Paal Kvamme Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Utbyggingen henger etter: På drøyt to år har det blitt 60 prosent flere elbiler per ladepunkt Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Det vil fortsette og forverre seg jo lengre frem i tid man kikker. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Kanskje sant, men med mindre man skal pendle veldig langt hver dag så kan man lade hjemme. Greit nok å ha offentlig infrastruktur men litt av vitsen er at man kan også ha stikkontakt hjemme. 6 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Kanskje sant, men med mindre man skal pendle veldig langt hver dag så kan man lade hjemme. Greit nok å ha offentlig infrastruktur men litt av vitsen er at man kan også ha stikkontakt hjemme. Ikke alle som har den muligheten... (Mange leiligheter i bystrøk har bare offentlig parkering) 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Kanskje sant, men med mindre man skal pendle veldig langt hver dag så kan man lade hjemme. Greit nok å ha offentlig infrastruktur men litt av vitsen er at man kan også ha stikkontakt hjemme. Blir jo spennende å se frustrasjonen til oss alle om man velger å ta seg ei hytte tur i påsken. ^^ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 (endret) Utbyggingen henger etter: På drøyt to år har det blitt 60 prosent flere elbiler per ladepunkt Nye biler har kommet og disse har generelt høyere ladeeffekt og lavere forbruk enn eldre biler. Det skulle ikke forundre meg om dagens elbilpark lader i gjennomsnitt 60% raskere (km rekkevidde/minutt) enn gjennomsnittet gjorde for to år siden. Med andre ord, at utbyggingen henger med. Endret 17. oktober 2019 av Simen1 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Ikke alle som har den muligheten... (Mange leiligheter i bystrøk har bare offentlig parkering) Mange i leiligheter i bystrøk har svært gode buss-, trikk-, t-bane-forbindelser og gangavstand/sykkelavstand til jobb og butikk. Også gjelder fortsatt den klare anbefalingen: ikke kjøp elbil om du ikke kan få daglig lading hjemme eller på jobb. 4 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Mange i leiligheter i bystrøk har svært gode buss-, trikk-, t-bane-forbindelser og gangavstand/sykkelavstand til jobb og butikk. Også gjelder fortsatt den klare anbefalingen: ikke kjøp elbil om du ikke kan få daglig lading hjemme eller på jobb. I Oslo ja. Men Norge er mye mer enn Oslo eller en eller annen bykjerne div steder i landet. Så behovet for personlig trasport er en ikke-triviell sak som av praktiske årsaker kan ikke droppes. Ja det er helt sant at man må ta i betraktning lademuligheter samt parkeringsplass og mye annet. Men poenget mitt er at å ha eget stikk (utendørs, fellesparkering, eller eget garasje) gjør lademulighetene - of dermed "ladenettverket" - utrolig distribuert og redundant. Å ta kun offentlig tilgjengelige ladere, som i dette tilfellet menes hirtigladere vil jeg tro, blir feil da man må se nettopp dette store bildet. 3 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Ikke alle som har den muligheten... (Mange leiligheter i bystrøk har bare offentlig parkering) Folk som bor slik til burde da enten latt være å kjøpe seg helelektrisk bil eller å flytte til et sted der hjemmelading var en mulighet. Uten muligheten for hjemmelading blir en del av fordelen med elbil borte. 3 Lenke til kommentar
mkotsbak Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Litt dårlig informasjon om alle typer sakte- og hurtigladere sauses sammen i ett tall. Det viktigste å få økt er AC-ladere i boligområder med soneparkering (beboer-) og støtte til lading på privat parkering i sameier og borettslag. Feks. i Sandnes og Asker vil jeg tippe det er mest eneboliger og dermed ikke noe problem med flere pr ladepunkt fordi så mange kan etablere sitt eget hjemme. 2 Lenke til kommentar
mkotsbak Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Mange i leiligheter i bystrøk har svært gode buss-, trikk-, t-bane-forbindelser og gangavstand/sykkelavstand til jobb og butikk. Også gjelder fortsatt den klare anbefalingen: ikke kjøp elbil om du ikke kan få daglig lading hjemme eller på jobb. I Oslo ja. Men Norge er mye mer enn Oslo eller en eller annen bykjerne div steder i landet. Så behovet for personlig trasport er en ikke-triviell sak som av praktiske årsaker kan ikke droppes.Ja det er helt sant at man må ta i betraktning lademuligheter samt parkeringsplass og mye annet. Men poenget mitt er at å ha eget stikk (utendørs, fellesparkering, eller eget garasje) gjør lademulighetene - of dermed "ladenettverket" - utrolig distribuert og redundant. Å ta kun offentlig tilgjengelige ladere, som i dette tilfellet menes hirtigladere vil jeg tro, blir feil da man må se nettopp dette store bildet. Tallet ee vel både hurtigladere og sakteladere. Men de (bør) dekke ulike typer behov og man bør derfor skille på dem. Kanskje bør man ta med andel eneboliger i tallet også fordi man antar disse lett kan sette opp egen ladestasjon. 1 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Det vil fortsette og forverre seg jo lengre frem i tid man kikker. Ja, hvis man er pessimist så blir det nok verre til evig tid... 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Det er vel verre med langtid laderplasser, på hurtiglader er ganske dyrt sammenlignet å lade hjemme. Prøv å sjekk hoteller og campingplasser og butikker samt også bensinstasjoner er ikke bare dra en lang strømledning derfra. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Tallet ee vel både hurtigladere og sakteladere. Men de (bør) dekke ulike typer behov og man bør derfor skille på dem. Kanskje bør man ta med andel eneboliger i tallet også fordi man antar disse lett kan sette opp egen ladestasjon. "Ladestasjon" og ladestasjon. Det er det som er hele poenget mitt med det jeg skrev at det blir av praktiske årsaker vanskelig å gjøre en presis opptelling av hvem lader hvordan hjemme. Greit nok at en del folk har egne kurs/ladere dedikert for bilene sine men det finnes knapt noen som ikke så en bil parkert ved en eller annen hus med en ledning som strakk seg fra huset til bilen som står for lading over natten. Og nettopp pga slik lett tilgjengelig lademulighet som gjør dette (på en måte gammeldags) synet på ladestasjoner som om de er slik som bensinstasjoner - sentralisert - som feil. For virkeligheten går alt fra en stikkk på siden av huset til deb mest ekstreme kommersielle laderen på dedikert ladestasjon. Lenke til kommentar
tow Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Det er ikke nødvendigvis sånn at de som bor i Asker og Sandnes må hurtiglade i Asker og Sandnes. Det er når man er ute og reiser man trenger hurtigladingen, ikke når man er hjemme. 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Ja, hvis man er pessimist så blir det nok verre til evig tid... Du mener realist? Lenke til kommentar
3FKY9EYR Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Løsningen er å få på plass mer langsom hjemmelading og få inn nye elbiler med større batteri. Det er stort sett 1. gen elbiler som står og lader. Typisk Nissan Leaf, e-Up og e-Golf. Selv har jeg ladet EN gang i løpet av to år med min elbil, og det skyldtes at jeg hadde glemt nødladeren da vi skulle på hytten ... 1 Lenke til kommentar
RuneWi Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Ja, hvis man er pessimist så blir det nok verre til evig tid...Du mener realist? Du må ha det tøft. 2 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Elbilforeningens har rett, men personlig hurtiglader jeg ikke engang i eget fylke. Jeg trenger det kun på lengre turer. Min erfaring er imidlertid at ladestasjonene bør ha bedre oppe-tid. F.eks. ble det litt trøblete sist søndag da Fortum hadde tekniske problemer med sine ABB ladere. Da ble det fullt hus hos Grønn Kontakt overalt. Sørg for at det vi har faktisk virker. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Du må ha det tøft. Ladenettverk blir satt opp etter behovet - ikke før. Men fint å se at du ikke har bedre ting å fare for deg enn å kaste tøys på et forum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå