Pliscin Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Nok en gang, takk til Donald Trump som åpner for at slikt kan skje. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Nok en gang, takk til Donald Trump som åpner for at slikt kan skje. Jepp han ringte sikkert forskerene og fortalte de hvordan de kunne løse dette. Tror han er den eneste som skjønner dette helt perfekt. 2 Lenke til kommentar
Curion Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Jeg prøver og prøver, men klarer ikke å forstå hvordan en kvante maskin er annerledes enn en digital maskin. Kan noen dumme ned ett konkret praktisk eksempel om hva, hvorfor og hvordan en kvante maskin gjør bedre enn en digital maskin ? PS: eksempelet må være dummere enn "ett bit kan være 0 og 1 samtidig" fordi såpass har jeg lest, men klarer ikke å forstå det praktiske. En kvantemaskin er egentlig ikke en kvantemaskin. (bare så det er sagt) Dagens datamaskiner benytter elektroniske eller mekaniske løsninger for sine oppgaver, mens kvantemaskiner benytter atomer. Du trenger ikke forstå, men utregningene ligger på et så høyt frekvensbilde at i teori kan en maskin jobbe "utenfor tid" fra vårt perspektiv. (men den gjør ikke det, det går bare ufattelig fort) Samtidig mener ikke en kvantemaskin at 0 og 1 er bastant, men at en bit både kan være 0 og 1 samtidig. En slik utvikling byr på utgangspunkt til å lage maskiner som i forhold til oss vil oppføre seg som Guder. Noen frykter denne utviklingen, mens andre ignorerer farene og ser kun på kjærligheten for temaet. Jeg er selv skeptisk, men skal ikke stille spørsmål ved eksistensens reise. Logikk sier at enhver supermakt med denne teknologien vil kunne gjøre livet surt for ganske mange individer hvis de vil, så jeg får bare stole på at Gud vet hva det holder på med. :-) Lenke til kommentar
Erik Einungbrekke Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Hade til alt kjent kryptering og sikkerhet. Det er ikke et problem for en maskin som dette Lenke til kommentar
Erik Einungbrekke Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Nok en gang, takk til Donald Trump som åpner for at slikt kan skje. Vet ikke om du leste saken, men Kina har hold på med dette en stund, før helten din ga beskjed at hans eget land skulle sette fokus på det. Så USA er litt bakpå her, om du ser bort i fra private initiativ som Google her da Lenke til kommentar
Curion Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Blir nok temmelig kule AI i spill da xD Vi får også veldig kule verdensledere med tiden. Når denne teknologien er oppe finnes ikke lenger menneskemakt, men maskinmakt styrt av et menneske. Sjansen for at en av våre fremtidige ledere skal ta over hele jorden ble plutselig 99,9% sannsynlig, men joda, det kan hende du rekker å få med deg noen kule VR-opplevelser før dette. Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Forøvrig mener IBM at de kunne få det samme gjort på 2,5 dager - konservativt estimert - timer med optimalisering av koden, så noe kvantesprang er det ikke Lenke til kommentar
Mann'75 Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 "Brukte sekunder på det en superdatamaskin ville brukt årevis på." "...ville brukt tusener av år på, på kun noen få minutter." "Ifølge forskerne ville utregningen tatt 10.000 år med verdens raskeste datamaskin. I stedet ble den fullført på kun 3 minutter og 20 sekunder." Greit med konsekvente målestokker? Årevis = 10.000 år? Sekunder = 3 minutter og 20 sekunder? Det stemmer jo, hvis f.eks 10000 år ble utført på 3m20s betyr det at 50 års arbeid ble utført per sekund Lenke til kommentar
Mann'75 Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Nok en gang, takk til Donald Trump som åpner for at slikt kan skje. Han er tross alt et stabilt geni, og har sannsynligvis funnet opp dette selv. 1 Lenke til kommentar
Mann'75 Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Blir det riktig forenkling å si at kvantemaskiner regner på alle muligheter samtidig? Lenke til kommentar
jmalmin Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Forstår det slik at det er en Qutum datamaskin har blit brukt hos Cern i flere år alt. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 kan oppfinnelsen grave frem verdens resterende beholdning av Bitcoin i løpet av xx minutter eller timer? (eller annen kryptovaluta for den saks skyld?) op passord blir vel ubrukelige i dette scenario? men den slags maskinvare blir vel heldigvis ikke allemannseie "med det første" Lenke til kommentar
Jostein Randen Hermansen Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Så... Hvem har kontrollregnet at maskinen kom frem til riktig svar? 2 Lenke til kommentar
startelver Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Betyr dette at jeg med en kvantemaskin kan hacke meg inn på et nettverk beskyttet med passord, siden den jobber såpass raskt? Den kan jo scanne seg gjennom millioner av passord på noen sekunder. Lenke til kommentar
startelver Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Kan man lage en tidsmaskin siden den kvantemaskin opererer utenfor vår egen tid? Noen greier å finne opp ny teknologi vi ikke kan tenke oss i dag. Som f.eks reiser i lysets hastighet. Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Tror jeg fikk litt bedre forståelse av kvantefysikk etter å ha sett denne 4 ganger.. https://www.youtube.com/watch?v=Usu9xZfabPM Men er på kanten av å bare akseptere at jeg ikke kapabel til å få en komfortabel forståelse av dette.. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 (endret) Har ikke satt meg inn i dette. Men min forståelse er at mens en datamaskin f.eks har 64 bit cpu så kan en slik kvantemaskin f.eks har 2^16=65536 bit, eller generelt 2^N bit. Og kan da regne ut mye mer på en gitt tid fordi den gjør mye mer på en gang. Litt som en cpu med flere kjerner eller et grafikkort der også mye kan skje i parallell (f.eks 3200 kjerner). Men det store er altså at antall bit er 2^N slik at antall bit kan bli så utrolig stort. Endret 24. oktober 2019 av Svein M Lenke til kommentar
Harald Gran Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Hvor er det regnestykke? Så tar jeg det på kalkulatoren på mobilen ha ha Lenke til kommentar
Tåka Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Jeg trodde "kvante" sto for 4 altså at en utregning kan gjøres 4 ganger så raskt som en vanelig utregning altså gjør 4 utregninger på en og samme gang. Blir som man drikker 4 kopper kaffe på en gang istedet for 1 om gangen! Men er bare noe jeg mener å ha lest en gang i tiden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå