Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bestilte varer fra nettbutikk, fikk regning etter at postoppkrav var betalt


Anbefalte innlegg

Hvilke rettigheter har jeg i en sak som dette, hvor jeg har bestilt varer via postoppkrav fra en nettbutikk, og betaler beløpet (som står på postoppkravet) på posten når pakken kommer frem dit. Får utlevert pakken og går hjem.

 

Etter 3mnd, så havner (en faktura) et varsel om ubetalt faktura på min e-post-konto, som ber meg snarest betale et utestående beløp hos dem.

 

Hvis nettbutikken f.eks har gjort en feil, og beløpet jeg betalte var 1\4 mindre enn varenes verdi, jeg skal vel ikke da betale for nettbutikkens feil, noe som nettbutikken burde ta ansvar og tap på?

 

Jeg skal vel ikke betale for andres feil, skal jeg? Hadde det i tankene at jeg fikk rabatt på varene siden jeg har kjøpt mye av lignende deler før. Har opplevd å fått rabatt andre steder, så har ikke tenkt mye mer på det. Det er heller ikke snakk om store beløp, men et relativt lite et.

 

Dette er også en godt etablert og godt kjent norsk nettbutikk.

 

Noen som kan om rettighetene mine rundt denne problemstillingen, og hva jeg skal gjøre, eller ikke gjøre?

 

Edit: Mente å skrive varsel om ubetalt faktura. Beklager.

Endret av KaareHaare
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du har mottatt en faktura for ubetalt MVA på kjøpet ditt?

Nei. For privatpersoner så er beløpet med mva. På ordrebekreftelsen så står beløpet jeg skal betale, med frakt, porto og varene jeg bestilte med mva. Dette er også en norsk nettbutikk.

 

Har regnet på det, og finner ikke ut hva dem har rotet med. Trekker jeg fra mva, så stemmer ikke beløpet heller. Det samme hvis jeg trekker ifra frakt og port. Jeg vet ikke hvordan dem har klart det.

 

 

Hva står det i kontrakten (ordrebekreftelsen) at du skal betale ?

I ordrebekreftelsen, så står hele beløpet korrekt slik det skal være. Fra posten og den hentebekreftelsen, så står det et annerledes beløp. Der stod det at jeg skulle betale 3\4 av beløpet som stod på ordrebekreftelsen. På posten oppga jeg hentekoden, og betalte det beløpet som posten sa jeg skulle betale, og dette beløpet mener jeg også stod på pakken. Dette var via postoppkrav, og posten kan ikke utlevere pakker før en betaler først.

 

Har hørt med flere, som sier at jeg ikke skal betale noe mer, da dette ikke er min feil. Jeg velger å tro at dette er riktig.

 

Har sendt forespørsel til nettbutikken og spurt hva som foregår, men jeg har ikke fått noe svar.

Endret av KaareHaare
Lenke til kommentar

Har sendt forespørsel til nettbutikken og spurt hva som foregår, men jeg har ikke fått noe svar.

Det er vel det eneste du kan gjøre enn så lenge. Be om en spesifikasjon på hva du har fått regning på. Men du bør være forberedt på hva du bør gjøre hvis de ikke svarer, og regningen går til purring/inkasso.

Lenke til kommentar

I ordrebekreftelsen, så står hele beløpet korrekt slik det skal være. Fra posten og den hentebekreftelsen, så står det et annerledes beløp. Der stod det at jeg skulle betale 3\4 av beløpet som stod på ordrebekreftelsen.

 

Altså har du betalt mye mindre enn hva din avtale(ordre) med bedriften tilsier?

Bedriften skal selvfølgelig ha betaling for varen du har bestilt selv om posten ikke har tatt full betaling. Om det er posten sin feil eller om bedriften har sendt feil info med pakken er egentlig likegyldig da din avtale sier at du har kjøpt vare X til pris Y.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tro du har en dårlig sak, og at det er ordrebekreftelsen som er avtalt beløp mellom deg og selger. Dersom noe har skjedd og du har betalt mindre enn det dere avtalte (ordrebekreftelsen) er det nok rett og rimelig at du betaler resterende av skyldig beløp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fikk svar fra den aktuelle nettbutikken, etter å ha mast fælt på dem.

 

Dem sier at det må ha oppstått en feil under overføringen av beløpet som ble sendt mellom nettbutikkens systemer, og mot systemet til posten. Etter nettbutikkens undersøkelser, så har beløpet blitt "på mystisk vis" annerledes enn beløpet på ordrebekreftelsen. Dem kan ikke forklare hva som har skjedd.

 

Dette er også en feil som dem aldri har opplevd før, siden nettbutikken oppstod for 22 år siden. Som jeg forstår, så bruker alle store nettbutikker samme system overfor posten, når det gjelder å registrere pakker som skal sendes med posten. Det vil nok være rart om denne nettbutikken er den første til å oppdage en slik feil, etter alle disse årene med slike systemer til posten i bruk. Men dette er også da en feil som som ser ut til å være isolert til mitt tilfelle, og som ikke dem klarer å identifisere.

 

Jeg tror den eneste sannsynlige "feilen", ganske enkelt, skyldes at en ansatt har tastet feil beløp, og da forårsaket at beløpet i postoppkravet ble feil, idet informasjonen i postoppkravet skulle overføres til postens systemer. Den ansatte er da den som har gjort en feil. Nettbutikken prøver nå å få dekket tapet, ved å belaste meg for feilen som den ansatte har gjort. Dem skylder ikke på noen ansatt, men en "mystisk feil", og unnlater noe ansvar for å dekke tapet selv.

 

I de bedrifter som jeg har jobbet i, så er det vanlig at bedriften tar et slikt tap og går videre, og da gir konsekvenser overfor den aktuelle ansatte, utifra alvorlighetsgraden.

 

Jeg forstår at det vil være mange som mener at jeg som kunde, må betale mellomlegget. Jeg er ikke fullstendig enig, da jeg mener det er mer fornuftig at nettbutikken tar tapet som en av deres ansatte har forårsaket. Samtidig handler det ikke om penger, men om en prinsippsak. Slik jeg ser det, så er dette en sak mellom den aktuelle ansatte og nettbutikken, hvorpå kunden ikke burde lastes.

 

Har også bedt nettbutikken gå gjennom sine rutiner, slik at andre slipper å havne i en slik merkelig situasjon. Jeg fikk beskjed om at dem skal ta dette opp internt. Dette indirekte bekrefter som jeg sier, at en ansatt har rotet det til, og at dette ikke skyldes "mystiske omstendigheter".

 

Vil nok betale, for jeg vil ikke ha inkasso eler anmerkninger for en sak som kom helt ut av det blå. En kan ikke stole helt og fullt på "tryggheten" postoppkrav gir, utifra denne erfaringen. Men livet går videre. Fikk ihvertfall delt denne historien. Takk for alle innspill. :)

Endret av KaareHaare
Lenke til kommentar

Jeg forstår at det vil være mange som mener at jeg som kunde, må betale mellomlegget. Jeg er ikke fullstendig enig, da jeg mener det er mer fornuftig at nettbutikken tar tapet som en av deres ansatte har forårsaket. Samtidig handler det ikke om penger, men om en prinsippsak. Slik jeg ser det, så er dette en sak mellom den aktuelle ansatte og nettbutikken, hvorpå kunden ikke burde lastes.

 

Spørsmålet er kva informasjon du har hatt, og om du du har vist at det har blitt feil.

 

Dersom du har bestilt ei vare til f.eks. 500 kr og fått ordrebekreftelse pålydande 500 kr, men du berre har betalt 400 kr så skuldar du den siste 100-lappen for å oppfylle din del handelsavtalen.

Derimot om du berre har fått oppgitt den summen som posten har krevd inn for nettbutikken så har du betalt i god tru slik at den manglande betalinga er noke som nettbutikken og posten må finne ut av.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at det vil være mange som mener at jeg som kunde, må betale mellomlegget. Jeg er ikke fullstendig enig, da jeg mener det er mer fornuftig at nettbutikken tar tapet som en av deres ansatte har forårsaket. Samtidig handler det ikke om penger, men om en prinsippsak.

Som prinsippsak mener jeg det står sånn:

1. Du har en avtale med butikken om hva du skal betale

2. Pga en feil hos butikken, blir du avkrevd for lite

3. Eneste måten å rette opp feilen er at du betaler det du skal.

 

Hvorfor er det prinsipp for deg å slippe billigere unna enn avtalt når noen gjør en feil? Hva vis du handler i en butikk og får 500 i stedet for 50 i vekslepenger, men den butikkansatte oppdager det like etterpå og ber om å få korrigert det? Er det da også en prinsippsak for deg at de må dekke tapet av feilen, mens du tjener på det?

 

Slik jeg ser det, så er dette en sak mellom den aktuelle ansatte og nettbutikken, hvorpå kunden ikke burde lastes.

Men du lastes da ikke for noe, og taper ingenting, du må bare betale deler av den avtalte summen litt senere enn avtalt. Endret av theNiceOne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at dersom dette er en feil som en ansatt har forårsaket så vil dette være mellom arbeidsgiver og ansatt, og ikke noe du har noe med.

 

Når det gjelder differansen her så pleier de fleste butikker å se igjennom fingrene når det er mindre beløp og slike feil oppstår. Når butikken her ikke gjør det så tipper jeg at det er et litt større beløp. Når du oppdaget feilen når du fikk varen sa du ikke fra fordi du håpte på å slippe unna med å betale mindre enn avtalt. Nå når du blir krevd for mellomlegget prøver du fortsatt å slippe unna, selv om du vet at det opprinnelige avtalte beløpet stemmer.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at dersom dette er en feil som en ansatt har forårsaket så vil dette være mellom arbeidsgiver og ansatt, og ikke noe du har noe med.

 

Når det gjelder differansen her så pleier de fleste butikker å se igjennom fingrene når det er mindre beløp og slike feil oppstår. Når butikken her ikke gjør det så tipper jeg at det er et litt større beløp. Når du oppdaget feilen når du fikk varen sa du ikke fra fordi du håpte på å slippe unna med å betale mindre enn avtalt. Nå når du blir krevd for mellomlegget prøver du fortsatt å slippe unna, selv om du vet at det opprinnelige avtalte beløpet stemmer.

Jeg spurte postfunksjonæren om beløpet var rett, da jeg mente beløpet skulle være litt høyere. Dem sa jeg ikke skulle betale mer, da beløpet var satt av nettbutikken, og beløpet står på skjermen. Det var det dem skulle ha. Jeg skulle bare betale og ta med pakken. Så tenkte ikke mer på det. Kan innse at jeg kan ha vært litt korttenkt i dette tilfellet. Beløpet det gjelder er ca. en tusenlapp.

 

Har som sagt, fått det ytterligere bekreftet at en ansatt i nettbutikken har tastet feil beløp. Jeg vil uansett fastholde at jeg mener den ansatte i nettbutikken burde tatt støyten, eller at nettbutikken selv tar ansvar og tap for det deres ansatte har gjort feil. Dette er heller ikke snakk om titusener av kroner.

 

Men beløpet er uansett betalt av meg nå, selv om jeg mener jeg ikke skulle betalt dette i det hele tatt. Hadde jeg fått faktura en uke eller to, etter at pakken var hentet, så hadde jeg ikke reagert noe nevneverdig som nå, når det nå havnet et varsel om en faktura jeg ikke har sett fjæra til, 3mnd etter at pakken var hentet.

 

Slipper ihvertfall inkasso og slikt tull. Er glad jeg ikke slettet e-posten kontoen jeg brukte før, for da hadde jeg ikke sett varselet om faktura i det hele tatt. Da hadde det sikkert vært inkasso etter en liten stund.

Lenke til kommentar

Klarer du å spore transaksjonen i nettbanken og se det faktiske beløpet du er trukket for?

Jo, det er trukket en tusenlapp for lite, utifra beløpet som stod på ordebekreftelsen. Betalte som sagt beløpet posten bad om, ikke noe mer og ikke mindre enn det.

Lenke til kommentar

 

 

Slipper ihvertfall inkasso og slikt tull. Er glad jeg ikke slettet e-posten kontoen jeg brukte før, for da hadde jeg ikke sett varselet om faktura i det hele tatt. Da hadde det sikkert vært inkasso etter en liten stund.

Inkasso kan du bestride og så stopper saken der

Lenke til kommentar

Inkasso kan du bestride og så stopper saken der

Nope seriøse bedriffter får som regel medhold med mindre det er funnet saksbehandlings feil eller at en teknisk feil har butikken glemt å slette kravet. Husk du må ha god grunn for å få medhold. Ellers går saken til domstolen da blir det dyrt for tapene part.

Som regel har de store firmaene råd å ta saken til høyesterett om nødvendig.

Lenke til kommentar

Jo, det er trukket en tusenlapp for lite, utifra beløpet som stod på ordebekreftelsen. Betalte som sagt beløpet posten bad om, ikke noe mer og ikke mindre enn det.

Helt forståelig, og jeg ville nok gjort det samme. Men da skylder du selger 1000kr i henhold til avtalen (ordrebekreftelsen), og foreldelse på et slikt krav er ganske lang.

 

Inkasso kan du bestride og så stopper saken der

Med hvilken grunn mener du han skal bestride den? Han har ingått en avtale, og bør vedstå den selv om selger gjorde en midlertidig feil som nå er rettet opp.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes uansett at det er rart at det er lov å sende ut varsel om ubetalt faktura, eller inkasso-varsel, per e-post. De nye reglene tillater nemlig dette. Det er da ikke tatt høyde for at brukere kan ha slettet e-post kontoen sin, slik at en blir overrasket med et litt større krav fra et inkasso-selskap, og påfølgende anmerkninger. Slikt kan gi uforutsette problemer.

 

Hadde nettbutikken sendt et varsel per SMS, om at dem hadde sendt en faktura, eller om at dem har sendt inkasso-varsel til meg, så hadde jeg sett dette og jeg hadde kontaktet nettbutikken selv med den evt. nye e-post-adressen. Jeg var så nære ved å slette den forrige e-post kontoen, eller å slutte å bruke den helt. Hadde jeg sluttet å bruke den, så hadde det kanskje tatt 1 år før den ble deaktivert av e-post tilbyderen. Jeg er så glad jeg beholdt den litt til. Men hadde ikke fått noen faktura heller, ikke engang i spam-mappen.

 

Synes det burde endres i lovverket, slik at inkasso-varsler o.l. ikke kan sendes per e-post, siden e-post kan skiftes i mellomtiden. Det er sikkert mange som har en konto i en nettbutikk, som dem aldri bruker, hvorpå e-post adressen ikke er oppdatert med den nye. Det kan nesten tydes slik at inkasso-selskaper og bedrifter har fått gjennomslag for lover, som gagner dem og ikke en uvitende forbruker.

 

Om en forbruker f.eks ikke har fått noe inkasso-varsel, så synes jeg det blir feil for en bedrift eller et inkasso-selskap, å si at dem har sendt varsel, og da tro at dem kan tute frem med å kreve penger, uten å ta høyde for at f.eks en e-post adresse ikke lenger er i bruk, slik at slike meldinger ikke har kommet frem.

 

I mitt tilfelle, så fikk jeg aldri noen faktura, selv om det kommer frem i varselet at faktura hadde blitt sendt i begynnelsen av august. Det blir for enkelt for bedrifter å lyve og bedyre at en kunde har blitt varslet. Tror det hadde vært en bedre løsning for forbruker, at bedrifter overleverer slike varseler personlig, om ikke bedre er tilgjengelig. Tungvindt, men tryggere for forbrukeren.

 

Hadde det ikke vært for at jeg har høytfungerende autisme (ikke at det fritar meg for noe), så hadde jeg nok ikke vært så godtroende og naiv, og hadde da sikkert ventet med å hente pakken, kontaktet nettbutikken, opplyst om feilen og da bedt dem tilbakekalle pakken. Da kunne dem rettet på feilen, og da sendt pakken på nytt. Da hadde dem også måttet betale frakt og porto en gang til. Da hadde dem tapt penger da også, selv om beløpet hadde blitt mindre å tape for dem. Men det er lettere å tenke slik i ettertid, da jeg aldri har trodd slikt kunnet skje med postoppkrav. Å tro at jeg fikk avslag, ut av det blå, var nok naivt. Jeg tenkte i min egen boble.

 

Men det ekstra beløpet er ihvertfall betalt nå. Har bedt om å få bekreftelse på at dem mottar beløpet og at intet utestående er registrert.

Endret av KaareHaare
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...