Gå til innhold

Grønt lys for Tesla i Kina


Anbefalte innlegg

 

Dette er ikke noe problem så lenge de er såpass like som de er. Batteri, drivlinje, osv er lik, altså produksjonen av disse vil fortsette, uansett om komponentene inngår i Model 3 eller Model Y. Og produksjonslinjene i Fremont vil trolig settes opp til å kunne produsere både Model 3 og Model Y. Da er det ganske uproblematisk å bytte Model 3 produksjon for Model Y produksjon og motsatt.

 

Det var litt verre med S/X vs 3. S/X er nesten 100% forskjellig fra 3. Det eneste jeg kan komme på som er likt er autopilot-datamaskinen. (Kanskje også noe småtterier som kameraer, radarer, parkeringssensorer.) Ellers er alt annerledes, og det er ca null overlapp på produksjonsutstyr, utover generelt utstyr som press-linjer og lakkverksted.

Var ikke likheter i komponenter jeg snakket om. Jeg snakker om sannsynligheten for at Model 3 stjal kjøpekraft fra Model S, og at Model Y med grei sannsynlighet vil stjele kjøpekraft fra eksisterende Tesla modeller. 

 

Tesla har jo straks bygget ei bilpark som er rimelig like, og mye av kundenes behov innenfor bilene overlapper. Så fremfor å lage ei tidlig bilpark som kom med tydelige forskjeller, så syns jeg Tesla har laget biler som er for like hverandre - og at de dermed utkonkurrerer seg selv, fremfor andre merker i like stor grad som de kunne gjort. 

Konkurrere med seg selv har jeg hørt om, men å utkonkurrere seg selv. DET er godt gjort det!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nøkkelen til suksess for Tesla ligger trolig i det kinesiske markedet, for i Europa og USA vil nok Tesla slite etterhvert som de etablerte bilfabrikkene får opp dampen. Det vil komme en flom av nye elbilmideller de neste 2 årene, og konkurransen vil trolig bli beinhard.

I Kina har Tesla høy status, og kineserne er ikke vant med like høy kvalitet som europeere og amerikanere.

Du er nok litt akterutseilt med tanke pa dine kunnskaper om det kinesiske markedet. De som handler bil i Teslas prissegment har minst like store kvalitetsforventninger som vi europere. Ta en tur og se pa bilparken i de store byene. Kineserne har ogsa enorme forventninger til service og vedlikehold. Om ikke Tesla har satset pa et skikkelig servicenett i Kina vil de fa betydelig storre problemer der enn hva de har hatt i Norge. De vil ogsa mote massiv konkkuranse fra kinesiske produsenter. Produsenter med mye mer finansiell makt enn Tesla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Konkurrere med seg selv har jeg hørt om, men å utkonkurrere seg selv. DET er godt gjort det!

Hehe, ja det er kanskje litt drastisk. ^^

 

Men poenget står uansett, selv om det forblir en personlig mening frem til vi faktisk får sett salgstall og reaksjonen i markedet. Model S og X sliter etter at Model 3 kom ut. Og jeg trur det samme vil gjenta seg med model Y. 

 

Så vil Model S og X få oppgraderinger, og vi vil se at Model 3 og Y plutselig taper seg i salg igjen mot v.2.0 S og X. 

 

De bilene er rett og slett for like, og jeg forstår ikke helt logikken i å produsere såpass like biler som sine første modeller som et helt nytt selskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo tull. Panasonic får jo ikke nok betalt fra Tesla, og de ligger etter på kontrakten. Det er jo litt av problemet med å skrive kontrakt på 18650-celler frem til 2023, mens man kun kort tid etterpå lager noe nytt. Panasonic har delt fortjenestene sine på cellene 2 ganger, fra press fra Tesla.

Sier ikke at Panasonic ikke kunne levere batterier. Men det virker som det har vært noen uenigheter i forhold til kompensasjon o.l. En mulighet er at Tesla da valgte å redusere produksjonen av Model S/X for å legge press på lønnsomheten til Panasonics fabrikker i Japan, og tvinge Panasonic til forhandlingsbordet.

 

Når kom 3-serien ut? Når ble X3 serien lansert? Det gir mening for BMW når de allerede har en komplett line-up, og bygge på eksisterende modeller. 

 

Det som ikke gir mening, er for Tesla å konkurrere med seg selv allerede før de har en komplett lineup av modeller.

Poenget er å få en komplett lineup av modeller på plass. Da begynner man med volummodellene, og så utvider man derifra. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det meste tyder på at Tesla ikke har lært noe av Model3-produksjonen i Fremont. Her skal det kjøres på og skynde seg og sette i gang produksjon uten å gjøre den nødvendige testingen og tuningen av produksjonslinjen som de andre bilfabrikantene. Tipper vi får den samme byggekvaliteten i Shanghai og deretter de samme service-problemene.

 

Det blir også interessant hva salget blir. Små sedaner blir mindre og mindre populært og bilsalget generelt og elbilsalget spesielt er i fritt fall. Legg til enorm konkurranse fra et utall lokale produsenter som lager billigere elbiler i mer attraktive segmenter, handelskrig og gryende anti-amerikansk stemming og man kan se frem til masse mer action i denne dramakomedien.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som ikke gir mening, er for Tesla å konkurrere med seg selv allerede før de har en komplett lineup av modeller.

Hva er det egentlig som mangler som ikke befinner seg i noe nisjemarked?

De treffer jo allerede de største segmentene, og ikke minst med Y-en det mest voksende segmentet.

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig som mangler som ikke befinner seg i noe nisjemarked?

De treffer jo allerede de største segmentene, og ikke minst med Y-en det mest voksende segmentet.

Tja, de kunne hatt en mindre hatchback. Men det segmentet er ganske godt dekket, og ikke spesielt lukrativt heller.

 

Pickup mangler de også. Men det kommer.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Sier ikke at Panasonic ikke kunne levere batterier. Men det virker som det har vært noen uenigheter i forhold til kompensasjon o.l. En mulighet er at Tesla da valgte å redusere produksjonen av Model S/X for å legge press på lønnsomheten til Panasonics fabrikker i Japan, og tvinge Panasonic til forhandlingsbordet.

 

 

Det stemmer. Men "muligheten" din er det isåfall store uenigheter rundt. Det kan like gjerne være en fin måte å unnskylde seg for ovenfor aksjonærer, og dytte skyld mot Panasonic. Uansett er kontrakten signert, og Tesla skylder Panasonic penger. 

 

Panasonic kan fint skrive av tapene de har fått gjennom Tesla uten særlig store konsekvenser, mens det blir verre for Tesla om det skjer. 

 

Poenget er å få en komplett lineup av modeller på plass. Da begynner man med volummodellene, og så utvider man derifra.

 

Jeg er enig i det første du sier her, men jeg er uenig i at Tesla er på vei til ei komplett lineup som spiser over så mye behov hos kundene som overhode mulig på kortest mulig tid. 

 

Skulle man startet med volummodellene, så er Model S og 3 malplassert når de utfyller såpass store områder seg i mellom. Model Y og X er også litt for nærme hverandre til at det hadde gitt mening å laget dem samtidig.

 

Hvor blir det av bybilen, hatcbacken, SUV'en og luksus-sedanen? Dette hadde vært en mer logisk line-up å havne i som sine 4 første modeller. Ikke S, X, 3 og Y. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det egentlig som mangler som ikke befinner seg i noe nisjemarked?

De treffer jo allerede de største segmentene, og ikke minst med Y-en det mest voksende segmentet.

Det jeg mener ville vært mest logisk for Tesla er denne lineupen.

 

Lukseriøs sedan for å få god avanse i starten : Model S.

Større SUV med like grei avanse: Model X

 

Det er her man skulle startet å fokusert på "billig" bilen. Model 3 ble aldri dette, og den konkurrere for mye med behovene man finner hos Model S. Hadde de lansert en Hatchback fremfor Model 3, så hadde Tesla vært mye- mye større. Det er jeg rimelig sikker på, og salg hos Model S hadde ikke fått det kuttet den fikk. 

 

Etter hatchback, så hadde jeg fokusert på leveranse, og en kassevogn. Man ser jo hva som skjer med Rivian f.eks i dette segmentet. Model 3 skulle ha kommet mye senere, og Model Y skulle ha kommet samtidig som Model 3 trengte en ny oppgradering, siden de uansett skal dele mye av produksjonen. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og X3 er en 3-serie på stylter. Trenger ikke være store forskjeller for å treffe en annen kjøpergruppe.

Man kan se forskjell på 3-serie og X3 på to kilometers avstand. Model Y ser akkurat som det den er, en Model 3 som i løpet av en helg er jekka opp noen centimeter og påført noen større karosseriplater slik at de hadde noe å annonsere.

 

Jeg kan ikke tro at interessen er særlig høy og Musk har heller ikke gått ut med noen tall for forhåndsbestillinger slik som med Model 3. I beste fall så tipper jeg det totale markedet for Model3+ModelY øker med 20%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett er kontrakten signert, og Tesla skylder Panasonic penger.

Kilde?

 

Jeg vet de har vært uenig om penger, men har ikke hørt noe om at Tesla skylder Panasonic penger.

Skulle man startet med volummodellene, så er Model S og 3 malplassert. Mode Y og X er også litt for nærme hverandre til at det hadde gitt mening å laget dem samtidig.

 

Hvor blir det av bybilen, hatcbacken, SUV'en og luksus-sedanen? Dette hadde vært en mer logisk line-up å havne i som sine 4 første modeller. Ikke S, X, 3 og Y.

Jeg kan være med på at S og X ikke var helt logisk å starte med. Biler i området $100.000 er stort sett nisjebiler. Størrelsen på S/X er ganske grei, men de er rett og slett noe dyre. Men grunnen til at de valgte å starte i de dyrere segmentene var at tilbake i 2012 var batteriteknologien ikke like langt som i dag, og Tesla var et veldig lite selskap. Det var ikke realisitisk at de skulle klare å lage en billig bil, så da måtte de lage dyre biler, og segmentet ble valgt utifra hvor det var enklest å skjule kostnaden av batteri/drivlinje i totalprisen og det var mulig å lage et attraktivt alternativ.

 

Model 3 var et ganske riktig valg. Sedaner er veldig populær i hjemmemarkedet, og den går rett i strupen på 3-serie, A4 og C-klasse, som er de bilene med størst volum hos BMW/Audi/Mercedes.

 

Model Y er også veldig riktig. Kompakt-SUV er et stort og voksende marked.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan se forskjell på 3-serie og X3 på to kilometers avstand. Model Y ser akkurat som det den er, en Model 3 som i løpet av en helg er jekka opp noen centimeter og påført noen større karosseriplater slik at de hadde noe å annonsere.

 

Jeg kan ikke tro at interessen er særlig høy og Musk har heller ikke gått ut med noen tall for forhåndsbestillinger slik som med Model 3. I beste fall så tipper jeg det totale markedet for Model3+ModelY øker med 20%.

Folk kjøper stort sett bil utifra behov, ikke utseende. Model Y er en sjuseter der Model 3 er femseter. Model Y har mye større bagasjerom, mer praktisk bagasjeluke, bedre bakkeklaring og trolig bedre hengervekt. Man sitter høyere som i andre SUVer. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er her man skulle startet å fokusert på "billig" bilen. Model 3 ble aldri dette, og den konkurrere for mye med behovene man finner hos Model S. Hadde de lansert en Hatchback fremfor Model 3, så hadde Tesla vært mye- mye større. Det er jeg rimelig sikker på, og salg hos Model S hadde ikke fått det kuttet den fikk.

Er forsåvidt enig med at Model3 ikke ble billig-modellen de kanskje siktet på. Jeg ville nok også foretrukket hatchback som for min del gjør 3-en helt uaktuell. Men jeg er rimelig stikker på at Tesla ikke hadde vært mye-mye større bare det hadde vært hatch-back. Men nå kommer jo Y-en som blir mer inn mot dette segmentet.

 

"Problemet" er vel at Tesla ikke gidder å lage biler med elendig rekkevidde og heller ikke uten autopilot-hardware. Derfor blir det "dyrt".

 

 

Etter hatchback, så hadde jeg fokusert på leveranse, og en kassevogn. Man ser jo hva som skjer med Rivian f.eks i dette segmentet. Og dette segmentet kunne Tesla vært først inne i.

Tjaa, hva mener du med kassevogn? Dårlig aerodynamikk? :p Model X har allerede en syv-seter versjon. Tesla Pick-up er jo på planen.

Hva mener du skjer med Rivian? De følger jo hvertfall ikke "riktig" rekkefølge. Gigantisk SUV/Pick-up. De prøver nok mer å satse et noe mindre marked, hovedsakelig i USA. Skal jeg tippe er det et betraktelig mindre marked enn hva Tesla dekker med S3XY.

Lenke til kommentar

Kilde?

 

Jeg vet de har vært uenig om penger, men har ikke hørt noe om at Tesla skylder Panasonic penger.

TSLAQ på twitter har omtale rundt dette hver uke omtrent. Orker ikke finne frem tråden som har mye god informasjon rundt dette. Men du er vell enig i at Panasonic og Tesla har sklidd litt ut, og at de har en "agreement" frem til 2023? 

 

 

Jeg kan være med på at S og X ikke var helt logisk å starte med. Biler i området $100.000 er stort sett nisjebiler. Størrelsen på S/X er ganske grei, men de er rett og slett noe dyre. Men grunnen til at de valgte å starte i de dyrere segmentene var at tilbake i 2012 var batteriteknologien ikke like langt som i dag, og Tesla var et veldig lite selskap. Det var ikke realisitisk at de skulle klare å lage en billig bil, så da måtte de lage dyre biler, og segmentet ble valgt utifra hvor det var enklest å skjule kostnaden av batteri/drivlinje i totalprisen og det var mulig å lage et attraktivt alternativ.

 

Model 3 var et ganske riktig valg. Sedaner er veldig populær i hjemmemarkedet, og den går rett i strupen på 3-serie, A4 og C-klasse, som er de bilene med størst volum hos BMW/Audi/Mercedes.

 

Model Y er også veldig riktig. Kompakt-SUV er et stort og voksende marked.

 

Jeg forstår hvorfor de ville ha biler i en kundebase som kan betale for seg. Det gjør det enklere å ha en større avanse per bil. Det jeg ikke forstår er valget rundt det å lage Model 3 og nå Model Y i ettertid når de først valgte å lage Model S og Model X.

 

Hadde vi snudd på fjøla, og lagd Model 3 og Model Y som de 2 første utgavene, så hadde det vært enormt mye bedre. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Problemet" er vel at Tesla ikke gidder å lage biler med elendig rekkevidde og heller ikke uten autopilot-hardware. Derfor blir det "dyrt".

Hvorfor kan ikke en Hatchback ha dette? 

 

Tjaa, hva mener du med kassevogn? Dårlig aerodynamikk?  :p Model X har allerede en syv-seter versjon. Tesla Pick-up er jo på planen.

Hva mener du skjer med Rivian? De følger jo hvertfall ikke "riktig" rekkefølge. Gigantisk SUV/Pick-up. De prøver nok mer å satse et noe mindre marked, hovedsakelig i USA. Skal jeg tippe er det et betraktelig mindre marked enn hva Tesla dekker med S3XY.

 

Trenger jo ikke være helt firkantet selv om man lager en kassevogn da, selv om det er enkelt å se for seg når man bruker ordet "kasse-vogn". :p 

 

Men jeg tenker på fortjeneste, og veien jeg personlig mener Tesla hadde hatt mye mer suksess av å følge. En ordentlig kassevogn med 300+ km rekkevidde som de lanserte nå, eller noen år tilbake, hadde slått enormt godt an. Taxi-næringen hadde jo hoppet på så til de grader, det samme med håndverkere, og gods-transport i byene. 

 

 

Eksempelet med Rivian er å vise behovet for en god elektrisk kassebil. De valgte å bygge en "truck" først siden de mente det hullet i behovet rundt elbiler er der ei god stund til. Så det ligger mindre risiko å lage en elektrisk variant der kontra en sedan f.eks som et helt nytt firma. Folk glemmer at Tesla kunne gjøre hva de ville, mens andre firma som nå ønsker en del av kaka må se på behovet som ikke er fylt ennå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...