Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Migrene med aura.

air315

Anbefalte innlegg

De siste snart 2 årene har jeg hatt dette. Det er forstyrrende, men en venner seg til det etterhvert. Det varer temmelig nøyaktig 20 min hver gang og skjer i snitt 4-5 ganger i måneden. Er det flere her som opplever dette og er det noe å gjøre med det?

Nå er jeg heldig i så måte at det ikke gir migrene, så det er bare synsforstyrrelsene som plager meg, selv om det egentlig ikke har noe med synet å gjøre, for lukker jeg øynene ser jeg det samme - dette tilttakende punktet som utvikler seg til en C hvor omkretsen gløder i forskjellige farger og vokser seg større til det forsvinner ut av synsfeltet.

Jeg lurer på hvor utbredt dette er. Stakkars de som i tilegg må oppleve ekte migrene angrep - for det slipper jeg. Jeg har bare fyrverkeriet, men kunne godt ha klart meg uten det også. Men jeg har vel ikke noe valg...

Endret av air315
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.allaboutvision.com/conditions/ocular-migraine.htm

Det er ikke uvanlig, men etterfølges normalt sett av migrene. Jeg sjekket dette selv for noen måneder siden, da jeg fikk samme fenomen uten hodepine. Hadde det 2 ganger på 1 måned, har ikke hatt det siden.

1 av gangene hadde jeg det fordi jeg drakk for mye kaffe for fort (var min teori iallefall). Hadde egentlig hatt nok kaffe for dagen, men så havnet jeg i et kaffeselskap og drakk mer kaffe.

Lenke til kommentar

Har hatt migrene siden 18 års alder, og mener ganske sikkert at det som utløste det var mye skjermtitting uten å bruke briller. Hadde i to år sterkt ubehag i øyne ved pc bruk uten å gjøre noe, begynte så å se små flash lamper ved lengre bruk til hodepine, hvor en dag jeg ble helt utslått av kvalme i en-to timer. Etter dette begynte jeg å få flimmer anfall hvor det begynner med et lite lynlys som øker seg i størrelse. Før hadde jeg nummenhet og kvalme i etterkant, veldig spesielt, kunne kjenne sterk nummenhet i hø finger som så flytter seg over hele hø hånd, arm osv. Til og med fra den ene siden av ansikt til den andre.

Men med årene har det avtatt, nå har jeg kun ca 30 min med flimmersyn. Dette er dog nå svært sjeldent siden har lært at det som holder migrenen i sjakk er nattlig 7ish timer søvn (med rom for slingring en gang i blant såfremt det ikke vedvarer en uke+), sørge for å være nok hydrert/ikke føle seg tørst, og unngå skarpt lys over tid (er blitt litt lysømfintlig, bruker eks kveldsmodus på mob og pc for litt oransje tint fremfor vanlig blåfarge). Trenger ikke briller til vanlig, men har laveste styrke på glass til kun skjermbruk og det utgjør stor forskjell og mye behageligere på øyne ved lengre økter.

Trener også en del som også hjelper, så med mindre jeg faller utafor med mine "rutiner" en-to uker, så er jeg symptomfri og frisk som laksen!

Har forøvrig aldri brukt medisiner, står i all smerte.

Endret av nacario
Lenke til kommentar

Jeg ser at jeg tok opp dette den 9. mars, men det hadde jeg helt glemt (dårlig tegn). Siden da jeg vært hos en nevrolog. som selv har litt av det samme, men ikke så hyppig som meg. Han utførte en nevrologisk test som virket nokså enkelt og elementært. Det er såvidt jeg skjønte ikke noe å bemerke. Sånn sett ble jeg egentlig ikke noe klokere og det er vel bare å leve med det. På litt over 1,5 år har dette inntruffet 43 ganger, så jeg blir ikke overrasket lenger - det er bare blitt slik. Det finnes sikkert verre ting her i verden...

Lenke til kommentar

Har hatt migrene siden 18 års alder, og mener ganske sikkert at det som utløste det var mye skjermtitting uten å bruke briller.

Ahh ja, det er jo et svært viktig poeng. Jeg hadde en del migrene når jeg var yngre og gikk på skole. Var ikke klar over at jeg hadde litt dårlig syn. Er ikke sikker på om det kun var fordi synet ikke var på topp og jeg satt litt langt bak, har inntrykk av at det sterke lyset på skolen også hadde innvirkning.

Men absolutt verdt å sjekke synet om man sliter med slike ting.

Lenke til kommentar

Har forøvrig aldri brukt medisiner, står i all smerte.

Jeg har og migrene, og klarer å holde meg frisk stort sett, ved å unngå å sitte alt for mye på PC'en.

Ble også bedre av å få meg hund, og måtte gå ut på tur 3 ganger om dagen, samt flytte ut av byen med all støy og stress.

Innimellom kan jeg fortsatt få et anfall, men nå er det snakk om 1 gang i måneden istedenfor 2 ganger i uka.

men angående medisinbruk - om du ikke har prøvd, så anbefaler jeg sterkt å prøve 1g paracet + 200-400mg ibux, og litt kaffe. Det er helt "vanlige" "snille" medisiner, og hjelper utrolig godt på meg. Jeg var sta i begynnelsen og ville ikke ha medisiner, men når disse relativt ufarlige medisinene hjelper så er det uunværlig. Ikke alle som er like heldige og har så god effekt av paracet+ibux, dog

Lenke til kommentar

Jeg har og migrene, og klarer å holde meg frisk stort sett, ved å unngå å sitte alt for mye på PC'en.

Ble også bedre av å få meg hund, og måtte gå ut på tur 3 ganger om dagen, samt flytte ut av byen med all støy og stress.

Innimellom kan jeg fortsatt få et anfall, men nå er det snakk om 1 gang i måneden istedenfor 2 ganger i uka.

men angående medisinbruk - om du ikke har prøvd, så anbefaler jeg sterkt å prøve 1g paracet + 200-400mg ibux, og litt kaffe. Det er helt "vanlige" "snille" medisiner, og hjelper utrolig godt på meg. Jeg var sta i begynnelsen og ville ikke ha medisiner, men når disse relativt ufarlige medisinene hjelper så er det uunværlig. Ikke alle som er like heldige og har så god effekt av paracet+ibux, dog

Ikke dum den, men som sagt har smerter avtatt en del med åra, nå vil jeg si at det kun er rundt en halvtime med lett hodeverk etter flimmersyn som går helt fint, skjer det noe spennende merker jeg det ikke

Lenke til kommentar

Ikke dum den, men som sagt har smerter avtatt en del med åra, nå vil jeg si at det kun er rundt en halvtime med lett hodeverk etter flimmersyn som går helt fint, skjer det noe spennende merker jeg det ikke

Skjønner, ja da er det levlig :)

Når jeg først får migrene, så varer det gjerne 8-12 timer, med knusende konstant trykkende og pulserende hodepine, hvor jeg spyr om jeg beveger meg opp av senga. Tar jeg ibux,paracet, litt kaffe, og slapper av i en halvtime er jeg helt fin, og 11 timer spart.

Lenke til kommentar

De siste snart 2 årene har jeg hatt dette. Det er forstyrrende, men en venner seg til det etterhvert. Det varer temmelig nøyaktig 20 min hver gang og skjer i snitt 4-5 ganger i måneden. Er det flere her som opplever dette og er det noe å gjøre med det?

Jeg regner med du er tilstrekkelig utredet hos lege. Hvis ikke, gjør det før du følger råd fra internett.

Prøv tilskudd av B3 og magnesium. Det er viktig å ikke ta for mye B3, for da kan du besvime eller føle deg dårlig. Og man kan kun ta B3 én gang i døgnet, og ikke bruke "extended release"-kapsler, for det kan være farlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har vel et veldig likt liv som deg når du beskriver at du får det av og til. Første gang jeg opplevde dette var vel på Vgs. Og det kom helst en sjelden gang.

En ble selvsagt noe urolig, men sprang ikke til legen over det. Men, etterhvert så fikk jeg informasjon om at det var helt ufarlig. Det mest utfordrende var når det skjedde mitt i en undervisningstime og jeg slet litt med å følge med å få lest det som stod på tavlen. Jeg fikk gjerne også en litt sånn føle seg mildt sliten etter anfallene.

Det du beskriver med ca. 20 minutter, en C formet sikk-sakk flimmer er på en prikk det jeg også har opplevd.

Jeg er nå blitt en del år eldre og er ingen ungdom lengre. Jeg mener at det har avtatt litt med alderen, og at det kun kommer en sjelden gang nå. Men, det kommer garantert tilbake, bare mye mye sjeldnere. Jeg vet ikke hvorfor det er slik.

En ting vil jeg likevel nevne. Jeg prøvde melatonin for søvnforstyrrelse, og det trigget faktisk migrene med aura. Samt det ga meg en følelse av at huden i ansiktet var dehydrert. Ble skrukket ved å klemme huden rundt øynene og tok tid før skrukken glattet seg ut. Så da stoppet jeg melatonin tverrt og jeg opplevde ingen migrene med aura etterpå. Jeg hadde uansett ingen nytte av melatonin fant jeg ut, det var rett og slett kun et selvkontroll spørsmål med dårlige søvnvaner. Men, det er jo sånn man kan komme ut for når man prater med lege om det. Så blir man tilbudt f.eks. melatonin som hjelpemiddel.

Jeg har på samme måte som deg aldri hatt virkelig sterk hodepine altså migrenedelen. Helst kun disse synsforstyrrelsene Aura.

Anonymous poster hash: ed194...bc1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...