EngineeringStudent Skrevet 19. oktober 2019 Del Skrevet 19. oktober 2019 Sliter med oppgave b. Oppgaven lyder som følger:"I noen elektriske apparater, feks i noen juletre lys når lysene er på parallell koblet, så brukes fortsatt glødelamper. I dette tilfellet må strømmen i kretsen være 0,20 A. Pærene er merket 4 V; og koblet via en transformator til vekselspenningsnettet 230 V. Sekundærspolen har 20 omdreininger. Glødelampene får da riktig spenning og lyser med full kraft. Transformatoren kan betraktes som tapsfri. a) Hvor mange svinger har primærspolen? U1/U2 = N1/N2 230V/4V = X/20svinger (isolerer x og løser formelen) X= 1150 b) Hvor mye strøm går gjennom primærpolen? Jeg sliter med denne oppgaven, og usikker på hvordan jeg kan løse den. Jeg har ikke fått oppgitt strøm for sekundær polen, så får jeg da benyttet U1/U2=I2/I1=N1/N2 Begge I er jo ukjente i dette tilfelle, så hvordan kan jeg finne ut av hvor mye strøm som går gjennom primærpolen??? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 19. oktober 2019 Del Skrevet 19. oktober 2019 Jeg vil anta i_2 er den strømmen som er oppgitt til å være 0,2 A Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 19. oktober 2019 Del Skrevet 19. oktober 2019 (endret) Begge I er jo ukjente i dette tilfelle, så hvordan kan jeg finne ut av hvor mye strøm som går gjennom primærpolen??? Leser du oppgaveteksten nevnes det en strøm på 0.2A Ettersom det blir litt lite om alle juletrelysene skal drives med 0.8W er dette sannsynligvis strømmen gjennom en glødelampe. Endret 19. oktober 2019 av N o r e n g Lenke til kommentar
EngineeringStudent Skrevet 19. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2019 Leser du oppgaveteksten nevnes det en strøm på 0.2A Ettersom det blir litt lite om alle juletrelysene skal drives med 0.8W er dette sannsynligvis strømmen gjennom en glødelampe. Klarte å ignorere den Hvordan løses uttrykket da egt, om jeg setter I2= 0,2A? Mer ute etter hvordan den løses enn svaret, takk :) Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 19. oktober 2019 Del Skrevet 19. oktober 2019 (endret) Du bruker samme teknikk som da du løste a) edit: skjøt inn et sitat Leser du oppgaveteksten nevnes det en strøm på 0.2AEttersom det blir litt lite om alle juletrelysene skal drives med 0.8W er dette sannsynligvis strømmen gjennom en glødelampe. Nå må vi være litt forsiktige med å basere dette på virkeligheten. Det er jo trossalt ikke opgitt hvor mange pærer det er, og det er oppgitt at det er strømmen gjennom kretsen Men, hvis det er tilfelle at den oppgitte strømmen er for en lampe(er det en figur med i oppgaven eller) så må du bruke Kirchoffs strømlov for å finne ut totalstrømmen på sekundærsiden først. Endret 19. oktober 2019 av Chris93 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 19. oktober 2019 Del Skrevet 19. oktober 2019 Klarte å ignorere den Hvordan løses uttrykket da egt, om jeg setter I2= 0,2A? Mer ute etter hvordan den løses enn svaret, takk :) Du kan snu om på ligningen du satte i første post, alternativt kan du innse at transformatoren er tapsfri og energien på den ene siden må tilsvare mengden energien på den andre siden gjennom Du vet hvilke spenninger som er her: 230V og 4V Du vet at "strømmen gjennom kretsen er 0.2A" Da blir det en smal sak å regne ut hvor mye strøm som går gjennom andre siden. Nå må vi være litt forsiktige med å basere dette på virkeligheten. Det er jo trossalt ikke opgitt hvor mange pærer det er, og det er oppgitt at det er strømmen gjennom kretsen Hvis oppgaven resulterer i et svar som ikke er realistisk er det en dårlig oppgave i mine øyne Å poengtere dette i besvarelsen bør i alle fall resultere i et pluss fra de fleste lærere, ettersom det viser at eleven har tenkt gjennom oppgaven. Lenke til kommentar
EngineeringStudent Skrevet 19. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2019 Du kan snu om på ligningen du satte i første post, alternativt kan du innse at transformatoren er tapsfri og energien på den ene siden må tilsvare mengden energien på den andre siden gjennom Du vet hvilke spenninger som er her: 230V og 4V Du vet at "strømmen gjennom kretsen er 0.2A" Da blir det en smal sak å regne ut hvor mye strøm som går gjennom andre siden. Hvis oppgaven resulterer i et svar som ikke er realistisk er det en dårlig oppgave i mine øyne Å poengtere dette i besvarelsen bør i alle fall resultere i et pluss fra de fleste lærere, ettersom det viser at eleven har tenkt gjennom oppgaven. U2I2 = U1I1 230*I1 = 4*0,2 I1= 0,00347 Høres ikke riktig ut dette? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 19. oktober 2019 Del Skrevet 19. oktober 2019 U2I2 = U1I1 230*I1 = 4*0,2 I1= 0,00347 Høres ikke riktig ut dette? Det er riktig hvis juletrebelysningen har en effekt på 0.8W, da går det 3.5mA (avrunding) gjennom primærspolen. Hvis du syns det er lite... Så er jeg fullstendig enig. En mer realistisk tolkning av oppgaven hadde kanskje vært om strømmen gjennom primærspolen var på 0.2A, og man skulle funnet strømmen gjennom sekundærspolen, da hadde juletrebelysningen hatt en effekt på 48W Lenke til kommentar
EngineeringStudent Skrevet 19. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2019 (endret) Det er riktig hvis juletrebelysningen har en effekt på 0.8W, da går det 3.5mA (avrunding) gjennom primærspolen. Hvis du syns det er lite... Så er jeg fullstendig enig. En mer realistisk tolkning av oppgaven hadde kanskje vært om strømmen gjennom primærspolen var på 0.2A, og man skulle funnet strømmen gjennom sekundærspolen, da hadde juletrebelysningen hatt en effekt på 48W Hvordan fikk du 48W? 230V*0,2A= 46 Endret 19. oktober 2019 av FutureTalkshowHost Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 19. oktober 2019 Del Skrevet 19. oktober 2019 Hvordan fikk du 48W? 230V*0,2A= 46 Ved å bomme på tastaturet eller hoderegne feil tipper jeg. Helt riktig at det blir 46W Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå