Onkel Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Har akkurat kjøpt en DVD-ROM (Pioneer DVD-106s), og nå vil jeg bruke denne til å spille av filmer på. Men jeg sliter litt: Med Hardware Acceleration skrudd på, både i WinDVD 3 og PowerDVD 4 blir skjermen eller vinduet som regel helt svart. I blant får jeg bilde der, men med en håpløst lav fps. Med HW Accel skrudd av går det bedre, men stadig ikke særlig god flyt (tror prosessoren, en Athlon-600, er akkurat litt for treig). Jeg VET at DVD'en leser fort nok, så problemet må ligge i dekodingen. Og alle skjermkort-driverne er installert korrekt. Tror jeg da? Jeg har blitt fortalt at selv om GeForce2 MX-100/200-kortet mitt skal kunne dekode DVD *helt greit*, selv om bildekvaliteten ikke blir på langt nær like god som på en Radeon. Men er det løgn? Kan ikke GeForce'ene det i det hele tatt? I tilfelle problemet mitt er umulig å fikse på mitt nåværende system: er bildeforbedringen ved HW-accel i forhold til software-dekoding så radikal at jeg heller bør kjøpe et Radeon-skjemkort enn en ny prosessor? Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 5. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2002 DMA? Underlig ting der, gitt: Win98: Har satt på DMA (på DVD'en. Ikke mulig andre steder vel?). Likevel gjennomgående grusomt dårlig flyt. Win2000: Diagnostic-programmet til PowerDVD påstår at DMA ikke er satt på og ikke kan settes på. Likevel har jeg ved ETT tilfelle klart å få perfekt flyt og vakkert bilde ved software-dekoding. Ingen lyd, riktignok, men... :sad: Kanskje jeg skal prøve å skru av DMA fra nå av? Logisk? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 DMA må du ha på ja... I meget få tilfeller at DMA kan forårsake dårligere ytelse. DMA setter du på cd-rom, cd-brenner, dvd-rom og harddisker. I Windows 2000/XP setter du på DMA på harddisk-kontrolleren. I Windows 9x på selve harddisken. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 5. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2002 Takk for tipset, skal sjekke når jeg kommer hjem. Men tilbake til hovedspørsmålet mitt: Kan GF2-MX hardware-dekode DVD, hvis man kan klare seg med et litt dårligere bilde?* ________________________________ *Jeg kan det, for TV'en min er sannsynligvis fra før krigen. Den første. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Jeg hadde en P3 450 med 256 MiB SDRAM, 4x dvd-rom og Gainward GeForce 2MX (samme som nå), og der gikk dvd-avspilling helt greit. Kjørte selvfølgelig ikke noen tunge programmer i bakgrunnen. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 6. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2002 Svært interessant... Takker! Har Gainward selv, så det burde jo gå fint. Sjekket dessuten DVD'en i går: fullverdig avspillingstempo. Dermed må det være noe dill med drivere og sånn. Husker du noe av: -Hvilke detonator-drivere du brukte? -Hvilket DVD-avspillings-program? -Noen innstillinger som er gunstigere enn andre? Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 6. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2002 Hmmm... burde forresten VIA 4-in-1 driverne være lagt inn på forhånd? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 -Hvilke detonator-drivere du brukte? *De nyeste... husker ikke versjon* -Hvilket DVD-avspillings-program? *PowerDVD 2, 3 og 4* -Noen innstillinger som er gunstigere enn andre? *Egentlig ikke* Via 4in1 bør du ha ja! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå