Gå til innhold

Vurderer å kjøpe elbil - Noen hjelpende råd og tips?


Bone

Anbefalte innlegg

Ja i 100 km/t skal det mye til for å høre motorlyd. Men helelektrisk e-tron va Model X så mener hvertfall elbilforeningen at Model X vinner klart. De har ikke utført måling, kun at 3 stk byttet frem og tilbake mellom bilene, men de skriver hvertfall at lydisoleringen var bedre på Model X enn på e-tron. Det du linker til er en helt annen bil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja i 100 km/t skal det mye til for å høre motorlyd. Men helelektrisk e-tron va Model X så mener hvertfall elbilforeningen at Model X vinner klart. De har ikke utført måling, kun at 3 stk byttet frem og tilbake mellom bilene, men de skriver hvertfall at lydisoleringen var bedre på Model X enn på e-tron. Det du linker til er en helt annen bil

https://www.dinside.no/motor/derfor-gir-vi-elbilen-til-audi-terningkast-seks/70709759

 

Bilen er også den klart stilleste elbilen på markedet. Vi målte støynivået i kupeen til 62 dBA som et gjennomsnitt over 15 sekunder i 80 km/t.

 

Da må det legges til at testbilen var utstyrt med akustikkglass - doble vinduer som er laminert for ekstra støydemping.

 

Model X har mye bra, blant annet rekkevidde og bagasjeromsplass. Men tror ikke den er best på støydemping eller produksjonskvalitet

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Et review fra en tesla eier:

(Ikke at det er noe absolutt bevis dette heller. Men hans hovedpoeng med Etron vs Tesla:

- Etron er mer lyddempet

- Etron er mer behagelig å kjøre gjennom svinger etc

- Etron virker mer kvalitetsmessig gjennomført

 

- Tesla er overlegen på akselerasjon og kicket man får av å trykke inn gassen

- Telsa har bedre range og lading

++

 

Hans oppsummering var at begge bilene er fantastiske, og det kommer ann på hva man vektlegger.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Vurderer å kjøpe vår første elbil. Selv om det har vært et lite ønske som kun har ligget i vagt i luften noe, så var det å kikke litt på Audi E-tron 55 Quattro hos forhandler, som gjorde at dette ble ekstra interessant.

 

Synes den bilen så superherlig ut!

 

Et par ting: jeg kan lite om bil generelt, og aldri hatt elbil før.

 

 

Et par viktige momenter er: rekkevidde (den hadde 400 km som jeg tror er ok?), 360-kamera og adaptive cruise control. Det er flere andre ting også, men trenger ikke å gå i detaljer enda.

 

Lurer vel på, hvordan er km på vinteren? Hva koster det egentlig med "drivstoff", hva sparer vi? Skjønner det er relativt ift bruk, men kan man si noe generelt? Er det en annen bil jeg/vi burde ha vurdert? Jaguar så også stilig ut. Vil ikke ha Tesla (lengre, blitt for mange og litt.. Ja..). Andre grunner til å vente eller noe?

 

 

Generelle tanker for og i mot tas imot med takk! Ønsker å danne en mening..

Hei, deler noen tanker her, siden jeg akkurat har byttet til el. Jeg er i et annet segment enn deg, men kan hende erfaringene av lading og rekkevidde tar seg overføre allikevel.

 

De siste årene har jeg kjørt en Porsche Panamera 4S 2010 modell. Byttet til en Tesla Model 3 AWD på våren i år. Hadde omtrent ikke satt mine ben i en elbil før jeg byttet.

 

I hverdagen

...er rekkevidden på elbil i e-tron klassen egentlig helt revnende likegyldig med mindre du har 15 mil hver vei til jobb. Eller ikke lading hjemme. Elbil i hverdagen er helt fantastisk, alltid full tank, bare å sette igang forvarming uansett om bilen står inne i en lukket garasje.

 

Trenger ikke passe på at ungen ikke står foran eksospotta mens man laster inn i bilen osv.

 

Mangelen av girkasse er også noe som gir mer glede i hverdagen enn jeg hadde forventet. Alt er helt sømløst og lydfritt og kraften er der med en gang, noe som gjør at bilen kjennes sprekere enn den egentlig her og samtidig veldig lettkjørt.

 

På langtur

Jeg er, som synes av forrige bilvalg, en utålmodig bilist. 20% - 30% over fartsgrensen på motorvei klasse A er normen. Her kreves det litt planlegging for ikke å vente på bilen. For å kunne beholde en slik kjørestil med elbil er rekkevidde, forbruk og tilgang til raske ladere utrolig viktig.

 

Dersom du ikke har en slik kjørestil, og synes det er greit å ligge rett under fartsgrensen, så har ikke forbruk så mye å si.

Jeg er overrasket over forskjellen på å ligge i 98km/t på motorvei i tørt vær, kontra å ligge i 132 km/t å pushe venstrefeltet fremover i regn. Forbruket dobles og man trenger maksladehastighet for ikke å få lange irriterende stopp.

 

Den eneste måten å finne ut av dette på er å teste på en langtur å finne ut om det passer for deg.

 

Når det gjelder å spare penger så er det nok mye billigere å ha den bilen du har og betale bomringene enn å bytte. Jeg spår saftig verditap på alle elbilmodellene som er på markedet nå. Skal vi tippe 50% første 3 år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for alle tips! :)

 

De har alle blitt tatt med i vurderingen. Det ser ut til at vi kommer til å gå for I Pace til Jaguar..

 

Mener mange nå at vi er på tur til å gjøre noe særdeles dumt noe, så er jeg ikke sikker på om jeg vil høre det! :p hehe..

 

Takk igjen, uansett! :D

Lenke til kommentar

Siden Tesla er utelukket så er nok i-pace en god kandidat nummer to :)

 

Lykke til med ny bil! Husk å bestille deg ladebrikker fra de forsjellige leverandørene så du har det klart, og vurder hvordan du eventuelt skal løse lading hjemme.

Har du bare en gammel vanlig 230 1fase utestikk så ikke trekk mer enn 9A på denne, da de ikke er beregnet for konstant strømttekk i lang tid og kan overopphete.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

hmm.. Ladebrikker? Dette var nytt for meg.. :hmm:

 

 

Det skal komme noen å sette inn lader hjemme, det fulgte med i prisen.. :)

Takk for tips!

 

 

 

EDIT: Elbilforeningens ladebrikke.. Noe slikt jeg skal ha og melde meg inn i?

Endret av Bone
Lenke til kommentar

hmm.. Ladebrikker? Dette var nytt for meg.. :hmm:

 

 

Det skal komme noen å sette inn lader hjemme, det fulgte med i prisen.. :)

Takk for tips!

 

 

 

EDIT: Elbilforeningens ladebrikke.. Noe slikt jeg skal ha og melde meg inn i?

 

Tja om du ønsker å være medlem der så er vel deres ladebrikke "universal" og støtter både Fortum og Grønn Kontakt sine ladestasjoner.

Selv er jeg heller Tesla Owners Club Norway medlem og de har ikke noe ladebrikkesystem enda, så jeg har istede ladebrikke for hver enkel leverandør (Pluss at man trenger ikke slikt på Tesla sine ladestasjoner)

 

Når du skal lade på f.eks grønn kontakt så stapper du laderen i bilen, så biper du ladebrikken for å starte ladinger. Når du er ferdig biper du ladebrikken igjen og ladingen stoppes.

 

Du MÅ ikke ha ladebrikke da du kan starte lading fra appene deres og, men det er litt mere tungvindt.

 

26301589974_9c480ef89b_b.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

hmm.. Ladebrikker? Dette var nytt for meg.. :hmm:

 

 

Det skal komme noen å sette inn lader hjemme, det fulgte med i prisen.. :)

Takk for tips!

 

 

 

EDIT: Elbilforeningens ladebrikke.. Noe slikt jeg skal ha og melde meg inn i?

NAF har også en ladebrikke for sine medlemmer. I likhet med elbilforeningen sin kan den brukes 'overalt'(i følge selvskrytet til NAF, har ikke skaffet meg den selv ennå)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...