skoleforole Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 (endret) Hei, skal ha prøve i morgen, å pugger selvfølgelig. Både via nettet og via læreboka. Men... Jeg får forskjellige svar overalt angående når antikken startet. Historieboka sier 500 f.kr til 500 e.kr OG i tillegg sier den 800-700 f.kr på en annen side.... Wikipedia (yes I know det ikke er en sikkert kilde) sier 700 f.kr til rundt 500 e.kr SNL (store norske leksikon) sier 1000 f.kr til 476 e.kr En YouTube video sier 700 f.kr til 500 e.kr NDLA sier ingenting om dato som jeg har funnet :/ Så ja, antikken avsluttes vel rundt 500 e.kr, men når starter den egentlig? Finner ikke et sikkert svar jeg tørr å lagre i hode Er det 700 f.kr? Og når var egentlig Gresk dominans på sitt største? Når de hadde overtatt mest landemasse? Står bare 700 f.kr til 550 f.kr i boka, men tenker mer spesifikt som for eks 680 f.kr Takk på forhånd Endret 17. oktober 2019 av skoleforole Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Du må huske på at dette er 2500 år siden, og det er vanskelig å plassere nøyaktige årstall. Selv ikke noe så nylig som den industrielle revolusjon kan plasseres mer nøyaktig enn fra ca 1760 til 1840, det er et enormt tidsrom. Nøyaktig når perioden startet er kanskje ikke så spennende i seg selv, det er ofte mer interessant å forklare hva som karakteriserte perioden. I mine øyne kan det også være lurt å finne ut hvordan og hvorfor de greske bystatene dominerte på denne perioden. Hva var det grekerne hadde som de nærliggende sivilisasjonene ikke hadde? Hvordan og hvorfor overtok Roma som den mest fremtredende sivilisasjonen noen århundrer senere? Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 (endret) Jeg får forskjellige svar overalt angående når antikken startet. Det finnes ikke noe universelt definert startpunkt for antikken, så jeg ville sagt akkurat det og forklart at det varierer ut fra hvilke kilder som benyttes. De mest vanlige definisjonene (slik det fremstår fra min lesning) er ca. 1000fvt (før vanlig tidsalder), eller ved overgangen fra bronsealder til jernalder, til det Vestromerske rikets fall i 476vt og fra de tidligste kjente nedtegnelsene av Homers diktning (ca. 600-700fvt) og igjen frem til det Vestromerske rikets fall. Andre igjen velger å inkludere de eldre hellenistiske sivilisasjonene (Mykonos > Kreta > Kypros) i antikken og enkelte går helt tilbake til den Minoiske sivilisasjonen og anser dermed at antikken startet rundt 2500fvt. Med andre ord: intet definert startpunkt. Og når var egentlig Gresk dominans på sitt største? Når de hadde overtatt mest landemasse? Dette spørsmålet gir ingen mening uten videre definisjon. Det fantes ikke noe land kalt Hellas på denne tiden, kun bystater, kolonier av bystater og selvstendige hellenske kolonier. Navnet Hellas ble brukt om flere ting, inkludert det greske fastlandet, det greske fastlandet minus Peloponnes og som et samlebegrep for alle bystater og kolonier der det hovedsaklig bodde grekere. Bruker vi det siste som utgangspunkt så er det umulig å gi noe eksakt tidspunkt eller årstall. Byer, øyer og kolonier skiftet jevnlig eiere/herskere og 700fvt til 550fvt er sikkert omtrent så nøyaktig man kan være. Hvis vi på den annen side snakker om når hellenistisk kultur hadde sin største utbredelse så er svaret ved/etter Alexanders død i 323fvt. Bildet under illustrerer hellenismens utbredelse i 301fvt, etter slaget ved Ipsus. Fargene listet under "Diadochi" (Alexanders etterfølgere/arvtagere) markerer de hellenistiske områdene og deres største utbredelse. Endret 17. oktober 2019 av Belfaborac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå