BearThor Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Hei. Jeg har fått tak i et Harddisk rack som jeg lurer litt på hvordan jeg kan sette opp. Har lagt ved litt bilder. Første spørsmål er hvordan jeg kobler meg til denne for å gjøre eventuelle installasjoner av FreeNAS eller lignende. Håper noen kan komme med litt innsikt. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 jeg kan ikke tenke meg det er noe annet enn en diskhylle som skal kobles til et SAN via kontaktene på baksiden. Lenke til kommentar
BearThor Skrevet 22. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2019 jeg kan ikke tenke meg det er noe annet enn en diskhylle som skal kobles til et SAN via kontaktene på baksiden. Godt mulig. Er det krevende å sette opp en filserver med denne? Vet du om en Guide som jeg kunne følgt? Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Ser ut som en diskhylle, du trenger SAS-kabling til en controller. Sannsynligvis er dette ikke noe du får installert noe som helst på. Tar du et bilde av fronten og modellbetegnelsen er det lettere å svare. Det har nok mer med DAS å gjøre enn SAN som noen her foreslår. Endret 22. oktober 2019 av Sletttet+98134 Lenke til kommentar
BearThor Skrevet 22. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2019 Ser ut som en diskhylle, du trenger SAS-kabling til en controller. Sannsynligvis er dette ikke noe du får installert noe som helst på. Tar du et bilde av fronten og modellbetegnelsen er det lettere å svare. Hei. I fronten er det kun harddisker, ingen tekst eller klistremerker i det hele tatt. Har lagt ved bilder i original post som viser det jeg kunne finne av modellbetegnelse. På baksiden som er vedlagt med bilde, er det 2x power supplies nede, og 2x Drive Module I/F-4. Så da trenger jeg en SAS Kabel og en Controller(?). Hva er denne kontrolleren? Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Dersom dette er en diskhylle så er det ingen compute du kan bruke i den. Den kables til en server med SAS (disk/raid)-kontroller slik at diskene blir synlige som nevnte servers lokale disker (DAS, Direct Attached Storage). Diskhyller som standalone (altså ikke kablet til en server) får du ikke brukt til noe annet enn å varme rommet. Ser ut som gammelt utstyr, du får undersøke om du kan få arvet serveren denne stod kablet i også. Endret 22. oktober 2019 av Sletttet+98134 Lenke til kommentar
BearThor Skrevet 22. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2019 Dersom dette er en diskhylle så er det ingen compute du kan bruke i den. Den kables til en server med SAS (disk/raid)-kontroller slik at diskene blir synlige som nevnte servers lokale disker (DAS, Direct Attached Storage). Diskhyller som standalone (altså ikke kablet til en server) får du ikke brukt til noe annet enn å varme rommet. Ser ut som gammelt utstyr, du får undersøke om du kan få arvet serveren denne stod kablet i også. Den er dessverre skrotet Jeg fikk bare reddet denne i minn uvitenhet. Så da er eneste verdien rett og slett 2TB enterprise diskene som står i? Kunne vel tatt disse ut og laget min egen lille NAS? Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Den er dessverre skrotet Jeg fikk bare reddet denne i minn uvitenhet. Så da er eneste verdien rett og slett 2TB enterprise diskene som står i? Kunne vel tatt disse ut og laget min egen lille NAS? Du får ikke installert noe rett på hylla i hvert fall. Diskene er brukbare. Ta høyde for at de sikkert har spunnet rundt i mange år så ta backup av det du legger på dem. Endret 22. oktober 2019 av Sletttet+98134 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Kunne vel tatt disse ut og laget min egen lille NAS? Skaff den en SAS-kontroller så går det fint. de er fra 2013 så de begynner å dra litt på årene så gjør deg selv en tjeneste og ha backup. Lenke til kommentar
BearThor Skrevet 22. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2019 Takker for svar. Får sette opp RAID 1 på de så er de litt tryggere. Skal heller ikke lagre noe som jeg er særlig redd for å tape! Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Får sette opp RAID 1 på de så er de litt tryggere. Skal heller ikke lagre noe som jeg er særlig redd for å tape! Litt småpirk: Du må opp i RAID 5 eller RAID 6 eller bedre før dataene er helt trygge. Med RAID 0 og 1 holder det at en disk ryker før alt går åt skogen. Med RAID 5 og 6 må to eller flere disker ta kvelden før alt går åt skogen så da sikrer du deg litt bedre. Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Litt småpirk: Du må opp i RAID 5 eller RAID 6 eller bedre før dataene er helt trygge. Med RAID 0 og 1 holder det at en disk ryker før alt går åt skogen. Med RAID 5 og 6 må to eller flere disker ta kvelden før alt går åt skogen så da sikrer du deg litt bedre. RAID5 tåler ikke mer enn én feilet disk heller (hvis du ikke setter hotspare, og da er du avhengig av at hotsparen er rebuildet før disk nr. 2 feiler), siden du skal pirke. Endret 22. oktober 2019 av Sletttet+98134 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 RAID5 tåler ikke mer enn én feilet disk heller (hvis du ikke setter hotspare, og da er du avhengig av at hotsparen er rebuildet før disk nr. 2 feiler), siden du skal pirke. RAID 5 tåler at en disk ryker. Ryker disk #2 før den nye disken er rebuilded sliter du. Noe av det samme gjelder for RAID 6, bare at det ikke tåler at disk #3 tar kvelden før de to første er rebuilded. Lenke til kommentar
BearThor Skrevet 22. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2019 Takker for gode tips! Nå mens dere er så godt i gang. Jeg satt å så litt på forskjellige NAS kabinett. Type Synology og DROBO. Har dere noe å anbefale? Kunne tenkt meg å sette opp både PLEX server og filserver (type privat dropbox) osv. Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) RAID 5 tåler at en disk ryker. Ryker disk #2 før den nye disken er rebuilded sliter du. Noe av det samme gjelder for RAID 6, bare at det ikke tåler at disk #3 tar kvelden før de to første er rebuilded. "Med RAID 0 og 1 holder det at en disk ryker før alt går åt skogen" Du skriver at med RAID1 så mister du all data om én disk ryker. Kan du utdype? RAID6 har to paritetsblokker, så det stemmer ikke at du må vente på at to disker er helt rebuildet. Du kan fint miste disk 1, deretter miste disk 2, vente til disk 1 er rebuildet og mens disk 2 rebuildes miste disk 3 uten datatap. RAID1 er speiling av disk så du kan fint miste en disk der uten å miste data. Endret 22. oktober 2019 av Sletttet+98134 Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Takker for gode tips! Nå mens dere er så godt i gang. Jeg satt å så litt på forskjellige NAS kabinett. Type Synology og DROBO. Har dere noe å anbefale? Kunne tenkt meg å sette opp både PLEX server og filserver (type privat dropbox) osv. Jeg kjører QNAP, veldig fornøyd med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå