Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bukspyttkreft i en alder av 26?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Ts her

Smerter kan vel også komme av å tenke på det?

For eksempel, jeg overvåker jo magen min om dagen og jeg kan vel kanskje kjenne smerter på de samme stedene forsi jeg forventer det?

Anonymous poster hash: 5b096...beb

Vel, ja. Det er helseangst i et nøtteksall.

For å være ærlig synes jeg du skal slutte å gå rundt og tenke på det her. Og ihvertfall IKKE google symptomer på kreftsykdommer. Det er utrolig destruktivt og bringer bare med seg en ond spiral av angst og uro. Jeg har vært der selv. Ingen mennesker i denne verden går gjennom livet med 0 smerter. Likevel er det et mindretall av oss som får kreft(rundt 25%). Men å få en såpass alvorlig kreftsykdom som pancreaskreft i 20-årsalderen er så ekstremt sjeldent at statistisk er sjansen prosentvis tilnærmet null. Tenk litt på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, ja. Det er helseangst i et nøtteksall.

For å være ærlig synes jeg du skal slutte å gå rundt og tenke på det her. Og ihvertfall IKKE google symptomer på kreftsykdommer. Det er utrolig destruktivt og bringer bare med seg en ond spiral av angst og uro. Jeg har vært der selv. Ingen mennesker i denne verden går gjennom livet med 0 smerter. Likevel er det et mindretall av oss som får kreft(rundt 25%). Men å få en såpass alvorlig kreftsykdom som pancreaskreft i 20-årsalderen er så ekstremt sjeldent at statistisk er sjansen prosentvis tilnærmet null. Tenk litt på det.

Andelen som får kreft er ikke 25%, den er nærmere 40% nå de siste årene ifølge min overlege på Sant Olavs som har behandlet meg det siste året for kreft.

En av de tingene man sliter med er at menn generelt sier ifra for sent og sjekker seg selv for sent, jo det er fult mulig å få pancreaskreft før man er 20-30 år og det er mange grunner til det, men hovedregelen sier at om noe vedvarer ( I feks over 2-3 uker)  så sjekk med lege.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si jeg har smerter, det er mer "jeg kjenner det". Plutselig litt ubehag nede til høyre, så kan det stikke litt øverst til venstre osv. Plutselig gjør det vondt i brystet eller ryggen.

Men hoved "smerten" jeg hadde for 2 uker siden ca er borte.

Jeg har bestilt time hos lege, men helseangst er noe jeg har hatt hele livet.

Lenke til kommentar

Andelen som får kreft er ikke 25%, den er nærmere 40% nå de siste årene ifølge min overlege på Sant Olavs som har behandlet meg det siste året for kreft.

En av de tingene man sliter med er at menn generelt sier ifra for sent og sjekker seg selv for sent, jo det er fult mulig å få pancreaskreft før man er 20-30 år og det er mange grunner til det, men hovedregelen sier at om noe vedvarer ( I feks over 2-3 uker)  så sjekk med lege.

Fullt mulig, men statistisk sett veldig lite og overveldende lite sannsynlig. Det er dog langt mer sannsynlig at man får testikkelkreft i den alderen, en kreftform som hovedsaklig rammer unge menn. Men bukspyttkjertel rammer for det meste eldre mennesker, selv om det finnes unntak. Men det er ikke noe man skal gå rundt og bekymre seg for når man er ung bare for noen forbigående småsmerter.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si jeg har smerter, det er mer "jeg kjenner det". Plutselig litt ubehag nede til høyre, så kan det stikke litt øverst til venstre osv. Plutselig gjør det vondt i brystet eller ryggen.

Men hoved "smerten" jeg hadde for 2 uker siden ca er borte.

Jeg har bestilt time hos lege, men helseangst er noe jeg har hatt hele livet.

Helt klart helt normale småplager, muskelplager eller luftsmerter som du tolker som worst case scenario. Som vi kan se av forumet er det ikke så veldig betryggende å stille spørsmål heller. Det at plager har gått bort er et godt tegn på at det ikke er kreft. Kreft er en ukontollert cellevekst i kroppen som bare fortsetter og ikke stopper opp og tar pause av seg selv for å gå tilbake og så starte igjen så fort det er i gang med mindre man har fått behandling selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Ts her

Smerter kan vel også komme av å tenke på det?

For eksempel, jeg overvåker jo magen min om dagen og jeg kan vel kanskje kjenne smerter på de samme stedene forsi jeg forventer det?

Det er jo litt interessant det. Kanskje man har spist noe i mellomtiden samtidig som man har disse uforklarlige smertene, som man kanskje har en viss allergi mot, og får skikkelige magesmerter - så tror man at dette er knyttet til den originale smerten.

Likevel, det er alltid uheldig å spekulere her i livet. Det er best å -finne ut- og -vite-! Hadde du studert legevitenskap og kroppens anatomi, så kunne du jo gjort deg opp en vitenskapelig mening, men det har du antageligvis ikke. Da må du gå til fastlegen og få tatt undersøkelser. Gjør det først som sist.

Å prøve å tenke seg frem til ting man ikke har forutsetning for å finne ut av, som slike tilfeller, vil bare føre til psykologiske komplekser, overbekymring, mulig angst og at man kaster bort tid man kunne brukt på mer produktive og positive livsbestrebelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...