Gå til innhold

PN ledninger til Subwoofer signal?

Anbefalte innlegg

Hei. Har pusset opp hjemme og lagt LVS2,5mm2 kabel for innfelte høyttalere. Har tenkt på at de ikke gir god bass som jeg ønsker. Kom ikke på å legge opp til subwoofer.

Ved å bruke en aktiv subwoofer og bruke pre out vil det vel ikke gå mye effekt i kablene(?).

Jeg lurer på om jeg kan bruke vanlig PN 1,5mm2(2,5) som jeg trekker gjennom stikkontaktene (sammen med 230v) til der jeg vil ha sub? Eller må jeg ha en spesiell type kabel til sub?

Jeg er elektriker og har lagt det elektriske, men AV er ikke min spesialitet.

Takk for hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I korte trekk: Det vil fungere. Du får lyd. Det er en billig løsning.

Lang forklaring / spådom : Kommer nok folk som hiver seg inn i diskusjonen mhp at høytalerkabler gir bedre kvalitet etc, og så ender det opp med en lang diskusjon som ikke kulminerer i noen endelig konklusjon.

Jeg er ikke selv elektriker, så kan ikke si noe om hva regelverket sier mhp at du skal trekke kabelen gjennom stikkontaktene.

Endret av geir__hk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I korte trekk: Det vil fungere. Du får lyd. Det er en billig løsning.

Lang forklaring / spådom : Kommer nok folk som hiver seg inn i diskusjonen mhp at høytalerkabler gir bedre kvalitet etc, og så ender det opp med en lang diskusjon som ikke kulminerer i noen endelig konklusjon.

Jeg er ikke selv elektriker, så kan ikke si noe om hva regelverket sier mhp at du skal trekke kabelen gjennom stikkontaktene.

Går fint å trekke gjennom. Det jeg lurte på med det er om 1,5mm2 kabel er stort nok og om det blir noe støy fra sterkstrøm. Burde ikke det da det er vekselspenning ut fra pre out kontakten.?

Lenke til kommentar

Coax vil fungere, helst da trippelskjermet (Standard kabel TV kabel i dag). Hvis du har tilgang på skjermet Cat kabel så vil de også funke bedre enn PN.

Siden du er elektriker, så vil det enkleste være å teste med PTS 2 par som er tynn og skjermet, eventuelt tynn skjermet Ølflex vil også funke, holder med 0,5mm versjoner. Det beste er Coax eller S/FTP kabel, men begge kan være litt vel tykke for å få sammen med PN til stikk hvis du ikke har 20mm rør. regner med du har brukt ferdigtrekt som oftest er 16mm, da ville jeg kjørt PTS 2par som er som en litt tykk PN. RCA lodder du enkelt på i endene.

PN vil funke, men når du drar de sammen med 230V så vil du få ulyd pga 50hz.

Det går ingen effekt i signal kablene, effekten kommer fra 230V som også kobles til Suben.

En annen løsning for å unngå det, og slippe å trekke kabel er trådløs overføring som finnes. Koster mer enn litt kabel, men funker.

Lenke til kommentar

Coax vil fungere, helst da trippelskjermet (Standard kabel TV kabel i dag). Hvis du har tilgang på skjermet Cat kabel så vil de også funke bedre enn PN.

Siden du er elektriker, så vil det enkleste være å teste med PTS 2 par som er tynn og skjermet, eventuelt tynn skjermet Ølflex vil også funke, holder med 0,5mm versjoner. Det beste er Coax eller S/FTP kabel, men begge kan være litt vel tykke for å få sammen med PN til stikk hvis du ikke har 20mm rør. regner med du har brukt ferdigtrekt som oftest er 16mm, da ville jeg kjørt PTS 2par som er som en litt tykk PN. RCA lodder du enkelt på i endene.

PN vil funke, men når du drar de sammen med 230V så vil du få ulyd pga 50hz.

Det går ingen effekt i signal kablene, effekten kommer fra 230V som også kobles til Suben.

En annen løsning for å unngå det, og slippe å trekke kabel er trådløs overføring som finnes. Koster mer enn litt kabel, men funker.

Fikk tak i en mini coax. Har trukket det i 16mm rør og skal teste i helgen??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...