advale Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Cool story bro... Går det an å være noe mer fanatisk? ID3 sitt 58 kwh batteri vil ganske sikkert gi vesentlig mer praktisk rekkevidde enn sr+ sine knappe 50 kwh (ved 100% lading/ 4.2 v per celle som ikke er anbefalt) M3 lader opptil 250kwh. Mens ID.3 bare 100kwh. Nå glemte jeg i forbifarten at SR+ har mindre hastighet dog.. Det er ikke bare å se på batterikapasiteten. Har du sett e-Tron med 80-90kwh som går mindre enn M3SR+..... 2 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) En ID.3 er ikke så billig heller. Starter fra 330 000 og går, etter ryktene, helt opp til 430 000. ID3 går ca 420 km. En Tesla M3 SR+ går 410 km og kunne kjøpes til 367 000(!). (Siste ukene har de riktignok satt litt opp prisen). Skal man noenlunde matche standardtstyret til M3SR+ så må man minst ut 370-380k i ID.3 uansett.Når du vet at den billigste Tesla Model 3 SR+ koster 400 000 er det bedre at du sier nettopp dette, enn å senere bli korrigert og miste troverdighet. Tesla er typisk BEST på akselerasjon, lademuligheter, rekkevidde, autopilot og mobil app når det sammenlignes mot pris. Dette er nøkkelpunkter på hvorfor nettopp Tesla er suksessen folk velger/liker. I 2020 kan det se ut som Tesla blir utfordret på en del av disse punktene. Akselerasjon: Tesla er ennå best. Lademuligheter: Tesla har ennå eksklusivitet på sine pumper, men fordelen ser ut til å bli mindre med 'tanke på hvordan det bygges ut /Ionity. Rekkevidde: Tesla ser ut til å måtte dele denne plasseringen med flere, men virker ennå å ha ett lite ess i ermet om du betaler for det. Autopilot: Usikker, Tesla sitt bidrag er meget bra, selv om det er veldig mye klager på den - så velger jeg å tro at problemene heller er "unntaker enn regeler". Mobil app: Vil tippe det er fort gjort at det blir delt plassering her. På andre siden er Tesla under gjennomsnittet på flere andre punkter som kvalitet, premium, service, komfort, teknologi (front lykter, vindusviskere, lys styring, klima, varmepumpe), m.m.osv, igjen når det sammenlignes mot pris. Dette er også noen av grunnene til at folk IKKE kjøper Tesla. Ett lite problem her er at Tesla "ikke har kapasitet" (for å si det diplomatisk) å bedre seg her. Men heller velger å prioritere 'Twitter stunts' som morsomme/billige software oppdateringer som spill, eastereggs, fartmode, o.l., vil også si det er bekymringsverdig at de velger å satse på enda bedre akselerasjon (med plaid mode) enn å bli bedre på punkter de ikke er gode på. Tror en større kundegruppe er mer interessert i generelt bedre (asiatisk/europeisk) kvalitet og løsninger enn bedre akselerasjon. Endret 22. oktober 2019 av keramikklampe 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Poenget har aldri vært å lage en "folkebil". Poenget har vært å lage en bil som veldig mange har råd til, type salg på 500.000 biler per år. Model 3 har oppnådd det prismålet. Men det gjenstår fortsatt å øke produksjonen tilstrekkelig til å dekke etterspørselen. Tja, hva er forskjellen mellom en "folkebil" og en bil mange har råd til? 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 M3 lader opptil 250kwh. Mens ID.3 bare 100kwh. Nå glemte jeg i forbifarten at SR+ har mindre hastighet dog.. Det er ikke bare å se på batterikapasiteten. Har du sett e-Tron med 80-90kwh som går mindre enn M3SR+..... Vet du i hele tatt forskjell på kW og kWh? 3 Lenke til kommentar
advale Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Når du vet at den billigste Tesla Model 3 SR+ koster 400 000 er det bedre at du sier nettopp dette, enn å senere bli korrigert og miste troverdighet. På hvilken måte. Jeg skrev at den startet på 367 000 når den ble lansert, men siste ukene har prisene gått opp. Har nok noe å gjøre med etterspørselen har skudd i været. Spesielt i Nederland der noe el.fordeler blir slutt etter nyttår. Så forundrer meg ikke at nederlenderne går bananas. Det er vel viktig å påpeke at bilens pris var 367 000 før prisoppgangen. Noe som fort kan bli nedsatt igjen til samme pris etter nyttår når etterspørselen har dalt ned. Er det så vanskelig? Lenke til kommentar
advale Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Vet du i hele tatt forskjell på kW og kWh? Forsåvidt. kwh er kapasitet. mens kw er sikkert ladehastighet. Har du lite å finne på..? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 På hvilken måte. Jeg skrev at den startet på 367 000 når den ble lansert, men siste ukene har prisene gått opp. Har nok noe å gjøre med etterspørselen har skudd i været. Spesielt i Nederland der noe el.fordeler blir slutt etter nyttår. Så forundrer meg ikke at nederlenderne går bananas. Det er vel viktig å påpeke at bilens pris var 367 000 før prisoppgangen. Noe som fort kan bli nedsatt igjen til samme pris etter nyttår når etterspørselen har dalt ned. Er det så vanskelig? Så etterspørselen har skutt i været nå plutselig? Hva med at NOK/USD er på ca. 9.20 for tiden da, har sikkert ikke noe med det å gjøre. 2 Lenke til kommentar
advale Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Joda, US har også skutt i været. Men dette var i sammeheng med ID.3 og at mange kunder allerede har fått M3SR+ sin til gammel pris. Forundrer meg ikke om prisen blir satt ned innen sommeren. ID.3 er ikke engang å få på flere mnd. Mye kan skje innen den er på veiene. At folk er hårsåre over slik, da har man ikke mye å finne på ass... Edit: LR har gått opp ca 8000, mens SR+ har gått over 25000 hvis jeg husker riktig. Det alene kan ikke tilskrives USD... Da bør SR+ være opp kun ca 6000. Endret 22. oktober 2019 av advale Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 At folk er hårsåre over slik, da har man ikke mye å finne på ass... Edit: LR har gått opp ca 8000, mens SR+ har gått over 25000 hvis jeg husker riktig. Det alene kan ikke tilskrives USD... Da bør SR+ være opp kun ca 6000. Det har vel ikke så mye med å være hårsår, men mer en interesse for at folk skal ha en moralsk plikt å fortelle sannheten (les;hele sannheten, ikke selektiv sannhet). Men når du sier det, er det jo ett interessant poeng at prisforskjellen mellom M3 SR+ og M3 LR/P er såpass stor her sammenlignet med i USA, men vi har allikevel ingen garantier på at/om/når prisen kommer til å falle igjen. Det eneste vi vet, er at hvis en kjøper idag, koster det 400.000kr for den rimeligste versjonen av Tesla Model 3 SR+ Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Hovedpoenget med TM3 var å lage en "folkebil".Jaha, da har vi kanskje litt ulik oppfatning av hva hovedpoenget har vært. I 2020 kan det se ut som Tesla blir utfordret på en del av disse punktene. Akselerasjon: Tesla er ennå best. Lademuligheter: Tesla har ennå eksklusivitet på sine pumper, men fordelen ser ut til å bli mindre med 'tanke på hvordan det bygges ut /Ionity. Rekkevidde: Tesla ser ut til å måtte dele denne plasseringen med flere, men virker ennå å ha ett lite ess i ermet om du betaler for det. Autopilot: Usikker, Tesla sitt bidrag er meget bra, selv om det er veldig mye klager på den - så velger jeg å tro at problemene heller er "unntaker enn regeler". Mobil app: Vil tippe det er fort gjort at det blir delt plassering her. På andre siden er Tesla under gjennomsnittet på flere andre punkter som kvalitet, premium, service, komfort, teknologi (front lykter, vindusviskere, lys styring, klima, varmepumpe), m.m.osv, igjen når det sammenlignes mot pris. Tenker du da innenfor elbilverden eller også utenfor? Og tenker du i Norge eller globalt? Jeg synes det er litt interessant dette, for jeg har nær familie som har Model 3 og selv har jeg 2018 Leaf. SR+ og 62kWt Leaf ligger noenlunde likt i pris og vi har sammenlignet litt. Selv om Nissan har holdt på med dette utrolig lenge er jeg nesten sjokka over hvor mye de taper på. Det eneste jeg kommer på er bedre på Leaf er småting som vindusviskerstyring (man kan styre sensitiviteten manuelt på Leaf), varmepumpe og 360-graders kamera. Og det som er så overraskende er hvor dårlig de punktene du lister som fordeler for Tesla er på Leaf-en. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Edit: LR har gått opp ca 8000, mens SR+ har gått over 25000 hvis jeg husker riktig. Det alene kan ikke tilskrives USD... Da bør SR+ være opp kun ca 6000.SR+ gikk vel opp 18 000? Kostet vel 367k før dok.avg. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Jaha, da har vi kanskje litt ulik oppfatning av hva hovedpoenget har vært. Etter Model S og Model X, så var det enormt med oppstyr rundt prisen på TM3. Prisen var jo omtrent "hovedpunktet" til bilen, slik jeg husker det. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Etter Model S og Model X, så var det enormt med oppstyr rundt prisen på TM3. Prisen var jo omtrent "hovedpunktet" til bilen, slik jeg husker det. Ja den var latterlig billig, noe den fortsatt er. 650k for ett beist av en bil, med alt utstyr. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 650 tusen for en liten sedan med tvilsom byggekvalitet, billig??? 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 650 tusen for en liten sedan med tvilsom byggekvalitet, billig??? Nå har ikke min noen byggeproblemer overhodet, ikke har de blitt kaldt tilbake for noen problemer heller. Men du må gjerne vise til tilsvarende bil priset likt, om du mener den ikke er billig? 2 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Etter Model S og Model X, så var det enormt med oppstyr rundt prisen på TM3. Prisen var jo omtrent "hovedpunktet" til bilen, slik jeg husker det.Media/diskusjonsforum var veldig preget av pris, ja. Norske medier kalte det jo også for "folke-Tesla", så det er jo lett å bli preget av det. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Ja den var latterlig billig, noe den fortsatt er. 650k for ett beist av en bil, med alt utstyr. Latterlig billig i forhold til hva? Hvilke kriterier bruker du isåfall? Jeg orker ikke ta sjansen på å bruke 650k for et merke som eier merkenavnet "mandagsbil". 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Media/diskusjonsforum var veldig preget av pris, ja. Norske medier kalte det jo også for "folke-Tesla", så det er jo lett å bli preget av det. Da er det nok skuffende for mange at man aldri kom til det prispunktet folk flest så for seg. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Latterlig billig i forhold til hva? Hvilke kriterier bruker du isåfall? Jeg orker ikke ta sjansen på å bruke 650k for et merke som eier merkenavnet "mandagsbil". Ift tilsvarende? som jeg også etterspurte men ikke har fått svar på. Så det kan jo gå til deg også? Hvilken tilsvarende bil får en til samme pris eller mindre? "eier merkenavnet "mandagsbil", den må du nok utdype. Tesla eier hype, ingen tvil om det. Telsa eiere er veldig fornøyd, om en ser på faktiske undersøkelser. Folk som ikke eier tesla er ofte svært skeptiske, basert på observasjoner. Du må gjerne ta kjangsen på andre biler for min del, men ekstremt mange tar "kjangsen" her hjemme, ja sannsynligvis så mange at det blir tidenes salgsår for en biltype. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Da er det nok skuffende for mange at man aldri kom til det prispunktet folk flest så for seg.Tror faktisk ikke «folk flest» hadde noe veldig forhold til det. Statistikken fra USA underbygger det jo. Veldig få kjøpte den laveste modellen. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå