Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sprekk i ekspansjonstank VW Golf MK6


Anbefalte innlegg

Etter et stort forbruk av kjølevæske fryktet jeg at jeg hadde en mulig defekt toppakning, har ingen andre symptomer enn tap av kjølevæske, litt etter litt, men de siste tre dagene har jeg måttet fylle på nokså mye. Ser nå at jeg har to sprekker ved siden av inngangen til termostatfestet og en på undersiden.

 

Ingen hvit eksos, oljen ser fin ut, ingen majones i lokket til oljen. Er det såpass enkelt å bare bytte tanken? Prøver å finne et verksted i Oslo/Bærum som har en ledig time til uka, men må dog først få kommet meg opp til fylket. Jeg skal kjøre relativt langt i morgen (4timer, ca 30mil) er det noe jeg må tenke på annet enn å holde et øye med tanken så lenge vi er på veien?

 

Leser på litt div engelske forum at dette er en kjent feil for blant annet denne årsmodellen fra VW og Audi / de som har denne tanken i seg, men hvor vanlig er det egentlig? Bilen er importert fra tyskland, 2012 og gått ca 111 000.

 

Vet selvfølgelig at det ikke er ideelt å kjøre med en sprukken tank, men finnes det noe DYI løsning i mellomtiden? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sprekk i ekspansjonstank er ikke noe unormalt fenomen på mange biler. Noen har ekspansjonstanken i samme enhet som radiatoren så hele driten må byttes. Men har du separat ekspansjonstank så kan jeg ikke tro det er rare jobben.

 

Det som er skummelt er at du kan miste trykket i kjølesystemet og dermed risikere overkoking. Litt avhengig av hvor varmt kjølesystemet er normalt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Har en separat tank ja, så i det jeg har lest og sett er det en enkel fiks. Sprekkene utvider seg nok ved kjøring, temperaturen har hele tiden vært normal, dvs midt på og en rundt 90 - 100 (104 ved full pådrag), senkes fort og ikke merket noe endring der sånn sett.

 

Jeg skal dra en veldig langt her nå, men kunne jeg ha tatt på litt silikon akkurat i sprekkene i mellomtiden? Sprekkene utvider seg nok ved økning av temperatur tenker jeg. 

Lenke til kommentar

Du vil nok ikke merke noe på temperaturmåleren men når kjølevæska blir varm øker trykket noe som kan føre til enda mer lekkasje. Blir trykket for stort kan sprekken utvide seg og du kan miste mye trykk. Da kan kjølevæska spontant begynne å koke og det vil se ut som motoren er i brann.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Vi kom oss til Oslo og fikk verksted til å ta en titt. Det jeg trodde var en smal liten sak kunne fort ha blitt mye verre, og bilen står nå hos verkstedet. Den gikk fint hele veien, ikke noe overoppheting, men vannpumpe og registerreim må byttes. Vannpumpen i følge mekanikers ord "lå og fløt i kjølevæske"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...