Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hyundai H1 har mistet drakraft

Mortensen

Anbefalte innlegg

Jeg har overtatt en 2001 Hyundai H1 av en i familien som totalt har gitt opp denne bilen etter lang tid med alskens forsøk på å finne problemet med den, uten hell.

Turbo er byttet, dieselfilter og andre filter er byttet, og ellers skal alt ha blitt byttet å sjekket grundig ut i fra det som er logiske forklaringer på problemet.

Når jeg overtok bilen, ville den ikke lengre opp på turtelleren enn 2, selv når jeg lå i 80, som da også var maksfart jeg fikk den opp i. Bilen har blitt brukt slik daglig uten problem. Ingen lamper som lyser, ingen ujevn gange, ingen lukt eller lekkasjer, alt var helt normalt, men den nektet seg å komme lengre opp på turtelleren, å nektet videre å kjøre over 80kmt.

Så kom dagen i går, hvor jeg såvidt kom meg hjem fra butikken.

Pluttselig, fra jeg startet opp og kjørte, begynte den å oppføre seg trassig etter bare noen meter frem på flatmark. Den lugget og ville ikke fram. Jeg pushet den uansett videre til jeg kom i oppoverbakken som begynte rundt 30 meter etter flatmarka, og der måtte jeg holde den i 1 gir hele veien opp, da den ikke kom til å dra meg om ellers. Det gikk saaaaakte oppover, med noen lugginger. Jeg stoppet på bakketoppen å forsøkte å ruse den litt for å eventuelt "hoste ut litt rusk " .. jeg stoppet også motoren helt for å la den hvile litt før jeg på nytt forsøkte å kjøre videre, men uten bedring. Det gikk i maks 20kmt i oppoverbakker, 40-50 kmt på flatmark og noen ganger opp i 60 kmt hvis jeg hadde fått litt nedoverfart, men hele veien måtte jeg gire ned og gire ned for å kontinuerlig ha drakraft. Altså mister den mye drakraft ved akselering. Når jeg omsider kom meg hjem, parkerte jeg bilen, ventet 7-8 timer, å tok en liten testrunde i nabolaget, og problemet var fortsatt til stedet. På et tidspunkt når jeg giret meg ned, bremset, å tråkket inn clutch å trillet før innsving, stoppet den hélt, så jeg ble å automatisk starte den opp i fart med clutchen etter svingen.

Med andre ord, nå er det såvidt den går fremover i det hele tatt, og den lugger bare hvis jeg presser den til noe den ikke vil. Fortsatt ingen lamper som lyser eller noe annet som utmerker seg som et problem utover overnevnt.

Nå våger jeg ikke bruke bilen mer før jeg finner problemet. Skulle helst hatt en diagnose på verksted, men utgiftene blir for store akkurat nå, så hadde håpet at noen kunne ta seg bryet med å skrive en relativt énkel sjekkpunkt liste til meg, som potensielt kan være årsaker til problemet, og som jeg kan forsøke å sjekke ut selv.

Veldig fint om noen kan føre opp sjekkpunkter ( ting jeg kan undersøke / bytte ) på slik måte :

1. Turbo

2. Dieselfilter

3. Kondens

4. Girboks / kraftoverføring

5. Osv osv osv osv

Da blir det litt lettere for en med dårlig kunnskap å "henge med på notene" når diskusjonen går av for fullt, hehe. Da det fort kan bli for mye info på en gang.

Takk på forhånd for forståelsen og hjelpen! ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De enkle tinga å gå over i første omgang vil være det motoren trenger for å gå; luft, drivstoff, strøm og kompresjon.

Sjekke batteri/dynamo, at batteri ikke har kvelda og at dynamo lader.

Sjekke at det er drivstoff som kommer fram til motoren, evt måle trykk.

Sjekke at motoren får tilgang til luft, at luftfilter ikke er tett og at det ikke er noe i veien for at den får luft. Kan jo evt ta av innsugs slangen som sitter på gass spjeldet hvis det ikke er sensorer som sitter på slangene. Og eksos, at det ikke er tett der også.

Og Evt hvis du kjenner noen med kodeleser om de kan lese ut feilkoder for deg. Feilkoder vil gjøre feilsøking veldig mye enklere.

Endret av Fenrisúlfr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er en grunn til at ingen "lamper lyser".
Dette er en motor (diesel) fra en tidsalder da OBD ikke var implementert.
Kun klassisk kunnskap om feilsøking (diesel - mekanisk pumpe) er det som trengs (og det er vel ikke for en hjemmemekker) :)
Ihvertfall utifra det jeg raskt kan "google" om denne motoren.

Lurer på hvorfor noen gir "råd" (clutch??!!/kodeleser=OBD-kontakt) når de kanskje? ikke vet noe som helst om denne modellen.  :nei: 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...