Gå til innhold

Fra PC til NAS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror der finnes NAS som bruker NTFS. Men uansett så vil vel NAS ha behov for å lage sin egen systemdisk på første harddisk. En harddisk og en sata til usb ledning kan brukes for å bruke en harddisk som eksterndisk, noe som kan hjelpe for flytte data midlertidig.

Et annet poeng jeg kom på er at om data ligger bare på en disk i NAS så kan en miste data om en disk feiler.

Lenke til kommentar

Det leste jeg meg til også, at den må ha systemdisk på den første. Tror det stort sett gjelder alle.

Mtp kabel kan jeg jo da bare gjøre det over nettverket, men er jo da avhengig av og tømme diskene før innsett i NAS, så mellomlagring som lager problemet ?

Mtp sikkerheten, så må man vel doble kapasiteten i forhold til innhold for å sikre, så blir nok ikke aktuelt på mer enn litt av det. Det som stort sett er viktig ligger på Jotta og løse disker i egen safe. ?

Lenke til kommentar

Du har vel fått svar på det meste, men bare for å utfylle litt. 

Det kommer litt an på hvilken NAS det er snakk om. Jeg har brukt Synology de siste 12 år. NTFS er mulig, men ikke optimalt med tanke på hastighet eller funksjoner. Uansett må du ha en disk fra start for installering av NASens OS. Tror ikke den får installert OS på NTFS-diskene dine, du får kun JBOD for dem. Men du skal kunne få ut innholdet.

Lenke til kommentar

Vil det være mulig å bare sette mine NTFS disker direkte inn i NASen. Har tre disker som skal inn. 7-8TB tilsammen og vet ikke evt hvordan jeg da skal få til å gå over til NAS, hvis dette ikke er mulig. Ikke lyst til å kjøpe alle disker nytt.

Det er ikke noe i veien for å sette diskene rett inn i NAS'et men om du får hentet ut dataene sånn helt uten Widerøe spørs om går. Du må regne med å reformatere diskene og sette opp nytt RAID for så å kopiere tilbake dataene før du får brukt de. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

For en NAS med plass til 8TB data, så kan en ta backup på 2 stk 4 TB ekstern-disker (eller en på 8 TB). Og ved bytte/havari av NAS så henter en bare backup data til den nye NASen (kan gå å bare flytte over diskene fra NAS til NAS også, men ikke alltid).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...