MrAHB Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Vi har allerede er strekk her i Bergen. Har vært brukt av busser "siden krigen". Om svenskene vil ha erfaring kan de bare komme på besøk. 4 Lenke til kommentar
Torleif Strand Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Det blir sikkert brøyterobot om vinteren og da kan det sikkert brukes om vinteren. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Etter dette har de tenkt å teste pantograf-ferjer. 6 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Etter dette har de tenkt å teste pantograf-ferjer. Vi har jo allerede kabelferger, faktisk! Ok, kabelen er gjerne ikke strømførende, men den gir i det minste fremdrift! 4 Lenke til kommentar
Arild G. Skaalsveen Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Måtte bare sjekke om det er 1. april allerede :-) 1 Lenke til kommentar
0QE8JCM8 Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 "Det e ingen problem, helt enkelt" :-) ;-) Godt å se at alle som kommenterer er enige for en gangs skyld. 800V i bakken, i spor som med litt slitasje blir store nok til at du kan true dekket på racersykkelen nedi, og som brøytebilen kommer til å rive opp, eller skal de salte ekstra så snø aldri blir et problem? ;-) ;-) ;-) Er sporene drenerte? Nei, det freses bare et spor i asfalten, som blir stående fullt av vann. Med 800V. Og når elgen kommer og du svinger unna? Dette må være en spøk? Lenke til kommentar
0QE8JCM8 Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Etter dette har de tenkt å teste pantograf-ferjer. Elferja Ampère har pantograf som en av ladeløsningene. Kun ved kai riktignok, ikke på turen over fjorden. Lenke til kommentar
chrisbt Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Kan tenke meg at det kreves ganske kraftig kjøleanlegg for å opprettholde permanent elveis gjennom hele året - ser ikke helt relevansen der heller. Ellers er vel dette en utmerket serve for et par kommende "slik går det med el-veiene" før en avsluttende "hva var det vi sa i kommentarfeltet" artikkel. Lenke til kommentar
Mikkel_E_S Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Så ekstremt negative nesten alle her er.. Det er et forskningsprosjekt, eller prøveprosjekt. Med den holdningen som viser seg i kommentarfeltet her så skulle vi fortsatt bodd i huler. Om ikke det til og med var for radikalt.. Skjerp dere, nyvinning og fremgang kommer ikke av seg selv. De som skal teste dette har høyst sannsynlig tenkt på alle de innlysende tingene dere nevner her. 2 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Så ekstremt negative nesten alle her er.. Det er et forskningsprosjekt, eller prøveprosjekt. Med den holdningen som viser seg i kommentarfeltet her så skulle vi fortsatt bodd i huler. Om ikke det til og med var for radikalt.. Skjerp dere, nyvinning og fremgang kommer ikke av seg selv. De som skal teste dette har høyst sannsynlig tenkt på alle de innlysende tingene dere nevner her. Det tror jeg faktisk ikke. Det er mange eksempler på at det legges fram løsninger som på papiret er kjempegode ideer, og dermed kan man både hente inn mye penger og finanser, særlig hvis man er karismatisk og flink selger. Den åpenbare elefanten i rommet her er at 800V vil starte elektrolyse når begge polene senkes ned i vann. Uansett hvilke material man velger, og uansett hvor "fancy" man prøver å være med vekselstrøm, så vil denne elektrolysen korrodere vekk strømlederne på svært kort tid. Problemet gjøres også, bokstavelig talt, en "million" ganger verre av veisalt, og andre urenheter som nødvendigvis er i veibanen. Samtidig er det fult mulig å lage "teknologidemonstrasjoner" som fungerer strålende, så dersom man er karismatisk og overbevisende, så kan man få penger til slike prosjekter, da beslutningstagere ikke har kompetanse. Det er nærliggende å sammenligne dette med solcelle-veier. Det er noen åpenbare gigantiske tekniske problemer med å kunne gjøre dette, men allikevel la flere byer millionbeløp ned i pilotprosjekter - der samtlige har feilet iløpet av kort tid av helt åpenbare og forutsigbare grunner. Ett annet eksempel er en "hornformet" vindmølle som regelrett svindlet flere aktører i danmark og USA. Den virker ikke, og kan ikke virke, men det ingenting som hindrer en selger å presentere en ny revolusjonerende teknologi, men det mangler noen millioner for å få det til å vrike... (for innimellom er jo det også helt sant) Teknologi drives ikke framover av dårlige prosjekt - heller tvertimot - da disse "stjeler" finanser fra gode prosjekt. 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Så ekstremt negative nesten alle her er.. Det er et forskningsprosjekt, eller prøveprosjekt. Med den holdningen som viser seg i kommentarfeltet her så skulle vi fortsatt bodd i huler. Om ikke det til og med var for radikalt.. Skjerp dere, nyvinning og fremgang kommer ikke av seg selv. De som skal teste dette har høyst sannsynlig tenkt på alle de innlysende tingene dere nevner her. Akkurat som med solar roadways så er utfallet allerede kjent. Folk som ser forbi idealismen og har beina godt planta på jorda ser at dette er penger ut av vinduet. Det er mange lovende nye ting å bruke penger på, men dette er ikke en av de. Pengebruk på dette prosjektet går garantert ut over noe annet. 3 Lenke til kommentar
DCALQEYU Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Akkurat, så man vil gjøre veien ubrukelig for motorsyklister? Og hva med vedlikehold/saltslitasje? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Om kjøre ledninger legge inn i f.eks. Oslofjordtunnelen, så kan man gjøre det slik slik at kun hybride- eller hel-elektriske lastebiler får bruke tunnelen. Da er det ikke lenger fare for overopphetede bremser eller motorer. Sikker? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4d7E19/full-stans-paa-t-banen-i-oslo-etter-roeykutvikling-fra-tog Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Dette høres da bare ut som en videreutvikling av trolleybusser.. Lenke til kommentar
FB.884806240 Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Det jeg ikke forstår, er hvordan man skal holde dette rent ? Vi har snø, is og skit som vil lett entrer ned. Jeg tenker ihvertfall at skinnen må ligge litt over veibanen ( Om ikke mye) fks 5 cm slik at man unngår at det samles skit her. Evt må man gjøre rent med egne biler og dette blir jo kostbart. 800 Volt er jo litt og man får svært lett skit og vann som leder. En løsning kunne jo vært et overtrykksystem som blåste skiten bort med jevne mellomrom. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Det jeg ikke forstår, er hvordan man skal holde dette rent ? Vi har snø, is og skit som vil lett entrer ned. Jeg tenker ihvertfall at skinnen må ligge litt over veibanen ( Om ikke mye) fks 5 cm slik at man unngår at det samles skit her. Evt må man gjøre rent med egne biler og dette blir jo kostbart. 800 Volt er jo litt og man får svært lett skit og vann som leder. En løsning kunne jo vært et overtrykksystem som blåste skiten bort med jevne mellomrom. Gøy med feltskift eller unnamanøver dersom det ligger en opphøyd metallskille midt under bilen. ? Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Så ekstremt negative nesten alle her er.. Det er et forskningsprosjekt, eller prøveprosjekt. Med den holdningen som viser seg i kommentarfeltet her så skulle vi fortsatt bodd i huler. Om ikke det til og med var for radikalt.. Skjerp dere, nyvinning og fremgang kommer ikke av seg selv. De som skal teste dette har høyst sannsynlig tenkt på alle de innlysende tingene dere nevner her. Noen ganger holder det med 2+2=4. Det er ikke slik at alle idéer må testes, uansett hvor teite de virker. Jeg syns ikke strømskinnesystemet er så idiotisk som solcelleveier da, men ser ikke sansynligheten for suksess som høy. Endret 22. oktober 2019 av Lynxman 2 Lenke til kommentar
0QE8JCM8 Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Så ekstremt negative nesten alle her er.. Det er et forskningsprosjekt, eller prøveprosjekt. Med den holdningen som viser seg i kommentarfeltet her så skulle vi fortsatt bodd i huler. Om ikke det til og med var for radikalt.. Skjerp dere, nyvinning og fremgang kommer ikke av seg selv. De som skal teste dette har høyst sannsynlig tenkt på alle de innlysende tingene dere nevner her. Noen ganger holder det med 2+2=4. Det er ikke slik at alle idéer må testes, uansett hvor teite de virker. Jeg syns ikke strømskinnesystemet er så idiotisk som solcelleveier da, men ser ikke sansynligheten for suksess som høy. Hvis vi kombinerer solcellevei med strømskinne så blir det livsfarlig bare i perioder med sol, og bare inntil solcellene slutter å virke. Kan kanskje lage et system der vi har to små metallhjul under bilen som kontakterer direkte til solcellene istedet. Da kan vi også foreta unnamanøvre. Og hvis systemløsningen er slik at solcellene er kortsluttet overalt unntatt i skyggen av hver bil så har vi fått det helt trygt. Lenke til kommentar
avo Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Kan ikke skjønne hvorfor alle maser om snø og veisalt. Er det ikke innlysende at det blir uproblematisk? Enten blir skinnene en så total fiasko at det bare er greit å la dem korrodere bort før kreative arbeidere fra et østblokkland stjeler dem, ellers fungerer dette, og om du skal forsyne en samling vogntog med fornuftige mengde strøm, ikke bare til drift som trolleybus, men og til lading, ja da kommer nok tap i kabler, skinner og lysbue, samt krypestømmen som våt asfalt med litt fint metallspon gir, om ikke annet sørge for snø og isfrie veier. Blir neppe behov for salt der. ... annet enn til maten, siden road-kill blir road-grill, og litt mer spennende. 2 Lenke til kommentar
avo Skrevet 23. oktober 2019 Del Skrevet 23. oktober 2019 Så ekstremt negative nesten alle her er.. Det er et forskningsprosjekt, eller prøveprosjekt. Med den holdningen som viser seg i kommentarfeltet her så skulle vi fortsatt bodd i huler. Om ikke det til og med var for radikalt.. Skjerp dere, nyvinning og fremgang kommer ikke av seg selv. De som skal teste dette har høyst sannsynlig tenkt på alle de innlysende tingene dere nevner her. Jeg er med på å slakte dette litt selv, men joda, du har et poeng. Dette blir neppe vellykket på alle plan, men man kan lære mye av å feile. Spørsmålet er bare hvordan dette vil kunne fungere sammenlignet med f.eks. ladestasjoner med plassering og kapasitet tilpasset tungtrafikkens krav til hviletider. Du sparer noe på batteri, men det blir neppe særlig vedlikeholdsfritt, og byggekostnadene blir relativt enorme. Strømbrudd og feil kan gi full stans over hele linja, og det blir litt vrient å måle og prise forbruk. På den andre siden, så har jo forskjellige varianter av dette blitt brukt til tog i mange herrens år, og det er mye ferdig og relativt enkel teknologi for dette. Jeg er litt skeptisk til om det lar seg skalere og tilpasse, eller om vi får E18 stengt på grunn av feil på signalanlegget. Husk også på at dette er NCC, selv om de har med Trafikverket. Det er nok tenkelig at noen av disse som lever av å bygge veier heller vil at flere oppdrag går deres vei enn at penga går til ladestasjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå