Gå til innhold

Løsningen på ungdomskriminaliteten.

Anbefalte innlegg

Ok, jeg skjønner det. Ett sted må grensen gå.

Jeg kommer ikke til å komme med enda et langt og dyptfattende svar, men grunnen til at vi har så defensive lover er at det er bedre å la en kriminell få klokka og lommeboka di, enn å risikere livet ditt for noen små tusenlapper. Du har nok rett i at hvis vi hadde skutt dem, så hadde flere kriminelle tenkt seg om før de gikk løs på vanlige folk. Men da kommer flere etiske problemstillinger opp, blant annet 1) Vanlige folk som ikke er ute etter problemer blir nødt til å bli drapsfolk (selv om det er selvforsvar, så er det mord). Ikke alle har like lett for å takle det faktumet. 2) Kriminelle vil bare heve terskelen og gå enda hardere til verks. Der noen ville bare truet deg med våpen tidligere, vil de nå angripe deg uten forvarsel og det blir større risiko.

Sånn er psyken vår laget. Vi tester ut grenser litt og litt, med minst mulig personlig risiko. Med mindre det er snakk om psykopater, så klart, som ikke har empati. Men derfor er det viktig å holde den terskelen så lav som mulig til enhver tid, for å holde skadenivået så lavt som mulig.

Jeg mener også preventiv jobb er best. Psykologi og økonomi inn som fag i skole, så alle lærer å bry seg om seg selv, og hvordan å tjene penger, og også borgerlønn, gi folk penger å leve for, så de slipper å føle at de må rane andre for å overleve. Få inn lag med behandlere som kan veilede foreldre som har problembarn- og ungdom.

Vi har bare ikke kommet langt nok enda.

Men ja, du står jo fritt til å forsvare deg. Politiet må bevise at du gjorde det. Hvis du ikke sier noe til noen, så skal det nok mye til for at politiet kan bevise at en kriminell ble hardt skadet av en lovlydig person, hvis den kriminelle i det hele tatt gidder å ta det opp med politiet.

Statistisk sett er kanskje preventiv jobb best, men jeg synes ikke noe om å ta vekk rettigheten fra noen til "stand your ground". I tillegg synes jeg ikke noe om å ta vekk muligheten til å bære våpen, fordi det blir umulig å utføre "stand your ground" uten våpen.

Jeg synes heller ikke noe om å måtte bryte loven for å gjøre dette. Jeg synes loven er viktig at respekteres, men det er provoserende og slitsomt når den ikke ivaretar det jeg mener er viktige rettigheter.

Det er ikke det at jeg mener at man nødvendigvis må stå på sitt og trekke våpen, jeg vil at det skal være opp til den enkelte. Hvis du vil benytte rettigheten, så er den der. Per i dag, så er den definitivt ikke der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...