bilen, så finnes det ingen sertifiseringsordning for selvkjøring. Altså for å bruke selvkjøring, så må bilen være sertifisert for det, men ingen sertifisering finnes. Så om du har en Tesla som KAN kjøre selv, så vil den bli stoppet, fordi den ikke har noen fører. Og det er ikke lov å ha en bil på veien uten fører. FSD vil jo først og fremst bli lansert i en form hvor sjåføren selv har ansvaret fullt ut og må overvåke alt bilen gjør. Altså samme som hvordan Autopilot fungerer i dag. Forskjellen vil bli at du kan skrive inn hvor bilen skal kjøre og den vil kjøre dit. Den skal da klare alt av rundkjøringer, lyskryss, stoppskilt, feltskifter, fotgjengeroverganger med mer. Etter dette så vil det jobbes med å få systemet så bra at det kan kjøre på egenhånd og så få godkjenning på å bruke det i de ulike land/EU osv. Tesla vil selvfølgelig ikke slippe noe som ikke er tillatt her i Norge, før det faktisk er tillatt. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Du har jo spådd at Tesla konkurs innen nyttårsaften i år. Ser ikke veldig lyst ut mtp dine spådommer gitt Tippet til neste år, men det er ikke lett å spå hvor lenge de får tilført kapital for å dekke driften. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Når det gjelder FSD i seg selv, så gleder jeg meg til det blir lansert her i Norge. Da blir forhåpentligvis hele grunnsystemet såpass oppdatert at bilen endelig klarer å lese skilt, spesielt fartsskilt. Regner med og forventer, at det da også blir slutt på fantombremsingene (dog merker jeg lite til de i det daglige). Dette er de to største ankepunktene jeg har for AP pr dags dato. Jeg må konstant justere hastigheten selv, og det gjelder når jeg kommer til en ny fartsgrense, da den er sjeldent korrekt. Og det er så mye avvik at man kan ikke stole på at den justerer til riktig fartsgrense selv. I Tyskland og Danmark så fungerte fartsgrensene typ 95-99% av tida. Altså at de var korrekte. Så tydelig at Norge sine data på dette området er helt på trynet og fullstendig utdatert. Teslan kan nok lese skilt helt fint - men det er noen som har en patent på dette så Tesla får ikke lov med mindre de punger ut. De betalte for patenten i starten så derfor kan eldre Tesla lese skilt. Håper de får løst dette på noe vis. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Teslan kan nok lese skilt helt fint - men det er noen som har en patent på dette så Tesla får ikke lov med mindre de punger ut. De betalte for patenten i starten så derfor kan eldre Tesla lese skilt. Håper de får løst dette på noe vis. Ja, men den må jo det for å kunne tillate FSD. Så gleder meg til oppdateringa hvor det kommer. Regner med de vil få til en avtale i tilfelle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå