EngineeringStudent Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 z1 = 2(cos 50grader - i sin 50grader) og z2 = 3(cos 40grader + i sin 40grader).Bestem arg(3z1 * 2z2). Leste et sted at svaret kan være -10grader arg z_1 = -50°arg z_2 = 40° Hvordan de kom frem til disse tallene har jeg ingen aning over. Har holdt på i flere timer, men får det ikke til Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 Er noe usikker på om dette er en del av R2, men det er kanskje en del av X? Uansett: Bruker du enhetssirkelen kan du oppdage at: Altså kan du skrive Etter dette er det bare å innse å bruke Eulers formel for å regne ut: Argumentet er derfor 350° Lenke til kommentar
EngineeringStudent Skrevet 20. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2019 (endret) Er noe usikker på om dette er en del av R2, men det er kanskje en del av X? Uansett: Bruker du enhetssirkelen kan du oppdage at: Altså kan du skrive Etter dette er det bare å innse å bruke Eulers formel for å regne ut: Argumentet er derfor 350° Hei, Takk for svar. Har endelig skjønt det! Har du mulighet til å ta en titt på disse to også? SPØRSMÅL 1 Skriv det komplekse tallet z = 5 (cos pi/3 + i sin pi/3) på a) formen ke^z Tror jeg skal bruke Eulers formel. keîx=k(cos(x) + i sin (x)) k= absoluttbeløp og er vel 5? Usikker på hvordan jeg skal gå frem videre og bruke selve formelen... :/ SPØRSMÅL 2 *Sliter kun med C)* Du har de komplekse tallene z1 = 3 + 4i og z2 = 5 - i. a) Bestem z1 + z2. Fikk 8+3i b) Skriv z1 * z2 på polar form. Fikk Z=25,495 (cos41,32+i sin41,32) c) Bestem arg z2. Endret 20. oktober 2019 av FutureTalkshowHost Lenke til kommentar
EngineeringStudent Skrevet 20. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2019 Hei, Takk for svar. Har endelig skjønt det! Har du mulighet til å ta en titt på disse to også? SPØRSMÅL 1 Skriv det komplekse tallet z = 5 (cos pi/3 + i sin pi/3) på a) formen ke^z Tror jeg skal bruke Eulers formel. keîx=k(cos(x) + i sin (x)) k= absoluttbeløp og er vel 5? Usikker på hvordan jeg skal gå frem videre og bruke selve formelen... :/ SPØRSMÅL 2 *Sliter kun med C)* Du har de komplekse tallene z1 = 3 + 4i og z2 = 5 - i. a) Bestem z1 + z2. Fikk 8+3i b) Skriv z1 * z2 på polar form. Fikk Z=25,495 (cos41,32+i sin41,32) c) Bestem arg z2. Fant ut spm 1 Fikk 5eipi/3 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 SPØRSMÅL 2 *Sliter kun med C)* Du har de komplekse tallene z1 = 3 + 4i og z2 = 5 - i. c) Bestem arg z2. Hvis du tegner z2 på det komplekse planet vil du havne i hvilken kvadrant? Etter det er det en smal sak å finne vinkelen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå