daffyd Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Mitt gamle (og trofaste) skjermkort fra 1997 tok nettopp kvelden, så jeg kjøpte et radeon 7000 (64MB) som erstatning. (Billigste kortet tilgjengelig, og i tillegg vifteløst). Nå har jeg forsøkt både SuSE 9.0 og RedHat Fedora med omtrent samme resultat: Det er ikke mulig med høyere oppløsning enn 640x480. Dersom jeg velger en høyere oppløsning får jeg fortsatt bare 640x480 på skjermen og må scrolle rundt for å se alt sammen. Egentlig ganske irriterende... Er det noen som har opplevd noe lignende, og evt. vet hvordan jeg kan løse det? Kortet blir korrekt gjenkjent av systemet, og alt annet ser ut til å være i den skjønneste orden. Jeg installerte kortet først på SuSE 9.0, og klarte til slutt å herpe x Så jeg tenkte jeg like godt kunne prøve Fedora og installerte fra scratch. Med samme resultat. Setter stor pris på hjelp! Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Jeg har et Radeon 9200, og Fedora taklet det helt fint, fikk velge 1600x1200 uten videre. Jeg vil jo tro at et 7000-kort skal være enda bedre støttet! Lenke til kommentar
huf Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) kjør xf86config og sett deg godt til rette, og når den er fullført skal det fungere. Still inn manuelt vertikal og horisontal syncrate. (Se i manualen til skjermen din) Har du i tillegg til dette valgt rett driver, så skal det fungere. Endret 26. desember 2003 av huf Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Fikk det samme problemet når jeg skulle kople til prosjektoren på skolen. Funket finfint på hoved-LCD, men måtte scrolle på "storsjermen" ad-hock løsning ble å sette ned oppløsning noe gudjamelig... Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Hei, og beklager sein respons. Har ikke mulighet til å kjøre xf86config, da jeg ikke finner den under fedora. Og sliter fortsatt med samme problem... Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Dette har nokk ingenting med at det er det grafikkortet du har. Om du kan poste din /etc/X11/XFree86 (eller /etc/X11/XFree86-4 om det er den du har) så er det sikkert noen som kan si hva du bør forrandre. Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Jeg kjører Fedora, og den er nok tydeligvis ikke helt standard linux... Finner kun XF86Config under /etc/X11 og den er litt stor til å poste her? (Eller var det den du tenkte på?) Der står iallefall korrekt Monitor (med riktige sync og refresh verdier). Grafikk-kortet ser også ut til å være gjenkjent korrekt. Her følger iallefall det jeg tror er den essensielle informasjonen fra XF86Config: Section "Monitor" Identifier "Monitor0" VendorName "Monitor Vendor" ModelName "Sony CPD-E500/E500E" HorizSync 30.0 - 96.0 VertRefresh 48.0 - 160.0 Option "dpms" EndSection Section "Device" Identifier "Videocard0" Driver "radeon" VendorName "Videocard vendor" BoardName "ATI Radeon 7000" EndSection Section "Screen" Identifier "Screen0" Device "Videocard0" Monitor "Monitor0" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 24 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection EndSection Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Ja XF86Config selvfølgelig Har du prøvd å trykke ctrl alt + i X? Det skal forandre oppløsningen oppover. ctrl alt - (minus) skal gjøre det motsatte. Ellers kan du slette "800x600" "640x480" fra "modes", og se om den da starter opp greit. Om du da får noen feilmeldinger kan de kansje gi noen tips. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Fjern 800x600 og 640x480 fra Modes i linje nr3 fra bunnen, så skal vi se om vi ikke får tvunget den til 1024, og dermed se hva problemet er... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå