perpyro Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 (endret) Jeg har kommet opp i et lite dilemma. Jeg har en Chevrolet Caprice Brougham med original lysutrustning som jeg har hatt i 10 år nå uten at noen har stilt spørsmål ved det. Men på siste EU kontroll fikk jeg mangel på blinklys bak og parklys forran. Baklyktene på bilen er slike: (ikke bilde av min bil) Det jeg ser som en løsning er å legge inn grønn LED strips i den midre av de 3 lyktene som vil gi gult lys når LED stripsen er påslått. Planlegger å bruke RGB strips slik at jeg kan få orange lys ut bak når stripa er tent. Er det noe regel som vil nekte meg å kjøre med røde lykteglass så lenge de blinker orange når de skal? Endret 20. oktober 2019 av perpyro Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 Kontakt vegvesenet og få de til å ta kontroll på bilen Så lenge bilen er original så skal du ikke trenge gjøre noe med den, så dette er mest sansynlig en feil fra verkstedet 4 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2019 (endret) Så original amerikansk lysutrustning der bremselys bak brukes som blinklys er blitt lovlig i Norge nå? Verkstedet forklarte ar at om bilen var registrert som bevarinsverdig så kunne den være som den var. Endret 20. oktober 2019 av perpyro Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 (endret) Hvilken årsmodell er dette? Mener det er tillatt med originale lys på "veteranbiler", altså biler som er eldre enn 30 år. Edit: https://amcar.no/aktuelt/ny+praksis+vedrorende+krav+til+lys+pa+veteran.html Endret 20. oktober 2019 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 Kontakt vegvesenet og få de til å ta kontroll på bilen Så lenge bilen er original så skal du ikke trenge gjøre noe med den, så dette er mest sansynlig en feil fra verkstedet Stemmer ikke helt. Biler som er bruktimportert fra USA må bygges om for å tilfredsstille kravene i Norge, som bl.a. sier at blinklys skal blinke gult. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2019 Hvilken årsmodell er dette? Mener det er tillatt med originale lys på "veteranbiler", altså biler som er eldre enn 30 år.Bilen er registrert som 1978 modell men er et 87 modell karosseri på ei 78 ramme. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 Reglene for dette ble jo lempet på for et par år siden. Mener det innebar at det nå var lovlig med røde blinklys bak. Ville hørt med vegvesenet, ser for meg at verkstedet ikke er helt oppdatert på regelverket. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2019 Har sendt mail til statens vegvesen så får vi se hva de sier, men også litt rart at et Am Car verksted ikke kjenner reglene for slikt. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 Kontakt amcar.no, de sitter på all den kunnskapen du måtte trenge når det gjelder amcar. 2 Lenke til kommentar
El burro Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 Kontakt amcar.no, de sitter på all den kunnskapen du måtte trenge når det gjelder amcar. Dette!. Når du først er i kontakt med Amcar så kan du spørre om forsikring i samme slengen, Amcar har gjort mer for Norske bilentusiaster de siste 30 årene enn det NAF har gjort i løpet av sin eksistens. 5 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Med mindre din bil har vært gjennom endringar som gjer at den ikkje lenger er i orginal eller lik orginal utførelse så skal dei nye reglane gjere det godkjent å bruke amerikansk/kanadisk/anna europeisk lands lysutrustning, deriblant raude blinklys. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/enklere-bilimport/id2555290/ 2 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2019 Jeg venter fortsatt på svar fra statens vegvesen men det ser jo mere og mere ut som lysutrustningen som er på bilen er lovlig. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Jeg fikk godkjent en bil med originale amerikanske baklamper tilbake i 2002.. Monterte på noen stygge blinklys på fanger, fikk inn at bilen var godkjent med dot-merkede baklamper.. så fjernet jeg de ettermonterte blinklysene og alt var i orden.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2019 (endret) Da har jeg fått svar, både skriftlig og over telefon.Ettersom bilen blei importert til Norge for 20 år siden er det reglene fra det året den blei importert som gjelder så i utgangspunktet må den ombygges.Om jeg får bilen omregistrert som bevaringsverdig så slipper jeg ombygging og den kan være som den der.Så til fargen på lykteglassene til blinklysene.Der har vegvesnet en generell veiledning som ser sånn ut. Følgende farger tillates så fremt lysutrustningen er original: Lystype Farge Kommentar Markeringslys foran (parkeringslys) Hvit eller gul/oransje Kan dele lyskilde med fremre retningslys Markeringslys side (kan også blinke med retningslys) Fremre lykt: gul/oransje Bakre lykt: gul/oransje eller rød Markeringslys bak (baklys) Rød Retningslys[1] Foran: gul/oransje eller hvit Bak: gul/oransje eller rød Stopplys Rød eller gul/oransje Kan dele lyskilde med bakre retningslys Ryggelys[2] Hvit eller gul Reflekser Samme farge som markeringslyslysene Vedkommende jeg spurte om dette på telefon far statens vegvesen virket usikker men sa jeg kunne levere bilen på visning så fikk de avgjøre mens verkstedet som tok EU kontrollen forklarte at om lyset fra blinklysne var klare orange var det godt nok for dem for å godkjenne bilen. Og hadde bilen blitt importert etter de nye 2017 reglene hadde jeg sluppet ombygging. Endret 23. oktober 2019 av perpyro 2 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. november 2019 Forfatter Del Skrevet 28. november 2019 (endret) Etterhvert fant jeg blinklys som passet bra bak og LED pærer til parklysene som lyser hvitt og blinker orange. Utfordringen nå er å få LED pæra til å fungere sammen med resten av den analoge elektronikken i bilen. Markeringslysene forran er nemlig koblet i serie med glødetråden på blinkelyspæra som fungerer ekstremt dårlig sammen med LED pærene jeg har kjøpt. Har forsøkt å koble om blinklysene vha. rele men da blei blinklysreleet rart og blinkefrekvensen asynkron og langsom. Har også prøvd med motstander for å simulere glødetråden i blinklyspæra og kommet fram til at 2,4 ohm fungerer for å få frekvensen tilsvarende med glødepære. Bekymringen er at blinklyspæra er 21W som skal tilsvare 6,8 ohm men pæra i kald tilstand er 0,5 ohm. 2,4 ohm tilsvarer 60W på 12V som jeg er usikker på om blir littt hardt til blinklysreleet i det lange løp. Dåg må det sies at 2x21W blinklys bak er erstattet med disse https://www.megalys.no/products/led-dynamisk-blinklys-bak Så det kan jo godt hende det går bra med så lave ohmverdier ettersom mye av belasningen i bakenden av bilen er forsvunnet. Så er det noen som har noen formeninger om dette før jeg legger inn ordre på effektmotstander hos elfa. Og anngående RGB historien med baklysene så fungerte det i prinsippet men lysutbyttet blei altfor svakt selv etter å ha belagt hele innsiden av lykteglasset med LED strips som tilsvarte 17W. Endret 28. november 2019 av perpyro Lenke til kommentar
Morgande Skrevet 2. februar 2021 Del Skrevet 2. februar 2021 Jeg har en 2019 mod VolvoS 90 usa importert med røde blinklys. Godkjent av vegvesenet. Min kone har 2013 mod Smart usa importert med røde blinklys. Godkjent av vegvesenet. Lenke til kommentar
Chipsmaster Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 Dette har vært lov siden 2017: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/enklere-bilimport/id2555290/ Sitat Amerikansk/kanadisk/annet europeisk lands lysutrustning aksepteres, eksempelvis røde blinklys. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2021 Chipsmaster skrev (57 minutter siden): Dette har vært lov siden 2017: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/enklere-bilimport/id2555290/ Det stemmer men gjelder bare for biler importert etter at loven blei skrevet. Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 Finnes det ikke regler/lover om absurde utfall av nettopp loven/regler? Det er jo helt bak mål at biler importert i et visst tidsrom skal ha egne regler - det overordnede målet med slike regler er jo trafikksikkerhet. Og det er jo absurd at visse biler skal gis aksept til slike unntak og andre ikke. Det er jo også et poeng at det er hærverk å begynne å modifisere den vakre, orginale lykta. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 Trafikksikkerhet har veldig lite med lover å gjøre Det handler stort sett om penger, noe politiet beviser hver dag med fartskontroller Har du hatt innbrudd så kommer politiet neste dag, om de i det hele tatt kommer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå