Gå til innhold

Spm. ang. bærbare generelt og FS Amilo D1840

jalapeno

Anbefalte innlegg

Skal ha min første laptop etter snart ti år med stasjonær PC, har derfor noen enkle spørsmål jeg skulle hatt svar på..

Først kan jeg si at Fujitsu Siemens Amilo D1840 15.4" WXGA er den modellen jeg tror passer meg best. Har derfor hentet fram info om denne (fra komplett.no):

Den finnes i flere utgaver:

P4 2.6 GHz 40 DVD/CDRW 14555,-

P4 2.8 GHz 60 DVD+R/RW 16495,-

P4 3.0 GHz 80 DVD+R/RW 18496,-

Info om modellene:

http://www.komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&Ca...ID=9&t=1296&l=3

PROSESSOR

Hvordan er denne? Fordeler/ulemper i forhold til Centiro/mobile og Celeron?

HARDDISK

4200 rpm ser ut til å være standard på FS Amilo D1840 -er dette greit nok? Er vant med 7200 rpm fra stasjonære.

DVD/CDRW vs DVD+R/RW

Hvor viktig er DVD-brenneren? Har fått inntrykk av at få benytter seg av den og at det bare er surr med standarer? De fleste klarer seg med DVD leser/CD brenner?

RAM

Det følger med 256MB DDR SDRAM, jeg bør nok ha minst 512MB. Hvordan er det å selv oppgradere en laptop? Har mye erfaring med bygging/oppgradering av stasjonære, men er det like enkelt på laptops? Forsvinner garantien om man åpner maskinen? Har liten lyst til å ødelegge 3-års garanti..

VIDEOREDIGERING

Kommer til å bruke maskinen litt til videoredigering. Harddisken er kun på 40 GB, men det er vel ikke noe problem å benytte seg av en eksterm FW-hd? Noe annet jeg bør tenke på i forhold til videored/laptops?

40 GB er i minste laget, men jeg tror jeg heller invisterer i en ekstern HD fremfor 60 GB og DVD+R/RW.

PÅ FORHÅND TAKK FOR ALLE SVAR OG INNSPILL! :thumbup:

Endret av jalapeno
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du drive med videoredigering så tror jeg nok at jeg ville valgt en av maskinene med DVD-brenner. Er veldig greit å ikke behøve å dele opp store videofiler når du skal ta backup av de. Skal mye til å klare å klusse med standarer. Maskinen brenner i + så da er det bare å kjøpe + plater.

Når det gjelder ytelse så fikk den jo veldig bra i barbara.no sin test. Når det gjelder HD hastighet så hadde det sikkert vært smart med en raskere HD, men det er jo en prioritering du får ta. Vil du ha mye rask intern plass eller mye extern plass.

24 desember var det tilbud på den billigste modellen og den kosta da 12990,- så om du kjøper den nå så har du bæsja litt på leggen :p

Burde hvertfall ha 512 RAM!

Jeg har selv bestilt 2.8 GHz versjonen med 512 RAM ekstra. Håper jeg får den snart så kan jeg komme tilbake med hvor lett det er å sette i mere RAM.

Lenke til kommentar

Jeg har selv 2.8GHz versjonen med DVD brenner, og er storfornøyd.

Har brent ut en 4-5 DVD plater med programmer o.l som er greit å ha med seg når man er på farten.

Å sette i mer RAM er ikke noe problem, du bare åpner lokket under, og skyver inn brikken.

Håper du blir fornøyd! :)

Lenke til kommentar
HARDDISK

4200 rpm ser ut til å være standard på FS Amilo D1840 -er dette greit nok? Er vant med 7200 rpm fra stasjonære.

......

RAM

Det følger med 256MB DDR SDRAM, jeg bør nok ha minst 512MB. Hvordan er det å selv oppgradere en laptop? Har mye erfaring med bygging/oppgradering av stasjonære, men er det like enkelt på laptops? Forsvinner garantien om man åpner maskinen? Har liten lyst til å ødelegge 3-års garanti..

VIDEOREDIGERING

Kommer til å bruke maskinen litt til videoredigering. Harddisken er kun på 40 GB, men det er vel ikke noe problem å benytte seg av en eksterm FW-hd? Noe annet jeg bør tenke på i forhold til videored/laptops?

40 GB er i minste laget, men jeg tror jeg heller invisterer i en ekstern HD fremfor 60 GB og DVD+R/RW.

Jeg anbefaler deg en D1840! ;)

Ang. harddisken, tror du bør velge en på 3.0 Ghz og få 80 GB.. :) Av egen erfaring! Det går fint med videoredigering på denne pc og det også går fint med overføring med dig-videokamera (ingen videokvalitetstap).

Har bestilt 512 MB ekstra. Lett å plugge inn ja, men vær obs på en ting -> legg inn på skrå før du presser minne på plass. Ikke presse den inn vannrett :p (det oppdaget jeg etter en liten stund etter å studere litt inne i minnesloten)..

Har nå brukt min D1840 i 2 uker og er storfornøyd med denne.. Fin med DVD-brenning. Brukte ca 1 1/2 timer å ta sikkerhetskopi av SW2 med DVD Shrink. (først kopi over til ekstern harddisk og så dvd-brenning fra ekstern harddisk, og minst mulig bruk av intern harddisk.)

Hvorfor jeg bruker ekstern harddisk?? (Jeg hadde den fra før) og merker at dersom D1840 jobber svært mye med videoredigering, blir pc ganske varmt og prøvde med ekstern harddisk (overføre varmen fra pc til ekstern harddisk (på en vis) :p) og PC ble mye kaldere!!! Så det kan være uansett en god ide å kjøpe en ekstern harddisk. Og bruke intern når du er på reisen og jobbe med redigering :) Lykke til, Jalapeno

jojo1717

Lenke til kommentar

Hvilken modell du velger får du vel nesten avgjøre på pengeforskjellen, de er nok alle kjempegode pc'er. Har den billigste utgaven selv da jeg egentlig ville ha så billig bærbar som mulig. Strålende fornøyd, har selv ikke følt behovet for dvd-brenner spesielt sterkt, det er vel ikke noe man absolutt må ha, med mindre man har spesielle behov for det.

Ram'en var relativt enkel å oppgradere, selv om det ble litt fikling før jeg fant ut rett metode å skyve den sidelings inn i sporet... Men uansett burde det ikke bli noe problem.

Litt synd det med det tilbudet, jeg kjøpte min i starten av desember, og sånt kan man vel ikke akkrat forutse heller... jaja.

Uansett, lykke til med ny bærbar! :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...