Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hjelp til elbil nybegynner og hjemmelading


Drogin

Anbefalte innlegg

Hei!
Vi har skrevet under kontrakt på en audi etron 55, som vi får i mars :)

 Har dere noen tips eller triks vi må være obs på med elbil?

Vi fikk brosjyre fra selger på hjemmeladerstasjon vi kan kjøpe fra DEFA.

  1. Bør jeg kjøpe den på forhånd så stasjonen er klar når vi får bilen?
  2. DEFA har eRangeUNO eller eRangeIQ, hvor eRangeIQ tilbyr å bli styrt via mobil. Jeg har lyst til å kunne lade bilen på natta når det er billigst strøm og for å kunne avlaste nettet. Er det uansett bilens eget ladesystem som gjør dette, slik at jeg ikke trenger en spesiell ladestasjon for det?
  3. Kan vi selv bestemme hvor fort bilen skal lade, eller tar den "alltid" max av det den greier fra ladestasjonen? Vi har helt nytt hus og nytt boligfelt med TN-nett, så vi kan i teorien sikkert kjøpe de heftigste ladestasjonene, men om jeg har forstått det riktig er det mer økonomisk og batteri-vennlig å lade over lengere tid om man har mulighet, noe vi stort sett har hjemme.
Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

1: Hvorfor ikke? Da har du god tid, og kan vente på et godt tilbud.

2: De fleste elbiler kan programmeres eller fjernstyres for å sette både når de skal lade, hvor mye effekt de skal lade med, og hvor mye de skal lade. Kjenner ikke etron, men den har sikkert det du trenger, så ladestasjonen kan være enkel.

3: Spørs på kjøremønsteret ditt. Dersom du kommer hjem med tomt batteri kl 23, og skal opp igjen kl 5 og trenger mest mulig kapasitet da, kan du installere lader som gir 11 kW (eller 22 kW, men etron tar vel maks 11 på AC-lading?). For de fleste holder det fint å lade på 3,6 kW, og da får du ofte en rimeligere lader også.

Lenke til kommentar

Hei!

Vi har skrevet under kontrakt på en audi etron 55, som vi får i mars :)

 Har dere noen tips eller triks vi må være obs på med elbil?

Vi fikk brosjyre fra selger på hjemmeladerstasjon vi kan kjøpe fra DEFA.

  • Bør jeg kjøpe den på forhånd så stasjonen er klar når vi får bilen?
  • DEFA har eRangeUNO eller eRangeIQ, hvor eRangeIQ tilbyr å bli styrt via mobil. Jeg har lyst til å kunne lade bilen på natta når det er billigst strøm og for å kunne avlaste nettet. Er det uansett bilens eget ladesystem som gjør dette, slik at jeg ikke trenger en spesiell ladestasjon for det?
  • Kan vi selv bestemme hvor fort bilen skal lade, eller tar den "alltid" max av det den greier fra ladestasjonen? Vi har helt nytt hus og nytt boligfelt med TN-nett, så vi kan i teorien sikkert kjøpe de heftigste ladestasjonene, men om jeg har forstått det riktig er det mer økonomisk og batteri-vennlig å lade over lengere tid om man har mulighet, noe vi stort sett har hjemme.
Om bilen leveres med ladekladd for schuko-kontakt kan du godt lade med den men jeg ser egentlig ingen grunn til ikke bare å bestille ladepunkt så du har det klart til bilen kommer. Om ikke du venter på en bonusutbetaling i april eller noe da. ;)

 

11kW er ikke spesielt kjapt for en bil som skal klare å hurtiglades på 150kW. E-tron skal få visst 22kW-opsjon på sikt men om du ikke har bestilt det allerede gjelder vel ikke det din bil og da trenger du hvertfall ikke 22kW ladestasjon. Om du bør gå for 11kW det i stedet for 3,6kW er et spørsmål om pris og om hvor ofte du tror du trenger å fullade bilen over natta. 11kW er så raskt at det ikke finnes noen biler på markedet i dag som *ikke* kan fullades over natta på 11kW. Eller kanskje du ser for deg en elbil nr 2 på sikt. Da er det også greit med mer enn 3,6kW så du slipper din helt private ladekø. ;)

Lenke til kommentar

1. Bestill gjerne lader en måned før bilen blir levert. Alltids kjekt å vente til "siste liten" med å se om det kommer noen bedre eller penere ladere på markedet. Det er ikke noen krise om den ikke er klar på leveringsdagen, for det går alltids an å "nødlade" fra vanlig stikkontakt om laderen ikke er montert. (Bare ta noen forholdsregler og ikke lad når du sover eller ikke er til stede). Og ikke gjør det til en uvane.

 

2. Det er mange gode ladere på markedet og du har godt tid til å lese deg opp og finne en som passer deg godt. Ta tida til hjelp. Det hjelper å la tanken modnes før du bestemmer deg. Kanskje det dukker opp noe bedre i mellomtida eller du endrer prioritering.

 

3. På mange ladere er det liten eller ingen prisforskjell på 3,6 og 22 kW. e-tron tar inntil 11kW (400V 3-fase 16A). Både laderen, kabelen og bilen setter begrensninger og det er "flaskehalsen" som bestemmer. Jeg ville gått for en med 22 kW om du har mulighet til det uten å oppgradere hovedsikringa. Selv om Audien blir en eneste stor lykkerus så må du tenke at du neppe vil ha den livet ut. Det er alltids kjekt å være forberedt for det neste om det ikke koster mye ekstra. På de fleste ladere kan bruker velge å redusere effekten. Det kan også gjøres via displayet i bilen.

Lenke til kommentar

Takk for nyttig info!!

Er det så og si obligatorisk eller veldig veldig lurt å gå for Tibber som strømselskap og easee ladestasjon?
Eller er det erfaringsmessig lite å spare på dette, sammenlignet med normale strømselskaper og tidsstyrt lading om natta?

Her er forøvrig demo-bilder av bilen vi bestilte med gitte tilvalg, lakk-valg, felger osv.
Godkjent?  :dribble:
qPwFBH7.png
iqivFK7.jpg

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den var tøff ja. Ser futurisk ut og fortsatt ser den ut som en bil.

 

Det som er rart med ladekapasitet, er at du trenger mindre kapasitet med stort batteri (gitt samme kjøremønster). 

 

Grunnen er at med stort batteri, så vil du dag nummer 2 alltid ha kapasitet det du lader gjennom natten + gjenværende fra dag 1 Har du stort batteri, tar du med deg mer energi fra gårsdagen. 

 

Skal være veldig spesielt dersom man parkerer hjemme om kvelden med 0% batterikapasitet og man trenger 100 % 10 timer senere. Da kommer man fra hytten (som er alt for langt unna) om kvelden  og så skal man kjøre til Sverige morgenen etter. Det er spesielt. 

 

For å si det på en annen måte: Et stort batteri har større evne til å fylle ut humpene i ujevnt forbruk. 12 timer lading over natten a 2 kw gir minst 120 km ekstra rekkevidde. 120 km pr dag er 43800 km pr år. Det er 3 ganger mer enn vanlig årlig kjørelengde. 

 

Så de fleste av oss med stort batteri har ikke bruk for mer enn 2kw lading hjemme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I det tilfellet du har tomt batteri etter en tur hjem fra hytta og skal på langtur dagen etter så er det ikke værre en å ta en tur innom en hurtiglader for å lade bilen til 60-70 eller 80% for så å toppe opp over natta.

Det er en av bakdelene med elbil men personlig mener jeg det er til å leve med.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Den var tøff ja. Ser futurisk ut og fortsatt ser den ut som en bil.

 

Det som er rart med ladekapasitet, er at du trenger mindre kapasitet med stort batteri (gitt samme kjøremønster). 

 

Grunnen er at med stort batteri, så vil du dag nummer 2 alltid ha kapasitet det du lader gjennom natten + gjenværende fra dag 1 Har du stort batteri, tar du med deg mer energi fra gårsdagen. 

 

Skal være veldig spesielt dersom man parkerer hjemme om kvelden med 0% batterikapasitet og man trenger 100 % 10 timer senere. Da kommer man fra hytten (som er alt for langt unna) om kvelden  og så skal man kjøre til Sverige morgenen etter. Det er spesielt. 

 

For å si det på en annen måte: Et stort batteri har større evne til å fylle ut humpene i ujevnt forbruk. 12 timer lading over natten a 2 kw gir minst 120 km ekstra rekkevidde. 120 km pr dag er 43800 km pr år. Det er 3 ganger mer enn vanlig årlig kjørelengde. 

 

Så de fleste av oss med stort batteri har ikke bruk for mer enn 2kw lading hjemme. 

 

Helt enig, aldri ladet med mer en 2,3kW hjemme. Normalt sett ligger jeg under 2kW. Og jeg kjører rundt dobbelt av snittet her til lands. Og de gangene en skulle trenge mer finnes det latterlig mange alternativ til lading, som hurtiglading, lading på jobb, lading på treningssenter, lading på butikken osv. 

 

Overrasker meg hvor mange som sprenger inntaket så snart de får seg elbil, blir kjipt når de skal over på induksjonstopp og ikke har mer å gå på eller andre dingser som trenger litt effekt. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Salvesen. skrev (På 22.10.2019 den 23.09):

Overrasker meg hvor mange som sprenger inntaket så snart de får seg elbil, blir kjipt når de skal over på induksjonstopp og ikke har mer å gå på eller andre dingser som trenger litt effekt. 

Så det du sier er at det ikke er noe poeng i 32Ah kurs og høy-effekstslader bare fordi man har bestilt seg en elbil med stort batteri?

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (45 minutter siden):

Så det du sier er at det ikke er noe poeng i 32Ah kurs og høy-effekstslader bare fordi man har bestilt seg en elbil med stort batteri?

Desto større batteri jo mindre effektbehov har man hjemme, fordi man har større buffer til å ta uforutsette turer. Hadde jeg hatt 20 kWh batteri så ville jeg foretrukket 3-fase 32A, men med 85 kWh trenger jeg ikke mer enn 1-fase 10A.

For ordens skyld: Kjører man f.eks 7 mil om dagen i snitt, med et forbruk på 0,2 kWh/km i snitt så trenger man 14 kWh/døgn i snitt, uansett om batteriet er stort eller lite. 7 mil er omtrent det dobbelte av norsk gjennomsnittlig kjørelengde. 14 kWh lader man mens man sover 7 timer, med 2 kW (230V 1-fase ca 9A). Utfordringen blir mer at man må ha disiplin til å plugge inn daglig så man ikke plutselig må ta seg en tur til hurtigladeren hvis man plutselig skulle få behov for en uventet kjøretur.

Med lite batteri har man mindre rom til å ta plutselige kjøreturer over litt lengre avstander.

Lite batteri = bybil med forutsigbart kjøremønster

Stort batteri = allrounder med mulighet for spontane langturer

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er kjekt med størst mulig ladefart, men bilen må også støtte det. Kan ha betydning om en kommer hjem med lite strøm igjen og skal ut på ny tur etter en kort stopp. 11kW kan nok sies å dekke behovet for de fleste, men klart 22kW blir dobbelt så fort. Ladefarten er ikke noe problem for batteriet da dette er langt under farten til hurtiglading.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Desto større batteri jo mindre effektbehov har man hjemme, fordi man har større buffer til å ta uforutsette turer. Hadde jeg hatt 20 kWh batteri så ville jeg foretrukket 3-fase 32A, men med 85 kWh trenger jeg ikke mer enn 1-fase 10A.

For ordens skyld: Kjører man f.eks 7 mil om dagen i snitt, med et forbruk på 0,2 kWh/km i snitt så trenger man 14 kWh/døgn i snitt, uansett om batteriet er stort eller lite. 7 mil er omtrent det dobbelte av norsk gjennomsnittlig kjørelengde. 14 kWh lader man mens man sover 7 timer, med 2 kW (230V 1-fase ca 9A). Utfordringen blir mer at man må ha disiplin til å plugge inn daglig så man ikke plutselig må ta seg en tur til hurtigladeren hvis man plutselig skulle få behov for en uventet kjøretur.

Med lite batteri har man mindre rom til å ta plutselige kjøreturer over litt lengre avstander.

Lite batteri = bybil med forutsigbart kjøremønster

Stort batteri = allrounder med mulighet for spontane langturer

 

Takk for gode (og lettfattelige råd). ?

Foreløpig så har vi bare en ladbar hybrid og en 1. gen. Leaf, og vi lader foreløpig begge fra en egen 16A ladekurs uten ladeboks. Det funker greit. Men vi har planer om å skiftet ut PHEV'en med en ren elbil (familebil) med lang rekkevidde. Og derfor har vi tenkt å innstallere ladeboks, men er noe forvirret rundt kapasitetsbehov og "future proofing".

Lenke til kommentar

For future proofing - kjøp 3-fase 32A-lader, de koster minimalt mer enn svakere ladere. Litt elektrikerarbeid med ny 32A sikring i sikringsskapet og en passende kabel ut til ladeboksen. Men juster laderen (via programvare, dip-switcher eller motstand) til 16A. Da får du mindre risiko for at hovedsikringa går når du plutselig får veldig høyt forbruk i huset samtidig. Får effektprisingen kommer så får du lavere effektledd på regninga. Du får også øvd deg godt på gode ladevaner. Skulle du mot formodning ønske å justere opp til 32A senere så er det kjapt gjort. Med økt regning og økt risiko for at hovedsikringa går, men det får nå bli en fremtidig avveining.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (50 minutter siden):

For future proofing - kjøp 3-fase 32A-lader, de koster minimalt mer enn svakere ladere. Litt elektrikerarbeid med ny 32A sikring i sikringsskapet og en passende kabel ut til ladeboksen. Men juster laderen (via programvare, dip-switcher eller motstand) til 16A. Da får du mindre risiko for at hovedsikringa går når du plutselig får veldig høyt forbruk i huset samtidig. Får effektprisingen kommer så får du lavere effektledd på regninga. Du får også øvd deg godt på gode ladevaner. Skulle du mot formodning ønske å justere opp til 32A senere så er det kjapt gjort. Med økt regning og økt risiko for at hovedsikringa går, men det får nå bli en fremtidig avveining.

Var vel omtrent sånn jeg også tenkte, og elektrikerfirmaet har sendt inn søknad til linje-eigaren om å få legge inn en 32 A kurs. Så da går jeg nok for den løsningen likevel. Takk for god info. ?

Lenke til kommentar

Tja, nå koster vel det mer enn det smaker å utvide inntaket fra f.eks 63A til 63 + 32A. Jeg mente bare å sette den 32A-kursen på det eksisterende inntaket uten å øke hovedsikringa. I verste fall må du bli mer påpasselig med når du lader elbilen versus når du bruker mye effekt til andre ting i huset. F.eks unngå å lade elbilen akkurat samtidig som du lager julemiddag. Så vidt jeg vet trenger man ikke søke om å få lov til å bruke den fulle effekten man betaler for allerede (f.eks 63A).

Eller tenkte du på borettslag, sameie, flermannshus eller noe sånt med felles inntak?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (25 minutter siden):

Tja, nå koster vel det mer enn det smaker å utvide inntaket fra f.eks 63A til 63 + 32A. Jeg mente bare å sette den 32A-kursen på det eksisterende inntaket uten å øke hovedsikringa. I verste fall må du bli mer påpasselig med når du lader elbilen versus når du bruker mye effekt til andre ting i huset. F.eks unngå å lade elbilen akkurat samtidig som du lager julemiddag. Så vidt jeg vet trenger man ikke søke om å få lov til å bruke den fulle effekten man betaler for allerede (f.eks 63A).

Eller tenkte du på borettslag, sameie, flermannshus eller noe sånt med felles inntak?

Nei, vi bor i egen enebolig.

Tenkte å strekke en 32A kurs fra sikringsskapet og ned til garasjen. Da sa elektrikeren min at det måtte det søkes om. Aner ikke om inntaket må økes tilsvarende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...