AnonymDiskusjon Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Jeg har i det siste hatt litt smerter i magen som har flyttet litt på seg rundt om og jeg snuser. Leste nyheter om at bukspyttkjertel-kreft igjen kan forekomme ved snusbruk. Leste også at et symptom er magesmerter. Blr jeg sjekke dette ut? Anonymous poster hash: 5b096...beb 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Om du har unormale eller mye smerter bør du generellt sett få det sjekket ut, uavhengig av evt. kreftfare eller ikke. Så det er bare å bestille time hos lege, men husk at magesmerter er symptomer på en hel haug av problemer, ikke noe poeng å hoppe til noen konklusjon. 4 Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Smerter i magen kan ha 10000000 forskjellige årsaker. Kreft i bukspyttkjertelen kan være en av dem. Uansett, hvis du har smerter som vedvarer i 2-3 uker kan det være en god idé å kontakte fastlege for å prøve å finne årsaken. 4 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Man har ment at det er en øket risiko for å få bukspyttkjertelkreft hvis man snuser, dette betyr ikke at alle som snuer får det. Det er dessuten en marginal økt risiko. Magesmerter som du angir har nok en helt annen forklaring. Smerter som går vekk skal man alltid være glad for. Dessverre er internet og google helt uten filter, og du ender faktisk med minst sandsynlige, men også værste diagnose. Jeg ville skrevet en smerte-dagbok, holdt øye med avføring og kontaktet lege for en vurdering. 2 Lenke til kommentar
Oter Skrevet 19. oktober 2019 Del Skrevet 19. oktober 2019 galleblærestein kanskje? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2019 Ts Tviler på at det er det. Men jeg har problemer med å definere "smerte" når det blir listet som et symptom. Hva regnes som smerter? Et lite trykk eller så vondt at man må stoppe opp og ta en pause?? For min del er det en litt stikkende følelse eller bare at jeg "kjenner" noe. Kan det være at jeg trener mer om dagen. Bryst, markløft, rygg og alt det der har jeg trent en del Anonymous poster hash: 5b096...beb Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 19. oktober 2019 Del Skrevet 19. oktober 2019 Har du sure oppstøt? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2019 Nei, føler meg fin ellers Anonymous poster hash: 5b096...beb Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 19. oktober 2019 Del Skrevet 19. oktober 2019 Ikke diagnostiser seg selv. Så snart man googler symptomer så har man jo kreft. Er du usikker så stikker du til legen. 3 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. oktober 2019 Del Skrevet 19. oktober 2019 Ta en tur til legen og få sjekket det ut. Har du barn så kan det være noe så enkelt som små mark, det er noe som ligner på små vite "tråder" på 1 til 3mm i avføringen din og titter man på dem kan de bevege seg... Ganske vanlig ting å få om man jobber eller har barn selv i ung alder. Ubehag i tarmsystemet kan være mye og det er nok lurt å få sjekket det hos lege, ikke vent, sjekk. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2019 Null barn. Jeg merker at ubehaget har minsket siden sist uke. I dag kjenner jeg nesten ingenting og det kommer som regel hvis jeg strekker meg eller bøyer meg mye/tenker på det. Bør jeg sjekke meg hvis plagene minsker? Anonymous poster hash: 5b096...beb Lenke til kommentar
Fasiten Skrevet 19. oktober 2019 Del Skrevet 19. oktober 2019 Jeg har i det siste hatt litt smerter i magen som har flyttet litt på seg rundt om og jeg snuser. Leste nyheter om at bukspyttkjertel-kreft igjen kan forekomme ved snusbruk. Leste også at et symptom er magesmerter. Blr jeg sjekke dette ut? Anonymous poster hash: 5b096...beb Mitt tips er å gå til legen, samt å vite nesten hver gang jeg prøver å finne ut hva som feiler meg gjennom google, så har det vært kreft. Jeg har ikke hatt kreft en eneste gang enda. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 19. oktober 2019 Del Skrevet 19. oktober 2019 Du burde få det sjekket hvis plagene plager deg enten psykisk eller fysisk. Grei rule of thumb hvis sånne småplager varer i mer enn 2 uker så oppsøk lege. Hvis det stresser deg ut så bare går du til legen tidligere. Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 19. oktober 2019 Del Skrevet 19. oktober 2019 (endret) Jeg har i det siste hatt litt smerter i magen som har flyttet litt på seg rundt om og jeg snuser. Leste nyheter om at bukspyttkjertel-kreft igjen kan forekomme ved snusbruk. Leste også at et symptom er magesmerter. Blr jeg sjekke dette ut? Anonymous poster hash: 5b096...beb Jeg synes du bør google litt mindre. Da har man en tendens til å komme frem til worst case scenarier. Om du har vedvarende magesmerter som blir verre er det alltid lurt å gå til legen men til det og å tro at man har fått den farligste av kreftsymptomer er å gå ganske langt. Sannsynligheten for at det er det som feiler deg er nok godt under 1%. Og man får ikke pancreaskreft i en alder av 26 år for å ha brukt snus. Endret 20. oktober 2019 av Morromann Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 19. oktober 2019 Del Skrevet 19. oktober 2019 (endret) galleblærestein kanskje? For noen småsmerter i magen som kommer og går? Neppe. Den aller mest sannsynlige årsaken til slike smerter er innestengt luft i magen, kjent som luftsmerter, noe som er 100% ufarlig Et godt tips da er å gå på apoteket og kjøpe en pakke Redugas som selges reseptfritt. Endret 19. oktober 2019 av Morromann Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 Det kan være så jærskla mye som kan skje med liket. Bare bestill en time hos fastlegen, så får du loggført det, i det minste. Kanskje det er noe som kan dukke opp igjen senere, så har du i hvert fall fått loggført denne smerten. Det kan være relevant. 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 Mitt tips er å gå til legen, samt å vite nesten hver gang jeg prøver å finne ut hva som feiler meg gjennom google, så har det vært kreft. Jeg har ikke hatt kreft en eneste gang enda. Det er slik googles algoritmer fungerer det. Folk er naturlig nok veldig redde for kreft(noen mer enn andre)så det at kreft kommer opp som topp-resultaer hver eneste gang noen googler symptomer eller ubehag man har så kommer kreft og andre worst case-scenarier opp. Men det er ikke troverdig. Det høres ut som om trådstarter ikke har noe annet enn luftsmerter for å være helt ærlig og det mener jeg helt oppriktig at man ikke skal bruke for mye av legens tid på - de fleste med slike plager løper ikke til legen for det. Helseangst er ekstremt utbredt i samfunnet for tiden og i Internet-alderen har det eksplodert med de massene som googler seg frem til kreft om de føler noe ubehag, selv om det er minimalt og ting som alle opplever fra tid til annen(men alle har ikke helseangst og de som ikke har det googler ikke frem "kreftdiagnoser på nett"). Istedenfor å google kreftsymptomer er det en ide å google helseangst isteden(health anxiety på engelsk)da det finnes selvhjelsbøker og lignende for slikt. Om du er i 20-årene men tror du har bukspyttkjertelkreft fordi du snuser litt og har noen små stikk i magen som kommer og går, vel da har du helseangst. Det er ikke noe å skamme seg over, men det er kjedelig å plage seg selv med slike unødige destruktive tanker når det er så mye annet å konsentrere seg om i livet som betyr noe. 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 20. oktober 2019 Del Skrevet 20. oktober 2019 (endret) Null barn. Jeg merker at ubehaget har minsket siden sist uke. I dag kjenner jeg nesten ingenting og det kommer som regel hvis jeg strekker meg eller bøyer meg mye/tenker på det. Bør jeg sjekke meg hvis plagene minsker? Anonymous poster hash: 5b096...beb Da er det GARANTERT ikke kreft. Du skriver jo selv hva det er. Småplager som kommer av at du strekker og bøyer deg(muskulært). Smerter som kommer når du tenker på det? Helseangst. Blanding av strekksmerter og helseangst. Jeg ville ikke brukt min fastleges tid på dette(de har tross alt andre pasienter med reelle sykdommer som trenger mer av deres tid), men det er min høyst subjektive mening. Det er frustrerende for leger å til stadighet motta pasienter som har googlet på nettet at noen småplager er et symptom på en dødelig kreftsykdom, samtidig som det sitter pasienter som har dødelige kreftsykdommer i køen på legekontoreet og venter på tur. Hvordan jeg vet? Jeg har selv vært den "pasienten". https://www.nhs.uk/conditions/health-anxiety/ Jeg har helseangst selv men har det mer under kontroll enn jeg hadde tidligere. Selvhjelpsbøker hjelper. Endret 20. oktober 2019 av Morromann Lenke til kommentar
Fasiten Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Det høres ut som om trådstarter ikke har noe annet enn luftsmerter for å være helt ærlig og det mener jeg helt oppriktig at man ikke skal bruke for mye av legens tid på - de fleste med slike plager løper ikke til legen for det. Helseangst er ekstremt utbredt i samfunnet for tiden og i Internet-alderen har det eksplodert. Jeg forstår godt hva du mener. Jeg har veldig lyst til å være enig med deg. Samtidig så er faktisk legens "greatest hit" å bare fortelle folk at dem er friske. Jeg hadde en gang en veldig stor, jeg tror det var lymfeknute, i armen. Det kunne legitimt blitt forvekslet med svulst, men jeg var jo frisk. En annen gang hadde jeg skiveutglidning, da måtte vi også ta røntgen for å sikre oss mot spontanbrudd. Så det du sier er hundre prosent riktig. Noen trådstarter må ta til seg, men han må også finne middelveien. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2019 Ts her Smerter kan vel også komme av å tenke på det? For eksempel, jeg overvåker jo magen min om dagen og jeg kan vel kanskje kjenne smerter på de samme stedene forsi jeg forventer det? Anonymous poster hash: 5b096...beb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå