herzeleid Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Burde denne mellomtingen påbys, eller skal vi forby baris (og hettegenser) for menn også? Det har jeg allerede svart på ^ Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Det har jeg allerede svart på ^ Ser det nå. Beklager 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Ser det nå. Beklager Ikke noe å beklage 1 Lenke til kommentar
Fasiten Skrevet 21. oktober 2019 Del Skrevet 21. oktober 2019 Jeg tenker at når jentene blir spyttet på og skjelt ut, fordi dem ikke har på seg disse plaggene og går i klær som i 2019... strengt tatt er helt vanlig liv. Dette er bare folk som lever livene sine som plages. Så er det lidelse. Men folk får bare lide til dem enten dør eller prøver noe annet. Det gjør meg ingenting. Bedehusdøra er åpen, de kan komme når som helst de måtte ønske å få hjelp. Så jeg ler bare. Og Gud ler. Fordi det er så rart, at de velger å lide og å dø på denne måten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 25. oktober 2019 Del Skrevet 25. oktober 2019 (endret) Så om en kvinne sier til meg at hun er muslim og ønsker å gå med hijab frivillig så er jeg villig til å ta henne på sitt ord med mindre det er andre åpenbare grunner til mistanke om at hun blir påtvunget det. Alternativet du står igjen med er i praksis å forby religion. Hvordan kommer du frem til at forbud mot religion er det eneste alternativet? Religionsfrihet er en individuell og personlig rettighet. Den innebærer ikke noe krav om at religioner skal likebehandles i offentligheten, ei heller at den skal kunne utøves uinnskrenket i offentligheten. Samfunnet kan sette begrensninger, inkludert gjøre forskjell på religioner, så lenge kravene om individets religionsfrihet er oppfylt. Det ville vært snålt om nyinnførte religioner skulle ha krav på den samme status i Norge som en religion som har tusen år lang tradisjon her, som er uløselig innvevd i politikk, kultur, samfunn og verdigrunnlag. Men nettopp det er det en del som tror. Vi trenger hverken akseptere prangende religiøse bygg eller skjærende bønnerop, som er normalen i muslimske kulturer, heller ikke religiøse plagg og symboler i offentligheten. Flere vestlige land har innført helt eller delvis forbud mot religiøse ansiktsdekkende plagg, det gjelder Frankrike, Belgia, Tyskland, Østerrike, Sveit og Italia. I Norge er det forbud mot slike plagg i undervisningssammenheng. Forbudet har vært prøvd i Menneskrettsdomstolen, som har opprettholdt forbudet. Og her kommer det som mange har vansker med å forstå: Samfunnet kan velge å gi en enkeltreligion som kristendommen, særrettigheter som går utover kravene til fri religionsutøvelse. Det betyr altså at vi kan gi kristne rett til å gå med religiøse symboler i offentligheten, og gi dens utøvelse en større plass, men nekte andre religioner det samme. Fordi nektelsen ikke bryter med fri religionsutøvelse. Hva er vel mer naturlig at kristendommen opprettholder en særlig plass i vår kultur. Endret 25. oktober 2019 av Slettet+9817234 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå