Gå til innhold

Mari vil dele ut millioner til teknologer som kan bidra til å løse plastproblemet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Hun forteller hvordan handelsnæringen har tenkt å bidra"

Aha! De skal forhåpentligvis forby eller totalt stoppe salg av bæreposer i butikk slik at folk må ha sekk? For da er vel problemet løst.

"De har allerede delt ut 78 millioner kroner, og nå skal de dele ut ti millioner kroner til glupe nordmenn som vil innovere og komme opp med ny teknologi."

Ah dette er bare svada ja.

Latterlig opplegg. Jeg skjønner ikke helt hvilken verden vi lever i. Nå skal vel noen lage en startup, stå på en scene, presentere en vag idé og motta masse konkurransepenger. 5 år går og ingen nevneverdige resultater. TECH. STARTUP. TØFT. STilig. INNOVERE

Endret av djgudleif
Lenke til kommentar

Hun forteller hvordan handelsnæringen har tenkt å bidra. De har allerede delt ut 78 millioner kroner, og nå skal de dele ut ti millioner kroner til glupe nordmenn som vil innovere og komme opp med ny teknologi. I tillegg skal de bruke 20 millioner på ryddearbeid i utlandet, hvor problemet er verre enn her på berget - for ikke å si svaberget. Men det er bare begynnelsen.

Finnes jo handlenett, ryggsekk etc så forstår ikke problemet, eneste fordelen plast har er litt mere tett ved regn.

Så er bare å lage handlenett med plastbelegg så er problemet løst.

Lenke til kommentar

Panteordning for handlenett er mitt forslag. Da slipper folk å drasse rundt på handlenett overalt, og har en god grunn til å ta vare på dem og levere inn igjen når de har samlet opp noen hundre stykker. Kostnad for handlenett i butikk 11kr. Pant 10 kr. Poseavgift settes til 5 kr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ah dette er bare svada ja.

Latterlig opplegg. Jeg skjønner ikke helt hvilken verden vi lever i. Nå skal vel noen lage en startup, stå på en scene, presentere en vag idé og motta masse konkurransepenger. 5 år går og ingen nevneverdige resultater. TECH. STARTUP. TØFT. STilig. INNOVERE

Tja, eg har sjølv investert i nokre oppstartsselskap som utviklar ny teknologi. Det er alltid risikabelt, men det vert i alle fall ingenting av dersom dei ikkje får nokon investorar som trur på prosjektet til å skyte inn pengar. Folk treng mat på bordet, og utvikling av teknologi kan vere spesielt kapitalkrevjande.

Investering i eit oppstartselskap kan gje svært god avkastning når det går bra, men ein må sjølvsagt gjere ei grundig vurdering av føresetnadane for at det skal kunne gå bra i kvart enkelt tilfelle.

Lenke til kommentar

Er dette noe Mari vil, eller er det noe Mari skal fordi det tilfeldigvis er jobben hennes?

Tviler ikke på at hun liker jobben sin og synes dette både er spennende og hyggelig, men ordbruken er dårlig.

Hvordan kan følgende tenkte setning tolkes: "Einar vil grave ut 100 kubikk masse."

Skal Einar grave ut 100 kubikk masse fordi det er jobben hans, eller er det faktisk Einar som har bestemt at de 100 kubikene skal graves ut fordi han vil det?

Jeg vil påstå det siste, og så også med Mari.

Unnskyld avsporingen, men upresise overskrifter i media er en liten kjepphest.

Lenke til kommentar

Panteordning for handlenett er mitt forslag. Da slipper folk å drasse rundt på handlenett overalt, og har en god grunn til å ta vare på dem og levere inn igjen når de har samlet opp noen hundre stykker. Kostnad for handlenett i butikk 11kr. Pant 10 kr. Poseavgift settes til 5 kr.

Da må du lage noen skikkelig solide handlenett.

Posene du får på butikken samtidig som du handler mat takler ikke så mange turer etter min erfaring.

Det finnes Selfølgelig unntak men disse posene pleier å koste mer.

Lenke til kommentar

Plastproblemet er et søppelhåndteringsproblem. Man trenger hverken teknologer eller millionstøtte for å endre holdninger og unngå at plasten havner i naturen.

Finnes jo handlenett, ryggsekk etc så forstår ikke problemet, eneste fordelen plast har er litt mere tett ved regn.

Så er bare å lage handlenett med plastbelegg så er problemet løst.

Så nå skal vi begynne å kaste søppel i ryggsekker og tøy/nylon-nett?

Sett opp prisen på plastposer til 10 kroner.

Aha, så en ny indirekte renovasjonsavgift altså. Hvor mange poser kaster du i uka? 10? I så fall kan du gange med 10 kr og 52 uker for å se hva forslaget ditt vil koste deg i økt renovasjonsavgift.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Plastproblemet er et søppelhåndteringsproblem. Man trenger hverken teknologer eller millionstøtte for å endre holdninger og unngå at plasten havner i naturen.

Joa, men nå sender Norge plast til Tyskland,  og Tyskland på sin side sender det til Asia hvor det bare lempes i havet (se også https://www.dw.com/de/wieso-deutscher-m%C3%BCll-eben-doch-im-meer-landet/a-47198039 ). Det virker ikke som om det er mye teknologi der ute som gjør plasthåndering lønnsomt, effektivt eller særlig miljøvennlig.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nettopp! Da er vi vel enige?

Jeg er ikke enig i at det bare er et holdningsproblem. Det virker ikke som om verden har kapasitet til å resirkulere plasten i samme tempo som den blir produsert, med dagens resirkuleringsmetoder.

Lenke til kommentar

Søppelhåndteringsproblem og holdningsproblem. Verden har mer enn nok kapasitet til å brenne plasten. Det er bare å kutte tilsvarende ned på andre forbrenningsmaterialer som f.eks kull.

Gjenbruk av plast som plast har lite for seg. Det er i praksis kun blank plast som blir gjenbrukt og innsatsen som legges ned i det er ikke verdt resultatet. Det er bedre for klima og miljø at plasten brennes og at ny plast produseres. Det er også bedre for plastkvaliteten som kommer ut (BPA, flammehemmere og annet svineri)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Søppelhåndteringsproblem og holdningsproblem. Verden har mer enn nok kapasitet til å brenne plasten. Det er bare å kutte tilsvarende ned på andre forbrenningsmaterialer som f.eks kull.

Gjenbruk av plast som plast har lite for seg. Det er i praksis kun blank plast som blir gjenbrukt og innsatsen som legges ned i det er ikke verdt resultatet. Det er bedre for klima og miljø at plasten brennes og at ny plast produseres. Det er også bedre for plastkvaliteten som kommer ut (BPA, flammehemmere og annet svineri)

Så man kan bruke kullforbrenningsanlegg til å forbrenne plast på en sikker, miljøvennlig måte? Er det nok forbrenningsanlegg for plast?

Lenke til kommentar

- Ja

- Jeg vet ikke. Du insinuerte at det ikke var kapasitet nok i verden til å resirkulere plasten, jeg sier bare at hvis det stemmer så er det lett å gjøre noe med ved å bytte ut deler av kullet som forbrennes med plast. Nå var det kanskje ikke det du la i ordet resirkulere, men materialgjenvnining vs energigjenvinning har jeg allerede kommentert.

Lenke til kommentar

Ja dette er den ene enden på problemet, men i den andre har vi plast som alt har blitt "vill".

Den kommer heller ikke tilbake av seg selv,

den er jo helt "herreløs".

Merker man plast vet man likevel ikke hvem som

kastet eller mistet den.

Det er mange typer plast, om man kunne få bakterier til å spise plast, en variant for hver type.

All vill plast får vi ikke kontroll på, nermeste må være med bakterier som har nedbrytbare avfallsstoffer.

Eller i et lukket miljø hvor avfallsstoffene er noe som kan brukes videre.

Lenke til kommentar

Handlenett som er veldig sterke og billige finnes.

Har noen i bilen til en hver tid, bærer dem ut etter at de er tømt hjemme.

Mye sterkere enn plastposer, tipper det er nylon.

Et viktig første tiltak.

Lenke til kommentar

Så man kan bruke kullforbrenningsanlegg til å forbrenne plast på en sikker, miljøvennlig måte? Er det nok forbrenningsanlegg for plast?

Ang. forbrenning av bæreposer.

Etter som vanlige bæreposer er av polyetylen

har de etter hva jeg har lest en molekylstruktur

som ligner stearin, og som vi brenner uten betenkeligheter (enda).

Dermed er det heller ikke store forskjellen på

avgasser.

Her bør kjemikere og andre komme på banen,

hva sier dere...? Går dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...