.AN.XVIII.IV:. Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Jeg er fast ansatt 10%, men jobben vil ha meg til å jobbe opp i mot 80% hele tiden, selv om jeg er bare ansatt 10%. Kan jeg nekte å jobbe mer enn de 10% som står i arbeidskontrakten, eller har jobben lov til å kreve og ha meg i jobb mer enn det? Lenke til kommentar
Crayonz Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) ganske sikker på at du kan takke nei og er ganske sikker på at du kan be om kontrakt på 80% etter å ha jobbet 80% en viss periode. slik var det vertfall i min forrige jobb, men sjekk i kontrakten eller snakk med noen. kanskje har din arbeidsplass andre regler når det kommer til å kreve høyere stilling kontrakt må man i enkelte tilfeller være forsiktig. hvis du jobber en plass der hvor det er vanlig med turnus, slik jeg gjorde, kan man brenne seg på akkurat det. det som skjedde var at noen krevde 80% etter å ha jobbet mer enn de skulle, MEN det var ingen "ledig" 80% stilling i turnusen, så vedkommende endte opp med uforutsigbar arbeidsplan måned til måned og fikk fylt opp timene der det var plass og pga kontrakten kunne de ikke takke nei til ugunstige vakter Endret 22. oktober 2019 av Mashux 2 Lenke til kommentar
.AN.XVIII.IV:. Skrevet 22. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2019 Greia er at jeg ikke vil jobbe mer enn de 10 prosentene som står i kontrakten, men jobben får meg til å jobbe 80% hver dag, noen ganger 100% t.o.m. Lenke til kommentar
Crayonz Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) vel, 80% handler vel mer om hvor mange timer i måneden, enn hvor mange timer om dagen f.eks kan 100% være rundt 150 timer pluss minus, mens en 80% stilling kan være f.eks 80 timer. Endret 22. oktober 2019 av Mashux Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Er det ikke bedre å bare stille spørsmålet? Ta for deg sist lønnsslipp, se på time antallet og se hvor mange prosenter du faktisk jobbet. Så dra til sjefen å spør hvorfor det er slik og at du i utgangspunktet har en kontrakt på 10% og ønsker å jobbe 10%. 4 Lenke til kommentar
comadore Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Jeg er fast ansatt 10%, men jobben vil ha meg til å jobbe opp i mot 80% hele tiden, selv om jeg er bare ansatt 10%. Kan jeg nekte å jobbe mer enn de 10% som står i arbeidskontrakten, eller har jobben lov til å kreve og ha meg i jobb mer enn det? Hvis du er ansatt med 10% kontrakten og jobbens art er av "Normal arbeidstid/årsverk". Så skal du i teorien kun jobbe 16,25timer per arbeids mnd. De kan ikke kreve noe mer Men samtidig burde du også selv gjøre arb.giver oppmerksom på dette ved kontraktsinngåelse Mange yrker har man "minste krav av %" i kontrakten, men i praksis jobber 80-100% (ofte student jobber, rema1000, vektere osv). Rett og slett fordi arb.giver kan ikke alltid garanter 100%, men kan variere Derfor er også disse kontraktene mye mer fleksibel. Ta det opp med arb.giver. Si at du har ikke mulighet eller ønske om å jobbe mer enn dine 10%. PS: 10% gjelder for mnd/din turnus. Så du kan it teorien ende opp med 1-3 fulle arbeidsdager og deretter fri resten av mnd Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Jeg er fast ansatt 10%, men jobben vil ha meg til å jobbe opp i mot 80% hele tiden, selv om jeg er bare ansatt 10%. Kan jeg nekte å jobbe mer enn de 10% som står i arbeidskontrakten, eller har jobben lov til å kreve og ha meg i jobb mer enn det? Ring: https://www.fellesforbundet.no/kontakt-oss/ Da får du nok svar på det du lurer på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå