Gå til innhold

Grønt lys for Tesla i Kina


Anbefalte innlegg

Cool story bro...

Går det an å være noe mer fanatisk?

ID3 sitt 58 kwh batteri vil ganske sikkert gi vesentlig mer praktisk rekkevidde enn sr+ sine knappe 50 kwh (ved 100% lading/ 4.2 v per celle som ikke er anbefalt)

M3 lader opptil 250kwh. Mens ID.3 bare 100kwh. Nå glemte jeg i forbifarten at SR+ har mindre hastighet dog..

 

Det er ikke bare å se på batterikapasiteten. Har du sett e-Tron med 80-90kwh som går mindre enn M3SR+.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ID.3 er ikke så billig heller. Starter fra 330 000 og går, etter ryktene, helt opp til 430 000. ID3 går ca 420 km. En Tesla M3 SR+ går 410 km og kunne kjøpes til 367 000(!). (Siste ukene har de riktignok satt litt opp prisen). Skal man noenlunde matche standardtstyret til M3SR+ så må man minst ut 370-380k i ID.3 uansett.

Når du vet at den billigste Tesla Model 3 SR+ koster 400 000 er det bedre at du sier nettopp dette, enn å senere bli korrigert og miste troverdighet.

 

Tesla er typisk BEST på akselerasjon, lademuligheter, rekkevidde, autopilot og mobil app når det sammenlignes mot pris. Dette er nøkkelpunkter på hvorfor nettopp Tesla er suksessen folk velger/liker.

 

I 2020 kan det se ut som Tesla blir utfordret på en del av disse punktene.

Akselerasjon: Tesla er ennå best.

Lademuligheter: Tesla har ennå eksklusivitet på sine pumper, men fordelen ser ut til å bli mindre med 'tanke på hvordan det bygges ut /Ionity.

Rekkevidde: Tesla ser ut til å måtte dele denne plasseringen med flere, men virker ennå å ha ett lite ess i ermet om du betaler for det.

Autopilot: Usikker, Tesla sitt bidrag er meget bra, selv om det er veldig mye klager på den - så velger jeg å tro at problemene heller er "unntaker enn regeler".

Mobil app: Vil tippe det er fort gjort at det blir delt plassering her.

 

På andre siden er Tesla under gjennomsnittet på flere andre punkter som kvalitet, premium, service, komfort, teknologi (front lykter, vindusviskere, lys styring, klima, varmepumpe), m.m.osv, igjen når det sammenlignes mot pris. Dette er også noen av grunnene til at folk IKKE kjøper Tesla. Ett lite problem her er at Tesla "ikke har kapasitet" (for å si det diplomatisk) å bedre seg her. Men heller velger å prioritere 'Twitter stunts' som morsomme/billige software oppdateringer som spill, eastereggs, fartmode, o.l., vil også si det er bekymringsverdig at de velger å satse på enda bedre akselerasjon (med plaid mode) enn å bli bedre på punkter de ikke er gode på. Tror en større kundegruppe er mer interessert i generelt bedre (asiatisk/europeisk) kvalitet og løsninger enn bedre akselerasjon.

Endret av keramikklampe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget har aldri vært å lage en "folkebil". Poenget har vært å lage en bil som veldig mange har råd til, type salg på 500.000 biler per år. Model 3 har oppnådd det prismålet. Men det gjenstår fortsatt å øke produksjonen tilstrekkelig til å dekke etterspørselen.

Tja, hva er forskjellen mellom en "folkebil" og en bil mange har råd til?  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

M3 lader opptil 250kwh. Mens ID.3 bare 100kwh. Nå glemte jeg i forbifarten at SR+ har mindre hastighet dog..

 

Det er ikke bare å se på batterikapasiteten. Har du sett e-Tron med 80-90kwh som går mindre enn M3SR+.....

Vet du i hele tatt forskjell på kW og kWh?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når du vet at den billigste Tesla Model 3 SR+ koster 400 000 er det bedre at du sier nettopp dette, enn å senere bli korrigert og miste troverdighet.

 

På hvilken måte. Jeg skrev at den startet på 367 000 når den ble lansert, men siste ukene har prisene gått opp. Har nok noe å gjøre med etterspørselen har skudd i været. Spesielt i Nederland der noe el.fordeler blir slutt etter nyttår. Så forundrer meg ikke at nederlenderne går bananas.

 

Det er vel viktig å påpeke at bilens pris var 367 000 før prisoppgangen. Noe som fort kan bli nedsatt igjen til samme pris etter nyttår når etterspørselen har dalt ned. Er det så vanskelig?

Lenke til kommentar

På hvilken måte. Jeg skrev at den startet på 367 000 når den ble lansert, men siste ukene har prisene gått opp. Har nok noe å gjøre med etterspørselen har skudd i været. Spesielt i Nederland der noe el.fordeler blir slutt etter nyttår. Så forundrer meg ikke at nederlenderne går bananas.

 

Det er vel viktig å påpeke at bilens pris var 367 000 før prisoppgangen. Noe som fort kan bli nedsatt igjen til samme pris etter nyttår når etterspørselen har dalt ned. Er det så vanskelig?

Så etterspørselen har skutt i været nå plutselig?

Hva med at NOK/USD er på ca. 9.20 for tiden da, har sikkert ikke noe med det å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, US har også skutt i været. Men dette var i sammeheng med ID.3 og at mange kunder allerede har fått M3SR+ sin til gammel pris. Forundrer meg ikke om prisen blir satt ned innen sommeren. ID.3 er ikke engang å få på flere mnd. Mye kan skje innen den er på veiene.

 

At folk er hårsåre over slik, da har man ikke mye å finne på ass...

 

Edit: LR har gått opp ca 8000, mens SR+ har gått over 25000 hvis jeg husker riktig. Det alene kan ikke tilskrives USD... Da bør SR+ være opp kun ca 6000.

Endret av advale
Lenke til kommentar

At folk er hårsåre over slik, da har man ikke mye å finne på ass...

 

Edit: LR har gått opp ca 8000, mens SR+ har gått over 25000 hvis jeg husker riktig. Det alene kan ikke tilskrives USD... Da bør SR+ være opp kun ca 6000.

Det har vel ikke så mye med å være hårsår, men mer en interesse for at folk skal ha en moralsk plikt å fortelle sannheten (les;hele sannheten, ikke selektiv sannhet).

 

Men når du sier det, er det jo ett interessant poeng at prisforskjellen mellom M3 SR+ og M3 LR/P er såpass stor her sammenlignet med i USA, men vi har allikevel ingen garantier på at/om/når prisen kommer til å falle igjen. Det eneste vi vet, er at hvis en kjøper idag, koster det 400.000kr for den rimeligste versjonen av Tesla Model 3 SR+

Lenke til kommentar

Hovedpoenget med TM3 var å lage en "folkebil".

Jaha, da har vi kanskje litt ulik oppfatning av hva hovedpoenget har vært.

 

I 2020 kan det se ut som Tesla blir utfordret på en del av disse punktene.

Akselerasjon: Tesla er ennå best.

Lademuligheter: Tesla har ennå eksklusivitet på sine pumper, men fordelen ser ut til å bli mindre med 'tanke på hvordan det bygges ut /Ionity.

Rekkevidde: Tesla ser ut til å måtte dele denne plasseringen med flere, men virker ennå å ha ett lite ess i ermet om du betaler for det.

Autopilot: Usikker, Tesla sitt bidrag er meget bra, selv om det er veldig mye klager på den - så velger jeg å tro at problemene heller er "unntaker enn regeler".

Mobil app: Vil tippe det er fort gjort at det blir delt plassering her.

 

På andre siden er Tesla under gjennomsnittet på flere andre punkter som kvalitet, premium, service, komfort, teknologi (front lykter, vindusviskere, lys styring, klima, varmepumpe), m.m.osv, igjen når det sammenlignes mot pris.

Tenker du da innenfor elbilverden eller også utenfor? Og tenker du i Norge eller globalt?

 

Jeg synes det er litt interessant dette, for jeg har nær familie som har Model 3 og selv har jeg 2018 Leaf. SR+ og 62kWt Leaf ligger noenlunde likt i pris og vi har sammenlignet litt. Selv om Nissan har holdt på med dette utrolig lenge er jeg nesten sjokka over hvor mye de taper på. Det eneste jeg kommer på er bedre på Leaf er småting som vindusviskerstyring (man kan styre sensitiviteten manuelt på Leaf), varmepumpe og 360-graders kamera. Og det som er så overraskende er hvor dårlig de punktene du lister som fordeler for Tesla er på Leaf-en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter Model S og Model X, så var det enormt med oppstyr rundt prisen på TM3. Prisen var jo omtrent "hovedpunktet" til bilen, slik jeg husker det.

Media/diskusjonsforum var veldig preget av pris, ja. Norske medier kalte det jo også for "folke-Tesla", så det er jo lett å bli preget av det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja den var latterlig billig, noe den fortsatt er. 650k for ett beist av en bil, med alt utstyr. 

Latterlig billig i forhold til hva? Hvilke kriterier bruker du isåfall? Jeg orker ikke ta sjansen på å bruke 650k for et merke som eier merkenavnet "mandagsbil". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Latterlig billig i forhold til hva? Hvilke kriterier bruker du isåfall? Jeg orker ikke ta sjansen på å bruke 650k for et merke som eier merkenavnet "mandagsbil". 

 

Ift tilsvarende? som jeg også etterspurte men ikke har fått svar på. Så det kan jo gå til deg også? Hvilken tilsvarende bil får en til samme pris eller mindre? "eier merkenavnet "mandagsbil", den må du nok utdype. 

 

Tesla eier hype, ingen tvil om det. Telsa eiere er veldig fornøyd, om en ser på faktiske undersøkelser. Folk som ikke eier tesla er ofte svært skeptiske, basert på observasjoner. Du må gjerne ta kjangsen på andre biler for min del, men ekstremt mange tar "kjangsen" her hjemme, ja sannsynligvis så mange at det blir tidenes salgsår for en biltype. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...