Niklasp Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Får hjelp av kinesiske myndigheter til å ferdigstille fabrikk.Grønt lys for Tesla i Kina Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Nøkkelen til suksess for Tesla ligger trolig i det kinesiske markedet, for i Europa og USA vil nok Tesla slite etterhvert som de etablerte bilfabrikkene får opp dampen. Det vil komme en flom av nye elbilmideller de neste 2 årene, og konkurransen vil trolig bli beinhard. I Kina har Tesla høy status, og kineserne er ikke vant med like høy kvalitet som europeere og amerikanere. 3 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Nøkkelen til suksess for Tesla ligger trolig i det kinesiske markedet, for i Europa og USA vil nok Tesla slite etterhvert som de etablerte bilfabrikkene får opp dampen. Det vil komme en flom av nye elbilmideller de neste 2 årene, og konkurransen vil trolig bli beinhard. I Kina har Tesla høy status, og kineserne er ikke vant med like høy kvalitet som europeere og amerikanere. Før 2021 har nok ikke Tesla noe å frykte i USA\Europa heller. VW ID3 stjeler nok noen potensielle kunder på kontinentet i siste halvår neste år, ID4\Vision IV har stort potensiale til å blir Tesla-killere, men i og med at VW sliter med å skaffe nok batterier vil ikke produksjonen bli veldig imponerende med det første. Volvo\Polestar er konkurrenter mot de dyrere Teslaene, men har også lav produksjon de kommende årene. I USA møter de konkurranse fra bl.a Rivian ganske snart og en del kinesiske elbilprodusenter kan bli harde konkurrenter mot dem i Europa, men enn så lenge er de de eneste som faktisk kan levere elbiler som dekker behovene til folk flest og har kort leveringstid. 3 Lenke til kommentar
BarneLæreren Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Planlegging av Gigafactory 4 i Hurum er i gang. Herfra vil Musk mate Europa med biler. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Planlegging av Gigafactory 4 i Hurum er i gang. Herfra vil Musk mate Europa med biler. Haha, cool story bro 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Tesla har ingenting å frykte noe sted. De andre produsentene går snart konk fordet Kodak. 1 Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Nøkkelen til suksess for Tesla ligger trolig i det kinesiske markedet, for i Europa og USA vil nok Tesla slite etterhvert som de etablerte bilfabrikkene får opp dampen. Det vil komme en flom av nye elbilmideller de neste 2 årene, og konkurransen vil trolig bli beinhard. I Kina har Tesla høy status, og kineserne er ikke vant med like høy kvalitet som europeere og amerikanere. Tror nok Y tar knekken på det meste av konkurransen 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Tror nok Y tar knekken på det meste av konkurransen Problemet derifra virker til å være at de lager konkurranse innenfor seg selv. Model 3 tok knekken på Model S, og Model Y tar vell knekken på Model 3 igjen. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 (endret) Tror nok Y tar knekken på det meste av konkurransen Problemet derifra virker til å være at de lager konkurranse innenfor seg selv. Model 3 tok knekken på Model S, og Model Y tar vell knekken på Model 3 igjen. Dette er ikke noe problem så lenge de er såpass like som de er. Batteri, drivlinje, osv er lik, altså produksjonen av disse vil fortsette, uansett om komponentene inngår i Model 3 eller Model Y. Og produksjonslinjene i Fremont vil trolig settes opp til å kunne produsere både Model 3 og Model Y. Da er det ganske uproblematisk å bytte Model 3 produksjon for Model Y produksjon og motsatt. Det var litt verre med S/X vs 3. S/X er nesten 100% forskjellig fra 3. Det eneste jeg kan komme på som er likt er autopilot-datamaskinen. (Kanskje også noe småtterier som kameraer, radarer, parkeringssensorer.) Ellers er alt annerledes, og det er ca null overlapp på produksjonsutstyr, utover generelt utstyr som press-linjer og lakkverksted. Endret 21. oktober 2019 av Espen Hugaas Andersen 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Dette er ikke noe problem så lenge de er såpass like som de er. Batteri, drivlinje, osv er lik, altså produksjonen av disse vil fortsette, uansett om komponentene inngår i Model 3 eller Model Y. Og produksjonslinjene i Fremont vil trolig settes opp til å kunne produsere både Model 3 og Model Y. Da er det ganske uproblematisk å bytte Model 3 produksjon for Model Y produksjon og motsatt. Det var litt verre med S/X vs 3. S/X er nesten 100% forskjellig fra 3. Det eneste jeg kan komme på som er likt er autopilot-datamaskinen. (Kanskje også noe småtterier som kameraer, radarer, parkeringssensorer.) Ellers er alt annerledes, og det er ca null overlapp på produksjonsutstyr, utover generelt utstyr som press-linjer og lakkverksted. Var ikke likheter i komponenter jeg snakket om. Jeg snakker om sannsynligheten for at Model 3 stjal kjøpekraft fra Model S, og at Model Y med grei sannsynlighet vil stjele kjøpekraft fra eksisterende Tesla modeller. Tesla har jo straks bygget ei bilpark som er rimelig like, og mye av kundenes behov innenfor bilene overlapper. Så fremfor å lage ei tidlig bilpark som kom med tydelige forskjeller, så syns jeg Tesla har laget biler som er for like hverandre - og at de dermed utkonkurrerer seg selv, fremfor andre merker i like stor grad som de kunne gjort. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Var ikke likheter i komponenter jeg snakket om. Jeg snakker om sannsynligheten for at Model 3 stjal kjøpekraft fra Model S, og at Model Y med grei sannsynlighet vil stjele kjøpekraft fra eksisterende Tesla modeller. Tesla har jo straks bygget ei bilpark som er rimelig like, og mye av kundenes behov innenfor bilene overlapper. Så fremfor å lage ei tidlig bilpark som kom med tydelige forskjeller, så syns jeg Tesla har laget biler som er for like hverandre - og at de dermed utkonkurrerer seg selv, fremfor andre merker i like stor grad som de kunne gjort. Poenget mitt er at det er likegyldig for Tesla om de produserer 400.000 Model 3 eller 200.000 Model 3 og 200.000 Model Y. Nå er så klart forventningen at totalsalget også vil øke, slik at de kanskje går fra 400.000 Model 3 til 300.000 Model 3 og 300.000 Model Y, men worst case er ikke så gal den heller. Men jeg er ikke helt med på at bilene er veldig like. Sånn i forhold til BMW sortimentet har de (grovt sett) nå dekket 5-serie, X5, 3-serie og snart X3. Dette er volumselgerne til BMW. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Poenget mitt er at det er likegyldig for Tesla om de produserer 400.000 Model 3 eller 200.000 Model 3 og 200.000 Model Y. Poenget mitt er at jeg er redd Model Y tar over for Model 3 salg. Du mener at Model 3 salg vil fortsette i samme tempo som før Y. Vi får være uenige frem til vi faktisk ser resultatet. Men du mente det samme angående salg av Model S når Model 3 kom, og vi så jo resultatet i ettertid der. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Poenget mitt er at jeg er redd Model Y tar over for Model 3 salg. Du mener at Model 3 salg vil fortsette i samme tempo som før Y. Vi får være uenige frem til vi faktisk ser resultatet.Som eksemplene mine viste så forventer jeg *ikke* det. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Som eksemplene mine viste så forventer jeg *ikke* det. Dette er samme eksempler som du kom med tidligere. Salget av Model S er på ingen måte innenfor dine estimater nå i ettertid. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 (endret) Salget av Model S er på ingen måte innenfor dine estimater nå i ettertid.Tesla har ikke klart å oppdatere Model S/X så raskt som jeg forventet. Model 3 har f.eks 250 kW CCS, noe som får dagens versjon av Model S/X til å virke litt utdatert. Av en eller annen grunn valgte også Tesla å kvitte seg med 75 kWh utgaven av S/X. Denne avgjørelsen står nok for det aller meste av salgsreduksjonen, og var ikke noe jeg i det hele tatt forutså. En tilsvarende situasjon ville være om Tesla skulle fase ut SR+ på Model 3 men tilby SR+ på Model Y. Da ville nok slaget av Model 3 gå ned massivt. Men dette virker *svært* usannsynlig. Endret 21. oktober 2019 av Espen Hugaas Andersen 4 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 SR+ selger vel knapt nok her til lands, alt for dyr i forhold til at man får med 4wd og større batteri for 60-70 tusen mer. De tilbyr den men leverer ikke stort av den, og vil helst ikke selge den siden de har satt prisen såpass høyt. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Tesla har ikke klart å oppdatere Model S/X så raskt som jeg forventet. Model 3 har f.eks 250 kW CCS, noe som får dagens versjon av Model S/X til å virke litt utdatert. Dette var ikke en del av dine argumenter for 1 år siden. Det at Model S/X ikke har blitt oppdatert spiller jo ingen rolle, så lenge man ser salgstallene fra omtrent dagen Model 3 kom ut gjorde et stort hakk i salgstallene til S og kanskje til og med model X. Model Y kommer vell til å lage et hakk i salgstallene til både Model 3 og X siden den er ei lita hybrid dem i mellom. Og når Model S og X kommer med oppdateringer, så skifter vi bare på "fjøla". De vil da lage "hakk" i salgstallene til Model 3 og Model Y. Så det spiller absolutt ingen rolle. Av en eller annen grunn valgte også Tesla å kvitte seg med 75 kWh utgaven av S/X. Denne avgjørelsen står nok for det aller meste av salgsreduksjonen, og var ikke noe jeg i det hele tatt forutså. Det at de kvittet seg med 60 kWh utgaven forstod du, men ikke 75 kWh utgaven? Det er jo rimelig åpenbart hvorfor. De ønsker jo å lage et tydelig skille mellom modellene sine, men det er tydeligvis vanskelig å få til når de i utgangspunktet er rimelig like i design. En tilsvarende situasjon ville være om Tesla skulle fase ut SR+ på Model 3 men tilby SR+ på Model Y. Da ville nok slaget av Model 3 gå ned massivt. Men dette virker *svært* usannsynlig. Like usannsylig som at de fjernet 75 kWh utgaven med andre ord... Vi får se da vet du. Personlig trur jeg Tesla lager modeller som ligner for mye på hverandre, og de utkonkurrerer seg selv i høyre grad enn konkurrerende bilmerker. Jeg mener. Model Y er jo en Model 3, bare på stylter. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 (endret) Det at de kvittet seg med 60 kWh utgaven forstod du, men ikke 75 kWh utgaven? Det er jo rimelig åpenbart hvorfor.Ja, 60 kWh var jo egentlig en 75 kWh med SW-begrensning. Når de inkluderte masse gratis batterier tjente de nok ikke veldig mye penger på den. Det at de valgt å kvitte seg med 75 kWh var mer overraskende. Jeg antar egentlig at dette handlet om produksjonskapasitet på en eller annen måte. Muligens så de at de ville klare å benytte kapasiteten i lakkeringsverkstedet bedre på Model 3 enn på Model S. Kanskje var det ett eller annet i leveransekjeden av 18650-celler fra Panasonic. Jeg vet ikke helt sikkert. Jeg mener. Model Y er jo en Model 3, bare på stylter.Ja, og X3 er en 3-serie på stylter. Trenger ikke være store forskjeller for å treffe en annen kjøpergruppe. Endret 21. oktober 2019 av Espen Hugaas Andersen 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 (endret) SR+ selger vel knapt nok her til lands, alt for dyr i forhold til at man får med 4wd og større batteri for 60-70 tusen mer. De tilbyr den men leverer ikke stort av den, og vil helst ikke selge den siden de har satt prisen såpass høyt. SR/SR+ selger bedre i USA og andre land. Norge er et uvanlig marked i forhold til at vi elsker AWD. Og vi kjører også en del mer enn i andre europeiske land. Endret 21. oktober 2019 av Espen Hugaas Andersen 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 (endret) Ja, 60 kWh var jo egentlig en 75 kWh med SW-begrensning. Når de inkluderte masse gratis batterier tjente de nok ikke veldig mye penger på den. Det kunne jeg ha sagt med en gang. Det at de valgt å kvitte seg med 75 kWh var mer overraskende. Jeg antar egentlig at dette handlet om produksjonskapasitet på en eller annen måte. Muligens så de at de ville klare å benytte kapasiteten i lakkeringsverkstedet bedre på Model 3 enn på Model S. Kanskje var det ett eller annet i leveransekjeden av 18650-celler fra Panasonic. Jeg vet ikke helt sikkert. Det er jo tull. Panasonic får jo ikke nok betalt fra Tesla, og de ligger etter på kontrakten. Det er jo litt av problemet med å skrive kontrakt på 18650-celler frem til 2023, mens man kun kort tid etterpå lager noe nytt. Panasonic har delt fortjenestene sine på cellene 2 ganger, fra press fra Tesla. Ja, og X3 er en 3-serie på stylter. Trenger ikke være store forskjeller for å treffe en annen kjøpergruppe. Når kom 3-serien ut? Når ble X3 serien lansert? Det gir mening for BMW når de allerede har en komplett line-up, og bygge på eksisterende modeller. Det som ikke gir mening, er for Tesla å konkurrere med seg selv allerede før de har en komplett lineup av modeller. Endret 21. oktober 2019 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå