Gå til innhold

Hjelp! pc'en min krasjer når jeg kjører tunge spil


LoS

Anbefalte innlegg

Hei, hei.

Har i det siste hatt en del problemer når jeg kjører tunge spill, skal ikke skryte av at jeg har så mange spill, men dette gjelder battlefield og tomb raider AOD.

Det som skjer er at skjermen blir helt svart og alt er som det skal, men jeg får ikke noe bilde :/

Lyden og alt er der, så jeg blir litt forundra, tenkte jeg skulle teste med et gammelt savage3 8MB skjermkort, men dette vil vel egentlig ikke få kjørt de tunge spilla overhodet?

Jeg har kommet fram til at det ikke er cpu eller minne (prime95 en halvtime 0 errors og 50C load)

 

Kjører de fleste spilla på 1280x1024, men det som er rart er at cs ikke krasjer, der kjører jeg på 1600x1200. Men cs krever kanskje ikke såpass mye på den oppløsninga en gang?

 

Håper på litt hjelp her, nevn gjerne noen test programmer, for jeg vil spille! :scared:

har ikke fått noen nye deler, bare brått ble sånn etter en runde battlefield for en mnd sia ca.

 

Hjelp! :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett lignende problemer før, har ofte med varme å gjøre. Mål tempen på cpu'en, krasjer systemet ved en bestemt temperatur?

Er maskinen stabil med kabinettdøren åpen? - Da er det frem med støvsuger og evt. ekstra vifte.

 

Du finner og flere poster på forumet som omhandler lignende problemer...

Lenke til kommentar

Sjekk om vifta til skjermkortet ditt har stoppet.

 

Ellers kan en reformatering, evt reinnstallasjon av drivere/cleanup med detonator destroyer gjøre susen. Er det et hardware-problem, så pleier hele systemet å henge seg, og du vil ikke få lyd eller noe som helst. Så jeg tror det heller mer mot software/drivertrøbbel.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sinnsyk i quotinga her men jeg kan ta det enkelt,

F eks prøv en annen driver osv.

Nå har jeg prøvd 44.03 driveren som vistnok skulle være den beste, og da var det ingen forandring på saken.

Prøv og klikk ned skjermkortet ditt.

Jeg antar at du mente klokk, så jeg gjorde det, og det ser ut til å funke rimelig bra :)

Jeg fikk ikke spilt bf så lenge pga av serveren jeg spilte på var på trynet :/

Men alt funka greit ihvertfall :)

Men å kjøre 205/400 i forhold til 250/446 er jo ikke akkurat spenstig :p

Så hva gjør jeg?

Er dette en garanti sak?

Hvis garantien varer i 1 år så blir jeg seriøst sur!

Fikk kortet i julegave for 1 år og 5 dager siden.

 

Sjekk om vifta til skjermkortet ditt har stoppet.

Tro meg, den hører jeg :w00t:

Lenke til kommentar

Hehe jeg mente klokk ja :)

Fint at det fungerte hvertfall.

Da kan eventuelt kjøpe en ny vifte og sette på det da.

Som kjøler litt bedere, siden det går bedre med lavere frekvenser.

Da vil jeg tro at det er litt varmeproblemer på skjermkortet ditt.

Du kan også prøve og ta av kjøleren og ta av den gammle ThermalPaste eller visst det er Goop, og sette på et nytt lag med Artic Silver. :)

Endret av nikkor
Lenke til kommentar
Du kan også prøve og ta av kjøleren og ta av den gammle ThermalPaste eller visst det er Goop, og sette på et nytt et med Artic Silver. :)

Mister jeg ikke den eventuelle garantien jeg har da?

 

Gjorde det når skjermkortet begynte å tulle, og fant ut at her hadde de spart en del penger når det kommer til kjølepasta :p

 

edit: hvis jeg har noen garanti så betaler jeg heller et lite mellomlegg for et fx5700 Ultra eller 9600xt :)

Endret av LoS
Lenke til kommentar
Du kan også prøve og ta av kjøleren og ta av den gammle ThermalPaste eller visst det er Goop, og sette på et nytt et med Artic Silver. :)

Mister jeg ikke den eventuelle garantien jeg har da?

 

Gjorde det når skjermkortet begynte å tulle, og fant ut at her hadde de spart en del penger når det kommer til kjølepasta :p

Hmm det er jeg ikke sikker på, men mulig kortet vil fungere normalt.

Visst du sender tilbake til joh det ta(1til 2 uker) som jeg synes er litt lang tid.

Og hvertfall visst du løser seg ved og legge på et nytt lag.

Sett en ekstra vifte på det, så det før litt bedere kjøling kan du også prøve. :)

Lenke til kommentar
Du kan også prøve og ta av kjøleren og ta av den gammle ThermalPaste eller visst det er Goop, og sette på et nytt et med Artic Silver. :)

Mister jeg ikke den eventuelle garantien jeg har da?

 

Gjorde det når skjermkortet begynte å tulle, og fant ut at her hadde de spart en del penger når det kommer til kjølepasta :p

Hmm det er jeg ikke sikker på, men mulig kortet vil fungere normalt.

Visst du sender tilbake til joh det ta(1til 2 uker) som jeg synes er litt lang tid.

Og hvertfall visst du løser seg ved og legge på et nytt lag.

Sett en ekstra vifte på det, så det før litt bedere kjøling kan du også prøve. :)

Skjermkortet ble kjøpt i en lokal datasjappe (fattern det vettu ;) ) så retur tar nok _svært_ kort tid :)

 

Når jeg tenker meg om så har jeg en 19db papst vifte jeg kan legge oppå for å teste :D

 

Kan vel ikke ta noen skade av det da det bare er plast på yttersidene av den vifta.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lagt på 19db papst vifta og klokka opp til normal hastighet, og nå funker alt fett :)

Untatt en ting da selvsagt, jeg fant akkurat ut at tomb raider AOD har det mest rotete gameplayet jeg noen sinne har opplevd! At folk virkelig kan spille noe sånt?

Tomb raider er som burnout, man spinner bare rundt i ring!

 

edit: er det forresten noen som kan noe om denne garantien ?

vil ikke ha et defekt skjermkort selv om det funker som det skal nå, men det skal jo ikke være nødvendig med en 80x80mm vifta oppå ribba

Endret av LoS
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

(sorry for at) jeg bumper min egen topic litt.

Har nå funnet ut at skjermkortet er ustabilt enda!

spilte dc i 3 timer nå, også reboota maskin :(

 

Nå gidder jeg ikke mere!

Hvor lang reklamsjons-garanti har man egentlig?

Det er tydelig at det er noe tull her, og jeg vil heller få pengene tilbake og kjøpe meg et nytt skjermkort, enn å fikle å ordne med masse tull å tang.

 

Litt hjelp hadde blitt satt stor pris på :)

 

hmpf, så flaut å bruke sin 1000 post til å bumpe :p

 

Edit: er dette artifacts eller hva er det?

http://home.halden.net/los/artifacts.jpg

Endret av LoS
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg kan være til noe hjelp,men jeg lurer på følgende:

1.Hva slags hardware har du?

2;Har du sp1 til din Windows?

3. Hvilken version av Dieect X

4. Hva slags driverinnstillinger.

5.Hva slags grafikkinstillinger i bios.

6.Hva slags innstillinger i Dirext X?

Lenke til kommentar
Tror ikke jeg kan være til noe hjelp,men jeg lurer på følgende:

1.Hva slags hardware har du?

2;Har du sp1 til din Windows?

3. Hvilken version av Dieect X

4. Hva slags driverinnstillinger.

5.Hva slags grafikkinstillinger i bios.

6.Hva slags innstillinger i Dirext X?

1. se profil for alle detaljer

2. nei, jeg har service pack 4 (win2000)

3. 9.0b

4. ?*

5. default omtrent

6. ?*

 

* = skal jeg ramse opp alt som er eller legge ut bilder eller?

 

edit: btw så rebooter hele maskin helt :/

så som nevnt ovenfor så burde det ihvertfall ha vært hardware feil ;)

Endret av LoS
Lenke til kommentar
Hadde en maskin som rebota seg pga PSUen.Kansje PSUen er blitt skral.

Ville kansje også prøvd enn annen CPU for sikkerhetens skyld og andre rambrikker.

PSU'en er det ikke, har testa med en annen en for en tid tilbake, da dette problemet først oppstod.

Maskin er jo forsåvidt prime95 stabil og det hjelper å klokke ned skjermkortet!

Noe jeg ikke vil, for da må jeg også gå ned på andre ting som oppløsning og detaljer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...