magiga Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Sverige kan få verdens første permanente elektriske vei: Nå skal strekning velges Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 21. oktober 2019 Populært innlegg Del Skrevet 21. oktober 2019 99,9% sikkert samme skjebne som å integrere solceller i veidekket. Lykke til! 12 Lenke til kommentar
Kalle K Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 (endret) Det eneste jeg kan si om dette må bli: Det at noe er teknisk mulig er ikke et argument for at det på noen som helst måte er nyttig, smart eller i det hele tatt har noen verdi å gjøre det. Det bør være åpenbart at kostnader rundt etablering, drift og vedlikehold er enorme i forhold til mer moderne alternativer Skal vi løse de problemene vi må løse, så må vi slutte å bruke ressurser på luftslott. Endret 21. oktober 2019 av Kalle K 8 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Det er en grunn til at trikker har strømføringen over veien, og ikke i veien. En kan jo se hva som skjer med asfaltdekke rundt skinner som blir lagt i veien. Og det er jo med ingen trafikk. 7 Lenke til kommentar
Martin Svensson Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Det eneste jeg kan si om dette må bli: Det at noe er teknisk mulig er ikke et argument for at det på noen som helst måte er nyttig, smart eller i det hele tatt har noen verdi å gjøre det. Det bør være åpenbart at kostnader rundt etablering, drift og vedlikehold er enorme i forhold til mer moderne alternativer Skal vi løse de problemene vi må løse, så må vi slutte å bruke ressurser på luftslott. Det smarta är ju att elbilarna inte skulle behöva alls så stora batterier.. vilket i nuläget skulle innebära en enorm besparing. Underhållet är frågan.. men det vet varken du eller jag speciellt mkt om.. Men ett metallspår i vägen är inte jätte high-tech.. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Godt jeg er over den perioden i livet hvor vi kjørte rundt med fulle personer som absolutt måtte pisse overalt 6 Lenke til kommentar
Kalle K Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Det smarta är ju att elbilarna inte skulle behöva alls så stora batterier.. vilket i nuläget skulle innebära en enorm besparing. Underhållet är frågan.. men det vet varken du eller jag speciellt mkt om.. Men ett metallspår i vägen är inte jätte high-tech.. Det er snakk om mye mer enn ett metallspor f.eks strømtilførsel hver 50 meter. Hva som skjer med sterkt trafikkerte veier spesielt i et land med vinter vet jeg nok litt om. "Everything should be as simple as possible, but not simpler." - Albert Einstein Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 'Elektriske veier' er en løsning som er 100 år for sent ute. Om noen hadde laget noe sånt rundt 1900 så hadde kanskje elbilen overlevd T-Forden. Kanskje T-Ford hadde vært elektrisk? 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 (endret) Godt jeg er over den perioden i livet hvor vi kjørte rundt med fulle personer som absolutt måtte pisse overalt Hehe, dette virker som en enda større "manndomsprøve" enn å pisse på et strømgjerde, ja. Endret 21. oktober 2019 av frohmage 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Kan ikke bilene bare gå på batteripakken som allerede er installert i selve bilen da? Problem solved *boom* Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 800V. Noen cm fra hverandre i nedsaltet sørpevann. For en utrolig dårlig ide. Dette kommer til å fungere i nøyaktig fire sekunder, så er alt korrodert i filler. 6 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Det er jo en måte å kaste bort penger på.. 1 Lenke til kommentar
kmlund Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Metallskinner I veibanen er noe prakk for to-hjulinger. Men dersom kommentarfeltet her har rett, trenger jeg visst ikke å frykte at dette blir spesielt utbredt. 5 Lenke til kommentar
O.A.G. Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Nei, jeg tar heller noen ladepauser enn å ha en støyende slepesko hengende bak. Noe går galt og plutselig røskes den av. Så var det noen tusen i reparasjoner. Man kan lade mye for det da. Hvordan har de tenkt å 4 Lenke til kommentar
Arvid Lenes Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 strømdrift av kjøretøy er en lite funksjonell løsning i forhold til bedre alternativer som fks biogassdrift . tungtrafikken bør kunne drives delvis med pellets . man må utvikle nye typer flertrinnsvarmekraftmaskiner med høy virkningsgrad - man kan utvikle stirling / dampmaskiner med varmeresirkulering og gjenvinning fks med varmepumper . effektiv bremsekraftgjenvinning må også påbys . . om man absolutt skal drive trafikk med strøm så må man satse på kondensatordrift og pantografer - moderne superkondensatorer kan drive en bil flere mil og lades veldig fort så man kan ha korte luftstrekk med noen mils mellomrom og i fks tuneller og over lyskryss . superkondensatorer kan kombineres med et biogassdrevet stirlingaggregat .... superkondensatorer gir veldig effektiv bremsekraftgjenvinning i ei elektrisk drivlinje . Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Slik jeg forstår det er dette en løsning for tyngre kjøretøy som busser og lastebiler. Disse har store batterier og det som foreslås her er en kun en ekstra måte å lade batteriene på men kjøretøyet er i virksomhet. Alle innvendinger som kommer fram av kommentatorer her er naturligvis tenkt på. Man vil allikevel utføre praktisk testing av en valgt løsning. Kanskje blir det vellykket, kanskje ikke. Vel verdt å prøve tenker jeg! 4 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Kanskje noe slikt hadde vært bra å innføre for skinnegående transport. Da kunne jo skinnene vært den ene lederen og en kunne hengt en strømførende ledning over. 6 Lenke til kommentar
help.me Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Den eneste strøm veien som er liv laga den den som kun er laget for tyngre kjøretøy (lastebiler og busser) med "slide-on/off" pantografer. Tenk hybride lastebiler. Tenk askerbakkene. Tenke motorveien opp fra Drammen til Lier. På vei opp kan lastebilene få nok strøm gjennom pantografene til både å drive lastebilen opp samt lade batteriene noe. Dermed får den hybrid lastebilen mye større elektrisk rekkevidde. På vei ned bakkene kan lastebilene først og fremst regenerere til eget batteri, og dernest regenerere til strømnettet. Om kjøre ledninger legge inn i f.eks. Oslofjordtunnelen, så kan man gjøre det slik slik at kun hybride- eller hel-elektriske lastebiler får bruke tunnelen. Da er det ikke lenger fare for overopphetede bremser eller motorer. Ved å elektrifisere korte strekninger med store høydeforskjeller, så får man maksimalt utbytte av hver meter med kjøreledning. 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 (endret) 800V. Noen cm fra hverandre i nedsaltet sørpevann. For en utrolig dårlig ide. Dette kommer til å fungere i nøyaktig fire sekunder, så er alt korrodert i filler. For ikke å glemme å snakke om opphopning av strøsand Induksjon kunne kanskje vært en idé istedetfor.. Endret 21. oktober 2019 av G 2 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Dette ser sårbart ut, sne, slaps, salt og sand. Problemene må stå i kø. Dette blir et mareritt å holde ved like. De skal ikke mye til før krypstrømmer gjør dette om til en grillovn. 800 V ? AC eller DC ? Hva skjer med dyr som kommer borti og nedi dette ? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå