Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Sverige kan få verdens første permanente elektriske vei: Nå skal strekning velges


magiga

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg kan si om dette må bli:

 

Det at noe er teknisk mulig  er ikke et argument for at det på noen som helst måte er nyttig, smart eller i det hele tatt har noen verdi å gjøre det. Det bør være åpenbart at kostnader rundt etablering, drift og vedlikehold er enorme i forhold til mer moderne alternativer :hmm:

 

Skal vi løse de problemene vi må løse, så må vi slutte å bruke ressurser på luftslott. 

Endret av Kalle K
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan si om dette må bli:

 

Det at noe er teknisk mulig  er ikke et argument for at det på noen som helst måte er nyttig, smart eller i det hele tatt har noen verdi å gjøre det. Det bør være åpenbart at kostnader rundt etablering, drift og vedlikehold er enorme i forhold til mer moderne alternativer :hmm:

 

Skal vi løse de problemene vi må løse, så må vi slutte å bruke ressurser på luftslott. 

 

Det smarta är ju att elbilarna inte skulle behöva alls så stora batterier.. vilket i nuläget skulle innebära en enorm besparing.

Underhållet är frågan.. men det vet varken du eller jag speciellt mkt om.. Men ett metallspår i vägen är inte jätte high-tech..

Lenke til kommentar

Det smarta är ju att elbilarna inte skulle behöva alls så stora batterier.. vilket i nuläget skulle innebära en enorm besparing.

Underhållet är frågan.. men det vet varken du eller jag speciellt mkt om.. Men ett metallspår i vägen är inte jätte high-tech..

 

Det er snakk om mye mer enn ett metallspor f.eks strømtilførsel hver 50 meter. Hva som skjer med sterkt trafikkerte veier spesielt i et land med vinter vet jeg nok litt om.

 

"Everything should be as simple as possible, but not simpler." - Albert Einstein

Lenke til kommentar

strømdrift av kjøretøy er en lite funksjonell løsning i forhold til bedre alternativer som fks biogassdrift . tungtrafikken bør kunne drives delvis med pellets . man må utvikle nye typer flertrinnsvarmekraftmaskiner med høy virkningsgrad - man kan utvikle stirling / dampmaskiner med varmeresirkulering og gjenvinning fks med varmepumper . effektiv bremsekraftgjenvinning må også påbys . . om man absolutt skal drive trafikk med strøm så må man satse på kondensatordrift og pantografer - moderne superkondensatorer kan drive en bil flere mil og lades veldig fort så man kan ha korte luftstrekk med noen mils mellomrom og i fks tuneller og over lyskryss . superkondensatorer kan kombineres med et biogassdrevet stirlingaggregat .... superkondensatorer gir veldig effektiv bremsekraftgjenvinning i ei elektrisk drivlinje .

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det er dette en løsning for tyngre kjøretøy som busser og lastebiler. Disse har store batterier og det som foreslås her er en kun en ekstra måte å lade batteriene på men kjøretøyet er i virksomhet.

 

Alle innvendinger som kommer fram av kommentatorer her er naturligvis tenkt på. Man vil allikevel utføre praktisk testing av en valgt løsning. Kanskje blir det vellykket, kanskje ikke. Vel verdt å prøve tenker jeg!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den eneste strøm veien som er liv laga den den som kun er laget for tyngre kjøretøy (lastebiler og busser) med "slide-on/off" pantografer. Tenk hybride lastebiler. Tenk askerbakkene. Tenke motorveien opp fra Drammen til Lier.

 

På vei opp kan lastebilene få nok strøm gjennom pantografene til både å drive lastebilen opp samt lade batteriene noe. Dermed får den hybrid lastebilen mye større elektrisk rekkevidde. På vei ned bakkene kan lastebilene først og fremst regenerere til eget batteri, og dernest regenerere til strømnettet.

 

Om kjøre ledninger legge inn i f.eks. Oslofjordtunnelen, så kan man gjøre det slik slik at kun hybride- eller hel-elektriske lastebiler får bruke tunnelen. Da er det ikke lenger fare for overopphetede bremser eller motorer.

 

Ved å elektrifisere korte strekninger med store høydeforskjeller, så får man maksimalt utbytte av hver meter med kjøreledning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

800V. Noen cm fra hverandre i nedsaltet sørpevann.

 

For en utrolig dårlig ide.

 

Dette kommer til å fungere i nøyaktig fire sekunder, så er alt korrodert i filler.

 

For ikke å glemme å snakke om opphopning av strøsand :wee:

 

Induksjon kunne kanskje vært en idé istedetfor..

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...