oophus Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Pompel og pilt jo! Så hyggelig. Ford, Mazda, mercedes, Toyota og flere har også hatt testbiler som har brent opp under testingen.Hva har dette med saken å gjøre? Fabrikken skulle vell ha produsert ferdige biler nå? Litt kjipt at det første tegnet man ser på at de er igang er et dårlig et. Igjen snakker du uten snøring. Du tror det er bare å starte å produsere 400 000 elbiler i året? Når ikke engang man vet at bilene blir solgt? Tror ikke du skal ha noen som helst viktig strategiske posisjoner i nåtid eller fremtid.Alt skal over til elektrisk, det vet alle med svaret idag, men det var ikke sånn når de begynte arbeidet med Model S. Da var det ekstremt stor usikkerhet om en elbil var mulig å selge. Og tanken var at de skulle starte og selge dyre biler for å finansiere utbyggingen av "billig"-modellen M3. Når har jeg sagt det bare er å starte å produsere 400,000 biler i året? Mener du at Tesla hadde flaks? Jeg trudde Elon var rimelig sikker på hva han drev på med jeg. Det kan man jo se på prognosene han gav i alle år, hvor absolutt alle bommet. Problemet er ikke produksjonen av Model S og X. Les tråden. 3 Lenke til kommentar
advale Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Riktig, har redigert det like etter innlegget mitt, men du var litt kjapt der gitt. Uansett, SUV er ikke en sedan og kan ikke sammenlignes. Alle som går og venter på en SUV fra Tesla konspirer gjerne med at de lanserer en sedan for å melke det først. For deretter å lansere SUV. Så om man har lyst på en bil nå, så kjøper man sedan og bruker det mens man venter på SUV kommer. Når SUV kommer så bytter man ut sedanen. For Tesla betyr det dobbelt salg. Og igjen, gir null mening å satse på en billig bybil med minst mulig avanse. Tesla har selv sagt det er ikke umulig de kan lansere en billig bybil fra 250000 dollar. Men flaskehalsen er batteriene. Endret 22. oktober 2019 av advale Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Og igjen, gir null mening å satse på en billig bybil med minst mulig avanse. Tesla har selv sagt det er ikke umulig de kan lansere en billig bybil fra 250000 dollar. Men flaskehalsen er batteriene. Hvor mye avanse får Tesla med TM3? Og hvor mye avanse vil VW ha på ID.3? 1 Lenke til kommentar
advale Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 ID.3 kan selges med tap eller nær null. Det er storskala-driften i fremtiden som skal gi VW pluss. Tesla har ikke den luksusen. Uansett no brainer, når du har begrenset med batterier, vil du selge en bil til 25 000 dollar - eller prøve å få kundene til å kjøpe en bil til 50 000 dollar? Hvilken har best avanse? Audi e-Tron 55 koster ca 650 000. Nå gir de altså ut e-Tron 50 med ca 20kwh mindre batteri til 150 000 kr(!) mindre. Tror du seriøs 20kwh batteri koster 150 000 i innkjøpspris og hvilken versjon av e-Tron tror du Audi vil helst ha salg på? Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Du kan jo ikke være sikker på det, så lenge prognosene til Elon Musk har vært mye mer optimistiske? Enda godt det viser seg at han stort sett har sluttet med å komme med slike tall, så endelig har han kanskje lært.Sånn grovt sett kommer jeg frem til at Tesla vil betale omkring $3-3,4 mrd til Panasonic i 2019, utifra produksjonstall på S/X/3/Powerwall/Powerpack. (Antatt $80/kWh for Model 3, $120/kWh for Model S og $100/kWh for Tesla Energy.) Minimumsvolumet utifra 2018 årsrapporten var på $2,46-4,86 mrd til Panasonic. Da ligger de ganske greit an, i hvert fall. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Sånn grovt sett kommer jeg frem til at Tesla vil betale omkring $3-3,4 mrd til Panasonic i 2019, utifra produksjonstall på S/X/3/Powerwall/Powerpack. (Antatt $80/kWh for Model 3, $120/kWh for Model S og $100/kWh for Tesla Energy.) Minimumsvolumet utifra 2018 årsrapporten var på $2,46-4,86 mrd til Panasonic. Da ligger de ganske greit an, i hvert fall. Ja, det blir spennende å se hva det blir til. 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Pompel og pilt jo! Så hyggelig. Nå var ikke denne rettet mot meg, men må si at måten du diskuterer nå er pil råtten. Begynner å bli vanskelig å ta deg seriøst 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 ikke umulig de kan lansere en billig bybil fra 250000 dollar. Wow det var billig gitt 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Nå var ikke denne rettet mot meg, men må si at måten du diskuterer nå er pil råtten. Begynner å bli vanskelig å ta deg seriøst Tja, det første de gjør er å kaste meninger man aldri har hatt mot deg, og starter med falske premisser. Skulle nesten tru det var samme person. Dog den ene er Hekomo, og alle har jo sett kvalitetsinnhold fra den siden før. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Uansett no brainer, når du har begrenset med batterier, vil du selge en bil til 25 000 dollar - eller prøve å få kundene til å kjøpe en bil til 50 000 dollar? Hvilken har best avanse? Det spørs helt hva man ønsker avanse på. VW ryktes i å kunne kjøpe batterier for rekord-lave priser nå, så batterier trenger straks ikke være flaskehalsen. Når man nå da ser på utstyret som elbiler generelt sett pusher frem, som jo omhandler autonome funksjoner, så burde det være rimelig greit å generere grei avanse der. Prislisten for forskjellige funksjoner vil splittes opp, og selges separat med bra avanse. Forskjellen mellom en Hatchback for 5 år siden, og VW. ID.3 syntes jo greit. Dytt teknologi, og lag det simpelt med minimalistisk stil. Dog det er jo nå påtviunget etter TM3. Så det er like greit å bli vandt med at interiør blir billigere og billigere nå i fremtiden på modeller med mindre avanse enn premium/luksus segmentet. Endret 22. oktober 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
advale Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Det spørs helt hva man ønsker avanse på. VW ryktes i å kunne kjøpe batterier for rekord-lave priser nå, så batterier trenger straks ikke være flaskehalsen. Når man nå da ser på utstyret som elbiler generelt sett pusher frem, som jo omhandler autonome funksjoner, så burde det være rimelig greit å generere grei avanse der. Ingen overraskende svar fra deg der gitt. Men se her du: https://insideevs.com/news/346510/volkswagen-id-sold-loss-3000/ Dette er hva jeg har sagt til deg, de selger med tap, eller nær null fordi de skal skaleres til stordrift-fordeler. Det er sånt VW kan gjøre fordi de er allerede etablert bilprodusent. Tesla har ikke muligheten til det fordi de er fersk i gamet. Du tror fortsatt det er smart å selge billig bybiler gitt...? VW selger minimalt med elbiler sammenlignet med Tesla. Og det er snakk om at Tesla bruker alt av rubbel og biter med batteriene sine. Gir null mening å selge billige produkter med lite margin. En ID.3 er ikke så billig heller. Starter fra 330 000 og går, etter ryktene, helt opp til 430 000. ID3 går ca 420 km. En Tesla M3 SR+ går 410 km og kunne kjøpes til 367 000(!). (Siste ukene har de riktignok satt litt opp prisen). Skal man noenlunde matche standardtstyret til M3SR+ så må man minst ut 370-380k i ID.3 uansett. Endret 22. oktober 2019 av advale 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Ingen overraskende svar fra deg der gitt. Men se her du: https://insideevs.com/news/346510/volkswagen-id-sold-loss-3000/ " it's expected that each one will be sold at a loss" Dette en nyhet som er eldre enn ryktene rundt hvor billig VW får kjøpt batteriene sine. https://electrek.co/2019/09/09/vw-battery-cost-gigafactory-northvolt/ Dette er hva jeg har sagt til deg, de selger med tap, eller nær null fordi de skal skaleres til stordrift-fordeler. Det er sånt VW kan gjøre fordi de er allerede etablert bilprodusent. Tesla har ikke muligheten til det fordi de er fersk i gamet. "De selger med tap".... Bilen er ikke ute ennå. Prisen er ikke fastsatt ennå.. Og det er hentet fra rykter... Før den overraskende nyheten rundt uttalelsen rundt prisen på batteriene kom ut. Skal du si noe om dette, så gjør det i det minste i den formen det fortjener. Du antar noe. Når man ser på mengden penger VW putter i dette, og tidshorisonten for behovet rundt batterier, så er det ikke vanskelig å forestille seg at enkelte leverandører kan tilby gode forhold dem i mellom på lengre sikt. Du tror fortsatt det er smart å selge billig bybiler gitt...? ???? VW selger minimalt med elbiler sammenlignet med Tesla. Relevanse? Og det er snakk om at Tesla bruker alt av rubbel og biter med batteriene sine Ok? Gir null mening å selge billige produkter med lite margin. FSD til hvor mye? En ID.3 er ikke så billig heller. Starter fra 330 000 og går, etter ryktene, helt opp til 430 000. ID3 går ca 420 km. En Tesla M3 SR+ går 410 km og kunne kjøpes til 367 000(!). (Siste ukene har de riktignok satt litt opp prisen). Skal man noenlunde matche standardtstyret til M3SR+ så må man minst ut 370-380k i ID.3 uansett. Nå må du snart bestemme deg. Enten er ID. 3 billig fordi de må selges med ingen avanse, eller så er dem dyre og dem tjener penger på dem. En Tesla M3 går ikke like langt lengre, sånn siden Tesla har valgt å skjule rundt 3-6% av kapasiteten nå i ettertid. Så det er vell strengt tatt på tide å ta WLTP testene om igjen - hvis ikke er det uredelig av Tesla å justere opp tilgjengelig kapasitet til testene, selge bilene med det, for så å justere det ned i ettertid. Endret 22. oktober 2019 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 En ID.3 er ikke så billig heller. Starter fra 330 000 og går, etter ryktene, helt opp til 430 000. ID3 går ca 420 km. En Tesla M3 SR+ går 410 km og kunne kjøpes til 367 000(!). (Siste ukene har de riktignok satt litt opp prisen). Skal man noenlunde matche standardtstyret til M3SR+ så må man minst ut 370-380k i ID.3 uansett. Nei, minsteprisen for en Model 3 er nå 399k. Om man ikke har bruk for en del av standardutstyret som skinnseter etc kan ID3 være en veldig kurrant bil. Basismodellen har relativt bra med utstyr, led-frontlys, parksensorer, navi og varmepumpe er standard. Mangelen på takstativ og hengerfeste trekker dog ned for en del kjøpere. 1 Lenke til kommentar
advale Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) " it's expected that each one will be sold at a loss" Dette en nyhet som er eldre enn ryktene rundt hvor billig VW får kjøpt batteriene sine. https://electrek.co/2019/09/09/vw-battery-cost-gigafactory-northvolt/ "De selger med tap".... Bilen er ikke ute ennå. Prisen er ikke fastsatt ennå.. Og det er hentet fra rykter... Før den overraskende nyheten rundt uttalelsen rundt prisen på batteriene kom ut. Skal du si noe om dette, så gjør det i det minste i den formen det fortjener. Du antar noe. Når man ser på mengden penger VW putter i dette, og tidshorisonten for behovet rundt batterier, så er det ikke vanskelig å forestille seg at enkelte leverandører kan tilby gode forhold dem i mellom på lengre sikt. ???? Relevanse? Ok? FSD til hvor mye? Nå må du snart bestemme deg. Enten er ID. 3 billig fordi de må selges med ingen avanse, eller så er dem dyre og dem tjener penger på dem. En Tesla M3 går ikke like langt lengre, sånn siden Tesla har valgt å skjule rundt 3-6% av kapasiteten nå i ettertid. Så det er vell strengt tatt på tide å ta WLTP testene om igjen - hvis ikke er det uredelig av Tesla å justere opp tilgjengelig kapasitet til testene, selge bilene med det, for så å justere det ned i ettertid. Hehe, jeg oppgir kilde, mens du bare drar frem ønsketenkning. Forrige innlegget skrev du de har bra avanse og at batteri-kostnadene er nede. Kan så være, men har du noe som backer det opp? Ellers er det DU som driver med spekulasjon. Du mener ærlig talt din spekulasjon er bedre enn kilder hos flere elbil-nettsider? Du har seriøse problemer med å forholde deg til fakta. Og attpåtil angriper andre for ikke å forholde seg til fakta. Fadesen er komplett! Du som slenger inn at Tesla burde bygge en billig bybil. Så drar du frem ID.3 som et eksempel på billig bybil - NOE SOM JEG PÅPEKER IKKE NØDVENDIGVIS ER... Også nå snur du flisa og anklager meg for å ikke være bestemt. LOL. Det er vist DU som ikke forstår selv hva du sier, (og ikke skjønner hva folk sier til deg...) Jaså, enda mer klaging om Tesla som ikke har noe med saken å gjøre i grunn. Tesla kan godt strupe bilen 20 % av batterikapasiteten for å sette ting på spissen, men fortsatt komme frem fortere t/r Oslo-Trondheim enn ID3. Vet du hvorfor? Det at VW satser er bra det. Men det betyr ikke at ID.3 selges med gevinst. Gevinsten skal tas ut senere med flere modeller og serier. Endret 22. oktober 2019 av advale 2 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Ser ikke helt vitsen i å bare kaste ut tall, når man kan finne ut av tallene fra TM3 på flere av komponentene. Dog den jobben gidder jeg ikke bruke tid på - for hva er poenget? Om Tesla kan konkurrere med TM3, så er det ingenting som tilsier at de ikke ville klart å fått til en grei Hatchback.Det gir bare så lite mening å si at en Model 3 kannibaliserer S/X-salget, mens en lik hatchback i rekkevidde/størrelse/pris ikke ville gjort det samme. S/X har jo hatchback-type bagasjerom allerede f.eks. En hatchback i seg selv ligner jo mer på en X enn hva 3 gjør. Endret 22. oktober 2019 av Nimrad 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Tesla kan godt strupe bilen 20 % av batterikapasiteten for å sette ting på spissen, men fortsatt komme frem fortere t/r Oslo-Trondheim enn ID3. Vet du hvorfor? Cool story bro... Går det an å være noe mer fanatisk? ID3 sitt 58 kwh batteri vil ganske sikkert gi vesentlig mer praktisk rekkevidde enn sr+ sine knappe 50 kwh (ved 100% lading/ 4.2 v per celle som ikke er anbefalt) 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Hehe, jeg oppgir kilde, mens du bare drar frem ønsketenkning. Les posten på nytt. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Det gir bare så lite mening å si at en Model 3 kannibaliserer S/X-salget, mens en lik hatchback i rekkevidde/størrelse/pris ikke ville gjort det samme. S/X har jo hatchback-type bagasjerom allerede f.eks. En hatchback i seg selv ligner jo mer på en X enn hva 3 gjør. Hovedpoenget med TM3 var å lage en "folkebil". Jeg vil tørre å påstå at de aldri klarte å nå de målene de hadde med bilen, så får man diskutere om det hadde vært enklere å gjøre med en mindre bil eller ikke. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Hovedpoenget med TM3 var å lage en "folkebil". Jeg vil tørre å påstå at de aldri klarte å nå de målene de hadde med bilen, så får man diskutere om det hadde vært enklere å gjøre med en mindre bil eller ikke.Poenget har aldri vært å lage en "folkebil". Poenget har vært å lage en bil som veldig mange har råd til, type salg på 500.000 biler per år. Model 3 har oppnådd det prismålet. Men det gjenstår fortsatt å øke produksjonen tilstrekkelig til å dekke etterspørselen. 1 Lenke til kommentar
advale Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Nei, minsteprisen for en Model 3 er nå 399k. Om man ikke har bruk for en del av standardutstyret som skinnseter etc kan ID3 være en veldig kurrant bil. Basismodellen har relativt bra med utstyr, led-frontlys, parksensorer, navi og varmepumpe er standard. Mangelen på takstativ og hengerfeste trekker dog ned for en del kjøpere. ID til 330 000 kan være bra deal. Men mangler ryggekamera blant annet. Også mange som er interessert og sett den klager over plastic fantastic. Max versjonen til 430 000 er ganske håpløs. Kommer om 7-9 mnd så får se da. Mange nye eilbiler er på vei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå