Bone Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Hei, Vurderer å kjøpe vår første elbil. Selv om det har vært et lite ønske som kun har ligget i vagt i luften noe, så var det å kikke litt på Audi E-tron 55 Quattro hos forhandler, som gjorde at dette ble ekstra interessant. Synes den bilen så superherlig ut! Et par ting: jeg kan lite om bil generelt, og aldri hatt elbil før. Et par viktige momenter er: rekkevidde (den hadde 400 km som jeg tror er ok?), 360-kamera og adaptive cruise control. Det er flere andre ting også, men trenger ikke å gå i detaljer enda. Lurer vel på, hvordan er km på vinteren? Hva koster det egentlig med "drivstoff", hva sparer vi? Skjønner det er relativt ift bruk, men kan man si noe generelt? Er det en annen bil jeg/vi burde ha vurdert? Jaguar så også stilig ut. Vil ikke ha Tesla (lengre, blitt for mange og litt.. Ja..). Andre grunner til å vente eller noe? Generelle tanker for og i mot tas imot med takk! Ønsker å danne en mening.. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Ikke kjøp E-tron 55 for at du skal spare på drivstoffet hvertfallet, her bør det være andre grunner til å gå for kjøpet Bilprisen og verditapet er såpass høyt at her pisser du bort store beløp per år. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Siden du vurderer ipace, hva med mercedes eqc? etron er den elbilen som bruker mest strøm per mil og men igjen er og den bilen som lader raskest på ionity ladere. Om vinteren så blir det nok rundt 300 km rekkevidde. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Ville vurdert MB EQC. Litt rimeligere enn etron 55, litt bedre rekkevidde sommer og vinter og ellers en bra bil på det meste. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 (endret) Lader du hjemme kan du regne omkring 3 kr/mil i strøm. Jeg ville gått for e-tron om du trenger størrelsen. EQC og i-Pace er en del mindre. Endret 21. oktober 2019 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Eller så kan du vente til det dukker opp tester av e-tron 50. Har hørt rykter om at bedringer i motor/kraftelektronikk i forhold til 55-modellen kompenserer for det mindre batteriet. Jeg er ganske spent på om det er noe hold i de ryktene. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 E-Tron har ett veldig høyt forbruk da den er utrolig lite aerodynamisk. 417km WLTP med 95kW\t batteri er litt slapt.. 504km WLTP med 95kW\t batteri på Tesla Model X f.eks, og den er vel større og har mere motorkraft. 560km WLTP med 75kW\t batteri på Tesla Model 3 AWD - men det er en vesentlig mindre bil - dog viser det alikevell hvor tørst audien er. Ville ventet til det kom noen tester som måler forbruke på E-Tron 50 men mistenker at den er like tørst... Hvor mye penger du kommer til å spare er avhengig av mange faktorer - og bil koster uansett. Selv har jeg eid min Model 3 i en måned nå og brukt nøyaktig 0kr i strøm. Har kun ladet på jobb og hos mine foreldre når jeg har kjørt på besøk dit (bor ett godt stykke unna) Tipper jeg ville brukt ca 1400kr i Diesel om jeg hadde brukt min gamle bil (Men jeg hadde aldri blitt å kjørt så mye med den så blir litt feil å sammenligne) Har vel og en 1500km gratis lading på Tesla sin supercharger men ikke fått testa det enda.Her er det jo en ulempe med E-Tron da, at man må stå i kø på de andre laderne sammens med alle andre elbiler. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Etron 55 bruker induksjonsmotorer, ryktet sier at 50 har permamagnet, den gir vesentlig lavere forbruk. Vekta blir og endel lavere. Den slår nok ikke Tesla likevel. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 (endret) Etron 55 bruker induksjonsmotorer, ryktet sier at 50 har permamagnet, den gir vesentlig lavere forbruk. Vekta blir og endel lavere. Den slår nok ikke Tesla likevel. Isåfall kan det bli en ganske bra bil. Er hovedsakelig forbruket de fleste som tester E-Tron 55 klager på. Men de skulle gjort noe med den fronten også. Bare det at Audi ringene er hul skaper en luftlomme som ødelegger for aerodynamikken. Endret 21. oktober 2019 av Complexity Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Isåfall kan det bli en ganske bra bil. Er hovedsakelig forbruket de fleste som tester E-Tron 55 klager på. Men de skulle gjort noe med den fronten også. Bare det at Audi ringene er hul skaper en luftlomme som ødelegger for aerodynamikken. En ting er forbruket i seg selv. Spør du meg tyder det mer på at bilen ikke er laget som en elbil. Den virker å være laget som en fossilbil, men slengt inn elmotorer og batteri bare for å få den ut på markedet. Ellers føler jeg man er litt i en ventefase akkurat nå. 2020 blir et stort elbil-år og 2021 enda større. Å vente 1-2 år tror jeg kan være smart akkurat nå; hvertfall i det prissjiktet det er snakk om her. 2 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Jepp, neste år kommer toyota med fastfasebatteri, så jeg kjøpte hybrid mens jeg venter(lexus ux 250H) Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 En ting er forbruket i seg selv. Spør du meg tyder det mer på at bilen ikke er laget som en elbil. Den virker å være laget som en fossilbil, men slengt inn elmotorer og batteri bare for å få den ut på markedet. Ja virker veldig slikt. Så om man ikke trenger den store hengervekten ville jeg heller vurdert Jaguar i-pace som vel ligger rundt samme pris som e-tron 55. Man får kansje ikke den tyske kvaliteten men man får lavere forbruk og dermed lengere rekkevidde per lading. https://www.tu.no/artikler/duell-mellom-elektriske-suver-audi-e-tron-mot-jaguar-i-pace/465025 Lenke til kommentar
Bone Skrevet 22. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2019 Takker for alle tilbakemeldingene! Vi har ikke fått somlet oss til å fått prøvekjørt noe enda, men må si at Jaguar I Pace stikker også frem som en liten favoritt sånn i det siste. Det er vel pga argumentene om at den, i forhold til E-tron, kan kjøre bedre og er "bygd opp som en elbil". Vi er ikke en stor familie, men vi trenger av og til (sommeren) greit med bagasjeplass. Jeg har satt i sving noen filter på Finn-appen, og det er mest Audi og Jaguar som dukker opp, ikke så mange av MB (kun et fåtall om i hele tatt). Vet ikke hvor den forsvinner i løypa. En annen ting; Musikk og anlegg. Hva regnes som gode merker? Og; Jeg ser at (i hvert fall en jeg har sett på) av E-tron har mulighet til å sette inn SD-kort. Dette har min mor i sin Audi A6. Dette er et noe halvviktig (om ikke kritisk) punkt. Vil veldig gjerne ha tilgang til musikkbiblioteket mitt via minnekort. Veldig kjekt med .mp3-filer slikt. Noe spesielt man søker etter for å se om biler har slikt? Og tilsvarende; Hvis det står USB (kan man spille av .mp3 direkte fra USB-pinne, eller er det mer ment for Apple og kobling til iPhone? Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Jeg har nylig prøvekjørt og kjøpt etron55. Får den i mars Den bruker noe mer strøm pr km, men ikke så utrolig mye mer enn Model X. Leste også en test som viste at Model X spesielt på vinteren brukte mer enn forventet, og at forskjellen mellom etron og model X ble mindre enn ventet. Fra full til utladet bil, så var det snakk om 40km forskjell eller noe sånnt. For oss var det viktigere at etron 55 var Et par hundre tusen billigere Støydemping er bedre på etron. Bekjente som har Tesla sier det er alt annet enn stille inni kupeen. Tysk kvalitet. Jeg er skeptisk til Teslas kvalitet på bilene og service-system. Jeg har lest om store ventetider på service, et selskap som nekter å innrømme eller reparere feil, og biler med understell som ikke er designet for norsk vinter, dårlig lakkering, og at selskapet annulerer rustgaranti om man rustbeskytter bilen i Norge. Endret 22. oktober 2019 av Drogin Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Med gode anlegg så er vel nok en gang Tesla den beste ? de har anlegg produsert av folk fra Bose og Bang & olufsen og lyden er helt fantastisk. Man har integrert gratis spotify så mp3 filer er unødvendig (men man kan plugge i minnepenn å spille mp3 filer også) man har også Tunein nettradio med en fantasilion radiokanaler. Satt i går å hørte på en radiokanal mens jeg kjørte som bare spiller "Secret Spy" music. Var som å høre på en Austin Powers film ? Men siden Tesla er uaktuelt så må du nok folholde deg til Android Auto/Apple Carplay for å få kurrant mediastyring i de andre bilene. Sjekket ut Merchedes EQC foresten? Den skal vist ha bedre lydanlegg enn I-pace og E-tron. Endret 22. oktober 2019 av Complexity 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 de har anlegg produsert av folk fra Bose og Bang & olufsen og lyden er helt fantastisk. Nok en løs påstand her eller mister? Kan ikke se at det står verken det ene eller andre merket i den tesla 3 jeg prøvde for en stund siden. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Nok en løs påstand her eller mister? Kan ikke se at det står verken det ene eller andre merket i den tesla 3 jeg prøvde for en stund siden.Anlegget er ikke produsert av disse selskapene, de er produsert av folk med bakgrunn fra disse selskapene. Tanken var å bruke pengene på lydutstyr, ikke branding. Men dette blir off topic. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Nok en løs påstand her eller mister? Kan ikke se at det står verken det ene eller andre merket i den tesla 3 jeg prøvde for en stund siden.Jeg skrev "folk fra". Du kan jo se her f.eks: https://itavisen.no/2019/08/22/her-er-grunnen-til-at-tesla-model-3-har-et-av-tidenes-beste-lydanlegg/ Endret 22. oktober 2019 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Jeg har nylig prøvekjørt og kjøpt etron55. Får den i mars Den bruker noe mer strøm pr km, men ikke så utrolig mye mer enn Model X. Leste også en test som viste at Model X spesielt på vinteren brukte mer enn forventet, og at forskjellen mellom etron og model X ble mindre enn ventet. Fra full til utladet bil, så var det snakk om 40km forskjell eller noe sånnt. For oss var det viktigere at etron 55 var Et par hundre tusen billigere Støydemping er bedre på etron. Bekjente som har Tesla sier det er alt annet enn stille inni kupeen. Tysk kvalitet. Jeg er skeptisk til Teslas kvalitet på bilene og service-system. Jeg har lest om store ventetider på service, et selskap som nekter å innrømme eller reparere feil, og biler med understell som ikke er designet for norsk vinter, dårlig lakkering, og at selskapet annulerer rustgaranti om man rustbeskytter bilen i Norge. De aller fleste tester sier det motsatte som du sier der. Blant annet støyisolasjon ble nettopp sammenlignet mellom E-tron, EQC og Model X av elbilforeningen. Model X var best. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 De aller fleste tester sier det motsatte som du sier der. Blant annet støyisolasjon ble nettopp sammenlignet mellom E-tron, EQC og Model X av elbilforeningen. Model X var best. https://www.side3.no/motor/elbiler-stoyer-like-mye-4447795 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå