Skribenten_ Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 (endret) Ungdomskriminaliteten og blind vold er økende i de norske stor byene, og spesielt er det værst i Oslo. Politikere gjør ikke annet enn å opprette noen ungdomsklubber med musikk, litt gratis chips og brettspill. Det ser ikke ut som å akkurat funke så bra. Løsningen på dette problemet ligger hos foreldrene. Så lenge foreldrene har ansvar for sine barn, skal de også ta ansvar for sine barn. Her burde det vært innført bøter som foreldrene må betale bøter, noe som ville være svært effektivt. 1. Det ville vært en godt intensiv til foreldre å faktisk oppdrage barna sine til å ikke reke gatelangs og drive med diverse kriminalitet. 2. Mange av disse ungdommene er av utenlandsk opprinnelse hvor ære og skam er svært viktig for dem. Bøter kan være svært preventivt, siden ungdommene ikke ønsker spre skam og ærekrenkelse over sin familie ved å pålegge dem bøter for noe de selv har gjort. Jussen rundt dette kan nok justeres, men prinsippet burde vært at foreldre som har ansvar, også skal ta ansvar. Har dette noen gang blitt diskutert av politikerne? Endret 21. oktober 2019 av Skribenten_ 2 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Tror det kunne vært et effektivt tiltak, men tviler på det noensinne kommer til å bli foreslått av noen politiker. 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Politikere gjør ikke annet enn å opprette noen ungdomsklubber med musikk, litt gratis chips og brettspill. Det ser ikke ut som å akkurat funke så bra. Det største problemet er at politikerne ikke gjør dette nok. Det trengs flere og bedre tilbud, flere ansatte og mer penger inn i idretten. På Oslos østkant har dette vært for dårlig prioritert lenge og mange ungdommer står uten fritidsaktiviteter. Man må ta problemet ved rota for at det skal bli en bedring over tid. 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Foreldrene kan ikke holde barna i hendene når de er tenåringer. Hvis det er grunnlag for bøter, er det tenåringene selv om skal få dem.Å straffeforfølge foreldrene fordi avkommet begår forbrytelser, er justismord satt i system. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Foreldre viderefører holdninger til barn, og dessuten har ikke alltid foreldre sjans til å styre et barns utvikling. Det er alltid et kollektivt problem. Problemet ligger derfor i lærdommen vi får der vi alle går for å lære det vi trenger for å omgås: I skolen.Vi lærer lite til ingenting om dét som er viktig. Psykologi, etikk, medmenneskelighet, empati, selvrefleksjon. Da blir alt naturligvis ned til tilfeldigheter.Vi lærer lite til ingenting om penger heller, som bidrar stort til rastløshet. Manglende livsfokus.Jeg tror staten gjør det sånn med vilje, for at vi skal være lette å dominere. Men nå ser vi at det ikke virker lenger. Så det blir spennende å se om politikerne tar til fornuft og får inn noe nyttig i skolen, men jeg holder ikke pusten.Det er så langt jeg kan se det.Jeg er selvfølgelig også med på at man ikke skal sette barn til verden om man er i dårlig tvil om at man klarer å oppdra på en forsvarlig måte, men jeg tror nok det er veldig mange foreldre som har de beste intensjoner, men hvor ting bare sklir ut, av grunner som nettopp psykologi og økonomi. Da hadde slik lærdom i skolen vært et fint sikringsnett. Borgerlønn må også innføres, så folk får råd til mat, strøm og husly uten å måtte stjele. Endret 22. oktober 2019 av Taurean Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Man må sette hardt mot hardt. Silkehanskene må av. Få forbryterne i fengsel eller inn på ungdomsanstalter. De fleste kriminelle tenker risiko. Hvis sannsynligheten for å bli tatt øker, eller hvis de negative konsekvensene ved å bli tatt øker, reduseres kriminalitet på en rask og effektiv måte. 6 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Hvis sannsynligheten for å bli tatt øker, eller hvis de negative konsekvensene ved å bli tatt øker, reduseres kriminalitet på en rask og effektiv måte. Så enkelt er det vell ikke? 4 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Relatert artikkel i dag: UNGDOMMER BEKYMRET ETTER VOLDSBØLGE I OSLO: – Blir bare verre og verre på gata Ungdommer er bekymret for at de lettere skal trekkes mot kriminelle miljøer dersom fritidsklubber blir lagt ned. På Grønland i Oslo ligger fritidsklubben Junior-G. Klubben er for barn mellom ni og 13 år, og har åpent tre dager i uken. Dette er det eneste fritidstilbudet for barn og unge under 14 år på Grønland og Tøyen. Men fra nyttår er klubben vedtatt nedlagt, fordi bydel Gamle Oslo skal spare penger. Flere ungdommer er nå bekymret for at det kan føre til flere voldsepisoder i hovedstaden. https://www.tv2.no/nyheter/10932502/ 1 Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Sanksjonene bør absolutt være harde, slik at man virkelig har en grunn til å ikke være voldelig. Men hvem sin skyld er det, er det foreldre, skolen, venner eller noe annet i samfunnet? Uansett hvem sin skyld det er, så er det sannsynligvis forårsaket av en eller flere ting; ikke bra nok integrering, et for kaldt samfunn, vold i hjemmet, klasseskille, fattigdom, mangel på mening i hverdagen og jobb, et samfunn som utestenger skoletapere, gjengdannelser, mangel på idrett/sportstilbud og øvrige tilbud til ungdom, rasisme, hat, diskriminering, for lite synlig politi, for lave straffereaksjoner, et bra helsevesen som sikkerhetsnett. Listen er lang. Jeg mener det er like mye skolen som foreldrene sitt ansvar når det kommer til å integrere og skape gode samfunnsborgere ut av ungdommen. Ser man tegn på problemer tidlig, må det tas tak i. Det er lettere å se tegn på problematisk oppførsel i skolesammenheng, enn i hjemmet, hvor mange foreldre kanskje bare ser ungene ved middagsbordet. Ungdom må tas på alvor. Hvis vi gir faen i dem, så gir de faen i samfunnet. Endret 22. oktober 2019 av Pliscin 1 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Fraværet av ubehagelige konsekvenser er en stor del av problemet. Både fordi kjeltringene ikke risikrerer noe som helst men også fordi det ikke nytter for politiet å hanke dem inn. Det er bortkastede ressurser og demotiverende når det ikke fører til straffereaksjoner og de samme kjeltringene er på gaten igjen med en gang og kan fortsette der de slapp. Løsningen på problemet er ihvertfall ikke å bestemme seg for at alle som vil gjøre noe annet enn å snakke masse og vagt om forebygging er dårlige mennesker. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Årsaken til problemet er akkurat det samme som ligger til grunn for at deres hjemland er som det er. Ja, for la det ikke være noen tvil: Dette handler utelukkende om fremmedkulturelle, ifølge politiets statistikk. Hvem kan bli overrasket over at folk ikke endrer holdninger og oppførsel når de flytter fra et land til et annet. Og nå har det blitt så store innvandrergrupper i Norge at det har etablert seg parallellsamfunn, som gjør at barn født i Norge i disse kulturene, vokser opp uten å bli eksponert for det norske samfunnets verdier og forventninger. Vi har for mange fremmedkulturell i Norge, det er problemet vi nå ser konsekvensen av. Løsningen er ikke å stenge grensen, det er for sent, fordi det er for mange her allerede. Et flertall må sendes tilbake igjen, repatrieres i tråd med FNs flyktningekonvensjon. Alternativet er at vi må akseptere det som nå skjer, og at samfunnet endres permanent. I Stockholm går det av en bombe hver eneste uke, 42 så langt i år. Hundrevis av drap. Om kort tid er Norge likedan. For ti år siden hadde miljøforkjemperen Steinar Lem fått beskjeden om at livet snart var slutt, kreften hadde tatt overhånd. Det gjorde at han endelig kunne si oss sannheten. Hans innlegg om innvandringen og dens konsekvenser skapte bølger. I dag ser vi at han fikk rett: https://www.dagbladet.no/nyheter/mener-norsk-kultur-er-truet-av-muslimer/65340826 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Det største problemet er at politikerne ikke gjør dette nok. Det trengs flere og bedre tilbud, flere ansatte og mer penger inn i idretten. På Oslos østkant har dette vært for dårlig prioritert lenge og mange ungdommer står uten fritidsaktiviteter. Man må ta problemet ved rota for at det skal bli en bedring over tid. Right, fordi den eneste grunnen til at ungdomsgjengene raner er fordi de har ikke tilbud om gratis fritidsaktiviteter. Og hvordan skal dette og alle deres miljøtiltak finansieres. Skal de redusere bunnfradraget og øke satsen til 5 promille? Da kommer enda flere fra middelklassen til å forlate Oslo, og fattigdommen blir mer konsentrert. Endret 22. oktober 2019 av Camlon Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Det største problemet er at politikerne ikke gjør dette nok. Det trengs flere og bedre tilbud, flere ansatte og mer penger inn i idretten. På Oslos østkant har dette vært for dårlig prioritert lenge og mange ungdommer står uten fritidsaktiviteter. Man må ta problemet ved rota for at det skal bli en bedring over tid. Ser ut til at man har det samme problemet innen idretten: https://www.vg.no/sport/fotball/i/QoOrgR/stor-vg-oversikt-mer-vold-og-trusler-i-oslo-fotballen-enn-noe-annet-sted-i-landet Med det samfunnet vi har og ønsker å ha, tror jeg dette problemet er veldig vanskelig å løse. Tipper vi ender som svenskene etter noen år. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Right, fordi den eneste grunnen til at ungdomsgjengene raner er fordi de har ikke tilbud om gratis fritidsaktiviteter. Det har jeg da heller ikke skrevet? Spesiell måte å "debattere" på. Men at dårligere fritidstilbud er en stor medvirkende årsak er fakta. Dårligere tilbud betyr kjedsomhet og større sjanse for å gjøre en kriminell handling. Jeg har selv jobbet med kurs på en fritidsklubb i Oslo øst for noen år siden og sett hvor godt ulike tilbud og kontakt med voksne myndighetspersoner kan fange opp ungdom som trenger å gjøre noe meningsfylt. Etter denne fritidsklubben ble lagt ned økte kriminaliteten ved den tilknyttede skolen. Langt fra den eneste årsaken, men etter min mening den viktigste. Nå kommer snart denne tråden garantert til å handle om fremmedfrykt og innvandring, men det mener jeg blir en forenkling av hele problemstillingen. Man må se mot løsning og ikke årsak. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Så enkelt er det vell ikke? Nei. Som jeg pleier å si: I Saudi-Arabia, Nigeria, Iran med flere får man hånden hogget av for å stjele. Det faktum at det går mennesker rundt i alle de landene med bare én hånd betyr at straffenivået ikke nødvendigvis trumfer motivene for forbrytelsene. Geir 2 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Langt fra den eneste årsaken, men etter min mening den viktigste. Nå kommer snart denne tråden garantert til å handle om fremmedfrykt og innvandring, men det mener jeg blir en forenkling av hele problemstillingen. Man må se mot løsning og ikke årsak. Hva mener du? Skal man løse problemer på en optimalt måte ved å ikke se på årsakene? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Det har jeg da heller ikke skrevet? Spesiell måte å "debattere" på. Men at dårligere fritidstilbud er en stor medvirkende årsak er fakta. Dårligere tilbud betyr kjedsomhet og større sjanse for å gjøre en kriminell handling. Jeg har selv jobbet med kurs på en fritidsklubb i Oslo øst for noen år siden og sett hvor godt ulike tilbud og kontakt med voksne myndighetspersoner kan fange opp ungdom som trenger å gjøre noe meningsfylt. Etter denne fritidsklubben ble lagt ned økte kriminaliteten ved den tilknyttede skolen. Langt fra den eneste årsaken, men etter min mening den viktigste. Nå kommer snart denne tråden garantert til å handle om fremmedfrykt og innvandring, men det mener jeg blir en forenkling av hele problemstillingen. Man må se mot løsning og ikke årsak. Det finnes mange faktorer, og fritidsklubber hjelper sikkert litt. Men fritidsklubber er etter min mening en svært dyr og ineffektiv måte å løse problemet på. Ta f.eks. fritidsklubben på Majorstuen. Det bygget har koster Oslo skattebetalere flere hundre millioner kroner, og hvor mye har det egentlig hjulpet til å redusere kriminaliten? Å håndheve lovene er mye billigere og fungerer bra. Singapore har flere muslimer enn norge, men har null behov for ungdomsklubber for å forhindre at kriminaliteten går ut av kontroll. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Å håndheve lovene er mye billigere og fungerer bra. Singapore har flere muslimer enn norge, men har null behov for ungdomsklubber for å forhindre at kriminaliteten går ut av kontroll. Andelen muslimer i Singapore er 5 prosent. I Norge anslår SSB 4-5 prosent. Når flertallet av disse bor i Oslo, forteller det om en konsentrasjon langt høyere enn i Singapore. Ut fra at 1 av 4 innvandrere er muslimsk, kan vi anslå 20-30 prosent i noen bydeler. Dette handler dessuten ikke først og fremst om religion, men om kultur. Den muslimske kulturen i Singapore er vesentlig forskjellig fra Midtøsten. Vi må slutte å tro så høyt om oss selv, og så lavt om Midtøsten, at vi innbiller oss at vi kan løse problemene med denne kulturen på vesentlig bedre måte enn det de gjør i Midtøsten. Når kulturen får etablere seg her, kommer slagmarken med. Endret 22. oktober 2019 av Slettet+9817234 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Hva mener du? Skal man løse problemer på en optimalt måte ved å ikke se på årsakene? Nei, det var klønete formulert, selvsagt må man også se på årsakene. Det jeg mener er at situasjonen vil fortsette uavhengig av hva man mener om årsakene til at det har blitt sånn og da er man nødt til å gjøre flere tiltak som har en effekt nå (for eksempel flere tilbud, voksne og mer penger til idrett). Det kommer fortsatt til å være masse ungdommer med varierende oppvekstvilkår i Oslo om 10 år. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Hva mener du? Skal man løse problemer på en optimalt måte ved å ikke se på årsakene? Det spørs jo litt om man tror man kan gjøre noe med årsaken, eller om den er relevant for løsningen. Som en sa det: Hvis du kjører utfor kaien og befinner deg på 4 meters dyp, så er problemet å komme seg ut av bilen og opp av vannet. Hvorfor du havnet i vannet kan du alltids gruble på senere, men der og da er det ikke så mye hjelp i det. Og litt tilsvarende er det her også. Om problemet er for eksempel knyttet til innvandring, så er den "bilen" kanskje allerede kjørt utfor kaien. Vi kan ikke gjøre om den innvandringen vi allerede har hatt, så vi er nødt til å løse problemet der vi faktisk har havnet, enten det nå er på 4 meters dyp eller bare på kaikanten med håndbrekket av. (Derom får folk strides.) Geir Endret 22. oktober 2019 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå