Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Combo starter ikke i kulde - verksted finner ikke ut av problemet


AG79

Anbefalte innlegg

Hei!


Har en Opel Combo 2006 mod, dieselbil som har 90.000 km på telleren. 


Bilen starter fint så lenge det enten er varmt i været, eller motoren er varm. 


Er det under 2-3 grader ute derimot, så sliter jeg med å få start.


 


Vrir jeg om tenninga å gløder i varmt vær, hører jeg en surklelyd, som for meg betyr at det kjøres noe fuel inn til glødepluggene, og når jeg vrir nøkkelen til neste hakk, starter bilen på første forsøk.


 


I kulde derimot, så hører jeg ikke denne surklelyden når jeg gløder, og bilen er ekstremt tungstartet.


 


Vrir jeg om nøkkelen og lar den stå å file i 10-15-20 sekunder, så kommer den om det ikke er kaldere enn -5. Når den endelig kommer da, så starter den helt fint uten noe hosting og harking, og går helt fint.


 


Er det kaldere enn -5 så kan jeg stå å file til batteriet blir tomt uten at den starter.


 


Har helt nytt, og riktig batteri, og starteren drar rundt som bare det.


Det er nye glødeplugger, nytt drivstoffilter, og det er også byttet to av fire dyser, da verkstedet mente 


at disse var moden for utskiftning, uten at det kurerte problemet på noe vis. 


Verkstedet har angivelig målt glødning, og alt er ok der. 


 


Noen som har noen tips, råd eller løsninger her ? 


 


I forrige kuldeperiode hengte jeg en infrarød terassevarmer i taket på carporten, og lot denne stråle ned mot åpent motorrom. Den gir ikke noe voldsom temperatur, da overflatene fortsatt er kjølige å ta på, men den holder ting over frysepunktet. Etter å ha fått stråling fra terassevarmeren en times tid, startet bilen som om det skulle være varmegrader ute. 


 


Kan også nevne at jeg etter å ha stått å latt motoren stå å gå i evigheter for å få start, har sett at det rundt dieselpumpa har begynt å skvette litt diesel. 


Nå har det vært varmt i været igjen en periode, så nå starter bilen helt fint. 


 


Mvh


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skjer hvis du prøver å gløde flere ganger? Altså i stedet for å starte bilen etter gløding skrur du av tenninga og lar den gløde en gang til eller 5. På noen biler er dette nødvendig når det er kuldegrader ute.

Ikke noe endring av å gløde flere ganger desverre. Virker ikke som pluggene får noe fuel når det er kaldt. Er det varmt hører jeg surkling fra drivstoffpumpen, men denne lyden uteblir når det er kaldt ute. Kan drivstoffpumpen la seg påvirke av temperatur slik at den ikke gjør jobben sin ? 

 

Kan for ordens skyld legge til at bilen forrige vinter har vært på verksted flere ganger for dette. Hvor det første ble byttet batteri, så drivstoff-filter og dyser. Så kom våren og problemet ble både midlertidig borte, men også vanskelig å feilsøke på. Nå er derimot høsten her igjen, og problemet har med kulda dukket opp igjen. 

Endret av AG79
Lenke til kommentar

Kan ikke utelukke pumpa. Men er rart at den da virker så fort motoren har starta.  Har lite erfaring med diesel så vet ikke om man kan måle dieseltrykket varmt vs kaldt være f.eks. Evt. måle strømtrekket. Elelr om det er en temperatursensor eller noe som ikke virker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På min gamle combo som var en 2005 modell så var det en dieselvarmer jeg kunne starte fra kupeen med en oransje bryter(plassert mellom setene ved siden av håndbrekk). Denne startet automatisk dersom det var kaldt nok, og jeg kunne starte den selv via bryteren. Når det var kaldt nok ute så var denne til stor hjelp for å få start på bilen.

 

Jeg kjøpte bilen brukt men forstod det sånn at dette var montert på bilen når den var ny nettopp for å hjelpe til med å starte den når det var kaldt ute. Usikker på om det stemmer men det hadde god effekt hos meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke utelukke pumpa. Men er rart at den da virker så fort motoren har starta.  Har lite erfaring med diesel så vet ikke om man kan måle dieseltrykket varmt vs kaldt være f.eks. Evt. måle strømtrekket. Elelr om det er en temperatursensor eller noe som ikke virker.

Ja, det er det jeg tenker, at om pumpa fusker, så burde jeg jo merket det uavhengig av temperatur, og kanskje hatt noe tjafs ved gasspådrag og evt. på tomgang også. Men så snart den har startet, så går den jevnt og fint, både med og uten belastning. Tanken om temperatursensor har streifet meg også. Om den gir beskjed om at det ikke er behov for glødning, så kan jo det rote det til greit. Da vil den jo starte i varmt vær uansett. 

Lenke til kommentar

Har du sjekket alle drivstoffslanger/luftslanger for sprekker, eller at alle sitter godt fast? Dette er f.ø. noe som bør sjekkes når motorn er varm.

Min erfaring med spesielt dieselmotorer, er et kalltværfenomen man kaller "tyvluft". Poenget er at det suges inn luft på steder der det ikke skal når gummi/plast blir kallt og krymper. Typisk er drivstoffslanger og slanger i innsuget. 

Lenke til kommentar

Har du sjekket alle drivstoffslanger/luftslanger for sprekker, eller at alle sitter godt fast? Dette er f.ø. noe som bør sjekkes når motorn er varm.

Min erfaring med spesielt dieselmotorer, er et kalltværfenomen man kaller "tyvluft". Poenget er at det suges inn luft på steder der det ikke skal når gummi/plast blir kallt og krymper. Typisk er drivstoffslanger og slanger i innsuget. 

Jeg har sjekket veldig lite selv, men etter som verkstedet ikke helt leverer varene her, så har jeg jo tatt en amatørinspeksjon og sett etter sprekker, raklet litt l slangene osv. Denne tjuvluften, vil den kunne føre til at motoren ikke fyrer? Det er to ting som er annerledes fra når bilen starter, til de gangene den ikke starter, og det er at temperaturen er lavere under frysepunktet, og at jeg ikke lenger hører lyden av noe surkling.(som jeg antar er drivstoff som flytter seg fra ett sted til et annet/drivstoffpumpe som jobber)

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket veldig lite selv, men etter som verkstedet ikke helt leverer varene her, så har jeg jo tatt en amatørinspeksjon og sett etter sprekker, raklet litt l slangene osv. Denne tjuvluften, vil den kunne føre til at motoren ikke fyrer? Det er to ting som er annerledes fra når bilen starter, til de gangene den ikke starter, og det er at temperaturen er lavere under frysepunktet, og at jeg ikke lenger hører lyden av noe surkling.(som jeg antar er drivstoff som flytter seg fra ett sted til et annet/drivstoffpumpe som jobber)

 

Jeg har begrensede kunnskaper om dieselmotorer, men si at det suges inn tjuvluft i drivstoffslangen fra et sted nær der slangen ender i motorn? Meningen er jo i utgangspunktet at det skal stå drivstoff i systemet helt frem til dysene. Hvis da drivstoffet har "rent" tilbake, da tar det jo tid før det kommer drivstoff tilbake opp til dysene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drivstoffsystemet er under trykk så burde ikke komme noe luft inn der. Men luft som kommer inn i systemet via innsugsslanger, manifolder, vakumslanger etc. vil tulle med luft/drivstoff-forholdet og kan gjøre motoren tungstartet. Spesielt når det er kaldt siden man da må ha mer drivstoff eller mindre luft. Får man da mer luft kan det by på problemer.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke friskemeldt glødepluggene 100%. Du må sjekke sikringen også og måle med et tangamperemeter at det går nok strøm til glødepluggene. Sikring er ofte 80A og hver glødeplugg trekker kanskje 12 A.  Både sikring og rele kan feile. Og det kan også være produksjonsfeil på nye glødeplugger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her bør det nok sjekkes om det er nok drivstofftrykk når bilen kaldstartes. Dette kan enkelt sjekkes med dignoseapparat. 

Kan hende at fødepumpa er dårlig slik at den ikke går når det er kjølig. 

Tanken på flødepumpa har slått meg, men når bilen starter helt problemfritt etter at jeg har latt en terassevarmer stråle på motorrommet få litt temperatur i der, så tenker jeg at flødepumpa som befinner seg i tanken, ikke skal la seg påvirke av dette, og derfor kan utelukkes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du hatt den på ett merkeverksted? Regner med glødetiden justeres via en tempføler, kan denne være defekt slik at glødetiden blir for kort?

Ikke umulig. Men med tangamperemeter beregner man uansett hvor mye energi glødepluggene blir tilført. Dersom gløding avsluttes etter 2 sekund, er det noe galt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan jo være flere feil her også, at det er som dere sier at temperaturføler tuller med glødetiden, men samtidig så er det uteblivelse av lyden av fuel som flytter på seg når det er kaldt, som er noe jeg har hengt meg opp i. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...