Martin Braathen Røise Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 <br data-mce-bogus="1">NRK skulle bare foreta en rutinemessig oppdatering. Det gikk veldig galt Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Ah. Så ettersom NRK skal outsource, så har de med andre ord gitt slipp på de som kan rutinene, og gitt de tilbakeværende ansatte dobbel dose med oppgaver, og definert driftsoppgavene som ‘påfallende arbeid’? -Eller tar jeg fryktelig feil? ? -Har nemlig opplevd noe lignende, at man sparer penger på de ansatte FØR et fungerende nytt system er oppe og kjører. -Det fungerer altså sjeldent veldig optimalt... 8 Lenke til kommentar
RoyK Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Ah. Så ettersom NRK skal outsource, så har de med andre ord gitt slipp på de som kan rutinene, og gitt de tilbakeværende ansatte dobbel dose med oppgaver, og definert driftsoppgavene som ‘påfallende arbeid’? -Eller tar jeg fryktelig feil? ? -Har nemlig opplevd noe lignende, at man sparer penger på de ansatte FØR et fungerende nytt system er oppe og kjører. -Det fungerer altså sjeldent veldig optimalt... Sånt skjer gjerne når du har folk i lederstillinger som tror man kan kjøpe seg ut av alt og ikke trenger kompetanse sjøl, for hvem som helst kan jo bruke en iPad! 2 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Ah. Så ettersom NRK skal outsource, så har de med andre ord gitt slipp på de som kan rutinene, og gitt de tilbakeværende ansatte dobbel dose med oppgaver, og definert driftsoppgavene som ‘påfallende arbeid’? -Eller tar jeg fryktelig feil? ? -Har nemlig opplevd noe lignende, at man sparer penger på de ansatte FØR et fungerende nytt system er oppe og kjører. -Det fungerer altså sjeldent veldig optimalt... Ah, så herlig naivt. Men dessverre tar du fullstendig feil. Når en bedrift bestemmer seg å bruke mange millioner kroner på å outsource, så er det fordi den "kompetansen" man har inhouse har vist seg å være: dyr, lite effektiv, forårsaket problemer eller forsinkelser for daglig drift over tid, eller aller helst en kombinasjon av de. Det er ingen ledere som sitter bak en mahognypult og synes de har for mye penger på bok, så de kaste millioner ut av vinduet på å outsource fordi alt virker så bra fra før ... I større bedrifter kan vi fort snakke hundremillionersklassen for en overgang fra gammelt og utdatert til nytt og moderne. Ingen bruker så mye penger for morro skyld. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Ah, så herlig naivt. Men dessverre tar du fullstendig feil. Når en bedrift bestemmer seg å bruke mange millioner kroner på å outsource, så er det fordi den "kompetansen" man har inhouse har vist seg å være: dyr, lite effektiv, forårsaket problemer eller forsinkelser for daglig drift over tid, eller aller helst en kombinasjon av de. [citation needed] (...)Ingen bruker så mye penger for morro skyld. Sier du på et forum som har en stor vekt på kjøp av datautstyr for dataspill Lenke til kommentar
scav- Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Ah, så herlig naivt. Men dessverre tar du fullstendig feil. Når en bedrift bestemmer seg å bruke mange millioner kroner på å outsource, så er det fordi den "kompetansen" man har inhouse har vist seg å være: dyr, lite effektiv, forårsaket problemer eller forsinkelser for daglig drift over tid, eller aller helst en kombinasjon av de. Det er ingen ledere som sitter bak en mahognypult og synes de har for mye penger på bok, så de kaste millioner ut av vinduet på å outsource fordi alt virker så bra fra før ... I større bedrifter kan vi fort snakke hundremillionersklassen for en overgang fra gammelt og utdatert til nytt og moderne. Ingen bruker så mye penger for morro skyld. Vet ikke hva som underholder mest, kommentaren om at andre er naiv eller din åpenbare mangel på innsikt i hvordan disse prosessene drives i store institusjoner. 6 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Ah, så herlig naivt. Men dessverre tar du fullstendig feil. Når en bedrift bestemmer seg å bruke mange millioner kroner på å outsource, så er det fordi den "kompetansen" man har inhouse har vist seg å være: dyr, lite effektiv, forårsaket problemer eller forsinkelser for daglig drift over tid, eller aller helst en kombinasjon av de. Det er ingen ledere som sitter bak en mahognypult og synes de har for mye penger på bok, så de kaste millioner ut av vinduet på å outsource fordi alt virker så bra fra før ... I større bedrifter kan vi fort snakke hundremillionersklassen for en overgang fra gammelt og utdatert til nytt og moderne. Ingen bruker så mye penger for morro skyld. Nevn én eneste outsourcing-plan som har gått som planlagt og spart bedriften for penger. Det er en god grunn til at de aller fleste av disse bedrfitene som outsourcet, nå jobber hardt med å ansette egne utviklere og kvitte seg med outsourcing-partnerne. 4 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Nevn én eneste outsourcing-plan som har gått som planlagt og spart bedriften for penger. Det er en god grunn til at de aller fleste av disse bedrfitene som outsourcet, nå jobber hardt med å ansette egne utviklere og kvitte seg med outsourcing-partnerne. Det spørs hva du mener med outsourcing. Jeg vet om mange vellykkede mindre prosjekter som har blitt utviklet av en ekstern tredjepart. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Det spørs hva du mener med outsourcing. Jeg vet om mange vellykkede mindre prosjekter som har blitt utviklet av en ekstern tredjepart. Jeg tenker hovedsakelig på store prosjekter. For noen år siden var det jo mange store selskaper (inkludert statlige) som outsourcet all utvikling og drift til India og div. østblokkland. Så har du jo hele saken rundt Helse Sør-øst. Eller billettsystemet til Skyss. En tidligere kollega jobbet et sted der de hadde outsourcet et prosjekt til India. Koden de fikk tilbake var så dårlig at de måtte starte fra scratch igjen, som gjorde at prosjektet ble dobbelt så dyrt og tok dobbelt så lang tid som planlagt. Har enda til gode å høre en positiv outsourcing-historie. NRK sin kommer neppe til å bli den første heller. 2 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Vet ikke hva som underholder mest, kommentaren om at andre er naiv eller din åpenbare mangel på innsikt i hvordan disse prosessene drives i store institusjoner.Med tanke på at jeg tidligere var en som ble leid inn når de ansatte feilet, så har jeg ganske god innsikt. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Nevn én eneste outsourcing-plan som har gått som planlagt og spart bedriften for penger. Det er en god grunn til at de aller fleste av disse bedrfitene som outsourcet, nå jobber hardt med å ansette egne utviklere og kvitte seg med outsourcing-partnerne.Du vet at outsoircing ikke nødvendigvis betyr India, sant? Når en bedrift outsourcer en tjeneste, så kan det like gjerne bety et helnorsk konsulenthus med norske underleverandører ... Det finnes et hav av tilfeller av vellykket outsourcing. Du kan fint Google dette selv, for jeg kan ikke kommentere mine tidligere kunder. Men man kan trygt si at stort sett alle de største appene i Norge er utviklet med hjelp av konsulentbransjen. I tillegg det meste av de store prosjektene du leser om i media. For å snu på det: hvordan i all verden skal de ansatte, som i dag har masse oppgaver, ha tid til å bruke 100% av tiden sin på å bygge opp helt nye systemer. Jeg har vært konsulent i bedrifter hvor ledelsen har trodd det var mulig å kun bruke interne til utvikling og prosjektstyring. Heldigvis ikke mange steder, men de få stedene har 100% feilrate helt til de leide inn større konsulenthus. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 [citation needed] Sier du på et forum som har en stor vekt på kjøp av datautstyr for dataspill Hvis du har så liten tiltro til ledelsen og så stor tro på egne kunnskaper, at du trenger kildehenvisning for å forstå at firmaer løser problemer de ansatte ikke klarer å løse - da vet du hva du bør gjøre. Bytt jobb. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Du vet at outsoircing ikke nødvendigvis betyr India, sant? Når en bedrift outsourcer en tjeneste, så kan det like gjerne bety et helnorsk konsulenthus med norske underleverandører ... Det finnes et hav av tilfeller av vellykket outsourcing. Du kan fint Google dette selv, for jeg kan ikke kommentere mine tidligere kunder. Men man kan trygt si at stort sett alle de største appene i Norge er utviklet med hjelp av konsulentbransjen. I tillegg det meste av de store prosjektene du leser om i media. For å snu på det: hvordan i all verden skal de ansatte, som i dag har masse oppgaver, ha tid til å bruke 100% av tiden sin på å bygge opp helt nye systemer. Jeg har vært konsulent i bedrifter hvor ledelsen har trodd det var mulig å kun bruke interne til utvikling og prosjektstyring. Heldigvis ikke mange steder, men de få stedene har 100% feilrate helt til de leide inn større konsulenthus. Det er derfor de fleste store bedrifter nå velger å ansette selv, og kaster konsulenthusene på dør? Eller? 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 (endret) Hvis du har så liten tiltro til ledelsen og så stor tro på egne kunnskaper, at du trenger kildehenvisning for å forstå at firmaer løser problemer de ansatte ikke klarer å løse - da vet du hva du bør gjøre. Bytt jobb. Jeg har tiiltro til at noen outsourcer kun når det er et reelt behov for det, men du får det til å virke som om det alltid skjer. Og det er nok mislykkede outsourcing-prosjekt til å vise til at det motsatte kan skje. Endret 23. oktober 2019 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Nevn én eneste outsourcing-plan som har gått som planlagt og spart bedriften for penger. Det er en god grunn til at de aller fleste av disse bedrfitene som outsourcet, nå jobber hardt med å ansette egne utviklere og kvitte seg med outsourcing-partnerne. At alle sosiale tjenester nå er under en plattform som heter NAV, ble ikke gjort innad i huset. Det var det Andersen Consulting som begynte på og som Accenture ferdigstilte. Lenke til kommentar
Viking1 Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 At alle sosiale tjenester nå..... Ha, ha ... det er forskjell på "sosiale tjenester" og "sosialtjenester" (men det er kanskje for mye forlangt?) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Ha, ha ... det er forskjell på "sosiale tjenester" og "sosialtjenester" (men det er kanskje for mye forlangt?) Så søtt.... Nei det var faktisk flere sosiale tjenester som ble samlet under en plattform. Lenke til kommentar
9MNAOD9R Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Har da jobba en del med NRK sine IT ansatte, veldig dyktige folk som ikke trenger og erstattes med noe outsource skvip. 1 Lenke til kommentar
JM1ORBHF Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Baklager men dette var en dårlig artikkel og enda værre komentarfelt. Hva var det som skulle patches? Windows? NAS Controller? Switcher? Hvorfor kunne de ikke rulle tilbake? Hva slags lagringssystem har NRK som sikkert siter på Mange terrabyte data? Synst Digi bør fokusere på det tekniske og ikke på politikk/organisasjon (medmindre dette var en hovedårsak til feilen) Lenke til kommentar
xaco Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 At alle sosiale tjenester nå er under en plattform som heter NAV, ble ikke gjort innad i huset. Det var det Andersen Consulting som begynte på og som Accenture ferdigstilte. Nå har vel nesten alle de litt større norske(og utenlandske med norske avdelinger) konsulenthusene på et eller annet tidspunkt hatt en rammeavtale eller annen avtale hos NAV. Så er ikke bare Accenture som har sittet der. Men NAV gjør mye morsomt om dagen de. Men de kommer nok ikke til å kaste alle konsulentene på hode og ræva ut med det første uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå