Gå til innhold

Norge vil gi 700 millioner til «renere hav» over fem år – inkluderer penger til CO2-lager


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det brukes også 225 millioner kroner for å ferdigstille et forprosjekt for et CO2-lager i Nordsjøen."

 

Forprosjekt for CO2 lager i Nordsjøen regner jeg med har bare lagring som oppgave, men hva med alternativ bruk av CO2?

Metanol kan bli en erstatning for diesel, noe Stena Germanica er et eksempel på.

Metanol bruker CO2 i prosessen, og for Norge sin del er det CO2 fra sement- og avfallsanlegg som er aktuelle fangststeder for CO2.

Det er snakk om en ny metanolfabrikk, og denne sammen med metanolfabrikken på Tjeldbergodden vil ha behov for mer CO2 enn vi produserer, så hvorfor et lager i Nordsjøen?

Fanger vi CO2 på denne måten og erstatter flere dieselbiler med metanol er det et vesentlig bidrag for å få ned CO2 utslippene, og en bedre politikk for miljøet enn lagring i Nordsjøen.

Lenke til kommentar

«Vi må beskytte havet mot forurensing og legge til rette for fortsatt mat-og energiproduksjon fra havet»

Av 3 milliarder går altså 2,3 milliarder til å bygge strømproduksjon til oljeutvinning. 225 millioner til forprosjekt CO2-lager Nordsjøen og 100 millioner til lav og nullutslippsløsninger. Da er det igjen 375 millioner. Når vi da tar med at det slippes ut plastsøppel tilsvarende 1 fullastet søppelbil pr. minutt døgnet rundt rett ut i verdenshavene og som på sikt vil knekke alle fiskeslagene som er mye av verdens matfat,ja da forstår man at politikerne egentlig ikke forstår noenting av hva bærekraftig utvikling er for kloden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2.3 milliarder til elektrifisering av norsk oljeproduksjon.

 

Kun fordi at vi vil kunne "slå oss på brøstet" og si at vi har verdens reneste oljeproduksjon.

 

Generatorene som står offshore har en brukbar virkningsgrad, særlig fordi varmen også blir utnyttet.

Dersom vi ikke hadde elektrifisert offshore, så ville kjempegrønn norsk vannkraft gå ut til markedet der det vil bidra til redusert kullfyring. Her kan man regne seg ihjel og vekte faktorer i hytt og pine, men totalen er, ved de fleste regnemåter, at Europas samlede CO2-utslipp øker ved elektrifiserte plattformer, mens Norges totale utslipp blir kraftig redusert, av den enkle grunn at plattformer generer energi med lavere CO2 utslipp per kwh enn kullkraftverk.

 

Så vårt gigantiske grønne skifte består i praksis av å være egoistiske skrytepaver på bekostning av andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Det brukes også 225 millioner kroner for å ferdigstille et forprosjekt for et CO2-lager i Nordsjøen."

 

Forprosjekt for CO2 lager i Nordsjøen regner jeg med har bare lagring som oppgave, men hva med alternativ bruk av CO2?

Metanol kan bli en erstatning for diesel, noe Stena Germanica er et eksempel på.

Metanol bruker CO2 i prosessen, og for Norge sin del er det CO2 fra sement- og avfallsanlegg som er aktuelle fangststeder for CO2.

Det er snakk om en ny metanolfabrikk, og denne sammen med metanolfabrikken på Tjeldbergodden vil ha behov for mer CO2 enn vi produserer, så hvorfor et lager i Nordsjøen?

Fanger vi CO2 på denne måten og erstatter flere dieselbiler med metanol er det et vesentlig bidrag for å få ned CO2 utslippene, og en bedre politikk for miljøet enn lagring i Nordsjøen.

 

Når du brenner metanol, hva får du da?

Hvis målet er å hindre CO2 fra å havne i atmosfæren hjelper det ikke å lage metanol av det.

Videre, hvor henter du energien til å omdanne CO2 til metanol fra?

Til slutt, hvordan fanger du CO2 uten enorme energitap?

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Når du brenner metanol, hva får du da?

Hvis målet er å hindre CO2 fra å havne i atmosfæren hjelper det ikke å lage metanol av det.

Videre, hvor henter du energien til å omdanne CO2 til metanol fra?

Til slutt, hvordan fanger du CO2 uten enorme energitap?

For å starte med det siste først.

Demonstrasjonsanlegget på Mongstad har til oppgave å demonstrere CO2 fangst, og både sementproduksjon og avfallsforbrenning er punktkilder hvor det er mulig å fange CO2.

Dette er CO2 som kan brukes i metanolproduksjonen.

Metanol som drivstoff vil slippe ut CO2, men uten metanol ville bilene gå på diesel.

På denne måten får vi bort et stort antall dieselbiler fra veiene, og all CO2 fra disse er borte.

CO2 fra sementproduksjon og avfallforbrenning havner i realiteten på bilen sitt CO2 regnskap.

Energien til metanolproduksjonen vil komme fra fornybare energikilder, og fornybar energi har Norge overflod av i Norsk Økonomisk Sone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...