Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Feil med oppdatering av IP-adresse DHCP fra Telenor-fiber.

Anbefalte innlegg

Hei. Har et opplegg hjemme med egen Cisco router 2851 istede for Telenors standard. Her er noen gamle tråder som viser hvordan.

Enda eldre.

Dette fungerer i nesten 100%. Det eneste er at en gang i mellom, fra 2 ganger i måneden til hver 3. måned så klarer ikke routeren å motta DHCP-signalene korrekt, og blir stående uten internett. Når jeg mister IP-adresse, så mister jeg også IPv6. Fryktelig irriterende, selvfølgelig. Når dette skjer, så ordner jeg det med logge inn på routeren og slå av og på porten ut (interface GigabitEthernet0/0, shut, no shut). Dette er vel omtrent det samme som å trekke ut kabelen til fibermodemet et øyeblikk. Har satt på logging på dette, men problemt har ikke vist seg etter dette. Er det noen som har noe idet hva som kan være feil? Etter at jeg har begynt å logge (debugge) DHCP, ser jeg at DHCP blir fornyet hver 10. minutt. Pleier det å være så ofte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg er spent på hva routeren sine logger avslører om/når feilen skjer igjen. Det er vanskelig å si hva som forårsaker dette uten mer informasjon. Kort sagt virker det noe merkelig, da interfacet skal bli stående i RENEW-state en stund om du ikke får adresse. Har du observert det skje, tar det i så fall lang tid før du kan få adresse etter du mister den?

At du mister IPv6 er helt naturlig, da adressen der også kommer via DHCP.

Når du skrur interfacet av og på sender routeren ut DHCP DISCOVER, og prosessen med å finne server og be om adresse begynner på nytt, og ja, det blir omtrent det samme som å ta kabelen ut og inn igjen.

Hyppigheten på fornyelse av IP fra DHCP blir definert på server-siden, og kan justeres med 'ip dhcp client lease'. 10 minutter (600 sekunder) er vanlig, og er standard 'lease time' med for eksempel ISC dhcpd, så ja, det pleier å være så ofte.

Endret av j0x7be
Lenke til kommentar
Hei. Ja jeg er også spent på loggene, og er spent på om jeg orker å holde på lenge nok med debugging. Det var ingenting i log om dette problemt når det skjedde før (noen ganger med mange timer avbrudd). 

IDHCPv6 og er vel egentlig uavhengig av DHCPv4, eller?

Ber om å få "lease" hver 12 time, men det er ikke jeg som bestemmer...

ip dhcp client lease 0 12 0

Oct 23 13:53:44.758 MET-DST:    Lease: 1200 secs,  Renewal: 600 secs,  Rebind: 1050 secs

Tenkte å lage en "EMM Event applet" (eller hva det heter), men jeg har egentlig ingen ide om hva som skal trigge den.

Lenke til kommentar

Nei, ser den, kjedelig å måtte kjøre debugging i lange tider for å feilsøke det, men det er nok den beste sjansen du har for å få noe mer "kjøtt på beinet" i forhold til problemet.

Jo, DHCP for ipv6 er uavhengig av ipv4, bare en forhastet antagelse om at de kjører på samme host. Selve DHCP-server-funksjonaliteten er rimelig utprøvd og relativt enkel mtp. konfigurasjon, så en annen antagelse er at det mest sannsynlig er problemer relatert til infrastruktur eller maskinvare som er feilen.

Når avbruddet varer, har du forsøkt noe som kan utelukke eller minske sannsynligheten for at det er cisco-ruteren, som å restarte den helt (og se at feilen stadig er der), eller kanskje prøvd originalruteren når nettet er borte? Sjekket Telenor for aktuelle driftsmeldinger i området når det står på? Blir mye synsing, men jeg tenker kjapt at du bør prøve det du kan for å avgrense mulige feilkilder. 

Det med lease-tiden virker som lite sannsynlig at byr på noe problemer, og er satt til standard. Alternativet er å sette en statisk ip, noe som mulig kan være behjelpelig i feilsøkingen når nettet forsvinner.

Endret av j0x7be
Lenke til kommentar
Restart av routeren > alt virker

interface GigabitEthernet0/0

shut

no shut > alt virker

release dhcp GigabitEthernet0/0

renew dhcp GigabitEthernet0/0 > virker ikke

Jeg har tatt vare på noen logger. Har 2 gang hvor loggen viser at den fikk fornyet ip (ny ip) kort før jeg tok en shut - no shut.

Mulig at ting feiler når jeg faktisk får ny adresse?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vel da skjedde det igjen. Guttungen lastet ned spill. Ikke vanlig download, men gjennom spillserver (ikke steam). Dette førte til at router makset CPU og feilet. Dessverre med maks CPU er loggen antageligvis ufullstendig. Gidder ikke ved denne anledning å legge ut loggen, siden jeg vil maskere den først. Men noen smakebiter skal dere få:

Lease: 1200 secs,  Renewal: 600 secs,  Rebind: 1050 secs.                                 Dette kommer hver gang når alt er i orden.

Nov  8 23:03:01.121 MET: DHCP: Client socket is opened                                    10 min siden forrige DHCP forbindelse.

Nov  8 23:03:02.121 MET: DHCP: QScan: Bound..T1 fired..Renewing

Nov  8 23:13:02.161 MET: DHCP: Client socket is opened                                    10 min siden forrige DHCP forbindelse.

Nov  8 23:13:03.161 MET: DHCP: QScan: Bound..T1 fired..Renewing

Nov  8 23:23:03.394 MET: DHCP: Client socket is opened                                    10 min siden siden forrige DHCP forbindelse.

Nov  8 23:23:04.394 MET: DHCP: QScan: Bound..T1 fired..Renewing

Nov  8 23:39:38.740 MET: DHCP: Client socket is opened                                    16 min 35 sek siden forrige DHCP forbindelse.

Nov  8 23:39:40.412 MET: DHCP: QScan: Bound..T1 fired..Renewing

Nov  9 00:00:26.943 MET: DHCP: Client socket is opened                                    20 min 48 sek siden forrige DHCP forbindelse, forbindelsen er brutt.

Nov  9 00:00:27.943 MET: DHCP: QScan: Bound..T1 fired..Renewing

Nov  9 00:00:37.947 MET: DHCP: Client socket is closed                                      Intet svar.

Cisco prioriterer normal trafikk over fornying av IP. Og når det er gått over 20 minutter er det vel for sent med Renewing.

Nov  9 00:07:58.110 MET: DHCP: Client socket is opened                                    7 min 32 sek siden forrige DHCP forbindelse.
Nov  9 00:07:59.110 MET: DHCP: QScan: Renewal..T2 fired..Rebinding
Nov  9 00:08:10.110 MET: DHCP: Client socket is closed                                      Intet svar.

Og for sent med Rebinding. Når det er hektisk så glemmer routeren å kommunisere med DHCP-serveren.

Nov  9 00:10:48.212 MET: DHCP: Release IPL called for interface GigabitEthernet0/0 in state 9
Nov  9 00:10:50.220 MET: DHCP: Address lease expired. Attempting Shutdown
Nov  9 00:10:50.220 MET: DHCP: Releasing ipl options:
Nov  9 00:10:50.220 MET:   Clearing default gateway and route to XXX.XXX.XXX.XXX
Nov  9 00:10:50.220 MET:   Removing old default route XXX.XXX.XXX.XXX
Nov  9 00:10:50.220 MET:   Clearing route to DHCP server XXX.XXX.XXX.XXX
Nov  9 00:10:50.220 MET:   Clearing DNS address 148.122.164.253
Nov  9 00:10:50.220 MET: %DHCP-5-RESTART: Interface GigabitEthernet0/0 is being restarted by DHCP
Nov  9 00:10:50.712 MET: RAC: DHCP stopped on interface GigabitEthernet0/0
.Nov  9 00:10:53.224 MET: %LINK-5-CHANGED: Interface GigabitEthernet0/0, changed state to administratively down

Dessverre blandet jeg meg oppi med siste linjen, og fikk nettet tilbake. Dermed kan jeg ikke lese noe fornuftig av loggen, hva routeren prøver på selv. Routeren feilet også i ferien, så jeg vet at den kan feile med lav trafikk.

En liten ting til. Routeren nekter å logge debug-meldinger til syslog. Har satt:

logging trap debug
logging XXX.XXX.XXX.XXX
logging source-interface GigabitEthernet0/1.10

Håper dette ble forståelig.
Endret av toreae
Lenke til kommentar

Denne gangen har den nok feilet pga for mye å gjøre, helt uten tvil. Lease time var opprinnelig ikke satt. Har prøv med 12 timer, men dette bestemmes fra Telenor sin side (har nå satt den til 20 minutter, samme som jeg får fra Telenor).

Ruteren feilet også i ferien, mer eller mindre arbeidsledig. Har også feilet om natten, da også rimelig arbeidsledig.

Det som er synd er at når ruteren feiler med DHCP IPv4. så drar den også med seg IPv6:

Nov  9 00:10:48.212 MET: DHCP: Release IPL called for interface GigabitEthernet0/0 in state 9
Nov  9 00:10:50.220 MET: DHCP: Address lease expired. Attempting Shutdown
Nov  9 00:10:50.220 MET: DHCP: Releasing ipl options:
Nov  9 00:10:50.220 MET:   Clearing default gateway and route to XXX.XXX.XXX.XXX
Nov  9 00:10:50.220 MET:   Removing old default route XXX.XXX.XXX.XXX
Nov  9 00:10:50.220 MET:   Clearing route to DHCP server XXX.XXX.XXX.XXX
Nov  9 00:10:50.220 MET:   Clearing DNS address 148.122.164.253
Nov  9 00:10:50.220 MET: %DHCP-5-RESTART: Interface GigabitEthernet0/0 is being restarted by DHCP

Veldig irriterende at jeg ikke kunne holde fingrene borte fra den i mer enn 10 minutter etter at den gikk ned.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Feilet igjen i kveld kl 21:25. Også denne gangen med høy belastning. Kl 21:36 var nettet tilbake igjen, uten min innblanding.
Så når ruterern feiler pga. høy belastning så klarer den å rette seg selv. Så langt jeg kan se er det samme som sist i loggen. Og at den forrige loggen var komplett. Og jeg er egentlig ikke noe nærmere å finne feilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...