Gå til innhold

Løsningen på ungdomskriminaliteten.

Anbefalte innlegg

Det spørs jo litt om man tror man kan gjøre noe med årsaken, eller om den er relevant for løsningen. Som en sa det: Hvis du kjører utfor kaien og befinner deg på 4 meters dyp, så er problemet å komme seg ut av bilen og opp av vannet. Hvorfor du havnet i vannet kan du alltids gruble på senere, men der og da er det ikke så mye hjelp i det.

Og litt tilsvarende er det her også. Om problemet er for eksempel knyttet til innvandring, så er den "bilen" kanskje allerede kjørt utfor kaien. Vi kan ikke gjøre om den innvandringen vi allerede har hatt, så vi er nødt til å løse problemet der vi faktisk har havnet, enten det nå er på 4 meters dyp eller bare på kaikanten med håndbrekket av. (Derom får folk strides.)

Geir :)

Hvis vi skal hindre fremtidige utforkjøringer - så må vi jo se på hvorfor de skjer? 

Klarer ikke helt å følge din tankegang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kjøres jo av kaien med vilje og rett gjennom mengder av uskyldige forbipasserende som dras med ut i vannet. Klart det må klarlegges hvorfor det skjer og hvem som er involvert. For å få stoppet det og for å beskytte uskyldige ofre. Rareste sammenligningen jeg har sett i hele dag. Og rause men vage langtidsplaner om forebygging og kun silkehansker og gulerøtter ser ikke ut til å være noen oppskrift på suksess. Ihvertfall ikke hvis du spør de uskyldige som havner på bunnen mens skravla om forebygging og ungdomsklubber går i år etter år.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Nei, det var klønete formulert, selvsagt må man også se på årsakene. Det jeg mener er at situasjonen vil fortsette uavhengig av hva man mener om årsakene til at det har blitt sånn og da er man nødt til å gjøre flere tiltak som har en effekt nå (for eksempel flere tilbud, voksne og mer penger til idrett). Det kommer fortsatt til å være masse ungdommer med varierende oppvekstvilkår i Oslo om 10 år.

Tror vi snakker litt forbi hverandre her.

Jeg er ute etter årsakene som får visse til å drive med blind vold og ran.

Edit: Ikke årsaken til at visse som driver med blind vold og ran har havnet her.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Andelen muslimer i Singapore er 5 prosent. I Norge anslår SSB 4-5 prosent. Når flertallet av disse bor i Oslo, forteller det om en konsentrasjon langt høyere enn i Singapore. Ut fra at 1 av 4 innvandrere er muslimsk, kan vi anslå 20-30 prosent i noen bydeler.

Dette handler dessuten ikke først og fremst om religion, men om kultur. Den muslimske kulturen i Singapore er vesentlig forskjellig fra Midtøsten.

Vi må slutte å tro så høyt om oss selv, og så lavt om Midtøsten, at vi innbiller oss at vi kan løse problemene med denne kulturen på vesentlig bedre måte enn det de gjør i Midtøsten. Når kulturen får etablere seg her, kommer slagmarken med.

Det er 15% av Singapores befolkning som er muslimer, og det bor like mange mennesker i Singapore som i Norge. Det var mange konflikter mellom muslimer og kinesere på 50 og 60-tallet. Jeg er helt sikker på at Singapore kunne fått seriøse problemer med kriminalitet og rasekonflikter om de ikke tok lov og orden seriøst.

Men du har naturligvis helt rett at muslimene i Singapore er ikke det samme som muslimene i Norge. Men venstrevridde tror jo at problemene vi har blant muslimer i Norge skjer på grunn av fattigdom, mangel på fritidsaktiviteter og rasisme. Mange muslimer i Singapore er fattige, opplever rasisme og får ingen tilbud om fritidsaktiviteter. Allikavel så har de ingen problemer med ungdomsgjenger sånn som i Oslo. 

Uansett om man forklarer det med at muslimer i Singapore oppfører seg bedre eller at de er flink til å oppretholde orden, så passer det dårlig med teorien at fattigdom, mangel på fritidsaktiviteter og rasisme er årsaken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: Ikke årsaken til at visse som driver med blind vold og ran har havnet her.

Årsaken til ran er vel ofte økonomiske.

Vold kommer gjerne om man har bygget opp en illegal formue eller makt, og ønsker å beskytte denne/dette.

Så er det selfølgelig en sosial faktor, utenforskap kan ta mange former.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi skal hindre fremtidige utforkjøringer - så må vi jo se på hvorfor de skjer? 

Der er vi enige. Jeg tenkte på de postene som spekulerer i det siste. Ungdomsmiljøet i Oslo er som det er, hva vi skal gjøre med problemet må ta utgangspunkt i den byen og den befolkningen vi faktisk har der.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norges asylpolitikk har vært og er en stor fiasko. Ved at vi har tatt inn for mange asylsøkere enn vi har både kapasitet til og resurser til at de skal klare seg selv.
Selvfølgelig finnes det folk som har søkt asyl i Norge som har gjort det bra, men vi ser at mange også ikke klarer å brødfø seg selv, og det er der problemer oppstår.

Men når vi først har problemer så bør umotivert vold utført av utlendinger/minoriteter/folk av annet opphold (kall det hva du vil) bli slått veldig hardt ned på. Dette skulle vært gjort noe med for 20 år siden, men også dette har blitt forsømt av myndighetene.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Årsaken til ran er vel ofte økonomiske.

Vold kommer gjerne om man har bygget opp en illegal formue eller makt, og ønsker å beskytte denne/dette.

Så er det selfølgelig en sosial faktor, utenforskap kan ta mange former.

Tror jeg bare stille går ut av denne tråden, er jo det ene fjernere enn det andre her. 

Edit: var litt slemt.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der er vi enige. Jeg tenkte på de postene som spekulerer i det siste. Ungdomsmiljøet i Oslo er som det er, hva vi skal gjøre med problemet må ta utgangspunkt i den byen og den befolkningen vi faktisk har der.

Det blir litt for mye "jeg går ut i fra at du synes det og det" - flere innlegg her i tråden henger ikke på greip.

Lenke til kommentar

Innvandere som oppfører seg skikkelig, blir ikke sett negativt på av samfunnet.
Det innebærer at det også er viktig å framstå litt skikkelig. Ikke gå rundt å rave høyrøstet og provosende, gå provoserende kledd med hetter og denslags. Da bør man i såfall vise at man mestrer det, altså framstå respektabelt med det. Hvis man framstår på den måten, kan man ikke regne med at ordentlige folk alltid er like imøtekommende. Det er sånt som man bør lære seg.

Og så må man finne ut hvordan det kan gjøres upopulært å drive kriminalitet. Og da tror jeg det må reaksjoner til som svir.
Det går kanskje ikke an å ta fram gapestokken igjen, men det hadde antagelig vært en effektiv metode.

Lenke til kommentar

Innvandere *folk som oppfører seg skikkelig, blir ikke sett negativt på av samfunnet.

Det innebærer at det også er viktig å framstå litt skikkelig. Ikke gå rundt å rave høyrøstet og provosende, gå provoserende kledd med hetter og denslags. Da bør man i såfall vise at man mestrer det, altså framstå respektabelt med det. Hvis man framstår på den måten, kan man ikke regne med at ordentlige folk alltid er like imøtekommende. Det er sånt som man bør lære seg.

Lenke til kommentar

Klart det gjelder likt for etnisk Norske og innvandrere. Er ikke det som er poenget. Det er bare det at en innvandrer må ta konsekvensen av å ha større fallhøyde, derfor er det viktigere for dem å framstå ordentlig.
Det er ikke noe jeg eller vi ønsker, det er ( gjerne dessverre) bare en realitet man ikke kommer unna.

Lenke til kommentar

Joda selvfølgelig, men det er ikke det diskusjonen handler om. 

Er det ikke? Ikke helt sikker på at jeg følger deg.

Førstepost nevner at " Mange av disse ungdommene er av utenlandsk opprinnelse", som et argument for at ære og skam kanskje bør inngå i løsningen. Jeg ser ikke at det begrenser tråden til bare å handle om hva vi skal gjøre med innvandrerungdom.

Nå kan du si (om det er det du sikter til) at tråden ikke handler om etnisitet eller innvandring i det hele tatt, det er jeg i så fall enig i. Men hvis etnisitet ikke er trådens tema, hvorfor skal det være et kriterium for hvem som bør straffes?

Beklager hvis jeg misforstår eller overser poenget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Klart det gjelder likt for etnisk Norske og innvandrere. Er ikke det som er poenget. Det er bare det at en innvandrer må ta konsekvensen av å ha større fallhøyde, derfor er det viktigere for dem å framstå ordentlig.

Det er ikke noe jeg eller vi ønsker, det er ( gjerne dessverre) bare en realitet man ikke kommer unna.

Hvorfor må en innvandrer ta konsekvensen av å ha større fallhøyde når han gjør noe galt, og hvordan arter dette fallet seg annerledes enn for en etnisk norsk?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor må en innvandrer ta konsekvensen av å ha større fallhøyde når han gjør noe galt, og hvordan arter dette fallet seg annerledes enn for en etnisk norsk?

Holdt på å si som "Vidar Theisen": Det bare er sånn.

Det får mer følger ifa ettervirkninger, omdømme osv, ikke bare for gjerningspersonen(e), men også andre i samme folkegruppe.    

Etniske Norske blir mye mer bedømt på individuell basis. Selv om det finnes belastede grupperinger der også, som særlig høyreekstreme. Men ikke tilsvarende relatert til etnisitet.

Det er vel en ganske komplisert omstendighet, men den er jo reell. 

Lenke til kommentar

Holdt på å si som "Vidar Theisen": Det bare er sånn.

Det får mer følger ifa ettervirkninger, omdømme osv, ikke bare for gjerningspersonen(e), men også andre i samme folkegruppe.    

Etniske Norske blir mye mer bedømt på individuell basis. Selv om det finnes belastede grupperinger der også, som særlig høyreekstreme. Men ikke tilsvarende relatert til etnisitet.

Det er vel en ganske komplisert omstendighet, men den er jo reell. 

Det du beskriver der er rasisme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Aha. Da forstår jeg, og er enig. Fallhøyden sånn sett er høyere. Selv om den ikke burde være det. Jeg lurte bare på om det var noe ment som noe argument for Duklains fokus på at innvandreres vold spesielt må slås hardt ned på.

Det du beskriver der er rasisme.

Ja, det er det. Men den er jo dessverre reell i samfunnet vårt. 

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...