Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skal vitne, Noen tips (Trafikk)

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

En syklist kom ut fra noen blokker og (forsøksvis) skulle krysse en fotgjengerovergang, Syklisten ble så påkjørt av en bil, hvorav syklisten står og kjefter på bilisten så føreren tør ikke gå ut av bilen. Jeg gikk bort til bilen og sa til sjåføren at dette er syklisten sin feil.

Han syklet ut fra en gate og rett over en hovedvei, Man hadde ikke klart og stoppe der uansett hvor rask man hadde vært.

Han syklet rett ut i veien fra bak en vegg, Veldig lurt....

Han slo også av speilet på bilen mens han sto og kjeftet på bilisten.

Jeg fikk beskjed om at bilisten gjerne ville ha meg som vitne, jeg ga personen nummeret mitt rett etter hendelsen mens syklisten sto og kjeftet. Jeg gadd ikke filme siden ulykken allerede hadde skjedd.

Jeg skal vitne om dette om ca 2 uker, men jeg skal rett inn i rettsalen, jeg har ikke fått noe skriv før nå, ikke noe forberedende møte, ingen info.

Noen tips?

Anonymous poster hash: f3d89...1ca
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En syklist kom ut fra noen blokker og (forsøksvis) skulle krysse en fotgjengerovergang, Syklisten ble så påkjørt av en bil, hvorav syklisten står og kjefter på bilisten så føreren tør ikke gå ut av bilen. Jeg gikk bort til bilen og sa til sjåføren at dette er syklisten sin feil.

Det morsomme her er jo at sykkelen syklisten hadde vikeplikt da han sykler over et gangoverfelt. Nettopp for å unngå slike situasjoner, så kreves det av syklisten at vedkommende stiger av sykkelen og leder den over gangoverfeltet for at veitrafikk skal ha vikeplikt.

Du har selvfølgelig ikke lov til å kjøre på folk kun fordi de bryter vikeplikten sin, men det er jo morsomt likevel å høre en syklist bli sinna og ødelegge ting på grunn av en ulykke vedkommende selv forårsaket.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Kjørende som krysser gangfelt har vikeplikt for gående som er i eller på vei ut i gangfeltet etter trafikkreglene § 9 nr. 2, men det er ingen regel som sier at syklende i gangfelt har vikeplikt for kjørende på veg. Dette avgjøres av de alminnelige reglene om vikeplikt, hvor det blant annet avhenger av hvor syklisten kom fra, hvor han skulle, og hvor han var i relasjon til bilføreren.

Når det gjelder vitnemål har tingrettene gode ordninger for vitnestøtte. Det er viktig å huske at du bare skal uttale deg om hva du vet, det vil si hva du har sett, hørt, og ellers observert eller opplevd. Du skal ikke spekulere i hvem som har ansvar, ikke hvem som hadde vikeplikt, og heller ikke muligheten for å stanse. Det er lov å være i tvil, men fortell retten om det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kjørende som krysser gangfelt har vikeplikt for gående som er i eller på vei ut i gangfeltet etter trafikkreglene § 9 nr. 2, men det er ingen regel som sier at syklende i gangfelt har vikeplikt for kjørende på veg. Dette avgjøres av de alminnelige reglene om vikeplikt, hvor det blant annet avhenger av hvor syklisten kom fra, hvor han skulle, og hvor han var i relasjon til bilføreren.

Når det gjelder vitnemål har tingrettene gode ordninger for vitnestøtte. Det er viktig å huske at du bare skal uttale deg om hva du vet, det vil si hva du har sett, hørt, og ellers observert eller opplevd. Du skal ikke spekulere i hvem som har ansvar, ikke hvem som hadde vikeplikt, og heller ikke muligheten for å stanse. Det er lov å være i tvil, men fortell retten om det.

Enig i alt untatt det siste. Det kan vel være i rettens interesse å vite at et vitne observerte at farten på sykkelen var såppas høy at vitnet betviler at den kunne stanset? Det kan jo ha litt å si for om retten tror bilen er helt uskyldig og ikke hadde tid til å observere og stoppe for sykkelen, eller om bilen er delevis skyldig ved å se sykkelen komme, men "å stå på sin rett" og kjøre på.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Biler og sykler er hverken skyldige eller uskyldige. Bilister og syklister kan være.

Vitner skal forklare seg om hva som skjedde. Hva som kunne ha skjedd er opp til advokatenes prosedyre. Et vitne som skal forklare seg om bilisten "kunne stanset" må for å svare på det spørsmålet bygge på en del forutsetninger som vitnet ikke nødvendigvis har grunnlag for.

Som regel er norske domstoler ganske runde i sin tilnærming til vitneforklaringer. Jeg tror ingen norske dommere vil klubbe ned en "jeg tror ikke han ville klart å stoppe".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Biler og sykler er hverken skyldige eller uskyldige. Bilister og syklister kan være.

Vitner skal forklare seg om hva som skjedde. Hva som kunne ha skjedd er opp til advokatenes prosedyre. Et vitne som skal forklare seg om bilisten "kunne stanset" må for å svare på det spørsmålet bygge på en del forutsetninger som vitnet ikke nødvendigvis har grunnlag for.

Som regel er norske domstoler ganske runde i sin tilnærming til vitneforklaringer. Jeg tror ingen norske dommere vil klubbe ned en "jeg tror ikke han ville klart å stoppe".

Er det innafor av advokaten å spørre "Fikk du inntrykk av at syklisten hadde lav nok fart til å kunne stanse i tide?"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørende som krysser gangfelt har vikeplikt for gående som er i eller på vei ut i gangfeltet etter trafikkreglene § 9 nr. 2, men det er ingen regel som sier at syklende i gangfelt har vikeplikt for kjørende på veg.

Ja, det blir feil å si at syklisten som sykler over gangoverfeltet (nødvendigvis) har vikeplikt for biler i trafikken. Det avhenger av vikepliktsreglene. Det som imidlertid stemmer, er at når syklisten krysser en vei syklende, så må syklisten følge vikepliktsreglene, enten han er på et gangoverfelt eller ikke. Så da gjelder det for syklisten å være veldig forsiktig dersom vedkommende krysser et gangoverfelt syklende.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Ja, det blir feil å si at syklisten som sykler over gangoverfeltet (nødvendigvis) har vikeplikt for biler i trafikken. Det avhenger av vikepliktsreglene. Det som imidlertid stemmer, er at når syklisten krysser en vei syklende, så må syklisten følge vikepliktsreglene, enten han er på et gangoverfelt eller ikke. Så da gjelder det for syklisten å være veldig forsiktig dersom vedkommende krysser et gangoverfelt syklende.

Hm, i følge denne videoen har syklisten vikeplikt uansett ved kryssing av vei(fra/til gsv), uavhengig av retning - jeg tenkte kanskje høyreregel gjaldt, men ser ikke slik ut.

Lenke til kommentar

Syklisten kom såpass fort ut fra mellom blokkene at han hadde ikke klart og stoppe den sykkelen uten og stupe over rattet, Det er tilfeldigheter som gjorde at han traff fronten/ble truffet av fronten istedenfor og sykle inn i siden på bilen.

Syklisten var en nokså stor og veltrent person, hadde sjåføren av bilen gått ut kunne dette fort blitt stygt så sint som han var.

Men hva som skjedde etter at jeg forlot stedet vet jeg ikke, Enten så har de utvekslet informasjon eller så ble politiet innblandet siden de vet jo hvem syklisten er, det virket ikke som om han skulle oppgi noe navn eller nummer frivillig der, jeg tror han skjønte at han dreit seg ut etter raseriutbruddet 

Jeg hadde dårlig tid så jeg rakk ikke annet enn og fortelle bilfører at jeg så hele situasjonen og at jeg ga ham en lapp med telefonnummeret mitt på slik at han kunne kontakte meg om han trengte vitne, noe jeg bestemte meg for og gjøre etter at jeg så hvor dust syklisten oppførte seg.

Anonymous poster hash: f3d89...1ca
Lenke til kommentar

Hm, i følge denne videoen har syklisten vikeplikt uansett ved kryssing av vei(fra/til gsv), uavhengig av retning - jeg tenkte kanskje høyreregel gjaldt, men ser ikke slik ut.

Det relevante er vel denne paragrafen:

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. Denne plikten gjelder ikke overfor kjørende fra eller til områder nevnt i første ledd.

Så når en syklist kommer fra gangveg (som i videoen) eller fra eiendom e.l. har syklisten vikeplikt uansett, siden hen regnes som kjørende.

Lenke til kommentar

Jeg hadde dårlig tid så jeg rakk ikke annet enn og fortelle bilfører at jeg så hele situasjonen og at jeg ga ham en lapp med telefonnummeret mitt på slik at han kunne kontakte meg om han trengte vitne, noe jeg bestemte meg for og gjøre etter at jeg så hvor dust syklisten oppførte seg.

Så bra! :)

Første rådet du fikk her syns jeg var godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...