Gå til innhold

Ny AMD maskin

Gjest Slettet-xQBEIgcH

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-xQBEIgcH

Ok, siden jeg er litt for lat til å browse alle tidligere topics, så lager jeg et nytt.. ;)

Driver og planlegger ny maskin, med følgende kriterier:

- AMD basert

- Ikke state-of-the-art (dvs ikke det nyeste og feteste)

- Dermed heller ikke ubegrenset budsjett

- Skal klokkes (seff!)

- Så lydløs som mulig (mest sannsynlig vannkjøling)

Har foreløpig tenkt meg følgende hardware:

- Asus A7N8X-E deluxe hovedkort

- AMD XP2800+ Barton

- 250GB S-ATA WD disk (muligens én til etterhvert)

- Et eller annet 9800Pro skjermkort (veldig i tvil her)

Trenger hjelp til å finne:

- RAM (3200? 3500? 3700? Tenkte meg 1024Mb)

- Strømforsyning (skulle hatt 2x S-ATA hvis det er mulig)

- Lydkort (er det nødvendig mtp at hovedkort har innebygd?)

- Skjerm (LCD?)

Følgende hardware resirkuleres fra good-old-gammel-pc'n:

- Asus 52x brenner

- Asus 16x slot-in DVD spiller

- MX700 cordless desktop

Alle kommentarer og forslag er velkomne, spesielt mtp RAM, skjermkort og strømforsyning. :)

Har vært inne på tanken å bygge 64bit, men det blir nok litt i dyreste laget foreløpig..

Endret av Slettet-xQBEIgcH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med utgangspunkt i oppsettet du har tenkt deg har jeg følgende kommentarer:

Hovedkort:

Kjenner ikke til denne nye versjonen av A7N8X, men Abit NF7-S var vel egentlig et bedre kort å klokke med enn Asus' forgjenger samtidig som det var gjevngodt med Asus sitt på stort sett alt annet.

Skjermkort:

Vil tro at du uten å bli missfornøyd kan velge å vrake i alle Radeon 9800 PRO kortene fra alle produsentene, fra litt dyre Hercules, med bedre og kanskje også penere kjøleløsninger, til rimelige PowerColor som bruker ATIs referansedesign. Jeg ville personlig gått for en av de rimelige.

Minne:

Jeg ville gått for PC3500-minne godkjent for CAS 2, f.eks. fra Geil eller OCZ. Har du penger til det har OCZ også PC3700-minne som er godkjent for CAS 2.

Strømforsyning:

Er ikke kjent med hvilke kontakter Fortron Source PSU'er har, men disse er blandt de bedre du får. Ville kjøpt 400 watts for holdbarhetens skyld.

Lydkort:

Både Asus-kortet du har valgt og Abit NF7-S har et meget bra integrert lydkort. Hvis du ikke er veldig kresen ville jeg ikke brukt ekstra penger på dette.

Lenke til kommentar

Ville heller kjøpt en Athlon 64 3000+ og kuttet ned til RAD 9800. Athlon 64 er mye mer fremtidsrettet og vesentlig raskere. En eller annen gang skal du vel oppgradere og da er det greit å unngå å bytte hovedkort m.m.

Til spill er det like rask som en P4 på ca 3.5 GHz. Klokking er nok ikke like lett, men den yter i utgangspunktet som en Barton 3400+.

Lenke til kommentar
Har vært inne på tanken å bygge 64bit, men det blir nok litt i dyreste laget foreløpig..

Høres ut som du har ventet en god stund allerede... Forslag: vent litt til så blir det nok billigere.

Eller: Kutt litt ned på skjermkort (Radeon 9600XT går jo for bare 1300-1400kr) Så har du råd til 64-bit for det du sparer på skjermkortet. Radeon 9600XT har også langt lavere krav til strøm og har dermed langt mindre varmeutvikling.

Athlon64 3000+ går jo for under 2000 kr nå for tiden. Hovedkort går for rundt 1200 kr.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Ville heller kjøpt en Athlon 64 3000+ og kuttet ned til RAD 9800. Athlon 64 er mye mer fremtidsrettet og vesentlig raskere. En eller annen gang skal du vel oppgradere og da er det greit å unngå å bytte hovedkort m.m.

Til spill er det like rask som en P4 på ca 3.5 GHz. Klokking er nok ikke like lett, men den yter i utgangspunktet som en Barton 3400+.

:yes:

Lenke til kommentar

Jeg ville mye heller ha valgt en AMD Athlon 64 3000+, så kan du heller prøve å spare inn dette på andre områder. Skjermkort og HK/CPU/RAM bør du prioritere! A64 3000+ er som pgressum sier vesentlig raskere enn XP 2800+!

Du kommer ikke til å angre om du velger A64 fremfor XP 2800!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH

Takker for samtlige svar! :grin:

Fint at dere tar dere tid til å svare, selv om dette helt sikkert er gamle spørsmål... :thumbup:

Ser ut som jeg må revurdere å kjøpe A64 allikevel da..

Burde jeg da fortsatt gå for PC3500 eller 3700?

Noen anbefalinger på hovedkort til A64? Kunne godt tenke meg å kjøre S-ATA disk(er)..

Ja, floppy finnes fra før. :woot:

Btw: Budsjett? Tja.. ikke veldig bestemt her, men under 20k.. (forhåpentligvis)

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt vanlig PC 3200 CL2. Du trenger rett og slett ikke mer...

Med et budsjett på 20K har du mer enn nok penger til alt du trenger basert på en Athlon 64 3000+ og du kommer til å få en flott maskin. S-ATA er det vel på alle S754 hovedkort vil jeg tro. Har forøvrig WD 250 GB S-ATA selv og den er utmerket.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest Slettet-xQBEIgcH

Tjohei. 8 måneder etter.. :lol: (Ting tar tid)

Da er deler bestilt;

AMD Athlon 64 3000+

Asus K8V SE Deluxe

Corsair XMS 3200 512 MB.

Gamle maskina, Duron 1300 / Asus A7V rebooter / booter ikke / henger seg i et sett.. :wallbash:

Nytt skjermkort får vente, kommer sikkert noe nytt utover høsten, slik at prisene på 9600 / 9800 faller litt.. Vi får se...

Kanskje jeg skal sette igang å modde kabinettet litt også.. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...