JM1ORBHF Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Man hadde det vært mulig å lage en trådløs overføring via induksjon, og som samtidig ikke krever direktekontakt med underlaget? Hvordan står det til teknologisk med tråsløs lading av elbiler? 1 Lenke til kommentar
0QE8JCM8 Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Man hadde det vært mulig å lage en trådløs overføring via induksjon, og som samtidig ikke krever direktekontakt med underlaget? Hvordan står det til teknologisk med tråsløs lading av elbiler? Induksjon er helt topp så lenge du vet ca. hvor på bilen magnetfeltet treffer. Du overfører effekten gjennom et sterkt magnetfelt, og trenger at ladeplatene i bilen og i veibanen overlapper hverandre ca 75%. Dette for å unngå å varme opp understellet på bilen og for at magnetfeltet skal være lavere enn helsekravene. Enkelt å få til når biler (eller ferjer) står stille, under kjøring kan du lage en styring med autotracking hvis ikke bilføreren er helt stø på hånda. Når bilføreren tar en unnamanøver må du slå av strømmen, det kan du få til. Så har vi prisen for et belte på flere kilometer med ladeplater i bakken, det krever at du finner en billig løsning. Det er sikkert noen andre som forsker på det allerede, et sted i verden. Lenke til kommentar
0QE8JCM8 Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Man hadde det vært mulig å lage en trådløs overføring via induksjon, og som samtidig ikke krever direktekontakt med underlaget? Hvordan står det til teknologisk med tråsløs lading av elbiler? Induksjon er helt topp så lenge du vet ca. hvor på bilen magnetfeltet treffer. Du overfører effekten gjennom et sterkt magnetfelt, og trenger at ladeplatene i bilen og i veibanen overlapper hverandre ca 75%. Dette for å unngå å varme opp understellet på bilen og for at magnetfeltet skal være lavere enn helsekravene. Enkelt å få til når biler (eller ferjer) står stille, under kjøring kan du lage en styring med autotracking hvis ikke bilføreren er helt stø på hånda. Når bilføreren tar en unnamanøver må du slå av strømmen, det kan du få til. Så har vi prisen for et belte på flere kilometer med ladeplater i bakken, det krever at du finner en billig løsning. Det er sikkert noen andre som forsker på det allerede, et sted i verden. https://en.wikipedia.org/wiki/Online_Electric_Vehicle Lenke til kommentar
Carl Anton Stenling Skrevet 25. oktober 2019 Del Skrevet 25. oktober 2019 Hvordan står det til teknologisk med tråsløs lading av elbiler? Trådløs lading i veien testes ut i Storbritannia: https://www.express.co.uk/life-style/cars/990524/Wireless-charging-roads-electric-cars-UK Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 26. oktober 2019 Del Skrevet 26. oktober 2019 Hvordan står det til teknologisk med tråsløs lading av elbiler? Induksjon er helt topp så lenge du vet ca. hvor på bilen magnetfeltet treffer. Du overfører effekten gjennom et sterkt magnetfelt, og trenger at ladeplatene i bilen og i veibanen overlapper hverandre ca 75%. Dette for å unngå å varme opp understellet på bilen og for at magnetfeltet skal være lavere enn helsekravene. Enkelt å få til når biler (eller ferjer) står stille, under kjøring kan du lage en styring med autotracking hvis ikke bilføreren er helt stø på hånda. Når bilføreren tar en unnamanøver må du slå av strømmen, det kan du få til. Bilprodusentane jobbar iherdig med å få til stadig betre autopilot-system for bilar. Med slike ladeplater i vegen er det ein no-brainer. Det skulle vere heilt trivielt å få bilen til å halde seg nøyaktig over dei. Som bonus kan systemet oppdage metalldelar som ligg i vegbana, og åtvare vedlikehaldspersonale på vakt, eller bilar som står stille i vegen. Eg har tru på det som ei løysing for både tunge del-strekningar, som lange parti med bratt stigning, og i høgre felt på motorvegar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå