Ellen Viseth Skrevet 19. oktober 2019 Del Skrevet 19. oktober 2019 Svalbard bryggeri holder varmen ved å brenne egen mask Lenke til kommentar
G Skrevet 19. oktober 2019 Del Skrevet 19. oktober 2019 (endret) Kunne vel heller ha åpnet et bakeri og produsert knekkebrød av den vel? Svalbard behøver vel litt sysselsetting? De har jo egen sysselmann, så det burde han/hun ha tenkt på. Endret 19. oktober 2019 av G 1 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 Kunne vel heller ha åpnet et bakeri og produsert knekkebrød av den vel? Svalbard behøver vel litt sysselsetting? De har jo egen sysselmann, så det burde han/hun ha tenkt på. Det er veldig lite næring igjen i mesken. Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 Ikke for å være partypooper, men det heter mesk ikke mask. Ellers god artikkel! Lenke til kommentar
Morten Hellebergshaugen Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Ikke for å være partypooper, men det heter mesk ikke mask. Ellers god artikkel! Ikke for å drite deg ut men berike deg med kunnskap. Men det heter Mask etter at man er ferdig og meske. ? 6 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 (endret) Ikke for å drite deg ut men berike deg med kunnskap. Men det heter Mask etter at man er ferdig og meske. Ikke for å drite deg ut ut, men berike deg med rettskriving, men det heter å meske. Endret 21. oktober 2019 av Retroman 5 Lenke til kommentar
Ellen Viseth Skrevet 21. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2019 https://snl.no/mask Lenke til kommentar
probin Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Hahahaha.... morsomt. Men heter mask ja Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Er dette eit miljøtiltak eller er det ei kostnadseffektiv avfallshandtering? Når det kostar 3 kr per liter øl produsert å kvitte seg med avfallet så blir det fort økonomisk gunstig å bruke energi på å tørke masken for å kunne brenne den. Det å kunne få igjen litt av forbrenningsenergien i form av varme er sjølvsagt ein fin bonus, men korleis ser rekneskapet ut? Miljømessig er det vell ikkje særleg stor gevinst i å brenne masken framfor å frakte den til fastlandet for kompostering? Økonomisk derimot så kan eg sjå for meg at det er mykje billegare å brenne avfallet i staden for å transportere det. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Det er veldig lite næring igjen i mesken. Men man spiser vel neppe knekkebrød for å få i seg mengder med næring. Om man vil ha mer næring, så spe ut med mer ubrukte kornprodukter vel. Å ete knekkebrød gir en vel litt fiber. Nå kjenner jo ikke jeg til fiberinnholdet i mask, men kanskje det er ganske mye fiber i det. Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Ikke for å være partypooper, men det heter mesk ikke mask. Ellers god artikkel! Ikke for å drite deg ut men berike deg med kunnskap. Men det heter Mask etter at man er ferdig og meske. ? Jaggu Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Er dette eit miljøtiltak eller er det ei kostnadseffektiv avfallshandtering? Når det kostar 3 kr per liter øl produsert å kvitte seg med avfallet så blir det fort økonomisk gunstig å bruke energi på å tørke masken for å kunne brenne den. Det å kunne få igjen litt av forbrenningsenergien i form av varme er sjølvsagt ein fin bonus, men korleis ser rekneskapet ut? Miljømessig er det vell ikkje særleg stor gevinst i å brenne masken framfor å frakte den til fastlandet for kompostering? Økonomisk derimot så kan eg sjå for meg at det er mykje billegare å brenne avfallet i staden for å transportere det. I tilfellet på Svalbard erstatter man jo varme fra kull. Det vil si at alternativene her er f.eks: 1. Brenne 100 tonn mask og treflis fra bygningsrester. 2. Grave fram og brenne tilsvarende mengde kull, og i tillegg frakte de 100 tonn mask og trerester med tungolje eller dieseldrevet skip til land. Så kan man jo vurdere hva som er best miljømessig... Jeg holder en knapp på første alternativet. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå