Gå til innhold

Er vi klare for dronetaxier?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sliter med å se konseptuell forskjell på disse dronetaxiene og hobby-helikoptere. Det mest dronete med dem er at de har mindre propeller og virker ustødige. 

 

Jeg vil si at vi har vært klar for dronetaxier siden femtitallet. Da min bestefar kjøpte hytte var man i rivende teknologisk utvikling, og populærkulturen åpnet opp dette. Dermed så han for seg at innen sekstitallet skulle man kjøre flyvende biler eller i det minste ta privathelikopteret til hytta. Da jeg var gammel nok til å oppdage elektronikkpostordre på åttitallet, solgte Arngren andeler i sitt flyvende bil-konsept, som var neeeeesten klart til massemarkedet. 

 

Utover kostnader så er det faktisk ganske masse dill med å fly helikopter, som man slipper unna med bil. Flyvende bil-konsepter virker, og det har de gjort minst siden nittitallet, kanskje hele veien siden sekstitallet for alt jeg vet. Det at ingen har flyvende biler eller privathelikopter er fordi det ikke er praktisk, må reguleres strengt, og ikke er lønnsomt. Klart vi er klare for dronetaxier. Det er dronetaxiene som ikke er klare for massemarkedet. 

 

Det som faktisk har skjedd siden seksitallet er at vi har fått flere tunneler og bedre veier, og dermed har kjøretiden gått ned med 25%. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

solgte Arngren andeler i sitt flyvende bil-konsept, som var neeeeesten klart til massemarkedet

Jeg husker godt når jeg fikk Frithjof Arngrens første katalog mellom hendene på tidlig 80-tall; Det var elektronikk-porno for en 16 åring det!

Duppeditter, gadgets og komponenter i alle former og verdier!  :) 

Eneste negative var at han var ekstremt opptatt av sitt eget tryne, og hver eneste side i katalogen hadde minst et par av denne:

 

Cutout_2.gif

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser jo veldig bra ut... men hadde man virkelig nok datakraft på nittitallet til å holde den stabil?
Jeg har jo inntrykk av at dronerevolusjonen for få år siden kom fordi styringsteknologien ble moden nok...

Så å sende et menneske opp i den der, og i tillegg måtte finjustere de tre viftene selv, er jo å be om ustabilitet og ulykker.

Fløy denne noen gang med folk i, overhodet? (bokstavelig talt  :wee: )

Lenke til kommentar

 

solgte Arngren andeler i sitt flyvende bil-konsept, som var neeeeesten klart til massemarkedet

Jeg husker godt når jeg fikk Frithjof Arngrens første katalog mellom hendene på tidlig 80-tall; Det var elektronikk-porno for en 16 åring det!

Duppeditter, gadgets og komponenter i alle former og verdier!  :) 

Eneste negative var at han var ekstremt opptatt av sitt eget tryne, og hver eneste side i katalogen hadde minst et par av denne:

 

Cutout_2.gif

Ja, husker den tykke saken der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...