Dillyduzit Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 Etter et stort forbruk av kjølevæske fryktet jeg at jeg hadde en mulig defekt toppakning, har ingen andre symptomer enn tap av kjølevæske, litt etter litt, men de siste tre dagene har jeg måttet fylle på nokså mye. Ser nå at jeg har to sprekker ved siden av inngangen til termostatfestet og en på undersiden. Ingen hvit eksos, oljen ser fin ut, ingen majones i lokket til oljen. Er det såpass enkelt å bare bytte tanken? Prøver å finne et verksted i Oslo/Bærum som har en ledig time til uka, men må dog først få kommet meg opp til fylket. Jeg skal kjøre relativt langt i morgen (4timer, ca 30mil) er det noe jeg må tenke på annet enn å holde et øye med tanken så lenge vi er på veien? Leser på litt div engelske forum at dette er en kjent feil for blant annet denne årsmodellen fra VW og Audi / de som har denne tanken i seg, men hvor vanlig er det egentlig? Bilen er importert fra tyskland, 2012 og gått ca 111 000. Vet selvfølgelig at det ikke er ideelt å kjøre med en sprukken tank, men finnes det noe DYI løsning i mellomtiden? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 (endret) Sprekk i ekspansjonstank er ikke noe unormalt fenomen på mange biler. Noen har ekspansjonstanken i samme enhet som radiatoren så hele driten må byttes. Men har du separat ekspansjonstank så kan jeg ikke tro det er rare jobben. Det som er skummelt er at du kan miste trykket i kjølesystemet og dermed risikere overkoking. Litt avhengig av hvor varmt kjølesystemet er normalt. Endret 20. oktober 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
Dillyduzit Skrevet 20. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2019 Har en separat tank ja, så i det jeg har lest og sett er det en enkel fiks. Sprekkene utvider seg nok ved kjøring, temperaturen har hele tiden vært normal, dvs midt på og en rundt 90 - 100 (104 ved full pådrag), senkes fort og ikke merket noe endring der sånn sett. Jeg skal dra en veldig langt her nå, men kunne jeg ha tatt på litt silikon akkurat i sprekkene i mellomtiden? Sprekkene utvider seg nok ved økning av temperatur tenker jeg. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 (endret) Du vil nok ikke merke noe på temperaturmåleren men når kjølevæska blir varm øker trykket noe som kan føre til enda mer lekkasje. Blir trykket for stort kan sprekken utvide seg og du kan miste mye trykk. Da kan kjølevæska spontant begynne å koke og det vil se ut som motoren er i brann. Endret 20. oktober 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Det er bare å bytte tanken ja. Du må gjerne etterfylle litt kjøleveske. Systemet er selvluftende ettersom tanken er høyeste punktet i systemet. Bare å bytte å etterfylle å kjøre motoren varm, så dobbeltsjekk at nivået er rett. Lenke til kommentar
Dillyduzit Skrevet 23. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2019 Vi kom oss til Oslo og fikk verksted til å ta en titt. Det jeg trodde var en smal liten sak kunne fort ha blitt mye verre, og bilen står nå hos verkstedet. Den gikk fint hele veien, ikke noe overoppheting, men vannpumpe og registerreim må byttes. Vannpumpen i følge mekanikers ord "lå og fløt i kjølevæske" Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Det er altså vannpumpa som lekker, ikke ekspansjons tanken? De sitter på hver sin side i motorrommet... Lenke til kommentar
Dillyduzit Skrevet 24. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2019 Det er altså vannpumpa som lekker, ikke ekspansjons tanken? De sitter på hver sin side i motorrommet... Den skal vel ligge på samme side av det jeg vet. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 24. oktober 2019 Del Skrevet 24. oktober 2019 Den skal vel ligge på samme side av det jeg vet. Ja ser ut til at den er på samme side for de fleste motoralternativer. Jeg som blandet. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. oktober 2019 Del Skrevet 25. oktober 2019 Bra det ikke var ekspanajonstank. Når sånt ryker, kjøleslanger og radiator. Da er ofte dette sympton på gåen toppakning. Dette fordi trykk fra forbrenning får forplante seg i kjølevannet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå